mboost-dp1

Hvilket programmeringssprog skriver du mest?

Gå til bund
Gravatar #51 - ipwn
28. feb. 2008 23:45
Hvad med Javascript?

Det er efterhånden ret kraftigt med Prototype, Mootools osv.

Object Orienteret (Well, implementeret med ovenstående) er lækkert, og enhver Web 2.0 side skal have en ordentlig portion af det :)

(Og jer der hader scripts - doesn't matter, jeg koder absolut kun unobtrusive, dvs. siderne vil stadigvæk have fuld funktionalitet, i går bare glip af web 2.0 hehe)
Gravatar #52 - Multibox
29. feb. 2008 00:14
Off-topic:
Er det bare mig, eller har denne afstemmning ikke været oppe før, for ikke så lang tid siden?

On-Topic:
Skriver selv i PHP..når jeg kan tage mig sammen til det og for det meste slamkodning..
Gravatar #53 - Windcape
29. feb. 2008 03:49

Det er utrolig få som rent faktisk udvikler i javascript, på mere seriøst plan. De fleste laver bare copy&paste scripts ind på deres side.

Og halvdelen af dem tror at AJAX = Javascript :p
Gravatar #54 - d0rk
29. feb. 2008 06:11
Koder egentlig mest VB.NET for tiden, desværre.
Men vil selvfølgelig helst kode C# :)
Gravatar #55 - d0rk
29. feb. 2008 06:16
Hvad er der mere i AJAX udover Javascript og XML?
Gravatar #56 - olfda
29. feb. 2008 07:43
Whitespace FTW!!!

(stemte Øhh, Dansk?
Gravatar #57 - lost-viking
29. feb. 2008 07:51
Jeg er bruger mest ASP.VBscript.. det er det vi lære i skolen lige nu... :)
Gravatar #58 - reefermadness2
29. feb. 2008 07:54
#57 ASP.net eller bare asp ? hvis i stadig hænger på gammel ASP vil jeg anbefale dig at give din lærer et slag i skridtet og en spytklat i munden...

@topic
Jeg har stemt PHP, da det er det jeg koder mest i.. Men jeg savner også muligheden for at stemme pascal/delphi
Gravatar #59 - dotdkay
29. feb. 2008 07:57
Hvor er LOLcode henne i den liste?

Nå, men nå den ikke var der, så valgte jeg Java da det er det jeg bruger på arbejdet.
Gravatar #60 - powerage
29. feb. 2008 08:37
Som #30 også var inde på, hvor delen blev assembler af på listen. De andre fesne sprog kan man da ikke bruge til ret meget når det virkelig gælder :)
Gravatar #61 - knasknaz
29. feb. 2008 08:51
Jeg har iøvrigt også kodet en hel del Rexx i tidens løb. Det manglede også i listen.

Nu vi er i den gustne ende: Er der mon nogen APL programmører omkring? :)
Gravatar #62 - NeoNmaN
29. feb. 2008 09:52
Jeg har valgt PHP da jeg ikke er stærk nok til C# til at vælge det som mit prima sprog :0) der ud over kan C# heller ikke køre spicelt godt på Apache og Mono er nået crap da det ikke understøter .NET 3.5 men håber da det kommer at Mono kan funger under .NET 3.5 så vi kan få Apache til at trække det ornligt det ville være super da .htaccess er gud ;D
Gravatar #63 - deldy
29. feb. 2008 10:06
Underlidt at der ikke er flere der har valgt VBScript når man tænker på alle de ASP programøre der stadig er rundt omkring, og gemmer sig i mørket, og håber at de aldrig bliver nød til at skifte til .NET eller PHP.

Men måske ved størstedelen af ASP programører slet ikke at de faktisk programmere i VBScript.

Har selv valgt C#
Gravatar #64 - DarcZide
29. feb. 2008 10:31
Brainfuck FTW!!
(Ja, undskyld... men det hedder det altså) :)
wikipedia.org

Men jeg stemte nu PHP.
Gravatar #65 - OxxY
29. feb. 2008 10:33
Stemte andet, da jeg koder mest i Matlab. Ved dog ikke om det godtages som et rigtigt programmerings sprog :)
Gravatar #66 - Wird
29. feb. 2008 10:36
For tiden bliver det mest C/AL (Navision), men også en hel del PHP

Stemte PHP da C/AL ikke var på listen.
Gravatar #67 - gnаrfsan
29. feb. 2008 12:18
Jeg har nok næsten skrevet lige meget Java og VB .Net. Jeg foretrækker dog klart VB .Net, fordi jeg synes det er nemmere at bruge og læse.
Gravatar #68 - Lobais
29. feb. 2008 14:31
Jeg skriver næsten intensivt Python for tiden. Skulle ikke undre mig, om mængden oversteg dansk.

