mboost-dp1
Hvor meget RAM havde din første computer?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
Min første computer var en lommeregner der benyttede sig af en lille solcelle til at behjælpe CPU'ens drift.
Den havde ingen hukommelse, eller i hvert fald under 16kB.
Jeg havde også en pirat-NES der i Rusland gik under navnet Dendy. Den var meget fin, og havde heller ingen hukommelse.
PS. Min første PC havde 64MB RAM.
Den havde ingen hukommelse, eller i hvert fald under 16kB.
Jeg havde også en pirat-NES der i Rusland gik under navnet Dendy. Den var meget fin, og havde heller ingen hukommelse.
PS. Min første PC havde 64MB RAM.
Min første comp havde 48 mb EDO ram. Den var dælme fin, og den kunne være Half-life, hvis man lavede skærmen til det mindste, så der var en stor sort kant udenom, fordi det var onboard skærmkort.
Hold da ferie nogle kæmpe maskiner i har startet med. :-)
Min første var en ZX81 købt i 1982, den havde 1 KB hukommelse.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sinclair_ZX81
Den overlede dog kun ca 3 måneder, så blev den solgt for 650,- (50,- mere end jeg gav :-) og jeg købte en Vic20, senere en C64, så en Amiga 500, derefter x antal A2000'ere, A500'ere og til sidst en A4000 med 0x40 CPU. Pga. studiet blev jeg så nød til at skifte til en PC med Windows 95, den sved efter at havde brugt Amiga OS2.1. Har siden arbejdet med Windows, Linux, Mac, lidt BSD, og diverse obscure embeddede systemmer.
Min første var en ZX81 købt i 1982, den havde 1 KB hukommelse.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sinclair_ZX81
Den overlede dog kun ca 3 måneder, så blev den solgt for 650,- (50,- mere end jeg gav :-) og jeg købte en Vic20, senere en C64, så en Amiga 500, derefter x antal A2000'ere, A500'ere og til sidst en A4000 med 0x40 CPU. Pga. studiet blev jeg så nød til at skifte til en PC med Windows 95, den sved efter at havde brugt Amiga OS2.1. Har siden arbejdet med Windows, Linux, Mac, lidt BSD, og diverse obscure embeddede systemmer.
#1 Normaltvis regner man vel ikke en lommeregner der der blot kan udføre simple regnstykker ved tryk på knapper for en computer. For at det kan regnes for en computer skal den vel kunne programmere på en eller anden måde til at udføre større beregninger. Men vel ikke nødvendigvist Turing komplet. Følger man dit link over til NES'en siger den
Main RAM: 2 KiB
Men ja, under 16 kB.
Og hvis vi regner med at den skal kunne programmeres så må min første computer være min Commodore 128, det var den første jeg skrev programmer til.
Main RAM: 2 KiB
Men ja, under 16 kB.
Og hvis vi regner med at den skal kunne programmeres så må min første computer være min Commodore 128, det var den første jeg skrev programmer til.
Den første computer jeg tastede et program ind på var en Lambda i 1981/82 en ZX80 clone, der havde de fede viskelædere taster og lyde når man taster, jeg har siden hen fået fingere i selv samme maskine, med et 16kB modul der desværre ikke længere virker.
Der ud over et utal af Amiga'er 1000/500/2000/1200/4000, en 486'er blev det vist også til, men den første rigtige PC var en IBM Thinkpad 460 med 8MB ram og 800MB HD, så vi fik igennem IT-College i 1996, siden da har IBM været mit fortrukne mærke af laptops.
Der ud over et utal af Amiga'er 1000/500/2000/1200/4000, en 486'er blev det vist også til, men den første rigtige PC var en IBM Thinkpad 460 med 8MB ram og 800MB HD, så vi fik igennem IT-College i 1996, siden da har IBM været mit fortrukne mærke af laptops.
IBM 33SX something med 33Mhz og 4MB RAm - Wolfenstein, Dune, Need for Speed fra DOS - det var noget en ca. 14årig kunne lide :)
Senere kom der kort noget OS/2 på og så Windows 3.11.
