mboost-dp1

Min næste telefon får hvilket styresystem?

Gå til bund
Gravatar #51 - mat
5. aug. 2010 19:40
Android...

Apple har en distributions/"app store" politik som jeg ikke mener man kan basere noget fornuftigt forretningskoncept på. Dine apps lever på Apples nåde.

Android markets kan principielt laves af alle. Alle kan distribuere apps kvit og frit,

iOS kommer kun til Apples hardware, hvorfor dit marked er begrænset til deres kunder.

Android bruges allerede af adskillige hardware producenter.

Google er verdens vildeste softwarevirksomhed.

Android kommer til at dominere konkurrenterne big time.
Gravatar #52 - astor
5. aug. 2010 19:49
Fant dette på et norsk forum, håber I kan læse norsk :)

http://nrkbeta.no skrev:
Ting jeg mener en smartmobil bør inneholde, som Android er overlegne på:

- Mulighet for å sette opp enheten etter eget behov, for å gjøre mobilhverdagen bedre og enklere.
Med en Androidenhet så har du en frihet og mulighet til å sette opp sin egen mobil etter bruksbehov og ønske. Du kan kustomatisere hjemmeskjermene sånn du vil ha det. Hvorfor er det en fordel å kunne sette opp hjemmeskjermene som man vil? Jo det er en enkel grunn til dette. Det gjør at mobilhverdagen blir mer brukervennlig, man får et raskere overblikk og ting går generelt mye raskere. Med andre ord så blir det mer effiktivisering. iPhone viser pr. idag kun snarveier til applikasjoner på sin startskjerm. Hvordan skal man sette opp en iPhone etter sitt eget behov for å gjøre mobilhverdagen lettere og mer effektiv, om man kun har snarveier til applikasjoner? Jeg er ikke interessert i å gå inn og ut av 10 applikasjoner. Jeg vil kunne glane og swipe videre uten å måtte gå inn i flere applikasjoner. Da snakker jeg om widgets. Dette gir en utrolig frihetsfølelse(se link helt nede på siden). La heller forbrukeren ha kontroll over sin egen smartmobil, en at en et firma skal bestemme det for deg.

- Filbehandler
Filbehandler er noe som de aller fleste smartmobiler har pr. dags dato. Det som er genialt med dette, er at du kan koble deg til en dockingstasjon å overføre filer rett inn på din enhet. Det blir som en ekstern harddisk, der man har en mappestruktur å legge filene i. Dette gjør at du som person kan bruke disse filene på din mobil. f.eks høre musikk, se film, se på bilder med full oppløsning, bla igjennom dokumenter osv. iPhone har desverre ikke noe filbehandler.

- Mulighet til å kopiere og flytte filer i fra en mappe til en annen.
Hvis man legger inn bilder, film, video, dokumeter osv. via filbehandleren, så er det kjempegreit at man kan gå inn på enheten å flytte/kategorisere som man vil.
Kanskje har folk behov for å gjemme bort noe som de ikke vil at andre skal se. Med iPhone så har man ingen muligheter til å kopiere/flytte filer fra en mappe til en annen. Man kan heller ikke slette bilder som er lakt inn via iTunes uten å være tilkoblet til programmet.

- Muligheten til å bruke en hvilken som helst dockingstasjon for å kunne hente filer.
Er det ikke en nydelig frihet og kunne koble seg til hvilken som helst dockingstasjon, å bare hente ut de filene man vil ha å legge de rett på mobilen? Om man sitter hjemme eller hos naboen, så er det ingen forskjell. Det er bare å plugge enhetet i, kopier og lim inn. Ikke nok med det, men man kan og åpne filene på mobilen etterpå(så lenge mobilen støtter filtypen(ene). Er det ikke sånn man forventer av en smartmobil?
Tenk deg at du har en iPhone, og du er hos kameraten din. Hvordan kan den personen hente ut bilder, sanger, film og annet fra din iPhone? Apple har satt en stopper for dette, så det er desverre ikke mulig.

- Mulighet for å kunne spille av flere typer filer uten å måtte konvertere.
Ulempen med iPhone er at den ikke støtter all verden med filtyper. Man kan ikke legge inn hva man vil uten å først måtte konvertere filene. .avi filer må f.eks konverteres om til et en annet format, før man kan legge det inn via iTunes. Her er det en rekke filtyper innen filmklipp som man må gjøre det samme med. Har man bilder i full oppløsning, så må man ta til takke med bilder på ca. 140kb etter at de har blitt synkronisert via iTunes. Med andre ord så er alltså kvaliteten på bildene mindre god. Da er zoom-funksjonaliteten så og si ubrukelig. Her har Android gjort det veldig bra. Android støtter massevis av film og musikkfiler. Og bilder med full oppløsning tar den gjerne. Det gir en bedre frihetsfølelse.

- Sosiale tjenester integrert i OS.
Dette er noe som blir mer og mer populært hos smartmobil produsentene. Verden har fått øynene opp for sosiale tjenester på smartmobiler, og dette er noe vi bruker mye tid på i dagens samfunn. De at produsentene da integrerer sosiale tjenster som Facebook og Twitter gjør at ting blir mer effiktivt, og vi holder lettere kontakt med omverdenen når man er på farten. Det som er en kjempeflott funksjon med denne itegreringen er at man kan synkronisere alle kontakene opp mot f.eks Facebook, Så legger den sosiale klienten til bilder på alle dine kontakter som er koblet opp mot Facebook. Fødselsedag, e-post addresse og telefon nr. er annet info som og blir tatt med. Sånt gjør at vi tar med oss litt av vår sosiale verden i lommen. Alt dette klarer iPhone bare ved bruk av tredjeparts-programmer, og er ikke i nærheten av å gjøre det like elegant som det Android presterer.

