mboost-dp1

Hvordan slukker du din PC?

Gå til bund
Gravatar #1 - IT-ekspert Kejser
10. mar. 2006 15:25
Man hibernater da. :P

Alt andet tager da for lang tid!

Og det er nu meget praktisk med hibernation på en bærbar.. Hver gang man skal rejse fra et sted til et andet så trykker man bare på Zzz knappen - og mindre end 5 sek efter er computeren slukket - og så tager det kun 5 sek for at komme op at køre igen, når man tænder på knappen.. Det er squ da både dejligt og nemt..
Gravatar #2 - floe
10. mar. 2006 15:33
Er der andre end mig der finder denne pool lettere diskreminerende?!?

Hva helvede er en PC??? :D
Gravatar #3 - Proz
10. mar. 2006 15:41
Min computer kører altid, med mindre jeg skal pakke den ned til lan eller lignende. Det tager for lang tid at slukke/starte den og den er mit primære kommunikationsmiddel. Desuden foretrækker jeg at jeg kan se hvad der er foregået i de irc-kanaler jeg besøger.
Gravatar #4 - Nezmaroth
10. mar. 2006 15:47
HFI relæet? Håber det er en joke :)
Min slukkes nu også sjældent men når den gør er det enten autoshutdown funktion i BS-player eller på powerknappen. Jo mindre jeg selv skal lave desto bedre ;)
Gravatar #5 - Klan
10. mar. 2006 15:53
1# Er du sikker på det ikke er standby du anvender når du pruger Zz knappen? Så hurtigt som du siger det er, lyder det ikke som hibernation, da den jo så lige skal igennem bios før den starter...
Gravatar #6 - Hack4Crack
10. mar. 2006 16:07
#5, Ja, med mindre det er en high-speed server solution, han render rundt med.

slukker da PC'en, men bærbaren kører med win2003, og aldrig slukket... praktisk med batteriet, hvis strømmen skulle forsvinde.. ;)
Gravatar #7 - TYBO
10. mar. 2006 16:32
Fatter ikke dem som har deres PC kørende altid.

Jeg rebooter da min engang imellem når jeg har lavet windows update.
Gravatar #8 - -xero-
10. mar. 2006 16:36
Shut down...
Gravatar #9 - TGS
10. mar. 2006 16:58
hibernater for det meste labtoppen.. men den stationære bliver lukket med shut down
Gravatar #10 - HellGreen
10. mar. 2006 17:06
Er jeg den eneste som kan se at det går meget hurtigere at lukke ned, når man bruger power-knappen til at slukke sin pc med? (Kører WinXP/stationær - nej, jeg stand-by'er eller hibernater ikke :) ).

Bruger man Start-Shutdown tager det ca. dobbelt så lang tid.
Gravatar #11 - amokk
10. mar. 2006 17:13
#7 selv om du rebooter er den vel stadig tændt? Det kunne også tænkes at folk bruger et OS som ik skal genstartes så tit...

#1 Hibernate er nice ja, men hvis din PC kan klare begge dele på 5 sek kan du ik have meget mere end 128 MB RAM i den :-)

Jeg har 1 GB RAM i min laptop, og det tager nok 20 sek at gemme imaget, og 10 sek at loade det... Der ud over tager det 10-15 sek fra jeg tænder til den begynder at loade det

Og nogen gange ½ minut eller mere efter den har loadet, før den kommer op... Hader når hibernate resume står og stener
Gravatar #12 - Ronson ⅍
10. mar. 2006 17:15
Den bærbare og stationære lukker jeg ned, meget sjældent jeg hibernater eller stand by'er, hibernater kun hvis jeg er i gang med noget vigtigt og pludselig skal begive mig ud i den virkelige verden.

Server og gateway får lov at stå 24/7, indtil der kommer hjerteskærende harddisk-lyde fra serveren. Så slukker jeg den i et par timer, i den tro at alle problemer på magisk vis forsvinder.
Gravatar #13 - Xp3rt 
10. mar. 2006 17:35
Hibernate, og har gjort det de sidste par år... Hibernate er smart

Når min 19" Sony trinitron er tændt, og billedet er kommet, står logonboksen klar, Ctrl+Alt+Delete og skriv pass. Inde i Win på få sek. Win booter hurtigere end skærm ? Jeg synes det er smart i hvertfald ;)

Selv efter 90+ dages kørsel uden at være genstartet, med ca. 7-8 timers oppetid om dagen, så kører den stadigvæk godt

Nogen har problemer med hibernate, jeg har aldrig haft det.