Ja, når vi siger "computer" så plejer der at være tale om noget der har en crt skærm - 64MB Ram er jo foresten også ÅNDSSVAGT meget :)
Senere kom der kort noget OS/2 på og så Windows 3.11.
Ja, når vi siger "computer" så plejer der at være tale om noget der har en crt skærm - 64MB Ram er jo foresten også ÅNDSSVAGT meget :)
Min den første havde hele 8MB, og det var nok til Win95 :)
Den første jeg købte som ny, havde 32MB, og det var halv-meget :D
Den første jeg købte som ny, havde 32MB, og det var halv-meget :D
Før jeg fik min C64 havde jeg en ZX Spectrum med viskelæder tastatur.
Mener det var en 3,5 MHz CPU med 16 kb RAM i den model jeg havde.
Havde dog ingen båndstation til den så de to ROM spil jeg havde til den blev hurtigt kedelige og derfor skiftede jeg til C64 som var et instant hit :)
Mener det var en 3,5 MHz CPU med 16 kb RAM i den model jeg havde.
Havde dog ingen båndstation til den så de to ROM spil jeg havde til den blev hurtigt kedelige og derfor skiftede jeg til C64 som var et instant hit :)
Amiga 520 ?
Hmm det må være en super hemmelig model, for ifølge google er Amiga 520 en tv modulator :)
http://www.zimmers.net/cbmpics/jkeys3.html
Amiga 520 ?
Hmm det må være en super hemmelig model, for ifølge google er Amiga 520 en tv modulator :)
http://www.zimmers.net/cbmpics/jkeys3.html
Du er også en af de gamle drenge kan jeg så næsten regne ud :)
Har du også kodet demoer på C64'ere og Amigaen i assembler ?
12.1 GB masser af plads, jeg har stadigvæk et par gamle 52 MB quantum diske liggende :) Min første var endda kun på 20 MB oceaner af plads efter at havde været vand til 880 KB.
Du er også en af de gamle drenge kan jeg så næsten regne ud :)
Har du også kodet demoer på C64'ere og Amigaen i assembler ?
12.1 GB masser af plads, jeg har stadigvæk et par gamle 52 MB quantum diske liggende :) Min første var endda kun på 20 MB oceaner af plads efter at havde været vand til 880 KB.
Min første egen computer var en Olivetti 486'er med 25Mhz sx cpu med 4MB ram, og der kom en extra stor HDD i på hele 170 MB(standard var så vidt jeg kan huske på 85 MB).
Grafikkorttet havde 512KB ram, og så blev der sat et 8bit lydkort i :D
Det må have været i 93 hvis jeg ikke husker helt forkert.
Grafikkorttet havde 512KB ram, og så blev der sat et 8bit lydkort i :D
Det må have været i 93 hvis jeg ikke husker helt forkert.
Nu er det jo ikke fordi jeg vil påstå at buch lyver, men jeg vil da lige udtrykke en "svag" tvivl om sanhedsværdien af #18 ;)
Hvis han med "12,1 gb" mener "12,1 GB", så må det have været en fucking monster stor disk, for jeg har en 1,6GB WD Caviar fra 1997...
Hvis han med "12,1 gb" mener "12,1 GB", så må det have været en fucking monster stor disk, for jeg har en 1,6GB WD Caviar fra 1997...
"Min den første havde hele 8MB, og det var nok til Win95 :)", "Min første comp havde 48 mb EDO ram" ...
Er du gal jeg begynder at føle mig gammel :-D
Er du gal jeg begynder at føle mig gammel :-D
Min families første maskine, dvs far mor og mig, var en Mac fra 84, samme år som jeg blev født.
Sort hvid 6" skærm. Den havde ikke engang en HD, men kørte alt på disketter. Og alligevel kunne den køre noget der mindede om en 3D fly simulator uden texturer(andet end prikker og striber) eller farver. Det var for fedt!
Aner ikke hvad den havde af RAM, men det var ikke meget ^^
Min egen maskine til gengæld, var en IBM K6-2 233MHz MMX, med 8 MB ram som jeg købte 16 ekstra til, så den opnåede voldsomme 48. Købte et 8MB voodoo 2 til den samt senere en 7GB disk oven i de 2 den havde.