- Mulighet for å se viktig informasjon kjapt. (via home- og lockscreen)
Her er vi litt innpå det med kustomatisering og widgets igjen. Det at en kan legge ting til rette der man får med seg informasjon via avtaler, vær, epost, sosiale tjenester, kalender osv. Gjør at mobilhverdagen blir mye bedre. Men android kan en legge det opp sånn at man slipper å gå inn og ut av applikasjoner hele tiden for å finne informasjon, sånn som man må gjør med iPhone. Man bare glaner på startskjermene og sveiper videre, uten å gå inn eller ut at en eneste applikasjon. Lockscreenen er det første vi ser når vi skrur på skjermen, og er det ikke greit å kunne legge til alt man vil av nyttige widgets/informasjon der? Jo så klart har dette en stor nytteverdi. Dette er svært effiktivt og fremtidsrettet!

- Android intent
Start på 13:00 på denne linken:
Må ses!

- Mulighet for å kunne synkronisere og oppdatere smartmobilen trådløst.

Men iPhone, så er man nødt til å være tilkoblet en USB-ledning for å kunne synkronisere eller oppdatere mobilen. Det har Android gjort annerledels. Her trenger man ingen kabel. Det kan gjøres trådløst, på en veldig enkel og rask måte. Det kreves ikke all verden i å koble mobilen til en USB-ledning, men det er en frihet å kunne gjøre det på en annen måte om man ikke skulle være i nærheten av en datamaskin.

- En god kontaktløsning for personer.
De fleste produsenter og modeller har forskjellig måter å vise sine kontaker på. I det siste har det blitt veldig populært med hurtigkontakter som er tilknyttet bilde. Noen kaller det også favorittkontakter. Når man f.eks har 9 favorittkontakter med navn og bilde som dekker hele skjermen, så får man en god brukeropplevelse og ting blir mer effiktivisert med en slik løsning av hurtigkontakter. Dette har desverre ikke iPhone. Men det kommer nok i fremtiden.

- Et godt beskjedsystem
iPhone har problemer med beskjeder. Fordi det bare finnes sprettoppvinduer, kan iPhone bare håndtere ett om gangen.
Android har derimot en hendig beskjedlinje med et ikon for hver ventende beskjed. Beskjedlinja kan dras ned og på den måten avsløre flere detaljer om hver beskjed.
I tillegg står utviklerne fritt til å gjøre beskjeddetaljer leselige bak en låst skjerm, noe iPhone kun kan gjøre med telefonens originale applikasjoner.

- Wifi-router
Dette er en enestående funksjon for smartmobiler. Med nyeste versjon av Android, så er det mulig å opprette et trådløst nettverk via mobilen som kan dele internett opptil 6 enheter. Dette er glimrende om du er en plass der det ikke er Wifi, og kanskje du har en iPad eller en bærbar pc. Jeg har ved flere ganger delt wifi til flere personer, og dette fungerer bare helt kjempe(se link av android 2.2 helt nederst). En funksjon som er gull verdt. Spesielt om iPhonen til en kompis skulle slite med dekning på 3G:)

- Annet
Vi vet at iPhone iOS ikke har all verden med funksjoner, frihet og mangler så og si alle kustomatiseringsmuligheter. Telefonen hadde etter mitt syn, kanskje blitt veldig "naken" uten tilgang på mye applikasjoner. Så jeg sitter igjen med en følelse av at en iPhone er en veldig applikasjonsbasert enhet. Helt det samme føler jeg ikke om Android som har et OS, der svært mye er integrert og med tanke på alt det en forbruker kan gjøre innen OS`et og programmene som er implementert inn.

Når vi første snakker litt om Applikasjoner, så kan jeg si at Appstore/Android Market ikke har noe direkte med selve OS å gjøre. Dette er et tilbehør som kun lar deg installere applikasjoner på din enhet, og gjør ikke OS`et bedre.
Om du installerer et vanlig program på Windows 7, så gjør ikke dette selve windows bedre. Men at den totale opplevelsen blir bedre, er det ingen som helst tvil om. Så konklusjonen er at AM og Appstore ikke skal dras inn i en diskusjon om OS. Dette skal heller diskuteres som et tilbehør som øker den totale brukeropplevelsen.

- Avsluttende ord
Dette er noen av de punktene jeg mener at en smartmobil må være god på, og apple har desverre ikke tatt med noen av disse, eller så har kanskje apple gjort det på en mindre god måte etter min mening. Det er rett og slett her Android knuser iOS i mine øyne. Kanskje noen ikke trenger alt, men om de tenker godt inni seg så må enhver klare å se nytteverdien av disse funksjonene. Det er tross alt smartmobil det er snakk om. Med disse funksjonene så er Android og langt mer produktiv.

