mboost-dp1
Ser du gerne sommertid/vintertid afskaffet ?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
Er ligeglad. Det er irriterende, men wtf, det er to gange om året.
Så vil jeg hellere afskaffe alle politikerne, DR og sådan.
Edit: For min skyld kunne de indføre Zulu tid som den globale, så er klokken 15:37 om man er på Bornholm eller i Dallas. Det er nemmere, det gør jo ingen forskel, om man skal op klokken 0700 eller 1300, det er bare en skide målenhed for et abstrakt begreb.
Edit: For min skyld kunne de indføre Zulu tid som den globale, så er klokken 15:37 om man er på Bornholm eller i Dallas. Det er nemmere, det gør jo ingen forskel, om man skal op klokken 0700 eller 1300, det er bare en skide målenhed for et abstrakt begreb.
Genindfør normaltiden, de småtterier vi sparer i energi er alligevel ikke det store længere, da det ikke kun er lyset der bliver brugt energi på i dag.
Plus så er der altid en overdødelighed blandt hjertepatienter, og andre udsatte, specielt når vi skifter til sommertid.
Plus så er der altid en overdødelighed blandt hjertepatienter, og andre udsatte, specielt når vi skifter til sommertid.
#5 og dyr og biluheld,
hjort: hurr durr over vejen hurr durr hvorfor er den bil der klokken er jo ikke trafiktid endnu hurr du.....
#6 Edit: Og stadigvæk i dag, med alt deres "cyklismus macht frei" og "Autos sind schelt"og "Meher Maut und Steuer, das macht leben teuer" og "Kohlenstoffdioxid = nicht gut" og og hvad fanden de nazistiske rechtradikalerprollarschscheissere ellers kommer på :(
hjort: hurr durr over vejen hurr durr hvorfor er den bil der klokken er jo ikke trafiktid endnu hurr du.....
#6 Edit: Og stadigvæk i dag, med alt deres "cyklismus macht frei" og "Autos sind schelt"og "Meher Maut und Steuer, das macht leben teuer" og "Kohlenstoffdioxid = nicht gut" og og hvad fanden de nazistiske rechtradikalerprollarschscheissere ellers kommer på :(
#9 det kan du sgu da ikke sammenligne.
Yderligere så har det ingen betydning om klokken 12:00 er 12:00 som vi kender det i dag eller forskudt syv til otte timer? Vi har 24 timer på døgnet, det er inddelt, hvorfor er 13:37 ikke 13:37 globalt? Makes no sense.
Det er jo lyst udenfor ligegyldigt om du indstiller uret til at sige 13:00 eller 01:00
Yderligere så har det ingen betydning om klokken 12:00 er 12:00 som vi kender det i dag eller forskudt syv til otte timer? Vi har 24 timer på døgnet, det er inddelt, hvorfor er 13:37 ikke 13:37 globalt? Makes no sense.
Det er jo lyst udenfor ligegyldigt om du indstiller uret til at sige 13:00 eller 01:00
Steve Jobs (3) skrev:Er ligeglad. Det er irriterende, men wtf, det er to gange om året.
Pointen med at folk er enige om at 12.00 = midt på dagen, er at når du har rejst til USA... så er du ikke i tvivl om hvad tid på dagen klokken 12.00 er... nemlig midt på dagen...
Jeg vil væde med at det er sværere at vende sig til et 6 timers forskudt ur - end at komm ovenpå et jetlag.
bjerh (6) skrev:#4 Den blev indført af nazisterne, for at spare på belysningen og dermed brændstof. Så vidt jeg husker.
Alrekr (8) skrev:Før det. Det blev indført under 1. Verdenskrig.
Nej den sommetid vi bruger, det blev indført i 1980.
Kaptajn Knas (14) skrev:Alrekr (8) skrev:Før det. Det blev indført under 1. Verdenskrig.
Er det ikke ligegyldigt i den her sammenhæng?
Personligt har jeg ikke noget imod systemet.
spand-online (15) skrev:Er det ikke ligegyldigt i den her sammenhæng?
Jo, men når nu nogen er begyndt at snakke om det, kan vi vel lige så godt skrive det rigtige.
Jeg så det også gerne afskaffet da som Steve Jobs siger, ikke betyder noget for nogen om det hedder 01:00 eller 15:00 eller noget helt tredje, det er bare besværligt og man skal pludselig omregne til alle mulige tidszoner som varierer og afhænger af årstider og sommer og normaltid i stedet for bare at have et fælles standpunkt.
Hvorfor skulle man dog afskaffe det? Er det blevet det nye "Njøh, jeg er sej, jeg går nemlig ikke ind for sommertid" For det lyder simplehen så douchy, når man siger: uha, det kan være lige meget hvad klokken er, det er jo bare for at dele tiden ind. Ja men det er da ikke derfor, jeg synes det er meget smart, at man sætter tiden en time frem til vinter, så det ikke er sort som en kulmine, når man når december.