Sort hvid 6" skærm. Den havde ikke engang en HD, men kørte alt på disketter. Og alligevel kunne den køre noget der mindede om en 3D fly simulator uden texturer(andet end prikker og striber) eller farver. Det var for fedt!
Aner ikke hvad den havde af RAM, men det var ikke meget ^^
Min egen maskine til gengæld, var en IBM K6-2 233MHz MMX, med 8 MB ram som jeg købte 16 ekstra til, så den opnåede voldsomme 48. Købte et 8MB voodoo 2 til den samt senere en 7GB disk oven i de 2 den havde.
#22 det mener jeg helt bestemt det var, den kørte windows 95. Nu jeg ser, så må den ha været fra 95, da jeg går ud fra at windows 95 udkom i 95?
Men somsagt, da den blev købt var det en topmodel, og ikke bare en hvilken somhelst normal computer dengang.
Printeren som vi også købte dertil, kostede alene 3000,- og kunne udskrive omkring 2 sort hvid sider i minuttet.
Men somsagt, da den blev købt var det en topmodel, og ikke bare en hvilken somhelst normal computer dengang.
Printeren som vi også købte dertil, kostede alene 3000,- og kunne udskrive omkring 2 sort hvid sider i minuttet.
Ah du siger noget :) Selvom min konspirationsteori med en A500 bygget ind i TV modulatoren var mere spændende. Så har du nok ret :)
Ahh GVP'erne var fede, har aldrig haft en selv, min var en Amigos HD der stod under monitoren.
Jo tak prisen var VILD. i 1992 fik jeg et tilbud på en 1 GB HD til 10000,- LOL købte for 1 måned siden en extern 500 GB til 1881,- inkl forsendelse :)
Ah du siger noget :) Selvom min konspirationsteori med en A500 bygget ind i TV modulatoren var mere spændende. Så har du nok ret :)
Ahh GVP'erne var fede, har aldrig haft en selv, min var en Amigos HD der stod under monitoren.
Jo tak prisen var VILD. i 1992 fik jeg et tilbud på en 1 GB HD til 10000,- LOL købte for 1 måned siden en extern 500 GB til 1881,- inkl forsendelse :)
#1 'Den havde ingen hukommelse, eller i hvert fald under 16kB.'
selvfoelig har den haft noget hukommelse. siden den er med solceller, er den nok rimeligt ny, saa mit gaet er mellem 8 og 256kb
----
min foerste computer var en atari 2600 i 1982 med 128 bytes ram. et par aar senere mangedobblede jeg maengden, og fik en c64 med fantastiske 64kb.
/stone
selvfoelig har den haft noget hukommelse. siden den er med solceller, er den nok rimeligt ny, saa mit gaet er mellem 8 og 256kb
----
min foerste computer var en atari 2600 i 1982 med 128 bytes ram. et par aar senere mangedobblede jeg maengden, og fik en c64 med fantastiske 64kb.
/stone
Nej, det er en ulicenseret version af NES'en, da Nintendo aldrig lancerede NES i Rusland.
Åh det var tider. Alle børnene havde en NES, og vi troede at "8 bit" betød at den måtte være tændt i op til 8 timer ad gangen. Da blokkens rige dreng fik en Sega som havde et stort "32 BIT" (Correct me if I'm wrong) klistermærke på, var vi alle i ave over at den kunne være tændt i hele 32 timer ad gangen!
Ak ja, og piratspillene med "10,000 spil" hvor der var 300 forskellige Dr. Mario Tetris hacks på.
Nej, det er en ulicenseret version af NES'en, da Nintendo aldrig lancerede NES i Rusland.
Åh det var tider. Alle børnene havde en NES, og vi troede at "8 bit" betød at den måtte være tændt i op til 8 timer ad gangen. Da blokkens rige dreng fik en Sega som havde et stort "32 BIT" (Correct me if I'm wrong) klistermærke på, var vi alle i ave over at den kunne være tændt i hele 32 timer ad gangen!
Ak ja, og piratspillene med "10,000 spil" hvor der var 300 forskellige Dr. Mario Tetris hacks på.