Men husk dette alle som leser. Jeg sier ikke at iPhone ikke er en dårlig mobil. Jeg har mye respekt for den. Det er en enkel, robust, fin, og en meget brukervennlig telefon. Og har den klart beste applikasjonsbutikken som er på markedet. Men jeg føler kanskje at den kommer litt til kort når man tenker smartmobil og funksjoner innen OS. Den har mye begrensninger som ikke helt faller i min smak. En iPhone treffer et veldig bredt marked, der den er lett å sette seg inn i.

Android er lett og brukervennlig, men det kreves litt mer av den en med iPhone. Jeg har ingen problemer med å anbefale iPhone til noen, men det er mest til nybegynnere innen smartmobil. Det positive med Android er at man vil få det lille ekstra som en hel del av oss kanskje ønsker når man vil ha i en smartmobil ut i fra esken. Ut ifra mitt synspunkt, så har Android blitt meget godt tatt i mot og er nå veldig populært. For bare litt over et år siden, så var det veldig få som visste noe i det hele tatt om hva Android var. Nå selges det over 180.000 Androidenheter hver eneste dag
Gravatar #53 - Aputech
5. aug. 2010 20:16
astor (52) skrev:
Nå selges det over 180.000 200000 Androidenheter hver eneste dag

Gravatar #54 - zin
5. aug. 2010 20:33
Eftersom jeg lige har købt en Xperia X10 Mini Pro, tror jeg det bliver Android. :-)
Gravatar #55 - Panda.dk
5. aug. 2010 21:58
#1 Jeg troede at det var en joke, men efter jeg så din profil, måtte du så mene det. Kan du lige skrive hvorfor, at man får flest muligheder.
Gravatar #56 - mrF0x
5. aug. 2010 22:09
[quote=Magten (50)]De diskussioner jeg har deltaget i, der har folk da ikke været bange for at indrømme at der er mangler.
Problemet%2
Gravatar #57 - Windcape
6. aug. 2010 04:01

Hensigten var at svine Chewy til , ikke så meget andet.

arne_v (41) skrev:
Hvis folks stemme her udmønter sig i faktisk køb, så kan vi vel konkludere at Android er ret godt.
Windows Vista var også godt -- men det havde unægteligt problemer, ikke sandt?

Android brugerne har brug for at danne et beskyttende skjold over for iPhone verdenen, og derfor nægter de resolut at der kan være noget galt med platformen, selvom det ikke er tilfældet.

Og det synes jeg er dybt latterligt.

- Hvis man køber en iPhone 4 skal man være opmærksom på mulige antenneproblemer.
- Hvis man køber en Android skal man være opmærksom på <insert problems here>

Hvorfor er det så svært at acceptere for Android brugerne?
Gravatar #58 - Windcape
6. aug. 2010 04:05
Argumenter for hvorfor vil jeg vælge Windows Phone 7 over Android:

- Uniform design language for applications
- Better business model for distribution applications
- Trial API for letting users try-before-buy
- More strict hardware requirements (= easier to write apps)
- Larger coverage of paid apps in Europe
- Zune integration
- Xbox integration
-- Xbox achievements (oh yeah!)
- No fragmentation in OS updates
- Supports OTA updates from version 1
- Better design and development tools (Expression Blend and XNA Studio specifically)
- Support for vector graphics
- Windows Live integration
- Cloud storage
- Automatically ("it just works") sync with the PC.
- Best platform for creating mobile games
- Hubs

I could go on, but what I think is really important, is that application and games development is easier than on any other platform. It's more rapid, with larger amount of tooling.
And this means more than people think.

Combined with the good business model for using the marketplace, the market will thrive. Which iPhone proved to be a really killer point.
Apps and iTunes are two points contributed large amount of the iPhone's success. It's scary how little Google cares about these two points for Android.
Gravatar #59 - thomasmorkeberg
6. aug. 2010 05:33
Windcape (57) skrev:
Og det synes jeg er dybt latterligt.

- Hvis man køber en iPhone 4 skal man være opmærksom på mulige antenneproblemer.

Endnu engang, som der også er blevet nævnt før i denne debat, så ved android brugere udemærket godt der findes nogle problemer med systemet.
Ligesom du så fint nævner at (nogle) iPhone brugere også godt ved at der er antenne problemer med iPhone4.
- en forskel er dog at google virkelig gør noget for at fikse problemerne med android, og hiver ikke bare en iphone, nokia eller wp7 frem og siger de har de samme problemer.

Men alt dette er selvf svært at se for en fanatiker, så det kan du jo ikke gøre for.

I sidste ende kommer det ned til at vurdere hvilke egenskaber har jeg brug for kontra problemer der nu er med systemet, og ud fra det får man typisk et resultat som man så vurdere ud fra.
For tro mig, WP7 kommer helt sikkert også til at have problemer... ;)
- medmindre man selvf er fanatiker, såen nogen kan vi ikke li. Heller ikke wp7 fanatikere der ikke har andet at gå ud fra en nogle tidlige alpha udgaver.

De ting du nævner der er jo ikke ting den som sådan gør "bedre" end android, nej det er nogle ting som den har "valgt" at ha som andre smartphones ikke har valgt.
Hvofor skulle Android f.eks. vælge at integrere alt det med xbox og windows live...?!

Egentlig lidt sørgeligt at du ikke engang har dine egne argumenter, men kun nogle du lige har kopieret fra en anden.
Du ville egentlig passe godt ind ved iPhone ( hvis du ikke allerede hører til der) folkene... så kan du bare kopiere alt det som Sankt Jobs siger... ;)
Gravatar #60 - Windcape
6. aug. 2010 05:59
domaz (59) skrev:
en forskel er dog at google virkelig gør noget for at fikse problemerne med android
Nej, det er jo så netop det de ikke gør.

