mboost-dp1
Hvordan udnytter du den offentlige transport?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
Jeg passerede engang buschaufføren- gratis!!
jeg køber måneds kort, det er satme dyrt, men sådan er livet....
Nogle af de busser jeg bruger, der er chaufførene racister, f0r når de ser at de ter mig, eller andre med anden etnisk baggrund, så kigger de SLET ikke på kortet eller på personen, de smiler ikke, de nikker ikke, de siger ikke ja, som nogle af de andre normale chauføre gøre... men det hænder, at jeg efter udløbsdatoen lige glemmer at købe nyt, så går jeg bare ind ;D
jeg køber måneds kort, det er satme dyrt, men sådan er livet....
Nogle af de busser jeg bruger, der er chaufførene racister, f0r når de ser at de ter mig, eller andre med anden etnisk baggrund, så kigger de SLET ikke på kortet eller på personen, de smiler ikke, de nikker ikke, de siger ikke ja, som nogle af de andre normale chauføre gøre... men det hænder, at jeg efter udløbsdatoen lige glemmer at købe nyt, så går jeg bare ind ;D
Jeg har lige købt mig en bil.. Det er jeg glad for, jeg hader nemlig at stå og vente på ting som er forsinket eller som gør at jeg ikke kan bestemme over tiden.
#3 Hvordan kan du forbinde det med at være racist? Det er en udbredt mening blandt visse personer, at så snart en person ikke gør noget bestemt på den ene måde, blir der straks råbt RAAAACIST!!!!
Jeg oplever da selv at de bare stirre ligeud når man træder ind og jeg er så dansk som man kan blive.. Jeg råber ikke racist eller noget, jeg går udfra personen blot har haft en lang dag og ikke gider sidde og glo på flere menneskers ID og sammenligne mere.. Tag livet fra en anden synsvinkel og lad vær at tro alle er racister fordi de har en mening om ting eller ja.. gør som en træt buschaffør, stirre ligeud eller glor på noget andet når du nærmer dig.. jorden drejer ikke om dig.
#3 Hvordan kan du forbinde det med at være racist? Det er en udbredt mening blandt visse personer, at så snart en person ikke gør noget bestemt på den ene måde, blir der straks råbt RAAAACIST!!!!
Jeg oplever da selv at de bare stirre ligeud når man træder ind og jeg er så dansk som man kan blive.. Jeg råber ikke racist eller noget, jeg går udfra personen blot har haft en lang dag og ikke gider sidde og glo på flere menneskers ID og sammenligne mere.. Tag livet fra en anden synsvinkel og lad vær at tro alle er racister fordi de har en mening om ting eller ja.. gør som en træt buschaffør, stirre ligeud eller glor på noget andet når du nærmer dig.. jorden drejer ikke om dig.
Well tror at det er lidt sværere at snyde her i Finland, ihvertfald bliver alle tjekket når de stiger ind i bussen (man har et kort, som man lægger ovenpå maskinen, som så lyser grøn/gul/rød alt efter om man har ture/ikke så mange tilbage/ingen ture.)
Om alle folk så betaler for en kortere tur end de rent faktisk kører er jo ikke til at sige (har dog set en buschauffør rejse sig op og bede en person om at stige ud fordi at han kunne huske hvor langt hun betalte for :D).
Det er faktisk et skidesmart system, jeg fylder for eksempel altid 30 dage på mit kort og så er der et display i bussen der viser hvor langt tid jeg har tilbage på mit kort (for eksempel 28. juni + 30 dage, og de næste 30 dage aktiveres først når jeg bruger det første gang i den nye periode).
Om alle folk så betaler for en kortere tur end de rent faktisk kører er jo ikke til at sige (har dog set en buschauffør rejse sig op og bede en person om at stige ud fordi at han kunne huske hvor langt hun betalte for :D).
Det er faktisk et skidesmart system, jeg fylder for eksempel altid 30 dage på mit kort og så er der et display i bussen der viser hvor langt tid jeg har tilbage på mit kort (for eksempel 28. juni + 30 dage, og de næste 30 dage aktiveres først når jeg bruger det første gang i den nye periode).
Ja, jeg betaler hvergang jeg tager busserne...men tror aldrig at jeg kommer til at fatte de buspriser:
Tur fra køge til dalby: HUR 3 zone, STS 1 zoner = alt 4 zoner = 38kr
Samme tur men fra dalby til køge, igen ialt 4 zoner = 42kr.
Men hov klippe kort, 3 HUR zoner og 1 STS = pr. tur: 25,90 kr
Og det er altid de samme busser jeg tager... underlige system... :S
Tur fra køge til dalby: HUR 3 zone, STS 1 zoner = alt 4 zoner = 38kr
Samme tur men fra dalby til køge, igen ialt 4 zoner = 42kr.