Min første computer var en Amiga 500+, så svaret er 1 MB RAM.
Den A500'ere jeg fik var den første sending der kom til landet, kan desværre ikke huske hvad firmaet hed, men jeg var skrevet op i laaaaaaaaaaaaaaang tid :)
Det var tider.
Jeg må indrømme jeg blev så nostalgisk af denne tråd, jeg hentede en amiga emulator og legede lidt :)
Den A500'ere jeg fik var den første sending der kom til landet, kan desværre ikke huske hvad firmaet hed, men jeg var skrevet op i laaaaaaaaaaaaaaang tid :)
Det var tider.
Jeg må indrømme jeg blev så nostalgisk af denne tråd, jeg hentede en amiga emulator og legede lidt :)
Startede med en Amstrad CPC6128 ligesom #4 med 128 KB og 3" Disketter i 1985,
siden fik jeg:
C64, Med disk, 1987
ATARI 1040 STe, 1MB RAM, IBM Emulator kort og ekstern harddisk, 1990
Commondore CDTV, mener den havde 2MB RAM og CD-ROM 1992
80386, 486+87, IBM P166(120MHz), Pentium MMX, K6-2, PIII, Celeron, P4, og nu se min profil
vic-20 havde 1KB og kunne Udvides til hele 3KB
siden fik jeg:
C64, Med disk, 1987
ATARI 1040 STe, 1MB RAM, IBM Emulator kort og ekstern harddisk, 1990
Commondore CDTV, mener den havde 2MB RAM og CD-ROM 1992
80386, 486+87, IBM P166(120MHz), Pentium MMX, K6-2, PIII, Celeron, P4, og nu se min profil
vic-20 havde 1KB og kunne Udvides til hele 3KB
Texas Instruments 4A med 256 bytes + 16KB VDP (graphics RAM), som skulle tilsluttes TV'et. Den kørte TI BASIC og der lærte jeg at programmere mine første små rutiner.
Derefter blev det til en Amstrad CPC 6128 med 128Kb RAM (64Kb i hver bank), diskettedrev indbygget og farveskærm. Den kører (kørte?) med en Z80a processor fra Zilog og kørte ca. 4 MhZ. Maximal opløsning: 640x200 med 2 farver eller 160x200 med 16 farver. På denne maskine lærte jeg at programmere assembler og fik nogle ret syrede demoer og spil op at køre.
Herefter kom den traditionelle PC, dog først uden harddisk og med 512Kb RAM.
EDIT: Jeg læste engang meget interesseret et blad, der hed "Amstrad Action". Alle mine blade er forsvundet på mine forældres loft. Nogen, der kender et sted, hvor man kan downloade scans af bladet? Jeg har fået publiceret en del programmer der, nemlig, og kunne godt tænke mig at se dem igen :-) EDIT - ups, jeg fandt det selv :-)
EDIT EDIT: Prøv at se dette cover - selv dengang (Maj 1987) moddede man sin computer :-)
Derefter blev det til en Amstrad CPC 6128 med 128Kb RAM (64Kb i hver bank), diskettedrev indbygget og farveskærm. Den kører (kørte?) med en Z80a processor fra Zilog og kørte ca. 4 MhZ. Maximal opløsning: 640x200 med 2 farver eller 160x200 med 16 farver. På denne maskine lærte jeg at programmere assembler og fik nogle ret syrede demoer og spil op at køre.
Herefter kom den traditionelle PC, dog først uden harddisk og med 512Kb RAM.
EDIT: Jeg læste engang meget interesseret et blad, der hed "Amstrad Action". Alle mine blade er forsvundet på mine forældres loft. Nogen, der kender et sted, hvor man kan downloade scans af bladet? Jeg har fået publiceret en del programmer der, nemlig, og kunne godt tænke mig at se dem igen :-) EDIT - ups, jeg fandt det selv :-)
EDIT EDIT: Prøv at se dette cover - selv dengang (Maj 1987) moddede man sin computer :-)
#38's svar til #13
Det er faktisk ikke korrekt.
Vic-20 havde faktisk 5 KB ram hvoraf lidt over 3 KB var til rådighed i basic mode.
