mboost-dp1

Hvordan slukker du din PC?

Gå til bund
Gravatar #51 - ussmarineofficerdick
11. mar. 2006 13:57
Jeg slukker min intel imac 20". Hvis den ikke står og downloader ... Den larmer næsten ikke, så jeg kan sagtens sove med den tændt, ku jeg ikke med min gamle spand.
Gravatar #52 - WhiteSpider
11. mar. 2006 15:18
Hmm der mangler da en mulighed... Hva med dem som har Thermaltake Media Lap...? Kan jo slukke og tænde puten med fjernbetjening. Når jeg altså en sjælden gang slukker den.
Bliver kun slukket når den skal flyttes
Gravatar #53 - n3o-m3
11. mar. 2006 17:37
slukker? hvad er det for noget? den er da altid tændt..
Gravatar #54 - rabonzo
11. mar. 2006 17:57
Min computer er kun slukket når den er gået ned af sig selv - Kortsagt min computer tager selv de pauser den skal have... Hvis jeg slukker den om natten, så tænder den af en eller anden grund sig selv igen efter et stykke tid (og nej, det er nok bare mig der er fucket i jumperne :P)

Den har sit eget liv, tvivler stærkt på at jeg ville kunne leve uden :P
Gravatar #55 - bavingo
11. mar. 2006 18:11
Altid vågeblus/dvale da dette ingen tid tager på en mac (maks. 2secs). og meget praktisk når man går til og fra computeren ofte og stadig gerne vil gøre et lille forsøg på at spare strøm.
Gravatar #56 - m_abs
11. mar. 2006 19:19
Det er den alm. betegnelse for det fænomen der forkommer når ens strømforsyning brænder af.
Gravatar #57 - henne
11. mar. 2006 20:25
Det eneste tidspunkt der er slukket for en rigtig nørds pc er da helt klart når HFI-relæet slår fra af en eller anden årsag.

Er jo trods alt sjældent at man smækker en sikring, med mindre man er super-nørdet-isp-type-med-for-mange-blades.
Gravatar #58 - ZaphyR
11. mar. 2006 23:28
der mangler 'halt'...
Gravatar #59 - walling
12. mar. 2006 00:58
Kommer i tanke om de "thin clients" som Sun har fremvist på både CeBIT og også LinuxForum sidste weekend. De bruger vist 11W. Så kan man jo ikke engang bruge strømforbruget som grund til at slukke ned. Men omvendt bliver det nemmere at slukke, da den starter op med det samme, og serveren husker ens session.
Ja.. det kræver jo så bare man har adgang til en server et eller andet sted, hvor man ik selv betaler for strømmen :-)
Gravatar #60 - Pistolprinsen
12. mar. 2006 06:39
Tja, jeg slukker aldrig, undtagen når jeg skal have ryddet op i computeren!

Jeg kører nemlig med en RAM-disk, hvorpå jeg har lagt ALT arbejdsdata, så som TEMP til både Windows og programmer, Cookies, TEMP Internet-filer, caches, spools, arbejdsmapper til diverse programmer, alle index.dat filer o.s.v.

Fordele: Surfing er lynhurtigt, da TEMP Internet ligger i RAM, Arbejdet bliver generelt hurtigere, da det hele forgår via RAM, Ingen slidtage på harddisk, ingen fragmentering af harddisk, det er ufatteligt let at rydde op i sine cookies og temp-filer: Blot genstart computeren og alt i RAM er slettet :-)

Ulemper: Kræver en hulens masse RAM, da fordelene ryger, hvis brug af RAM-disk betyder mere brug af Swapfil.

Fordel eller ulempe?: Virker bedst med computeren evigt tændt.

Brugerkrav: Kræver at du er lidt inde i RegEdit og registreringsdatabasen, da en del af tingenes placering kun kan flyttes ved at ændre sti-henvisningen i registraringsdataben.
Gravatar #61 - ysangkok
12. mar. 2006 09:59
#60, disse værdier som f.eks. "documents and settings" katalog, program files, system32 (tror jeg), osv osv kan alle ændres med TweakUI. TweakUI er indkluderet i PowerToys pakken.

Og jeg slukker hver gang jeg ikke bruger PCen, den bruger 400 watt :).
Gravatar #62 - m_abs
12. mar. 2006 13:54
Du ved godt at det strømforsyningen hedder 400watt ikke betyder at den bruger 400 watt, ikke?
Gravatar #63 - MiniatureZeus
12. mar. 2006 13:58
haha:P håber jeg fandme heller ik det betyder, for så skal jeg da til at arbejde 24/7 for at betale mine 6000Watt

Btw så slukker jeg kun min comp når jeg ved at den ikke skal bruges i eg. en weekend...
Gravatar #64 - Pistolprinsen
12. mar. 2006 15:29
#61 > Langt fra alle - især ikke de forskellige programmers arbejdsmapper og -lagre...
(Jeg HAR TweakUI :-)
Gravatar #65 - cacba
12. mar. 2006 22:21
Jeg rebooter hvis et program jeg megetgerne vil bruge ønsker at reboote... Ellers kan ejg ikke se hvorfor jeg skulle slukket, meget lettere når man skal til computeren næste gang hvis man bare skal tænde skærmen....