Undrer mig faktisk, at Python ikke er højere på listen. Vil skyde på at 1/3 af de prorammer jeg bruger, også er skrevet i Python. Måske er det bare ikke så udbredt på Windows platformen?
Gravatar #69 - simonduun
29. feb. 2008 15:01
Hmm... Lige pt. er jeg i gang med at lære php, men er også gået i gang med C++ :)
Gravatar #70 - henrikmk
29. feb. 2008 15:17
Stemte andet. Jeg koder i REBOL på fuldtid.
Gravatar #71 - dvaske
29. feb. 2008 16:47
Primært C, en smule Perl og bash.

Skal nok også snart i gang med noget C++.
Gravatar #72 - bjerh
29. feb. 2008 17:40
#14.. Korrekt antaget. Og mange tak iøvrigt, da folk åbenbart ikke helt lod til selv at vide hvad jeg egentligt snakkede om. :P
Gravatar #73 - BurningShadow
29. feb. 2008 18:24

Bare for at være nysgerrig, hvad er det så du arbejder med, siden du koder REBOL på fuld tid?

(Jeg troede ikke at der var nogen der faktisk brugte det, udover Carl Sassenrath og en lille håndfuld af hans mest trofaste tilhængere.)
Gravatar #74 - lassemelbye
29. feb. 2008 20:18
Kender i programmeringssproget C+++?
http://iloblog.funzone.dk/melbye?Home&post=29

Det er klart mit yndlingssprog!
Gravatar #75 - lorenzen
29. feb. 2008 20:36
Heh en der har kodet REXX, gad vide om han også synes at OS/2 er dræber platformen :)

Nå jeg holder mig nu mest til C++, hvor jeg (Disky forbyde det) bruger emacs. Det eneste tidspunkt hvor jeg føler behov for at lege med visual studio er når vores ting skal debugges, der fungere VS nu super godt.

Desværre bliver jeg indimellem tvunget til at kigge på C-kode. C i sig selv har jeg det fint med, men mege af det her kode er så gammelt at det er autokonverteret fra ADA til C. Ganske horribelt, men sårn er det jo desværre.
Gravatar #76 - henrikmk
29. feb. 2008 21:10

Jeg arbejder mest med små database engines, og databaseprogrammer til folk og arbejder for Carl med GUI design til REBOL 3.0. Der er heller ikke ret mange der bruger det (dvs. forstår hvad det kan eller gider rigtigt at sætte sig ind i det), men der sker nok noget når 3.0 går i beta. :-)
Gravatar #77 - Rassah
29. feb. 2008 21:45
C/C++ 4tw :P men hver sin smag ofc
Gravatar #78 - lorenzen
29. feb. 2008 21:54
Sådan som du skriver skulle man tro du skrev perl.
Gravatar #79 - arne_v
29. feb. 2008 21:59

Ada er nyere end C.
Gravatar #80 - Rassah
29. feb. 2008 22:01
#78 hvorfor?
Gravatar #81 - lorenzen
29. feb. 2008 22:11
#79 Korrekt. Men ADA havde en hypet periode en overgang i dette produkt, og den kode valgte man senere at autokonvertere til C.

Tidsangivelsen med ADA var mest for at indikere at det er noget gammelt kode, i og med at det er nogle år siden at ADA havde sit hype. Mener det cirka var i 92-93.

Det er kort og kun læseligt for de indviede.
Gravatar #82 - arne_v
29. feb. 2008 22:30

1987-97 var Ada mandated by DoD.
Gravatar #83 - lorenzen
29. feb. 2008 22:40
Det forklarer faktisk hvorfor det her produkt i perioden 92-93 og et par år frem blev udviklet i ADA. Problemet for os er så at man bare valgte at autokonvertere det hele til C. Det

Jeg vidste godt at DoD (Department of Defence for de ikke indviede) var glade for ADA, havde dog aldrig set det var mandated.