Se evt. http://en.wikipedia.org/wiki/VIC-20
Det er faktisk ikke korrekt.
Vic-20 havde faktisk 5 KB ram hvoraf lidt over 3 KB var til rådighed i basic mode.
Se evt. http://en.wikipedia.org/wiki/VIC-20
Jeg havde også moddet min gamle Amiga 200 og Amiga 4000, via en 3-8 demultiplexer havde jeg en lysdiode der lyste når en bestemt interrupt blev afviklet. Lidt smart når man kodede og skulle finde ud af om det var ens level 3 eller level 4 interrupt der var gået i baglås :)
Nå og så var der en halt knap, en reset knap også :)
Det turde jeg ikke bygge i maskinerne idag.
Jeg havde også moddet min gamle Amiga 200 og Amiga 4000, via en 3-8 demultiplexer havde jeg en lysdiode der lyste når en bestemt interrupt blev afviklet. Lidt smart når man kodede og skulle finde ud af om det var ens level 3 eller level 4 interrupt der var gået i baglås :)
Nå og så var der en halt knap, en reset knap også :)
Det turde jeg ikke bygge i maskinerne idag.
1kb + 4kb udvidelses modul svjh. Det var en Lambda 2000 som vistnok var en klon af zx81(eller zx80?). De solgte den i Bilka, men så var der noget med at dem der lavede den havde sjålet lidt for meget fra ZXeren. Så de solgte den for et par 100 kr inden der blev nedlagt forbud mod at sælge den.
Derefter VIC-20 4kb ->
C=64 64kb (+jeg havde et karakterset på en ROM som jeg kunne skifte imellem da jeg havde sat en kontakt på de 2 høje adresse ben da computeren ikke selv kunne addresere så mange adr. Tror jeg var 1 ud af 3 i skoleklassen der havde en computer)->
Amiga 500 1MB ->
Amiga 2000 6MB (tror jeg måske mere, købte et fuldlængdes kort som jeg fyldte op med RAM kredse, der skulle 8 kredse til 1MB, så der skulle en hel stang til med kredse. Kostede en formue, men jeg "skulle" jo køre Sculpt 3D. Hvis jeg lukkede øjnene og førte hånden hen over det åbne kabinet. Kunne man på varmen regne ud hvor RAM kortet sad)
havde også en PC XT med en Nec v20 cpu(10Mhz), med 1mb ram
hmm derefter vist en 386 kan ikke lige huske hvor meget.
Derefter VIC-20 4kb ->
C=64 64kb (+jeg havde et karakterset på en ROM som jeg kunne skifte imellem da jeg havde sat en kontakt på de 2 høje adresse ben da computeren ikke selv kunne addresere så mange adr. Tror jeg var 1 ud af 3 i skoleklassen der havde en computer)->
Amiga 500 1MB ->
Amiga 2000 6MB (tror jeg måske mere, købte et fuldlængdes kort som jeg fyldte op med RAM kredse, der skulle 8 kredse til 1MB, så der skulle en hel stang til med kredse. Kostede en formue, men jeg "skulle" jo køre Sculpt 3D. Hvis jeg lukkede øjnene og førte hånden hen over det åbne kabinet. Kunne man på varmen regne ud hvor RAM kortet sad)
havde også en PC XT med en Nec v20 cpu(10Mhz), med 1mb ram
hmm derefter vist en 386 kan ikke lige huske hvor meget.
768KB.
Philips 10MHz 8086, 768KB ram, 20MB harddisk, Monocrom skærm.
Jeg hoppede aldrig på amiga bølgen :)
Philips 10MHz 8086, 768KB ram, 20MB harddisk, Monocrom skærm.
Jeg hoppede aldrig på amiga bølgen :)
Min første:
http://en.wikipedia.org/wiki/IBM_Personal_Computer...
Fik den da jeg var 9, og har leget med PC'ere siden. Har heldigvis et job hvor jeg kan leve af det i dag :)
http://en.wikipedia.org/wiki/IBM_Personal_Computer...
Fik den da jeg var 9, og har leget med PC'ere siden. Har heldigvis et job hvor jeg kan leve af det i dag :)
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.