Men hov klippe kort, 3 HUR zoner og 1 STS = pr. tur: 25,90 kr
Og det er altid de samme busser jeg tager... underlige system... :S
Har altid betalt det det kostede, på nær for 10 år siden havde jeg et månedeskort der gik fra den 2/4 til den 1/3. Så havde jeg en nåleprinter som jeg brugte til at trykke et 1tal foran. :-) Vupti 10 gratis dage... Gjorde det kun én gang som en slags 'proof of concept'
Ellers er det også svært at snyde i horsens, man betaler ved chaufføren, og stiger ind foran. Samtidig synes jeg også at når man benytter sig af en service, skal man sq også betale for den.
Ellers er det også svært at snyde i horsens, man betaler ved chaufføren, og stiger ind foran. Samtidig synes jeg også at når man benytter sig af en service, skal man sq også betale for den.
Ja klart jeg gider at spilde mit liv, med kollektiv trafik?!?...
En tur på arbejdet ville tage mig 2½-3 timer hver vej!. I bil tager det kun en time. Det er virkelig et svært valg.
Jeg kunne spare penge, ved at tage tog + bus. Men al den spildte tid, er tid jeg aldrig får tilbage... :P
[/harry]
http://dsb.dk/mille/flash/harry/convoy/harry_convo...
En tur på arbejdet ville tage mig 2½-3 timer hver vej!. I bil tager det kun en time. Det er virkelig et svært valg.
Jeg kunne spare penge, ved at tage tog + bus. Men al den spildte tid, er tid jeg aldrig får tilbage... :P
[/harry]
http://dsb.dk/mille/flash/harry/convoy/harry_convo...
kollektiv trafik er for dyrt og tager for lang tid.. 15 min med bus.. vente på tog .. 30 min med tog.. gå i 15 min.. det er en time.. jeg kan køre på arbejde på 30 min, og med diesel og 17km/l så gider jeg ikke bruge 1 time mere om dagen på transport, og så hjælper det også lidt at have en kammerat på på samme arbejdsplads og med samme arbejdstider som man kan køre sammen med :)
Jeg arbejder selv i DSB, så min samvittighed er helt pletfri. Nåja, så hjælper det jo også en del, at vi får gratis befordring i hele HUR-området.
Med hensyn til til post #8, så fatter jeg hverken bussernes eller togenes systemer indenfor HUR. Jeg har selv været i New York, og deres system til betaling for metroen er simpelthen genialt. Der blev jeg overvældet over, hvor enkelt og genialt det var. Og ja, vi har åbenbart et meget oldnordisk system, når det gælder indenfor HUR. På det punkt burde vi følge andre lande, som eksempel Finlands.
Men forresten. I øjeblikket bliver der testet et nyt system over i Jylland et sted (på en lokalbane vist nok?). Der vil bare gå 2-3 år minimum, før det kan komme til gode hos os sjællændere. Suk.
Med hensyn til til post #8, så fatter jeg hverken bussernes eller togenes systemer indenfor HUR. Jeg har selv været i New York, og deres system til betaling for metroen er simpelthen genialt. Der blev jeg overvældet over, hvor enkelt og genialt det var. Og ja, vi har åbenbart et meget oldnordisk system, når det gælder indenfor HUR. På det punkt burde vi følge andre lande, som eksempel Finlands.
Men forresten. I øjeblikket bliver der testet et nyt system over i Jylland et sted (på en lokalbane vist nok?). Der vil bare gå 2-3 år minimum, før det kan komme til gode hos os sjællændere. Suk.
Har skolebetalt buskkort :p Men har lige købt en scooter, spare 10 min selvom jeg kun kørte 30 km/t, der er cirka 11 km, men det tager 40 min i bus :(
#16 -
15. apr. 2006 19:57
Øh, i Århus går vi ind i busserne bag i, selvbillitering, jeg betaler altid... Med mindre jeg er flad :-(
Jeg har selv bil, så jeg benytter offentlige transport midler yderst sjældent!
Men når det endelig sker betaler jeg da :)
Men når det endelig sker betaler jeg da :)
Til dem der siger de har bil fordi de ikke gider offentlig transport vil jeg bare sige:
Folk med bil er super nederen! De er aldrig med på en seriøs gang druk, for de skal jo altid køre hjem samme aften osv. Og når de kommer til fester, sidder de og drikker cola, og kører så hjem når vi andre tager i byen... Det eneste positive er at man nogen gange kan spare en taxa-tur fordi de kan give et lift...