Og nu er tiden jo så vidt jeg ved, efter solens bane, og da solen ikke skinner på hele Jorden samtidig, så vil jeg mene det er dumt at sige global tid. Og så er det da meget smart, at når solen er stik syd, så er klokken 12, så er den stik syd, alt efter hvilken situation man er i, istedet for at den er 19:32 når solen er stik syd.
Og nu er tiden jo så vidt jeg ved, efter solens bane, og da solen ikke skinner på hele Jorden samtidig, så vil jeg mene det er dumt at sige global tid. Og så er det da meget smart, at når solen er stik syd, så er klokken 12, så er den stik syd, alt efter hvilken situation man er i, istedet for at den er 19:32 når solen er stik syd.
Kaptajn Knas (14) skrev:Alrekr (8) skrev:Før det. Det blev indført under 1. Verdenskrig.
Tillad mig at præcisere: Sommertid som sådan blev indført under 1. Verdenskrig.
Futski (18) skrev:Ja men det er da ikke derfor, jeg synes det er meget smart, at man sætter tiden en time frem til vinter, så det ikke er sort som en kulmine, når man når december.
Det viser bare, at du ikke ved hvad du snakker om. Det hedder normaltid og sommertid - fordi det passer sammen. Om vinteren er det normaltid, dvs. Solen står højest (ca.) kl. 12. Om sommeren står Solen højest (ca.) kl. 13. Det bliver altså ikke mørkere om vinteren, men morgenen bliver lysere og natten bliver mørkere om sommeren.
Edit: Mener selvfølgelig, at det bliver tidligere lyst og tidligere mørkt (sådan cirka med en times tid) om sommeren.
For lige at slå det helt på plads:
http://da.wikipedia.org/wiki/Sommertid
Sommertid blev første gang og halvvejs i spøg foreslået af Benjamin Franklin i essayet An Economical Project, udgivet i 1784 under Franklins ophold i Paris. Sommertid blev indført første gang i Østrig og Tyskland d. 30. april 1916 for at spare olie, der var knap på grund af krigen. En række europæiske lande, herunder Danmark, fulgte trop 21. maj samme år.
.....
Sommertiden fastsættes ved kongelig anordning og bekendtgøres i Lovtidende. Den seneste anordning er nr. 858 af 26. september 2001.
.....
Sommertiden har været indført og afskaffet flere gange i Danmark. Første gang, den blev indført, var i 1916, igen i 1940-48, og sidste gang den blev indført, som vi kender den i dag, var i 1980. Siden 1980 har overgangen fra normaltid (hvad mange fejlagtigt kalder vintertid) til sommertid været sidste søndag i marts. I perioden 1980-1995 har overgangen fra sommertid til normaltid været sidste søndag i september, som ofte, men ikke altid, også har været søndag efter jævndøgn (fx lå jævndøgn i 1984 lørdag den 22. september,[3] [4] mens overgangen til normaltid var søndag den 30. september og ikke den 23. september). Efter standardisering i EU skiftes til normaltid sidste søndag i oktober.
http://da.wikipedia.org/wiki/Sommertid
Selvfolgelig skal vi hqve afskaffet sommertid.
Det er fuldstaendig noller at rende rundt og aendre paa tiden to gange om aaret.
Interessant opdagelse omkring opfattelse af tid: http://mobil.jp.dk/nyheder/indlandartikel.pml?arti...
Det er fuldstaendig noller at rende rundt og aendre paa tiden to gange om aaret.
Interessant opdagelse omkring opfattelse af tid: http://mobil.jp.dk/nyheder/indlandartikel.pml?arti...
Sommer/vintertid giver ingen mening i nærheden af ækvator, hvor der hverken er sommer eller vinter. Går man derimod længere mod nord, er 1 time slet ikke nok, hvis man absolut vil prøve at kompensere. Nord for polarcirklen er der tidspunkter hvor solen slet ikke går ned eller står op. Her giver det heller ikke mening.
Det er helt knald i låget at begynde at ændre på sin tidsregning, hvis man gerne vil stå tidligere op om morgenen. - Det er samme fjollede princip som folk der stiller deres ur for tidligt, fordi de har det med at komme for sent.
Det er helt knald i låget at begynde at ændre på sin tidsregning, hvis man gerne vil stå tidligere op om morgenen. - Det er samme fjollede princip som folk der stiller deres ur for tidligt, fordi de har det med at komme for sent.
Smiley (28) skrev:Har det fint med det som det er, er ret lysfølsom, så jeg ser helst det fortsætter.
Så må du jo klæde dig på efter forholdene
Ville fortrække at der blev brugt én tid på hele kloden, uden disse forskelle.
