mboost-dp1

Hvilket programmeringssprog skriver du mest?

Gå til bund
Gravatar #1 - LordMike
28. feb. 2008 14:23
VB.Net ftw....

.Net er genialt... Og vil ikke ændre det foreløbeligt, hvis noget så til C#, så vil ikke svare på flames... :P
Gravatar #2 - NioBe
28. feb. 2008 14:26
Har valgt dansk! Men håber da at jeg om ikke så længe skal til de 3 C# kurser jeg har meldt mig til..!
Gravatar #3 - myplacedk
28. feb. 2008 14:27
Koder efterhånden en del i bash. Jo mere jeg lærer om det, jo mere hader jeg bash-scripts. Selv når man gør ting i en anden process, kan det ødelægge pipes i den process man starter med. Argh. En eller anden dag leder jeg efter et alternativ.

Jeg bruger bash når jeg skal bruge noget funktionalitet, men ikke gider kode det ordentligt. Python? Ruby? En anden shell?
Gravatar #4 - Disky
28. feb. 2008 14:28
Sørgeligt 'Øhh, dansk?' er et svar.

Kunne ellers havde været interessant at se fordelingen af programmeringssprog blandt newz.dk's brugere.
Gravatar #5 - bjerh
28. feb. 2008 14:29
Uhh.. nogle burde få savet deres fingre af for at smide ASP på den liste. Det er noget nært så dumt som hvis man kunne vælge asp.net...
Gravatar #6 - Tage
28. feb. 2008 14:31
Burde skrive Java med henblik på studiet, men det bliver sgu PHP hvis jeg selv skal vælge.
Gravatar #7 - arne_v
28. feb. 2008 14:32

Hvis du har mulighed for at installere Python på systemerne, så var det absolut en god mulighed.
Gravatar #8 - T-Hawk
28. feb. 2008 14:33
Suverænt mest PHP, også mere end dansk ;)
Gravatar #9 - The-Lone-Gunman
28. feb. 2008 14:34
Java.

Ikke fordi jeg vil, men fordi det er det vi bruger på skolen.
Gravatar #10 - Neo1
28. feb. 2008 14:35

VB.Net ftw....

-__-

Hvorfor er det sørgeligt? Der skal da også være et svar til dem som ikke programmerer?

Selv svarede jeg det eneste rigtige: C++
Gravatar #11 - myplacedk
28. feb. 2008 14:37
10 skrev:

Hvorfor er det sørgeligt? Der skal da også være et svar til dem som ikke programmerer?

Måske fordi dansk ikke er et programmeringssprog. Men hvis folk ikke læser spørgsmålet grundigt...
Gravatar #12 - arne_v
28. feb. 2008 14:44

"Dansk" er vel bare en lettere humoristisk label på valg muligheden "programnmerer ikke".
Gravatar #13 - karga
28. feb. 2008 14:44
Det er helt sikkert ASP jeg skriver mest i.. har lært php og gik hurtigt tilbage til asp..

Derudover skriver jeg også en del css og js.. samt nogle andre sprog..

#5 der er intet bedre end et uargumenteret indlæg, der mest af alt ligner en hetz mod ms eller hvad du nu er pop-sur på
Gravatar #14 - arne_v
28. feb. 2008 14:46
Til dem der er igang med at give #5 dårlige vurderinger:

Han har ret. ASP og ASP.NET er *ikke* programmerings sprog.

Man kan bruge VBScript, JScript, Python, Perl etc. i ASP.

Man kan bruge C#, VB.NET, Delphi etc. i ASP.NET.
Gravatar #15 - arne_v
28. feb. 2008 14:47

Jeg har tilladt mig at antage at #5 ikke er skrevet som et anti-MS indlæg men som et indlæg fra en der faktisk ved hvad ASP og ASP.NET er !
Gravatar #16 - Borg[One]
28. feb. 2008 14:48
C# - primært fordi det nu engang er et C#-fag jeg er igang med... :)

Jeg er egnetlig overrasket over, at PHP ligger på lige fod med C# herinde. Havde forventet at dem der rent faktisk programmerede, var igang med PHP-sider - særligt når man nu ser de indlæg der kommer i diverse tråde.

#13 css er vel ikke et programmerings-sprog?
Gravatar #17 - sparrez
28. feb. 2008 14:50
Helt klart C#, skrev en del PHP for mange år siden og brugte Java på studiet.