</flame>
Folk med bil er super nederen! De er aldrig med på en seriøs gang druk, for de skal jo altid køre hjem samme aften osv. Og når de kommer til fester, sidder de og drikker cola, og kører så hjem når vi andre tager i byen... Det eneste positive er at man nogen gange kan spare en taxa-tur fordi de kan give et lift...
</flame>
#10
Du er godt nok hardcore hvis du havde et månedskort der gik fra 2/4 - 1/3. Jeg gentager, FRA 2. april TIL 1. marts. :P
Anyway, har smuttet forbi buschaufføren én gang, for tja...5 år siden. Vi var ude på "besøg HTX HHX osv" dag, og jeg havde ikke nok penge til bussen hjem.
Du er godt nok hardcore hvis du havde et månedskort der gik fra 2/4 - 1/3. Jeg gentager, FRA 2. april TIL 1. marts. :P
Anyway, har smuttet forbi buschaufføren én gang, for tja...5 år siden. Vi var ude på "besøg HTX HHX osv" dag, og jeg havde ikke nok penge til bussen hjem.
#5
fordi når det ligeså snart er en DANSK SÅ DANSK SOM MAN NU KAN VÆRE... så smiler vedkommende meget pænt og hilser osv osv osv osv hvad nu en GLAD NORMAL person kan gøre.... så må der jo være noget om det ?????
men sjovt nok så lige ndre chauføre end lige nettop de pr stykker, som også er dansk osv de hilser da meget pænt osv og er glade :D
fordi når det ligeså snart er en DANSK SÅ DANSK SOM MAN NU KAN VÆRE... så smiler vedkommende meget pænt og hilser osv osv osv osv hvad nu en GLAD NORMAL person kan gøre.... så må der jo være noget om det ?????
men sjovt nok så lige ndre chauføre end lige nettop de pr stykker, som også er dansk osv de hilser da meget pænt osv og er glade :D
Bilister ER supernederen, busserne i Kbh ville være dobbelt så hurtige, hvis det ikke var for alle de idioter, der sidder EEN person i deres skrummel af en vogn og fylder gaderne...
Nåja, jeg betaler for bussen, jeg har taget metroen uden billet, men kun fordi deres klippeautomater ikke kan klippe et lettere krøllet kort - så kan de fandme undvære!
Nåja, jeg betaler for bussen, jeg har taget metroen uden billet, men kun fordi deres klippeautomater ikke kan klippe et lettere krøllet kort - så kan de fandme undvære!
Min samvittighed er ganske pletfri, jeg bruger det offentlige hvis jeg ikke kan gå eller cykle hvor jeg skal hen.. og jeg er faktisk ret glad for det offentlige og endnu mere glad for at jeg ikke kaster tusindvis af kroner ud af vinduet til en bil hver måned. :)
Et lille trick er både at have mit udd. kort til når man skal i skole og et 10-turskort til når man skal på besøg hos vennerne rundt omkring på Fyn. Ideen er at man har købt et 10-turskort på 3 zoner som ender/starter på Odense Banegård, for hvis man så skal i byen i en eller anden latterlig retning kan man altid tage bussen - den første zone tæller nemlig med og når man bipper det ind i deres "smarte" system skal buschauføren selv checke hvor langt man må køre (i mit tilfælde til ca. halvvejs ude af Odense), hvilket jeg endnu ikke har været ude for de har tjekket (eller, nårh nej, jeg kunne jo ikke finde på at snyde, haha: Der skulle have været en valgmulighed til: "Jeg er på S.U. - hvad tror du selv?") og selv hvis chaufføren registrerede hvor langt man måtte køre, kunne man jo bare stå af der og ingen regler ville være brudt.
Eksempelvis koster en billet fra Odense til Assens 58 kr. mens et hak på mit 10-turskort er 20 kr. :-)
Bemærk venligst at dette ikke ville være muligt i det gamle analoge system, da de fleste chauffører checkede den lille lap pap en masse gange før de satte deres eget hak (de fleste fandt det suspekt når man kun ville køre 2-3 stoppesteder), så jeg takker ydmygt Fynbus/Arriva for at have skaffet sig af med dette usikre system og erstatet det med sådan nogle smarte digitale maskiner.
Eksempelvis koster en billet fra Odense til Assens 58 kr. mens et hak på mit 10-turskort er 20 kr. :-)
Bemærk venligst at dette ikke ville være muligt i det gamle analoge system, da de fleste chauffører checkede den lille lap pap en masse gange før de satte deres eget hak (de fleste fandt det suspekt når man kun ville køre 2-3 stoppesteder), så jeg takker ydmygt Fynbus/Arriva for at have skaffet sig af med dette usikre system og erstatet det med sådan nogle smarte digitale maskiner.