Hibernate var engang ikke særlig godt, men i XP med SP2 så kører det bare derudaf for mig. På mit arbejde er vi efter opfordring fra mig gået i gang med at informere vores medarbejdere i firmaet omkring hibernate hver gang vi er ude og fixe et par PC'ere, eller vi lige har lavet en ny.
De plejer ihvertfald og brokke sig hvis det går for langsomt med at logge på, nogen har kæmpestore profiler som skal syncroniseres hver gang de logger på, og det tager en krig...

Med hibernate er de ude om det problem, og kan gøre det engang i mellem istedet

/edit: Lage så mærke til muligheden HFI-relæet, og det har jeg faktisk gjort en dag da jeg næsten lige var flyttet ind i min lejlighed. Tænkte at så var der ihvertfald ikke noget der brugte strøm, og det var sku også rigtigt nok.

Desværre så havde jeg glemt at et køleskab også skal have strøm, hehe, ikke så smart ;)
Gravatar #14 - Svindleren
10. mar. 2006 17:58
trykker på min power knap på mit kabinet, det tager ikke andet end 10 sec så slukker den selv... medmindre der køre nogle programmer, så skal den lige lukke dem ned først, og så kan det lige tage nogle sec. ekstra :D
Gravatar #15 - Yasw
10. mar. 2006 18:04
Jeg skriver "shutdown".
Gravatar #16 - Svindleren
10. mar. 2006 18:05
skriver du det bare på tastaturet, og så slukker den ? ellers nice nok vil lige prøve og se om det virker :D

edit: det virkede ikke :D
Gravatar #17 - Yasw
10. mar. 2006 18:06
#16 - Ja, efterfulgt af et tryk på Enter selvfølgelig.
Gravatar #18 - ajust
10. mar. 2006 18:06
Hvordan hibernater man en stationær XP maskine?

Jeg har kun "Shut Down - Restart - Stand by" (og så cancel ^^)

Og hvis jeg går ind i taskmanager (CTRL+ALT+DEL) kan jeg ikke vælge "Hibernate" fra Shut Down menuen, den er bare grå..
Gravatar #19 - Montago.NET
10. mar. 2006 18:07

Jeg gør næsten det samme...

power-knappen er hurtigst til at lukke ned...

men har en BAT-fil på skrivebordet som lukker min pc i samme tempo :

indhold:
shutdown -m \\localhost -s -f -c "Lukker fordi..." -t 00
Gravatar #20 - Windcape
10. mar. 2006 18:08
mtjah.. slukker vel skærmen hver nat.

Lyset generer mig når jeg sover :(
Gravatar #21 - Montago.NET
10. mar. 2006 18:09

Sove ??
Gravatar #22 - Norton
10. mar. 2006 18:19

Virker den command også i windows xp? for sådan som jeg kan se er commandoen til windows 2003.
Gravatar #23 - Yasw
10. mar. 2006 18:23
Wrong post.
Gravatar #24 - ZM4573R
10. mar. 2006 18:28
shutdown

er kun hjemme i weekenderne, der er ingen grund til at min maskine står tændt i hverdagene.
Gravatar #25 - IT-ekspert Kejser
10. mar. 2006 18:37
Til flere.

Ja okay, jeg har sikkert taget fejl af oversættelserne/fordanskningerne. Det er nok nærmere standby jeg bruger - bærbaren bruger også lidt strøm når den er dvale/stand-by/halvt-slukket/whatever. :P Så jeg tror nok det bare er mig, som kludrer i det..