Der er stadigvæk fragmenteringsproblemer, alt for lave hardware krav, performance problemer med widgets, osv.

Google fokusere kun på at udvikle Android, ikke på de praktiske problemer, dem lader de hardwareproducenterne i OHA tage sig af. Og hardware producenterne er hamrende ligeglade.

Og hvis Google retter et problem eller sikkerhedsfejl i næste udgave af Android, er det jo ligegyldigt, da pga. fragmenteringsproblemerne, vil millioner af Android devices stadigvæk ikke blive opdateret.

Så længe det ikke er Google som rent faktisk står for opdateringerne af Android hos brugerne, så hjælper de ikke. Det er for nemt for Google bare at fralægge sig ansvaret.

domaz (59) skrev:
Egentlig lidt sørgeligt at du ikke engang har dine egne argumenter, men kun nogle du lige har kopieret fra en anden.
Det er mine egne din fatsvage idiot. Jeg gad bare ikke oversætte dem.
Gravatar #61 - thomasmorkeberg
6. aug. 2010 06:06
Windcape (60) skrev:
Det er mine egne din fatsvage idiot. Jeg gad bare ikke oversætte dem.

Hvis det kan gøre dig glad, så siger vi det...
Gravatar #62 - fjols
6. aug. 2010 06:31
#58: Meget interessant, du har tydeligvis sat dig godt ind i WP7, dog forstår jeg ikke det sidste. Hvorfor skulle google interessere sig for iTunes? Tænker du her på at mange vil bruge deres tlf. til musik?
Og hvorfor interesserer google sig ikke for apps? Det synes jeg netop de gør, de har bare en meget anderledes tilgang til det.
Gravatar #63 - astor
6. aug. 2010 06:37
Det er to forskellige systemer, der gør ting på forskellige måder. Det en iOS bruger ser som en fejl i Android, er ofte ikke en fejl, men bare en anden måde at gøre det på. iPhone er heller ikke rigtig en smartphone, synes jeg, da jeg er enig med mange af de argumenter der nævnes i #52
Gravatar #64 - Windcape
6. aug. 2010 06:44

Jeg tænker mere på "phone management" via. iTunes, end bare musik. Af alternativer til Android er der f.eks. HTC Sync.

Også muligheden for at læse omkring apps på ens PC, og købe dem i ro og mag, samt at sætte op en betalingskonto fra pc'en, synes jeg er noget der virker mere tiltalende end Googles Model.

http://www.android.com/market/ er ikke just fantastisk, slet ikke hvis vi skal sammenligne med iTunes klienten.

Og den marketplace man kan tilgå fra telefonen finder jeg heller ikke særlig intuitiv at bruge.

Google's tilgang er "nørdet" anderledes. Jeg synes igen at det er her hvor Google viser hvor lidt erfaring de har med at sælge til private kunder.

De er vant til at sælge reklamer og services.
Gravatar #65 - Windcape
6. aug. 2010 06:49
astor (63) skrev:
Det er to forskellige systemer, der gør ting på forskellige måder. Det en iOS bruger ser som en fejl i Android, er ofte ikke en fejl, men bare en anden måde at gøre det på. iPhone er heller ikke rigtig en smartphone, synes jeg, da jeg er enig med mange af de argumenter der nævnes i #52
Der er altså også funktionelle fejl, som man ikke kan komme uden om.

For Android er problemer med fragmentering af OS versionerne, og at der ikke var over-the-air updates fra 1.5 nogle af de største problemer i dag.

Specielt 1.5, men også til dels 1.6 havde store performanceproblemer, laggende menuer, widgets som slugte alt for meget memory, problemer med notifikationer osv.

Og der er stadigvæk flere millioner devices med 1.5, som slet ikke kan opdateres til 1.6 uden et specialprogram kørt fra en PC (og f.eks. HTC kræver Microsoft Windows for at kunne opdatere!).

Men det vil hippierne som Chewy jo sikkert benægte, fordi han ikke har fattet at der var noget som hed Android før hans HTC Desire.
Gravatar #66 - astor
6. aug. 2010 07:10
Tidlige versioner har altid problemer/mangler features. Det gælder iPhone OS så vel som Android. Når man så udvikler produktet videre, så fjerner man bugs, og lægger til manglende features. Allerede på iPhone 3G kom der sagsanleg mod Apple pga. dårlig signal og at den droppet kald. Det er helt sikkert noget de vil fixe i nyere versioner.

Android 2.2 er i dag nær perfektion, og når Gingerbread kommer, så er der stor sandsynlighed for at programmer som HTC Sence bliver overflødige, da Google vil gøre en stor opdatering op UI'et. Det vil igen betyde at brugerne bliver mindre afhengig af at vente på at mobil producenterne laver opgraderinger, men kan i stedet bruge Googles officielle, som NO gør i dag.

At remse op hvilke features Android har i forhold til iOS, og omvendt er egentlig ligegyldig, for de henvender sig ikke nødvendigvis til samme type brugere. Det samme gælder Mac vs. Win vs. Linux
Gravatar #67 - Windcape
6. aug. 2010 07:18

Men hvad betyder det, når folk vuderer hvor godt Android er ud fra de nuværende telefoner. Og der er millioner af Android devices der aldrig kommer til at kører 2.2

Når Google ikke tager ansvar for at alle telefonerne bliver opdateret, må kritikken af Android jo nødvendigvis falde for de enkelte telefoner.