Derudover har jeg faktisk også den glædelig fornøjelse at arbejde med VDM++ pt. Det må jeg sige virker som et absolut dejligt værktøj, hvis man ønsker at arbejde på et højere abstraktions niveau.
Gravatar #84 - arne_v
29. feb. 2008 22:44

Lidt granskning af Wikipedia finder at kravet var at alle projekter hvor ny kode var mere end 30% af den samlede kode skulle bruge Ada.
Gravatar #85 - BurningShadow
29. feb. 2008 23:29

Det er vel ikke tilfældigvis dig der er "Henrik" i "r3wp"? :-)

Forresten, jeg fandt et indlæg fra dig, på geekculture.dk, og selvom det er fra slutningen af Oktober '07, vil jeg godt lige kommentere det, for at bringe en misforståelse ud af verdenen. Det er Syllable Server der bruger DirectFB. Syllable Desktop bruger ikke, og kommer aldrig til at bruge, DirectFB som grafiksystem (det er dog muligt at vi en dag smider DirectFB på SDL, der allerede findes til Syllable Desktop). Hvis Kaj siger noget andet, er det ikke noget han har drøftet med os andre.
Ethvert forsøg på at erstatte Syllable Desktop's native grafiksystem, vil med øjeblikkelig virkning resultere i en fork.
Gravatar #86 - BurningShadow
29. feb. 2008 23:35
[edit=#85]
og selvom det er fra slutningen af Oktober December '07,
[/edit]
Gravatar #87 - henrikmk
1. mar. 2008 10:47

Nej, det er vist ikke mig. :-)

OK, så ved jeg ikke hvad det er han mener, eller også havde jeg misforstået det.
Gravatar #88 - BurningShadow
1. mar. 2008 11:00

Tjaa, manden er meget fokuseret på Syllable Server, så det er nok den han har talt om :-)
Syllable Desktop har sit helt eget grafiksystem, der ikke stammer fra Linux, men mere er noget i retningen af hvad BeOS havde.
Gravatar #89 - NinjaZee
1. mar. 2008 11:10
C# fuldtid pt... 4 dage om ugen på studiet og 1 dag om ugen på arbejdet.
Men tidligere har det både været assembler, C, C++, Java, PHP, Python og GML. Og hvor er C# dejligt sammenlignet med alt ;)
Dog ikke lige performancemæssigt p.g.a. den virtuelle maskine, så desværre er det ikke så brugt i spilbranchen.
Gravatar #90 - Windcape
1. mar. 2008 12:04

XNA er da en del brugt til xbox ;-)
Gravatar #91 - wizax
1. mar. 2008 14:33
Hvad skete der med gode velafprøvede og MEGET brugte sprog som Cobol og RPG?
Gravatar #92 - arne_v
1. mar. 2008 14:51

Cobol bruges da stadigt meget.

Men nok ikke så meget i den typiske newz.dk bruger demografiske gruppe.
Gravatar #93 - Happy-Cheese
1. mar. 2008 15:04
if (UseJavaScript) {
Response.write("Pure ownate");
}
Gravatar #94 - Spetz
1. mar. 2008 15:48
valgte C#. Koder sider i ASP.NET på skolen.
Gravatar #95 - myplacedk
1. mar. 2008 18:51
91 skrev:
Hvad skete der med gode velafprøvede og MEGET brugte sprog som Cobol og RPG?

I den afdeling jeg sidder i nu, er jeg den eneste udvikler, der ikke har COBOL som primært sprog.

(Medmindre der sider en eller anden i et hjørne, som arbejder i MANTIS. I så fald er det vedligehold, da vi ikke laver nyudvikling i MANTIS. Det er jo noget gammelt noget.)
Gravatar #96 - Cloud02
1. mar. 2008 20:22
Siden hvornår er PHP blevet et programmeringssprog?!
Sidst jeg så var det et scripting-sprog...
Gravatar #97 - myplacedk
1. mar. 2008 22:19
Mener du at PHP ikke er et programmeringssprog, fordi det ikke skal kompileres?

Hvad så med et sprog som Python? Det kan kompileres til bytecode (a la Java), eller køres direkte som et script.

Eller hvad med JSP? Det er vel ikke engang et scripts-sprog, eftersom JSP normalt primært er HTML og/eller custom-tags, måske med en smule Java ind imellem. Men det bliver oversat til Java, som kompileres til bytecode etc.

Vi kan hurtigt blive enige om at der er forskel på at skrive et lille script, og at skrive et decideret program. Men grænsen er flydende, og der er flere og flere sprog der kan bruges til begge dele.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login