/me bad!!
Gravatar #26 - übermench
10. mar. 2006 19:09
med en økse
Gravatar #27 - Pephers
10. mar. 2006 19:16
HFI relæ :D Det er fanme humor der vil noget :)
Gravatar #28 - BurningShadow
10. mar. 2006 19:47
Slukker? Hvorfor i alverden skulle jeg dog bruge 15-17 sekunder af mit liv på at boote, når jeg bare kan lade den stå tændt???
Gravatar #29 - p0rnflake
10. mar. 2006 21:38
#28 - prøv lige at måle strømforbruget på din pc og regn ud hvad det koster på årsbasis - du får et shock :|
Gravatar #30 - BurningShadow
10. mar. 2006 21:56

Watt x Timer x Døgn = Watt pr. år

Desktop: 60x24x365 = 525,6kWh/år
Laptop: 65x24x365 = 569,4kWh/år
Web-server: 200x24x365 = 1.752kWh/år
Fil-server: 450x24x365 = 3.942kWh/år

I alt = 525,6 + 569,4 + 1.752 + 3.942 = 6789kWh/år

Disse tal forudsætter at de rykker maks power 24 timer i døgnet, hvilket de jo ikke gør.

Hvor land tid (på et år) bruger du på at boote?
[edit]
Kan en Windows installation boote på mindre end et minut (den skal være brugbar)?
Hvis vi antager at folk booter en gang i døgnet, og bruger et minut hver gang, så bruger i over 8 timer, hvert år.
[/edit]
Gravatar #31 - bjerh
10. mar. 2006 22:31
#30 Hvormeget betaler du så for en kWh?
Gravatar #32 - Hundestejle
10. mar. 2006 22:32
Det er da forskelligt hvad man gør med maskinen...
Det kommer både an på om vi snakker spisepause eller sovetid, og hvorvidt det er stationær eller bærbar.
Gravatar #33 - sorenbjerg
10. mar. 2006 23:00
Automatisk og tilfælding slukning via CPU overophedning :/.
Gravatar #34 - TullejR
10. mar. 2006 23:41

min laptop bruger 10-15 watt når jeg ikke laver det store på den. så den er rimelig billig at have kørende 24/7, især når man også kan nakke strøm fra skolen ;)

jeg stemte selvfølgelig "slukker?".
Gravatar #35 - XyborX
11. mar. 2006 00:29
shutdown -h now # Hvad ellers? Nåja, halt er da også en mulighed..
Gravatar #36 - kordox
11. mar. 2006 03:44
Jeg bruger start>luk computeren, og så er den ellers 1-2 minutter om at slukke. Jeg fatter ikke hvorfor den er så længe om det, men det er meget irriterende.
Gravatar #37 - BurningShadow
11. mar. 2006 05:53

I 4. kvartal 2004 gav HEF kunder Kr. 1,48 for en kWh.

----

Og så bruger #36 8-16 timer hvert år, på at lukke ned...
Gravatar #38 - Fafler
11. mar. 2006 06:28
Mangler valgmuligheden "Ved at flå et PCI kort ud og updage bundkortet ikke understøtter hotswap"
Gravatar #39 - kordox
11. mar. 2006 06:46
Hvad er et HFI relæ egentlig? Nogen der lige kan forklare det?
Gravatar #40 - BurningShadow
11. mar. 2006 06:52
Gravatar #41 - ZM4573R
11. mar. 2006 07:39
60 watt i timen på din desktop..?

Lavede engang det forsøg med et multimeter som målte mit gennemsnitlige wattforbrug (computer, skærm, forstærker mm.) når computeren var tændt 24/7... Jeg kom frem til at det kostede ca. 5 kr om dagen af have min computer tændt 24/7, dvs. lige omkring 1800kr/året... Det koster mange penge at have en pc kørende...

Udover det så er 365 x boot = 365 minutter ~ 6 timer...?

Den eneste måde du kan måle dit strømforbrug på er ikke ved at kontrollere hvor meget strøm din PSU kan trække ud fra dit lysnet, men kun ved aktivt at måle det, med f.eks. et multimeter som kan indstilles på at måle i 24 timer af gangen.
Gravatar #42 - BurningShadow
11. mar. 2006 07:58

Ja, maksimalt 60W. Det er en VIA Mini-ITX. Den bruger ingenting, og den siger ingenting :-)

Og du syntes at Kr. 1.800 er dyrt, for at slippe for ventetiden?
Nu skal det naturligvis ikke gå ud over dig, så tag det ikke personligt, men jeg kunne næsten finde på at omskrive den ofte sete Linux-flame "Linux er kun gratis, hvis din tid ikke er noget værd" til noget i retningen af "Det er kon dyrt at have en PC kørende 24/7, hvis din tid ikke er noget værd".