Men i morgen tager jeg på studietur/druktur i en uge, er spændt på om min fatter har været inde og slukke min spand i den uge =)
Gravatar #66 - larsp
12. mar. 2006 22:37
Siden ATX vandt indpas har jeg altid savnet en ordenlig powerknap, der ikke har det der 5 sek. vente halløj. En god gammeldags afbryder gør altså mere ondt på computeren, så man bedre kan straffe den, når man f.eks. taber i et spil... Eller når mr. clips viser sit klamme kontrafej...
Gravatar #67 - Zombie Steve Jobs
13. mar. 2006 03:10
265 dage indtil kernel recompile er vist rekorden.
nu er det vel ca. 12 dage mellem en boots pga kernel opdateringer, og det er det tætteste jeg kommer på at slukke.

Mac'en er altid på hibernate, suspend to ram er så lækkert, og den "starter/slukker" på noget der ligner 2 sekunder.

#60 fragmentering?
Gravatar #68 - Kadann
13. mar. 2006 06:35
Jeg sidder her og tænker på hvad hulen folk får ud af at lade deres computer køre døgnet rundt. Ok, har man en server eller lignende så er det jo helt naturligt at den kører i døgndrift, men at have sin arbejdsstation (i mangel af et bedre ord) kørende når man ikke er hjemme og den ikke laver andet end bare at stå og bruge strøm. Hibernate kan jeg til dels sætte mig ind i, men bare at lade maskinen stå uden at lave noget.. hvad er idéen? At bruge så meget strøm som overhovedet muligt?
Gravatar #69 - Futterama
13. mar. 2006 07:08
Jeg bruger Start -> Luk computeren.

Men den PC jeg bruger mest (en gammel 500MHz som ikke bruger så meget strøm) har problemer med at boote fra slukket tilstand (aner ikke hvorfor) så jeg slukker den sjældent da det kan tage noget nær 10min for at få liv i den igen. Derudover går jeg tit til og fra computeren, måske med en times mellemrum, og så er det rart at komme tilbage til en PC der er klar efter man har tændt skærmen. Jeg slukker skærmen når jeg går fra den.
Fordelen i at den er tændt, er så at jeg kan tilgå alle de data der ligger på den, inde fra arbejdet, via FTP.
Gravatar #70 - ZeroCrash
13. mar. 2006 07:26
#61 - det er meget muligt dim PSU står angivet til 400W - men det er MAX-ydeevne for strømforsyningen - og dermed IKKE hvad den REELT bruger når den blot står tændt / idle.

Jeg har endnu ikke målt hvad mit ASUS-system med Intel P4-3.0GHz og 1,5GB DDR2 og 2x500GB SATA og 1x200GB IDE Maxtor-diske bruger i både idle samt max forbrug af power, men udfra min elmåler kan jeg se at det nogenlunde ligger ~ 2-4KWh/dag hvilket så giver et estimeret årsforbrug på 730-1460KWh - her er det kun PC med skærm som er indberegnet, vel og mærke.

Det giver så en pris et sted mellem 1131,5-2263kr/år for min pc alene. Udregnet pr. måned vil den hurtige læser så kunne udregne at det giver en pris et sted mellem 94-188kr/md - og det er lige overkommeligt for mig.

Og ja, pc'en står så tændt i 18 ud af 24 timer i døgnet. Og bliver normalt slukket med "Powerknappen..." Hibernation vil normalt blive deaktiveret i mit sted - bruger det aldrig alligevel! :S

Det var jeres matematiktime for idag... :D
Gravatar #71 - MiniatureZeus
13. mar. 2006 07:29
mellem 1100 0g 2500 kr/år er da alligevel også en del... Men det er jo også et pænt stort system du har...
Gravatar #72 - Chucara
13. mar. 2006 09:41
Lidt svært at svare, valge på powerknappen, da jeg lukker ned vha. den.

Dette gælder så dog kun min desktop, da den pt. larmer for meget til at jge gider høre på den om natten.

Min server er tændt 24/7, men den bruger ikke det vilde strøm, så det kan jeg leve med. Samme gælder min HTPC, som jeg er nødt til at stikke en finger i blæseren for at finde ud af om den er tændt.
Gravatar #73 - ZeroCrash
13. mar. 2006 09:50
#71 - vil ikke kalde det et vildt stort system - det er lige til husbehov :)

Men ja, 2300kr er da meget at betale - men tror jeg foretog en fejl i udregningen da jeg jo aflæste KWh-forbrug direkte i elmåleren - og den tager jo for hele huset... :) Så det er max 2600kr alt i alt for ALT i hele boligen! :D

Undskyld fejlen
Gravatar #74 - MiniatureZeus
13. mar. 2006 10:37
jamen så er det da et stort hus du har :P hehe

Men det lyder da også lidt mere realistiske...

og du er tilgivet ;)
Gravatar #75 - Pistolprinsen
13. mar. 2006 10:47
#67 > Fragmentering?

Se her: http://www.gadgetgeek.dk/misc/0003/
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login