Nårh ja, læste i Xtra (Fyens Stiftstidendes gratisavis) at tricket med bybusserne i Odense er at købe en togbillet fra Odense Banegård og til Fruens Bøge (vist den korteste tur man kan få med tog). Det skulle koste 10 kr. for det er så smart at hvis man har en togbillet, så har man lov til at tage en tur med bybus (inkl. omstinging og det hele) den dato denne billet gælder, men bybuschaufførerne sætter hverken hak eller noget i togbilletten og man kan derfor reelt køre på billetten hele dagen, hvilket er en væsentlig besparelse når det ellers normalvist koster 15 kr. for en busbillet der kun virker i en time (pga. omstigning).
Noglegange er toget bare hurtigere :) som turen fra Odense til det indre KBH, selvom jeg nu synes tiden det tager burde være det halve ;)
Personligt ville jeg fortrække toget på arbejde hvis det er over længere afstande, i modsætning til at køre bil kan man nå at spise sin morgenmad i fred og ro, bruge tiden på sin bærbar eller få en lille lur.
Inde i Odense, kan det næsten altid bedre betale sig at tage cyklen end at tage bussen.
Og nope, har ikke snydt med offentlig transport.
Personligt ville jeg fortrække toget på arbejde hvis det er over længere afstande, i modsætning til at køre bil kan man nå at spise sin morgenmad i fred og ro, bruge tiden på sin bærbar eller få en lille lur.
Inde i Odense, kan det næsten altid bedre betale sig at tage cyklen end at tage bussen.
Og nope, har ikke snydt med offentlig transport.
#27 Kadann
Og jeg er glad for ikke at skulle spilde 4 timer hver vej, 5 gange om uge for at komme på arbejde... ;P
Det bliver hurtigt til mange timer, du kunne have brugt på noget bedre... ;) Og nogen mener jo goså at tid repræsentere en værdi...
og endnu mere glad for at jeg ikke kaster tusindvis af kroner ud af vinduet til en bil hver måned. :)
Og jeg er glad for ikke at skulle spilde 4 timer hver vej, 5 gange om uge for at komme på arbejde... ;P
Det bliver hurtigt til mange timer, du kunne have brugt på noget bedre... ;) Og nogen mener jo goså at tid repræsentere en værdi...
#35 -
Nu var indlægget jo heller ikke rettet mod dig. ;)
Ud fra din profil kan jeg ikke se om du er fyldt 18 endnu, men hvis du ikke er, så kan det vel ikke komme som en overraskelse at du skal, under normale omstændigheder, være myndig før valg af bolig bliver et du kan foretage. ;)
Nu var indlægget jo heller ikke rettet mod dig. ;)
Ud fra din profil kan jeg ikke se om du er fyldt 18 endnu, men hvis du ikke er, så kan det vel ikke komme som en overraskelse at du skal, under normale omstændigheder, være myndig før valg af bolig bliver et du kan foretage. ;)
#34 Kadann
Nu er der tale om det nyt arbejde, så den overvejelse har ikke været relevant endnu. Og fordi jeg kan lide at arbejde i et givent område, er bestemt ikke ensbeydende med at det er et sted jeg vil bo.
Det jeg er lidt irriteret over er priviligerede byboer, som tror at fordi de klarer sig fint med kollektivt trafik, så må alle da have en fordel med kollektiv trafik.
Siger ikke at du er en af disse dog.
Vi er altså mange billister, som ikke har et valg.
Nu er der tale om det nyt arbejde, så den overvejelse har ikke været relevant endnu. Og fordi jeg kan lide at arbejde i et givent område, er bestemt ikke ensbeydende med at det er et sted jeg vil bo.
Det jeg er lidt irriteret over er priviligerede byboer, som tror at fordi de klarer sig fint med kollektivt trafik, så må alle da have en fordel med kollektiv trafik.
Siger ikke at du er en af disse dog.
Vi er altså mange billister, som ikke har et valg.
#37 -
Jeg har såmænd selv prøvet at bo langt fra min arbejdsplads og taget det offentlige hver dag, uden problemer. For eksempel har jeg boet i h.h.v. Kalundborg, Slagelse, Malmö og Gørlev, hvor jeg har klaret mig ganske fint uden en bil, til trods for at jeg i alle tilfælde arbejdede i det indre København.