Nå Ok, så 6 timer da. Min egen Windows installation bruger over halvandet minut, så hvis jeg skulle boote den hver dag, så ville det blive over 9 timer. Den skal også lukkes ned, og den tid skal oven i.

Ja, det er rigtigt, men jeg gør også opmærksom på at det er maksimalt. Det betyder jo at det faktiske forbrug, og dermed den faktiske pris, er væsentligt lavere.
Gravatar #43 - Kadann
11. mar. 2006 08:10
Shutdown, jeg gider ikke at betale for at min PC står tændt, hvis der ikke er et formål med at den gør det.
Gravatar #44 - HashKagen
11. mar. 2006 09:54
shutdown, nogle gange med en commandline igennem samurize, når det da ellers er sat korrekt op :D

ud over det så slukker jeg også på skærmen. ved ikke hvor meget mere der kan gøres for at spare strøm, højtalerne slukker man self når man ikke skal bruge dem, og printeren er der ingen grund til at have tændt hehe

EDIT: glemte lige at sige jeg nogle gange har skærmen slukket når jeg bare skal høre musik eller når jeg downloader nye episoder af fx PurePwnage - www.purepwnage.com REKLAME! :P
Gravatar #45 - Cyrack
11. mar. 2006 10:46
Laptop: hibernate, medmindre der er kommet opdateringer, meget rart at man ikke skal vente på at eclipse trækker sig selv op og stå :-)

Stationære: halt + sluk på kontakten. Der er alligevel ikke nogen powerknap tilsluttet, så for at tænde min stationære skal strømmen have været væk fra PSU'en :-) og så står psu og skærm ikke og suger strøm til ingen verdens nytte.
Gravatar #46 - NFX
11. mar. 2006 11:01
#18:
Højreklik på skrivebordet, fanebladet pauseskærm, knappen strømstyring, fanebladet "Dvale" (eller Hibernation hvis du bruger engelsk Windows), og så "Aktiver dvale". Vær opmærksom på at det laver en fil i roden af den harddisk du har installeret Windows på, som fylder lige så meget som du har ram (dvs en fil på 1 GB hvis du har 1 GB ram, osv).

Der er muligt du stadig ikke kan se den i den almindelige luk-dialog, men hvis du holder shift nede burde "Standby" skifte til "Dvale", og du kan så sætte den i dvale ved at trykke på det ikon. Alternativt kan du bare trykke på D når dialogen er fremme.

Som så mange andre herinde (hvorfor er det sådan?) bruger jeg typisk dvale på min laptop, og almindeligt shutdown på min stationære. Med Windows 2000 tog det uhyggeligt lang tid for mig at starte og slukke normalt, så der brugte jeg også dvale, men med XP er der ikke den store forskel. På min bærbare er det dog rart at kunne gemme hvad jeg har gang i hvis jeg f.eks. skal hjem, og er for doven til at huske hvad jeg havde åbent :)
Gravatar #47 - morptrix
11. mar. 2006 11:25
Slu.. sluu.. slukker?
Er der en vil være så venlig at forklare mig terminologien bag dette koncept? :S
Gravatar #48 - SPiR
11. mar. 2006 12:04
Har stilt spanden væk, ind under bordet.. så jeg bruger bare standby-knappen på keyboardet når jeg vil slukke og mit Asus mobo tillader at starte via tryk på en tilfældig tast når jeg vil have liv i den igen.. synes det funker meget godt og så står computeren ik og stjæler plads.
Gravatar #49 - TuxDK
11. mar. 2006 12:40
Nu stemte jeg så "Med powerknappen", men det skal dertil siges at trykke på Power Knappen sender et "Shutdown" signal til OS'et, så det er det samme som at vælge "Shut Down" fra <indsæt start menu navn her>.
Gravatar #50 - ZM4573R
11. mar. 2006 12:46
Ok, det var ikke meget, havde også min tændt 24/7 da jeg lavede det forsøg, det var jo ikke mig som betalte strøm.. :P

Men når jeg ikke leger soldat så er maskinen da også tændt hele weekenden, men ser ingen grund til at jeg ikke kan vente det 1-2 min en gang om ugen... :) Det er ikke super meget spild tid... :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login