Forklar mig lige hvad meningen med at købe en Android telefon mere, når den første ikke har været andet end problemer, og ikke vil få opdateringer der løser problemerne.

Så kan man ligeså godt købe noget andet, når der er så mange ligeså gode alternativer. Android kan intet som en iPhone ikke kan, når det handler om hvad en normal forbruger faktisk har brug for.

astor (66) skrev:
er der stor sandsynlighed for at programmer som HTC Sence bliver overflødige, da Google vil gøre en stor opdatering op UI'et.
Men hvem siger at de nuværende telefoner nogen sinde for Gingerbread? Det er 100% op til HTC at vælge om deres telefoner må få en opdatering eler ej. Alt andet er brud på garentien.

astor (66) skrev:
Det samme gælder Mac vs. Win vs. Linux
Ja, og sådan som Android brugerne argumentere, burde de jo alle sammen kører Linux :p
Gravatar #68 - astor
6. aug. 2010 07:31
Det du siger at man ikke kan opdatere gamle telefoner til et nyere OS er da ikke et nyt problem. Det kan man ikke med iPhone, det kan man ikke med en gammel Nokia, heller ikke gamle computere. Så, hvorfor tror du det et problem der udelukkende gælder Android telefoner? Tror du en iPhone altid vil kunne gøre det nyeste iOS?
Gravatar #69 - thomasmorkeberg
6. aug. 2010 07:31
Windcape (67) skrev:

Men hvad betyder det, når folk vuderer hvor godt Android er ud fra de nuværende telefoner. Og der er millioner af Android devices der aldrig kommer til at kører 2.2

Når Google ikke tager ansvar for at alle telefonerne bliver opdateret, må kritikken af Android jo nødvendigvis falde for de enkelte telefoner.

Forklar mig lige hvad meningen med at købe en Android telefon mere, når den første ikke har været andet end problemer, og ikke vil få opdateringer der løser problemerne.

...

Men hvem siger at de nuværende telefoner nogen sinde for Gingerbread? Det er 100% op til HTC at vælge om deres telefoner må få en opdatering eler ej. Alt andet er brud på garentien.

Min nokia 3310 får heller aldrig symbian v. 9.5... hvis jeg vil have det må jeg ud og købe en ny mobil.
En iPhone 2g eller 3g får heller aldrig den samme opdatering som de nye der gir multitasking... hvis jeg vil have det må jeg ud og købe en ny.
WP6 mobiler får højst sandsynlig heller aldrig muligheden for at få WP7... hvis jeg vil have det må jeg ud og købe en ny...

Hvad er det lige der er problemet med at det selvf er det samme med android's forskellige versioner?

Windcape (67) skrev:
Android kan intet som en iPhone ikke kan, når det handler om hvad en normal forbruger faktisk har brug for.

Hører ellers mange normale brugere der meget gerne vil have Widgets, det kommer dog ikke. Eller nogle brugbare informationer på sin lockscreen... kommer heller ikke.
Og listen kunne blive meget lang over hvad normale brugere gir udtryk for savner ved iPhones...

Hvis denne her afstemning havde været for 1½ år siden ville iPhone ligge øverst... Hvad betyder det at de ikke gør det mere?
- at android og de NYE mobil telefoner de kommer med er blevet bedre.
Gravatar #70 - Magten
6. aug. 2010 07:35
Windcape (57) skrev:

Igen igen igen igen igen igen: Vi ved godt der er fejl og mangler, men vi kan sagtens leve med dem. Fordelene ved Android opvejer stadig fejl og mangler, imo.

Jeg spørger dig lige igen, har du stadig problemer med din bluetooth? Hvis ja, er du så stadig i den tro at din telefon ikke har HW fejl?

Windcape (67) skrev:
Ja, og sådan som Android brugerne argumentere, burde de jo alle sammen kører Linux :p
Næh, vi er bare tilfredse med vores telefoner.
Men det kan du jo ikke kan forstå :)

Windcape (60) skrev:
Så længe det ikke er Google som rent faktisk står for opdateringerne af Android hos brugerne, så hjælper de ikke. Det er for nemt for Google bare at fralægge sig ansvaret.
Hvor mange problemer tror du det ville give for fx HTC Sense, hvis Google bare smed opdateringer ud når de havde lyst?

Ellers tak, hellere vente end havne i en situation hvor Google bestemmer hvad der virker på min telefon.
Gravatar #71 - myplacedk
6. aug. 2010 07:35
Windcape (67) skrev:

Please please please lad være med at købe en Android-telefon igen. Du har ret, det ville ikke give mening for dig.

Windcape (67) skrev:
Android kan intet som en iPhone ikke kan, når det handler om hvad en normal forbruger faktisk har brug for.

Med samme argument kan en iPhone intet som en Nokia 1661 ikke kan.

Windcape (67) skrev:
Men hvem siger at de nuværende telefoner nogen sinde for Gingerbread?