Ikke enig, man behøver altså ikke at bo 2 min. fra sin arbejdsplads eller i det hele taget i samme by for at tingene er anderledes. Har man valgt at bo et sted hvor det offentlige ikke kører optimalt, så er det vel et spørgsmål om at der er andre ting der er vigtigere end den transport og at man så opvejer de ting højere.. og så er der jo ikke tale om at man som bilist ikke har et valg, men at man har vurderet andre ting højere end offentligt transport. Det kan være billig husleje, naturen i baghaven, venner og familie o.s.v. o.s.v., men stadig.. et valg man selv foretager.
Jeg har såmænd selv prøvet at bo langt fra min arbejdsplads og taget det offentlige hver dag, uden problemer. For eksempel har jeg boet i h.h.v. Kalundborg, Slagelse, Malmö og Gørlev, hvor jeg har klaret mig ganske fint uden en bil, til trods for at jeg i alle tilfælde arbejdede i det indre København.
Vi er altså mange billister, som ikke har et valg.
Ikke enig, man behøver altså ikke at bo 2 min. fra sin arbejdsplads eller i det hele taget i samme by for at tingene er anderledes. Har man valgt at bo et sted hvor det offentlige ikke kører optimalt, så er det vel et spørgsmål om at der er andre ting der er vigtigere end den transport og at man så opvejer de ting højere.. og så er der jo ikke tale om at man som bilist ikke har et valg, men at man har vurderet andre ting højere end offentligt transport. Det kan være billig husleje, naturen i baghaven, venner og familie o.s.v. o.s.v., men stadig.. et valg man selv foretager.
Vi er også mange byboere som har et valg men vælger bilen fordi DSB's inkompetence forringer ens livskvalitet så meget at det ikke kan betale sig at benytte dem.
Jeg har nu kørt med DSB/HUR i 3 måneder til min arbejdsplads. Hver vej tager ca. 1.5 time med Øresundstog, S-tog og bus. Men DSB/HUR er jo så uegnet til deres arbejde at man tror det er løgn og OFTE ender turen med at tage tættere på 2 timer hver vej. En enkelt gang tog det hele 3.5 time at komme på arbejde - man tror det er løgn men nej!
Nu har jeg købt en bil (DSB øger bilsalget i Danmark - smart) og turen tager ca. 35-40 minutter. Ergo sparer jeg to timer om dagen på transport. Eller 40 timer om måneden!
Og så sidder jeg ikke og bander i et tog over forsinkelser der gør at man misser sit næste DSB-produkt!
Sidste år rejste jeg over Storebælt mindst to gange om ugen. Der var det heller ikke nogen piknik at rejse med DSB og jeg har misset så mange aftaler fordi man simpelthen ikke har en jordisk chance for at overholde dem hvis man satser på DSB.
Jeg har nu kørt med DSB/HUR i 3 måneder til min arbejdsplads. Hver vej tager ca. 1.5 time med Øresundstog, S-tog og bus. Men DSB/HUR er jo så uegnet til deres arbejde at man tror det er løgn og OFTE ender turen med at tage tættere på 2 timer hver vej. En enkelt gang tog det hele 3.5 time at komme på arbejde - man tror det er løgn men nej!
Nu har jeg købt en bil (DSB øger bilsalget i Danmark - smart) og turen tager ca. 35-40 minutter. Ergo sparer jeg to timer om dagen på transport. Eller 40 timer om måneden!
Og så sidder jeg ikke og bander i et tog over forsinkelser der gør at man misser sit næste DSB-produkt!
Sidste år rejste jeg over Storebælt mindst to gange om ugen. Der var det heller ikke nogen piknik at rejse med DSB og jeg har misset så mange aftaler fordi man simpelthen ikke har en jordisk chance for at overholde dem hvis man satser på DSB.
#38
Selvfølgelig er det er valg. ALTING er stort set valg - også at have et arbejde eller en bolig for den sags skyld.
Det er aldrig valget der er problemet - det er prioriteringen som er problemet. F.eks. er der ikke mange som bor i indre Kbh pga. vanvittige priser - men mange arbejdspladser befinder sig derinde. Ergo er mange som vil have et job afhængige af transport - de kan ikke vælge hvis de prioriterer det at have et job som vigtigt.
Samtidig er mange mennesker er gift og sjældent arbejder folk på den samme arbejdsplads. Desuden har børnefamilier ikke megen fordel ved at bosætte sig i industri-kvaterer og lignende. Så kan man sige de kan prioriterer børnene fra men så går samfundet nok rimelig meget i stå.
Så hvordan du end vender og drejer det vil folks prioriter i mange tilfælde gøre dem afhængig af transport. Tror næppe du har børn eller er gift - men hvis alle levede sådan ville det være goodbye DK. Så selvfølgelig har alle et valg men der er også noget som hedder realisme.