Fordi det er pisse irriterende at programmere software med alle disse latterlige forskelle. Men man kan selvfølgelig konverterer alt til UTC og tilbage igen bagefter. Lige indtil software skal snakke med software, og tid fortolkes forskelligt. Oh gawd.
Fordi det er pisse irriterende at programmere software med alle disse latterlige forskelle. Men man kan selvfølgelig konverterer alt til UTC og tilbage igen bagefter. Lige indtil software skal snakke med software, og tid fortolkes forskelligt. Oh gawd.
ipwn (34) skrev:Ville fortrække at der blev brugt én tid på hele kloden, uden disse forskelle.
Så, hvis vi lige som udgangspunkt siger at solen står op, i vores kære lille DK, kl 8 om morgenen. Bare så det er let at regne med.
Når solen så står op i f.eks. New York, så skal klokken være 2 om morgenen?
Eller i Hong Kong skal klokken være 2 om eftermiddagen...
Lyder smart.
Vi skal efter min mening have "sommertid" hele året... hvad dælen skal vi bruge lyset til om morgenen om vinteren?
Jeg vil da hellere have lidt lys om eftermiddagen, så man efter arbejde kan nå at være lidt udenfor med ungerne inden det bliver nat.
Så jeg synes det mangler et punkt i afstemningen der hedder "Sommertid hele året"
Jeg vil da hellere have lidt lys om eftermiddagen, så man efter arbejde kan nå at være lidt udenfor med ungerne inden det bliver nat.
Så jeg synes det mangler et punkt i afstemningen der hedder "Sommertid hele året"
Mnc_ (35) skrev:Så, hvis vi lige som udgangspunkt siger at solen står op, i vores kære lille DK, kl 8 om morgenen. Bare så det er let at regne med.
Når solen så står op i f.eks. New York, så skal klokken være 2 om morgenen?
Eller i Hong Kong skal klokken være 2 om eftermiddagen...
Lyder smart.
Ja det ville være skide smart... Så slap man for ALT omregning... De problemer folk mener der ville være ved det er udelukkende tilvændingsproblemer...
Og det er hamrende ligegyldigt hvor kl sættes til at være 00.00 ved midnat... For min skyld kunne de sætte det så vi i DK havde midt på dagen kl 19.00. Bare det var ens over hele verden...
#41 ja men alt omregning ville jo ik være væk og det ville være mere besværligt
hva så når du ska snakke med din austtralske ven hva tider af døgnet er de så vågen på der ?
så det nemmere at tage klokken hvor man er +/- 9 timer så kan man se hva klokken er der og derudfra regne ud om personen er vågen eller klokken er 4 om morgen der
svære er det altså ik, og ellers er jeg sikker på du kan finde app til fon der bare vis hva klokken i new york er uden omregning... ellers kan google sige det
hva så når du ska snakke med din austtralske ven hva tider af døgnet er de så vågen på der ?
så det nemmere at tage klokken hvor man er +/- 9 timer så kan man se hva klokken er der og derudfra regne ud om personen er vågen eller klokken er 4 om morgen der
svære er det altså ik, og ellers er jeg sikker på du kan finde app til fon der bare vis hva klokken i new york er uden omregning... ellers kan google sige det
HenrikH (38) skrev:Lad os så få noget mere global opvarmning tak!
Jep, for det får vi jo mere lys af -.-'
p1x3l (42) skrev:#41 ja men alt omregning ville jo ik være væk og det ville være mere besværligt
Hvordan er det sværere at sige "hvad tid på dagen var det her for 9 timer siden?" Hvis det er formiddag her, så er det da ret nemt at regne ud at så er det nok midt om natten i Chicago for eksempel. Det behøver jeg sådan set slet ikke kigge på uret for at finde ud af...
rasmussen (23) skrev:Jeg elsker sommertid. Det er skønt at have noget lys, når man kommer hjem fra arbejde, så man kan nå lidt i haven. De lange sommeraftener, hvor man kan sidde og grille er bestemt heller ikke noget, jeg vil af med.
100% enig. Tror mest af alt den der hetz imod sommertid bare er en smart dille.
rasmussen (23) skrev:er skønt at have noget lys, når man kommer hjem fra arbejde, så man kan nå lidt i haven. De lange sommeraftener, hvor man kan sidde og grille er bestemt heller ikke noget, jeg vil af med.
Nu er det bare omvendt, Sommertid giver dig kortere aftener og mere lys om morgenen.
grok (49) skrev:Nu er det bare omvendt, Sommertid giver dig kortere aftener og mere lys om morgenen.
Der er jeg uenig. Solen står højest på himlen omkring kl. 13 i sommerhalvåret. Det betyder, at Solens rytme er forskudt en time mod midnat ift. normaltid. Det giver mere lys om aftenen og senere lys om morgenen.
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.