Hvordan er det relevant for diskutionen?
Gravatar #72 - Windcape
6. aug. 2010 07:38
astor (68) skrev:
Det du siger at man ikke kan opdatere gamle telefoner til et nyere OS er da ikke et nyt problem.
Jo det er.

astor (68) skrev:
Det kan man ikke med iPhone
Jo, det kan du. Selv den første iPhone kunne opdateres til iOS3. iOS4 er det første hvor man ikke kan, da hardwarekravene er gået op.

Modsat Froyo, hvor de ifølge Google, er gået ned.

astor (68) skrev:
det kan man ikke med en gammel Nokia
Jeg ved ikke med Symbian.

astor (68) skrev:
heller ikke gamle computere.
Det står dig frit for at installere et nyt OS på en gammel maskine. Nogle gange kører det endda bedre!

astor (68) skrev:
Så, hvorfor tror du det et problem der udelukkende gælder Android telefoner?
Fordi det indtil videre, er et enormt problem på Android, og ikke på iPhone.

astor (68) skrev:
Tror du en iPhone altid vil kunne gøre det nyeste iOS?
Hardware spiller en rolle. Men netop med Android har Google jo sagt at Froyo fik telefonen til at kører meget hurtigere. Så derfor er der intet tegn på at der er højere hardware krav!

Faktisk så har Android ind til 2.3 (hvor kravenene går op) vist sig at kører bedre på det nuværende hardware, end de forrige versioner!
Gravatar #73 - LinguaIgnota
6. aug. 2010 07:41
astor (68) skrev:
Det du siger at man ikke kan opdatere gamle telefoner til et nyere OS er da ikke et nyt problem. Det kan man ikke med iPhone[...]

Wait, what?
Gravatar #74 - Windcape
6. aug. 2010 07:43
Magten (70) skrev:
Jeg spørger dig lige igen, har du stadig problemer med din bluetooth? Hvis ja, er du så stadig i den tro at din telefon ikke har HW fejl?
Jeg har ikke haft fejl med Bluetooth, jeg har bare påpeget at Android 1.5 og 1.6 ikke havde mulighed for file-transfer via. bluetooth, da driverne først var udviklet til 2.1!

Bluetooth var kort sagt, ubrugeligt på de først millioner af telefoner.

Magten (70) skrev:
Næh, vi er bare tilfredse med vores telefoner.
Men det kan du jo ikke kan forstå :)
Og jeg er utilfreds, hvorfor er det et så stort problem for jer? Man må åbenbart gerne kritisere iPhone, men Android er jo fy fy i jeres verden?

Magten (70) skrev:
Hvor mange problemer tror du det ville give for fx HTC Sense, hvis Google bare smed opdateringer ud når de havde lyst?
Måske skulle Google udvikle et ordenlig standard UI, så det ikke er et problem.

Default Android UI (specielt pre-Froyo) er grimt og alt andet end intuitivt. Selv Google har indrømmet det.
Gravatar #75 - Windcape
6. aug. 2010 07:45
myplacedk (71) skrev:
Med samme argument kan en iPhone intet som en Nokia 1661 ikke kan.
Du kunne da i det mindste vælge en ordenlig telefon at sammenligne med. F.eks. N900, det der er useriøst.
Gravatar #76 - myplacedk
6. aug. 2010 07:48
Windcape (72) skrev:
Jo det er.

Nej det er ej.

Windcape (72) skrev:
Jo, det kan du. Selv den første iPhone kunne opdateres til iOS3. iOS4 er det første hvor man ikke kan

Kort sagt: Nej man kan ej.

Eller mere præcist: Nogle gange kan du opgradere, andre gange kan du ikke. Ligesom Android-telefoner. Ja, det er ærgeligt at nogle producenter ikke giver dig mulighed for at opgradere, men det er ikke et nyt Android-specifikt problem.

Windcape (72) skrev:
Jeg ved ikke med Symbian.

Man kan ikke opgradere alle gamle Nokia-telefoner, heller ikke Symbian.

Windcape (72) skrev:
Det står dig frit for at installere et nyt OS på en gammel maskine. Nogle gange kører det endda bedre!

Andre gange virker det slet ikke, hvilket er det samme som at man ikke kan. Ligesom Android. Og iPhone. Og held og lykke med at installere Windows Phone 7 på en gammel Windows-telefon.

Windcape (72) skrev:
Fordi det indtil videre, er et enormt problem på Android, og ikke på iPhone.

Er det? Nogle få brokker sig helt vildt. Jeg følger med på flere Android-fora, ingen andre brokker sig halvt så meget som du gør. Det gør ikke SYSTEMET til et problem. Men jo, et problem er der da.

Windcape (72) skrev:
Men netop med Android har Google jo sagt at Froyo fik telefonen til at kører meget hurtigere. Så derfor er der intet tegn på at der er højere hardware krav!

Du har ingen anelse om hvad en JIT-compiler er, har du?

Man ofrer ram for at få en potentiel forbedring af CPU-performance. Derfor kan der sagtens stadig være større krav. Også til CPU'en. Personligt gætter jeg på at ram er det største problem ved hardware-kravet.
Gravatar #77 - thomasmorkeberg
6. aug. 2010 07:49
Windcape (72) skrev:
astor (68) skrev:
heller ikke gamle computere.

Den windows udgave må jeg os ha... der popper simpelthen en lille opdaterings fane op nede i hjørnet, på din windows 98, der fortæller dig at nu er windows 7 klar til at blive downloadet og installeret på din computer? - genialt! det må jeg give dig ret i, der kan android desværre ikke følge med... helt så smarte er de ikke.