Selvfølgelig er det er valg. ALTING er stort set valg - også at have et arbejde eller en bolig for den sags skyld.
Det er aldrig valget der er problemet - det er prioriteringen som er problemet. F.eks. er der ikke mange som bor i indre Kbh pga. vanvittige priser - men mange arbejdspladser befinder sig derinde. Ergo er mange som vil have et job afhængige af transport - de kan ikke vælge hvis de prioriterer det at have et job som vigtigt.
Samtidig er mange mennesker er gift og sjældent arbejder folk på den samme arbejdsplads. Desuden har børnefamilier ikke megen fordel ved at bosætte sig i industri-kvaterer og lignende. Så kan man sige de kan prioriterer børnene fra men så går samfundet nok rimelig meget i stå.
Så hvordan du end vender og drejer det vil folks prioriter i mange tilfælde gøre dem afhængig af transport. Tror næppe du har børn eller er gift - men hvis alle levede sådan ville det være goodbye DK. Så selvfølgelig har alle et valg men der er også noget som hedder realisme.
#40 -
Mange er vel et ret relativt begreb.. sidste jeg checkede, boede der omkring 500.000 mennesker i Københavns Kommune og priserne på eje- og andelsboligerne var stadigt stigende, hvilket jo tyder på at der stadig er udbud efter boligerne. Desuden er det jo langtfra alle boliger der er pissedyre i København OG man behøver altså ikke at bo i centrum for at have adgang til offentlig transport. For eksempel er der visse boligselskaber som udbyder lejeboliger til folk der bor udenfor København, men arbejder i Københavns Kommune - her taler vi om ganske almindelige lejeboliger, hvor priserne måske er lidt dyrere end i en provinsby, men til gengæld sparer man jo transporten. Desuden findes samme ordning i omegnskommunerne, jeg fik f.eks. en 2V'er (og ja, jeg kunne også have fået en 3V'er eller 4V'er, hvis jeg havde familie) tilbudt indenfor en måned efter jeg blev skrevet op i boligselskabet, fordi jeg søgte i den kommune som jeg arbejder i.. indskud omkring 5000 kr., husleje 2600 kr. - transport: en halv time fra Københavns Hovedbanegård og 5 min. gang til stationen.
Jeg ved såmænd godt at der er gifte folk og folk med børn derude og min situation i den henseende er jo latterligt ligegyldigt og et cheepshot, da du ikke har den fjerneste idé om hvem jeg er og hvad jeg gør med mit liv, så lad os holde os til den lidt mere saglige tone, ok?
Hvis folk vælger at få børn (det er jo de færreste der får sådanne størrelser helt ufrivilligt), så er de jo også klar over på forhånd, eller har mulighed for at undersøge det, hvilket fordele og ulemper det medfører. Mig bekendt, får de fleste folk børn af kærlighed og fordi de reelt ønsker det, hvilket gør de efterfølgende ulemper mindre vigtige, men det kommer jo stadig af et valg og et ønske om at få børn sammen. Man kan så sige at pasningsordningerne måske ikke helt følger med virkeligheden, fordi næsten alle andre instanser har fundet ud af at en stor del af befolkningen ikke bare arbejder 8-16 hver dag, men det har kommunerne ikke, men det er jo noget man bare bliver nødt til at løse for sig selv.
Det er aldrig valget der er problemet - det er prioriteringen som er problemet. F.eks. er der ikke mange som bor i indre Kbh pga. vanvittige priser
Mange er vel et ret relativt begreb.. sidste jeg checkede, boede der omkring 500.000 mennesker i Københavns Kommune og priserne på eje- og andelsboligerne var stadigt stigende, hvilket jo tyder på at der stadig er udbud efter boligerne. Desuden er det jo langtfra alle boliger der er pissedyre i København OG man behøver altså ikke at bo i centrum for at have adgang til offentlig transport. For eksempel er der visse boligselskaber som udbyder lejeboliger til folk der bor udenfor København, men arbejder i Københavns Kommune - her taler vi om ganske almindelige lejeboliger, hvor priserne måske er lidt dyrere end i en provinsby, men til gengæld sparer man jo transporten. Desuden findes samme ordning i omegnskommunerne, jeg fik f.eks. en 2V'er (og ja, jeg kunne også have fået en 3V'er eller 4V'er, hvis jeg havde familie) tilbudt indenfor en måned efter jeg blev skrevet op i boligselskabet, fordi jeg søgte i den kommune som jeg arbejder i.. indskud omkring 5000 kr., husleje 2600 kr. - transport: en halv time fra Københavns Hovedbanegård og 5 min. gang til stationen.