C# er et genialt sprog, langt bedre end Java efter min mening. Men man bliver nok ret vandt til at have .NET frameworket som værktøjskasse.
Gravatar #18 - walling
28. feb. 2008 14:55
Python... og snart også Ruby, når jeg får taget mig sammen til at lære det igen.
Gravatar #19 - Borg[One]
28. feb. 2008 15:01
#17 C# er herre lækkert at programmere i, og også lidt sjovt.
Men Java er ligeledes et sprog i udvikling så hvis du ikke har rørt det et par år, så har tingene nok udviklet sig til det bedre... :)
Gravatar #20 - mathiask
28. feb. 2008 15:07
I gamle dage ville jeg have valgt PHP, men efter at jeg skiftede til Wordpress og fik langt mere funktionalitet på mindre tid, kunne jeg ikke tillade mig at vælge andet end 'Øh... dansk'. Hvis muligheden havde været der, havde jeg nok valgt 'øh... engelsk'.
Gravatar #21 - Borg[One]
28. feb. 2008 15:43
#20 har jeg misforstået noget, eller er wordpress ikke bare en applikation, der giver dig mulighed for at skrive et stykke tekst til en database?
Gravatar #22 - GormDK
28. feb. 2008 15:48
#14 og #15

Ja, det er en god evne at kunne diskutere med sig selv ;)
- Men er det ikke lidt kedeligt, når begge sider af én er enige? :)

@ emnet:
Jeg har prøvet en lille bitte smule HTML og CSS en gang, men ellers intet - nåe jo, legede også en smule med LUA (hvis det gælder?) da jeg spillede WoW (og før de lavede en patch, der ødelagde det, afair).
Så jeg svarede "Øh, dansk?" - jeg ved jo godt, hvad der menes, men jeg betragtede det (som også andre har nævnt) som en "jeg programmerer ikke" ;).
Gravatar #23 - sjqlund
28. feb. 2008 16:02
Skriver i C++, da det er det jeg lærer i skolen.
Gravatar #24 - MortVader
28. feb. 2008 16:07
Hvor blev Delphi / Pascal af?
Jeg koder i Pascal (NAV kode)
Delphi, VBscript (ASP / msoffice macro)

Men svarede andet, da Pascal ikke var en mulighed... :P
Gravatar #25 - Borg[One]
28. feb. 2008 16:09
#22 LUA tæller som et programmerings-sprog, men det gør hverken HTML eller CSS.

HTML er jo bare et formaterings-sprog der gør at du kan få din side til at se smart ud - og CSS er vel for at man kan lave skabeloner i HTML.

#24 Du har ret i Pascal mangler - men de her tråde plejer altid at blive smattet til med obskure sprog, som folk er stolte af at have set...
Gravatar #26 - arne_v
28. feb. 2008 16:15

Jeg vil ikke kalde Pascal obskurt. Det er ikke specielt meget brugt længere, men de fleste der har lært at programmere mellem 1975 og 1990 har vel lært Pascal.
Gravatar #27 - Montago.NET
28. feb. 2008 16:34
JAAAVVVAAAA SSSSCCCRRRIIIPPPTTTT !!!!!
Gravatar #28 - Neo1
28. feb. 2008 16:37
#24:

VBscript kan vel næppe kaldes for at programmerinssprog, nok mere et offspring af VB som bare er interpreted istedet for compilet, men vil give dig ret i at Pascal mangler, kunne for eksempel have været istedet for bash som jeg ikke synes er særligt relevant på den liste..
Gravatar #29 - ejldk
28. feb. 2008 17:19
Har kodet meget Java, me er for nyligt startet på C#, som jeg nu koder hele tiden for at lære det, så det var det der fik min stemme.
Gravatar #30 - knasknaz
28. feb. 2008 17:51
Lige for tiden eller generelt? For hvis det er generelt gennem hele mit liv, kommer assembler på førstepladsen (det manglede iøvrigt i listen!)
Gravatar #31 - LilleFisK
28. feb. 2008 17:52
Det må blive andet, da hverken AS (til Kawasaki robotter) eller SCL (til PLCer) er på listen.
Hvis det absolut skal være til PC (som de sprog på listen vist mest bliver brugt til) så er det C++, og til Mobil telefon JAVA
Gravatar #32 - Borg[One]
28. feb. 2008 18:00
#26 misforstå nu ikke mit indlæg.
Jeg mener faktisk at pascal burde stå på listen. Min hentydning til obskure sprog var ikke møntet på pascal.
Ofte bliver de her tråde bare plastret til, med folk der har skrevet et par linier Eiffel, og mener bestemt at det hører til blandt de 10 mest brugte sprog.

#28 VB script er vel, som navnet svagt antyder, et script-sprog.