Nej hvis du vil installere et nyt OS på en ældre computer må du ud og anskaffe dig et og selv sætte dig ind i hvordan det installeres.
Rigtig mange "almindelige brugere" (som vi snakker så meget om nu) ville knapt nok kunne finde ud af det.

Det står dig også frit for selv at anskaffe dig android 2.1 til htc magic f.eks. og installere det.
Gravatar #78 - myplacedk
6. aug. 2010 07:51
Windcape (74) skrev:
Og jeg er utilfreds, hvorfor er det et så stort problem for jer? Man må åbenbart gerne kritisere iPhone, men Android er jo fy fy i jeres verden?

Det er intet problem at du er utilfreds. Problemet er at du brokker dig så meget, og måden du brokker dig på. Hold dig til ordentlige argumenter, drop dine rants, fornærmelser og løgne, og lad være med at være SÅ ivrig i dit korstog.
Gravatar #79 - myplacedk
6. aug. 2010 07:51
Windcape (75) skrev:
Du kunne da i det mindste vælge en ordenlig telefon at sammenligne med. F.eks. N900, det der er useriøst.

Det var helt seriøst. "Almindelige mennesker" ringer, SMS'er og bruger alarmen. Kan den telefon ikke det?

"Almindelige mennesker" har ikke behov for en smartphone. I hvert fald ikke mere end "almindelige mennesker" har behov for de ting Android kan som iPhone ikke kan.
Gravatar #80 - Magten
6. aug. 2010 07:57
Windcape (74) skrev:
Jeg har ikke haft fejl med Bluetooth, jeg har bare påpeget at Android 1.5 og 1.6 ikke havde mulighed for file-transfer via. bluetooth, da driverne først var udviklet til 2.1!

Bluetooth var kort sagt, ubrugeligt på de først millioner af telefoner.
Tillad mig at citere dig så:
http://newz.dk/forum/tagwall/htc-hero-android-2-1-saa-er-den-her-103528#17 skrev:
Du mener det faktum at jeg har en telefon der ikke kan opdateres, ikke har fungerede bluetooth, elendig batteritid, fejl i flere af standard-applikationerne, og lagger helt sindsygt efter få dages brug?

Men fint nok, fremover når du skriver at noget ikke fungerer, så er det bare fordi det mangler features ;)

Windcape (74) skrev:
Det er svært at acceptere, fordi du gør det på den her måde. Du sviner alt og alle til, bare fordi DU har haft en dårlig oplevelse.
Bliver Android bare nævnt kort i en nyhed, så er du der straks "BUUH!!!! ANDROID SUTTER TISSEMAND!! WP7 ER DET BEDSTE, DET KAN INGEN TÆSKE!!"*

Udover det, så har jeg sådan set ikke noget imod at du ikke kan lide Android :)

*overdrivelse kan være brugt :)

Windcape (74) skrev:
Måske skulle Google udvikle et ordenlig standard UI, så det ikke er et problem.

Default Android UI (specielt pre-Froyo) er grimt og alt andet end intuitivt. Selv Google har indrømmet det.
Hvorfor? Fordi "Det gør alle andre" ?
Hvorfor skal alle telefoner ligne hinanden? Jeg kan godt lide at der er forskel på Samsung, HTC, SE osv, selvom de kører samme OS.
Gravatar #81 - Systran
6. aug. 2010 07:58
iOS.

Jeg har aldrig haft en nyere telefon end Nokia 6300, så nu tænker jeg, at det snart er tid til en af de hersens "smart phones". Og der ser en iPhone 4 kraftedeme kompetent ud. Samt så behøver man ikke have en iPod ved siden af.
Gravatar #82 - Norrah
6. aug. 2010 07:59
Hvorfor er det blevet så vigtigt at hade iPhone?
Gravatar #83 - Windcape
6. aug. 2010 08:03
Norrah (82) skrev:
Folk som elsker minoriteter, hader alting der er mere populært.

Lidt ligesom at Linux brugerne hader Windows, "bare fordi".
Gravatar #84 - myplacedk
6. aug. 2010 08:04
Norrah (82) skrev:

Fordi iPhone er blevet så populær, at det er blevet selvforstærkende. Mange har en iPhone udelukkende fordi den er populær.

Så er det uundgåeligt at nogle går i den anden grøft, og hader iPhone, og ser ned på folk som kan lide den. Nogle af dem tror enda at ALLE iPhone ejere KUN har den fordi det er en populær Apple-dims, og glemmer at det faktisk er en ganske god smartphone.

Jeg tror det ofte handler om at demonstrere at man har gennemskuet hvor stærk et brand det er, og at det kammer over og bliver til at man ser ned på dem man tror der ikke har opdaget det.
Gravatar #85 - Windcape
6. aug. 2010 08:06

Og folk køber så en Android telefon for at vise hvor meget de hader Apple!

Godt der snart kommer mere konkurrence på markedet. 2 seriøse muligheder er ikke nok.
Gravatar #86 - Slettet Bruger [2404676983]
6. aug. 2010 08:12
Ikke android ihvertfald. Medmindre det ændre sig meget senere.

^^ det er for åbent heh.