Tror næppe du har børn eller er gift - men hvis alle levede sådan ville det være goodbye DK.
Jeg ved såmænd godt at der er gifte folk og folk med børn derude og min situation i den henseende er jo latterligt ligegyldigt og et cheepshot, da du ikke har den fjerneste idé om hvem jeg er og hvad jeg gør med mit liv, så lad os holde os til den lidt mere saglige tone, ok?
Hvis folk vælger at få børn (det er jo de færreste der får sådanne størrelser helt ufrivilligt), så er de jo også klar over på forhånd, eller har mulighed for at undersøge det, hvilket fordele og ulemper det medfører. Mig bekendt, får de fleste folk børn af kærlighed og fordi de reelt ønsker det, hvilket gør de efterfølgende ulemper mindre vigtige, men det kommer jo stadig af et valg og et ønske om at få børn sammen. Man kan så sige at pasningsordningerne måske ikke helt følger med virkeligheden, fordi næsten alle andre instanser har fundet ud af at en stor del af befolkningen ikke bare arbejder 8-16 hver dag, men det har kommunerne ikke, men det er jo noget man bare bliver nødt til at løse for sig selv.
#38 Kadann
Bor selv i Kalundborg faktisk. Og købehavn er underligt nok nemmere, end der hvor jeg skal hen...
Jeg er ikke urimelig. Jeg kunne leve med, at det tog lidt længere tid. Men er en tre dobling rimeligt?.
Stadig du blandet hvor man bor ind i det, det er jeg ligeglad med. Jeg konstantere blot, at for mange af os, er kollektiv transport ikke konkurrencedygtigt med bile. Punktum, ikke noget men.. ;)
Jeg er tilfreds hvor jeg bor, og jeg ser modsat på det. Ikke hvorfor jeg skal blive, men hvorfor jeg dog skulle flytte. Men stadig en anden diskussion. Faktum er at kollektiv transport, på mange strækninger ikke er konkurrencedygtige på andet end pris.
Jeg har såmænd selv prøvet at bo langt fra min arbejdsplads og taget det offentlige hver dag, uden problemer. For eksempel har jeg boet i h.h.v. Kalundborg, Slagelse, Malmö og Gørlev, hvor jeg har klaret mig ganske fint uden en bil, til trods for at jeg i alle tilfælde arbejdede i det indre København.
Bor selv i Kalundborg faktisk. Og købehavn er underligt nok nemmere, end der hvor jeg skal hen...
Ikke enig, man behøver altså ikke at bo 2 min. fra sin arbejdsplads eller i det hele taget i samme by for at tingene er anderledes.
Jeg er ikke urimelig. Jeg kunne leve med, at det tog lidt længere tid. Men er en tre dobling rimeligt?.
Har man valgt at bo et sted hvor det offentlige ikke kører optimalt, så er det vel et spørgsmål om at der er andre ting der er vigtigere end den transport og at man så opvejer de ting højere.. og så er der jo ikke tale om at man som bilist ikke har et valg, men at man har vurderet andre ting højere end offentligt transport.
Stadig du blandet hvor man bor ind i det, det er jeg ligeglad med. Jeg konstantere blot, at for mange af os, er kollektiv transport ikke konkurrencedygtigt med bile. Punktum, ikke noget men.. ;)
Det kan være billig husleje, naturen i baghaven, venner og familie o.s.v. o.s.v., men stadig.. et valg man selv foretager.
Jeg er tilfreds hvor jeg bor, og jeg ser modsat på det. Ikke hvorfor jeg skal blive, men hvorfor jeg dog skulle flytte. Men stadig en anden diskussion. Faktum er at kollektiv transport, på mange strækninger ikke er konkurrencedygtige på andet end pris.
Så sent som i sidste uge smuttede jeg fra København til Gilleleje, hvor mit alle-zoners klippekort var forkert stemplet i bussen. Det blev så opdaget på toget på vej imod Hillerød, hvor den "flinke" kontrollør pænt tog mit klippekort og bad om navn/cpr nummer. Jeg nappede mit kort tilbage og bad ham pænt om at rende mig et hvis sted, jeg havde stemplet for den dag, og hvis han havde et problem med min ærlighed så kunne han få lov at se alle de månedskort jeg havde, og stadig har på mig.
Han troede selvfølgelig ikke på mig, så jeg stod af gik en tur, og tog næste tog.
Jeg stoppede i starten af året at købe månedskort, og i stedet har jeg et 3-zoners som jeg snylter mig afsted på. Engang imellem klipper jeg, men oftest viser jeg det til chaufføren og går ind. Hvis jeg bliver taget skal jeg nok betale, det har jo i princippet betalt sig for længst, også selvom jeg skulle betale en bøde om måneden. Det er lidt mindre end et månedskort.