#31 C/C++ og Java kan da snildt afvikles på andre platforme end PC. Mainframens UNIX-del er vel skrevet i C (det kan arne_v sikkert be- eller afkræfte) og java-JIT'er er vel skrevet til alt fra mobiltelefoner, over minicomputere og op til mainframes.
Herinde vil der sikkert ikke være mange der stemte på PL1, COBOL eller JCL, hvis det stod på listen hvilket gør sprogene relativt uinteressante i en poll.
Gravatar #33 - Windcape
28. feb. 2008 18:08
C# og Java til desktop/server applications
PHP til webudvikling
Gravatar #34 - Windcape
28. feb. 2008 18:14
Note til #33

Jeg benytter ikke ASP.NET pga. at deres MVC endnu ikke er færdig, og hele modellen med viewstates er elendig.

Derudover så er IIS6 skræmmende i forhold til Apache / Lighttpd / andre HTTP daemons.
IIS er simplehen en grund til at jeg ikke ønsker at kode i ASP.NET, en så afskyelig server skal bare ikke findes på mine PC'er.
Gravatar #35 - arne_v
28. feb. 2008 18:16

Fortran, Lisp, Cobol og PL/I er nok ikke meget brugt i den alders kategori, hvor de fleste af newz.dk's brugere findes.

PS: Jeg mener at alle Unix har været skrevet i C siden det blev porteret fra PDP-11 asembler til C i 1973.
Gravatar #36 - anars
28. feb. 2008 18:38
#34: Dejlig saglig argumentation. Fanboi. Normalt vælger man platform, programmeringssprog mv. udfra behov - ikke attitude.
Gravatar #37 - arne_v
28. feb. 2008 18:42

Hvad mener du han er fanboi af ? Han siger jo at han bruger C#, Java og PHP - MS, Java og LAMP er ligesom en ret bred platform palette.
Gravatar #38 - Simm
28. feb. 2008 19:05
Hmm .. veksler lidt imellem PHP og C# - i kraft af mit arbejde, hvor vi tilbyder CMS-løsninger til både *NIX og Windows .. vil dog være ærlig at sige at jeg personligt finder C# mest interessant.

Hvis IIS skræmmer dig så meget, så kan du jo evt. installere mod_mono modulet til apache.. ;)
Gravatar #39 - arne_v
28. feb. 2008 19:12

Nogen erfaring med mod_mono ?
Gravatar #40 - Simm
28. feb. 2008 19:32
#39:
Ikke det store, udover lidt småtests. Jeg synes IIS er ganske fortrinelig. :)
Gravatar #41 - zin
28. feb. 2008 19:34
C#? C++? Java? Hvad er i for nogle luksus dyr.. Næh, Ook, det er for rigtige mænd!
Gravatar #42 - BurningShadow
28. feb. 2008 19:46
Helt klart C++, men det er så også fordi det er det eneste sprog til Syllable, der har GUI bindings...
Gravatar #43 - b.b
28. feb. 2008 19:56
Ryddede fornyligt op i mine gemmer og fandt min allerførste EDB bog fra dengang vi sad og legede med COMAL 80 på Amiga'en...ren nostalgi..

Bortset fra det så er det VBScript der fylder skærmen på min PC for tiden. Vi er ved at redesigne vores login script samt optimerer en masse gamle installationsscripts til .msi pakke parken. Et fuldblods programmerings sprog vil jeg dog ikke kalde det.

På ønskelisten er helt klart C#.
Gravatar #44 - nerddk
28. feb. 2008 20:05
PHP til webudvikling og er så småt begyndt på C# sgu et dejligt sprog at kode i.
Gravatar #45 - Eniac
28. feb. 2008 20:12
Hvor er Flash AS? Med frigivelsen af AIR kan man da ikke komme uden om det mere ;-)
Det er i alle tilfælde det jeg med tiden er kommet til at kode mest.
Men stemte PHP, da det nok kommer efter AS.
Gravatar #46 - Lobo The Man
28. feb. 2008 21:05
Comal 80 + Basic, de manglede på listen, så jeg har stemt "andet"
Gravatar #47 - Happy-Cheese
28. feb. 2008 21:07
Hvorfor er JavaScript der ikke hvis VBscript er der?
Gravatar #48 - arne_v
28. feb. 2008 21:07

"skriver" er nutid - du arbejder stadig med Comal-80 og (ikke Visual) Basic (ikke .NET) ?
Gravatar #49 - Lobo The Man
28. feb. 2008 21:16

Lidt hyggekodning i Comal80 er da ikke af vejen, og det er C64 Basic jeg snakker om.
Lange vinteraftener flyver væk når man kigger de gamle noter igennem og taster lidt på den gamle maskine :-)
Gravatar #50 - Mukke
28. feb. 2008 23:03
X++

(Programmeringssproget i Dynamics Ax, for de ikke-indviede.)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login