Android er for nørder der kan finde orden i rod.
Gravatar #87 - DiZaster
6. aug. 2010 08:13
Windcape (85) skrev:
Godt der snart kommer mere konkurrence på markedet. 2 seriøse muligheder er ikke nok.

Hvem er de seriøse muligheder, og hvem kommer på markedet?

Hentyder du til WP7? Mindes ikke at nogle af mine gamle windows baserede telefoner blev opdateret, uden at jeg måtte hente en custom ROM til dem... Betyder at Microsoft ikke kan lave OS til telefoner.

Norrah (82) skrev:

Hvorfor basher folk konstant MS, Linux, Audi & BMW ejere, andre fodboldklubber, træflis ol?
Gravatar #88 - Windcape
6. aug. 2010 08:15

WP7 og MeeGo.
Gravatar #89 - thomasmorkeberg
6. aug. 2010 08:16
SlettetBruger (86) skrev:
Ikke android ihvertfald. Medmindre det ændre sig meget senere.

^^ det er for åbent heh.

Android er for nørder der kan finde orden i rod.

http://i.bnet.com/blogs/android-vs-iphone-2.jpg
Gravatar #90 - Windcape
6. aug. 2010 08:26
http://newz.dk/et-aar-gammel-fejl-i-android-kan-gi... vs. http://macnation.newz.dk/apple-lukker-sikkerhedshu...

Nå ja, man kan ikke forvente sikkerhedsopdateringer til sin smartphone, nej nej!
Gravatar #91 - thomasmorkeberg
6. aug. 2010 08:31
Windcape (90) skrev:
http://newz.dk/et-aar-gammel-fejl-i-android-kan-give-root-adgang vs. http://macnation.newz.dk/apple-lukker-sikkerhedshu...

Nå ja, man kan ikke forvente sikkerhedsopdateringer til sin smartphone, nej nej!

Du sammenligner en fejl hvor den ene kræver at man selv aktivt henter et program OG installerer det på sit system... også en fejl der kan gi fuld adgang over mobilen ved bare at gå ind på en hjemmeside?

Men udover det, så ja, det er for dårligt de ikke har lukket et hul efter så lang tid. Det vil jeg give dig helt ret i.
Men den fejl der snart bliver lukket på iPhone er noget mere kritisk imo!
Gravatar #92 - Windcape
6. aug. 2010 08:45

Pointen er at Google har nul kontrol over at telefonerne bliver opdateret, og derfor ikke kan sende sikkerhedsopdateringer ud.

At f.eks. sige "fejlen er rettet i 2.2" er meningsløst, når 86% af alle telefoner kører 2.1.

Men of course, fragmentering er slet ikke et problem vel myplacedk!
Gravatar #93 - myplacedk
6. aug. 2010 08:48
Windcape (92) skrev:
fragmentering er slet ikke et problem vel myplacedk!

Fragenteringen i sig selv ser jeg ikke som et problem. Valgmuligheder giver både fordele og ulemper. Kan man ikke lide systemet kunne man have ladet være med at køre en Hero.
Gravatar #94 - Casz
6. aug. 2010 10:47
Tja, jeg må nok sige Android :D Købte en HTC Desire så seneste som igår :) Jeg er helt vildt tilfreds med produktet og kan ikke vente på mit IMEI nummer kommer længere op på firmware update listen så jeg kan få fingerne i Android 2.2 :)
Gravatar #95 - Zigma
6. aug. 2010 10:51
Windcape (92) skrev:
At f.eks. sige "fejlen er rettet i 2.2" er meningsløst, når 86% af alle telefoner kører 2.1.

Hvorfor?
Så må man jo bare opdatere til 2.2 hvis det er et problem.

Har du egentlig en kilde til de 86%, eller trækker du bare tal ud af røven?
Gravatar #96 - Windcape
6. aug. 2010 10:57
Zigma (95) skrev:
Så må man jo bare opdatere til 2.2 hvis det er et problem.
Nej, det må jeg så netop ikke. Det er brud på garentien.

Zigma (95) skrev:
Har du egentlig en kilde til de 86%, eller trækker du bare tal ud af røven?
http://developer.android.com/resources/dashboard/platform-versions.html

95.5% even, lul!
Gravatar #97 - ghostface
6. aug. 2010 10:58
#95 De 86% er et tal ud af ingenting. Sidste statistik jeg så var omkring 50% på enten 1.5 eller 1.6 mens resten var på 2.1
2.2, 3 og ældre end 1.5 var minimalt. Det har givet vis ændret sig siden.

Du kan iøvrigt ikke bare opdatere din hero 2.2. HTC har ikke lavet den opdatering (endnu).
Legend har heller ikke fået 2.2.

Hele hans argument ligger jo netop i at det ikke er op til Google at skubbe opdateringerne ud, de skal kun udvikle dem.

Bavianen er telefon fabrikanterne som skal skubbe dem ud og iørigt udøve support på dem.

At opdatere til 2.2 vil på en hero fjerne garantien da det medfører root
Gravatar #98 - ghostface
6. aug. 2010 10:59
#96 dit link siger da 59.7% der bruger 2.1?
Gravatar #99 - Magten
6. aug. 2010 11:01
ghostface (98) skrev:
#96 dit link siger da 59.7% der bruger 2.1?
"... 2.1 eller lavere" tror jeg han mener :)
Gravatar #100 - Windcape
6. aug. 2010 11:01

Der skulle have stået "kører 2.1 eller lavere".
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login