Jeg har mistet alt respekt for det offentlige. Så snart de får et billetsystem/kortsystem der bliver checket digitalt, så slipper både de og jeg for alt det bøvl med kontrol og pis og lort. Og så skal jeg med glæde betale min billet, indtil da, så fortsætter jeg med at røvrende dem, som de røvrender mig.
Edit;
Lige en sjov episode der skete i går...
Der var en eller anden der kom til at trykke for tidligt, fordi vedkommende troede vi *var* kommet forbi det stoppested der var 10 meter fremme.
Chaufføren drejer hårdt ind til siden, men der er selvfølgelig ikke nogen der står af.
Han læner sig så over kanten og råber at bussen ikke kører før at hvem end der trykkede stod af.
Det stod på i et minuts tid, hvor passagererne begyndte at klage over at han ikke bare kørte videre.
Vedkommende stod så af alligevel, desværre.
Det er den slags dumheder jeg konstant møder i busser og toge, og det er simpelthen for pinligt..
Han troede selvfølgelig ikke på mig, så jeg stod af gik en tur, og tog næste tog.
Jeg stoppede i starten af året at købe månedskort, og i stedet har jeg et 3-zoners som jeg snylter mig afsted på. Engang imellem klipper jeg, men oftest viser jeg det til chaufføren og går ind. Hvis jeg bliver taget skal jeg nok betale, det har jo i princippet betalt sig for længst, også selvom jeg skulle betale en bøde om måneden. Det er lidt mindre end et månedskort.
Jeg har mistet alt respekt for det offentlige. Så snart de får et billetsystem/kortsystem der bliver checket digitalt, så slipper både de og jeg for alt det bøvl med kontrol og pis og lort. Og så skal jeg med glæde betale min billet, indtil da, så fortsætter jeg med at røvrende dem, som de røvrender mig.
Edit;
Lige en sjov episode der skete i går...
Der var en eller anden der kom til at trykke for tidligt, fordi vedkommende troede vi *var* kommet forbi det stoppested der var 10 meter fremme.
Chaufføren drejer hårdt ind til siden, men der er selvfølgelig ikke nogen der står af.
Han læner sig så over kanten og råber at bussen ikke kører før at hvem end der trykkede stod af.
Det stod på i et minuts tid, hvor passagererne begyndte at klage over at han ikke bare kørte videre.
Vedkommende stod så af alligevel, desværre.
Det er den slags dumheder jeg konstant møder i busser og toge, og det er simpelthen for pinligt..
#43 -
"Rimeligt" er jo stærkt subjektiv i dette tilfælde, så det er jo ikke noget jeg kan svare på. ;)
#44 -
Nu er det jo strengt talt dit eget ansvar at kontrollere at dit klippekort er stempelt korrekt, hvilket jo også står på maskinerne.
Jeg er ikke urimelig. Jeg kunne leve med, at det tog lidt længere tid. Men er en tre dobling rimeligt?.
"Rimeligt" er jo stærkt subjektiv i dette tilfælde, så det er jo ikke noget jeg kan svare på. ;)
#44 -
Nu er det jo strengt talt dit eget ansvar at kontrollere at dit klippekort er stempelt korrekt, hvilket jo også står på maskinerne.
#21 så kendt er jeg overhovedet ikke. Tvivler på dsb/hur sidder og lurer efter syndere herinde hehe.
Men efter 16 års brug af det offentlig og at opleve lorteservice mindst én gang om ugen (ja jeg kan huske tilbage fra jeg var de 4 stykker) - begynder man at blive lidt ligeglad. Det er selvfølgelig ikke at gøre det en skid bedre.
Men jeg vil hellere gå fra et metro/s tog uden at have bidraget til deres skodkoncern med 11,5/15,5 pr. klip.
Har ligefrem mistet penge på deres forsinkelser, endda selvom man planlægger med en time/halv time i overskud som de ofte anbefaler (og er det overhovedet fair?)
Men efter 16 års brug af det offentlig og at opleve lorteservice mindst én gang om ugen (ja jeg kan huske tilbage fra jeg var de 4 stykker) - begynder man at blive lidt ligeglad. Det er selvfølgelig ikke at gøre det en skid bedre.
Men jeg vil hellere gå fra et metro/s tog uden at have bidraget til deres skodkoncern med 11,5/15,5 pr. klip.
Har ligefrem mistet penge på deres forsinkelser, endda selvom man planlægger med en time/halv time i overskud som de ofte anbefaler (og er det overhovedet fair?)
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.