mboost-dp1

Hvilken officepakke bruger du?

Gå til bund
Gravatar #1 - Hald
30. jul. 2008 12:29
Hvor er iWork?
Gravatar #2 - Magten
30. jul. 2008 12:29
MS Office - af den simple grund at jeg altid har brugt det, og ved hvordan det hele virker.. Oh, og så bruger vi det også på arbejdet..

Spørgsmål: "Jamen hvorfor prøver du ikke noget nyt og evt. gratis?"
Svar: Dovenskab - og det her er også gratis for mig..

Under "Anden officepakke" ?
Gravatar #3 - natterjack
30. jul. 2008 12:30
Har faktisk mest brugt Google Docs de sidste måneder. Mest til budgetter og den slags småting.
Gravatar #4 - LKM
30. jul. 2008 12:46
Jeg bruger selvfølgelig iWork. Efter min mening den bedste officepakke til mac.
Gravatar #5 - Cyrack
30. jul. 2008 13:04
OpenOffice til mindre, direkte-til-PDF dokumenter
LaTeX til slutbrugermanualer
Google Docs til interne dokumenter
Gravatar #6 - Simm
30. jul. 2008 13:07
OpenOffice - var ellers i mange år Microsoft Office-bruger, men OpenOffice dækker meget fint mine behov til en office-suite
Gravatar #7 - Cloud02
30. jul. 2008 13:22
<3 MS Office 2007
Gravatar #8 - mortenskyt
30. jul. 2008 13:24
Zoho Office til regnskab og den slags - slår Google Docs med mange længder, specielt deres skriveprogram fungerer glimrende.

Ellers Microsoft Office eller OpenOffice, efter temperament...
Gravatar #9 - mireigi
30. jul. 2008 13:57
Hvor står Notepad, Calculator og Paint? De kan det samme som alle officepakkerne, bare på en MEGET mere simpel måde.
Gravatar #10 - MathiasLM
30. jul. 2008 14:00
Go iWork! :D
Gravatar #11 - tazly
30. jul. 2008 14:11
Google docs når flere skal samarbejde.
Gravatar #12 - MetteVoldum
30. jul. 2008 14:20
MS office, både hjemme og på wooork!
Gravatar #13 - smiley
30. jul. 2008 14:38
MS. Har aldrig brudt mig om openoffice, som ud over at være temmelig bugget (i hvert fald for 5 år siden :D), ikke er specielt intuitivt heller =/
Gravatar #14 - one
30. jul. 2008 14:51
OpenOffice. Skiftede da version 2.0 kom frem.
Synes det er en fantastisk officepakke, og så kommer den med Ubuntu som standard. :P

Men shit hvor er der snart mange gode Office-tilbud. Tror jeg vil Youtube'e IWork... den har jeg aldrig set, men det er sikkert fordi det er pure apple. ;)
Gravatar #15 - Dirk Diggler
30. jul. 2008 15:14
iWork - selvom jeg har købt de 2 forrige MO's...

DD
Gravatar #16 - Simm
30. jul. 2008 15:35
#13:

5 år? Der er sket rigtig meget med OpenOffice på de fem år ;)
Gravatar #17 - Sirius7dk
30. jul. 2008 15:39
svarede openoffice fordi det er installeret paa den stationaere som jeg bruger mest (computeren, bruger stort set ikke openoffice)

men paa min laptop har jeg microsoft office installeret saa savnede muligheden for at svare "flere"
Gravatar #18 - Denn
30. jul. 2008 16:27
Du mener altså et budget er småting?
Gravatar #19 - Newt
30. jul. 2008 16:51
Apple iWork '08. Havde ellers set frem til MS Office 2008 til Mac, som Microsoft har været kæmpe lang tid om at komme med, men mage til sløvt, buggy piece of SH*T skal man sgu lede længe efter :-(
Gravatar #20 - Human
30. jul. 2008 17:29
iWork self.
Gravatar #21 - Bllets
30. jul. 2008 19:44
Ingen

Notepad er nok til mit behov..
Gravatar #22 - m_abs
30. jul. 2008 21:25
OpenOffice.org dækker mere end rigeligt mine behov inden for kontor pakker.

Brugte den gratis StarOffice før OpenOffice 1.0 blev udgivet og før det brugte jeg MS Office 97.

På min macbook (når jeg en sjælden gang bruger OSX) bruger jeg NeoOffice, men det holder jeg nok op med når OOo 3.0 kommer.

Under hovedopgaven på datamatiker skrev vi i MS Office 2003, hvilket ikke var en positiv oplevelse for mig. Tror det er sidste gang jeg brugte MSO til noget seriøst.
Jeg har prøvet iWorks på min macbook, men fjernede det ret hurtigt for at bruge pladsen til noget andet.
Gravatar #23 - DanaKaZ
30. jul. 2008 21:43
TexShop til skolearbejde, iWork til andet brug.
Gravatar #24 - zin
30. jul. 2008 22:14
MSOffice / OOo, afhængig af hvilken del det er til;
MSOffice til arbejde, OOo til netværksudvalget, jeg er med i. :-)
Gravatar #25 - reefermadness  
30. jul. 2008 22:22
#18 - Måske er han fattig :P

Ontopic: Bruger OpenOffice, det er gratis og dækker de mine behov! :)
Gravatar #26 - nyx
30. jul. 2008 22:49
Openoffice - det er gratis, der er langt mere understøttelse end i M$-office, og det spænder fint over de to platforme jeg bruger - Linux og Windows - kompabilitet er ikke længere et issue...
Gravatar #27 - myplacedk
30. jul. 2008 22:53
18 skrev:
Du mener altså et budget er småting?

Æh, ja. Hvis du mener et helt almindeligt budget er avanceret, så har du nok ikke lyst til at arbejde med et avanceret regneark.
Gravatar #28 - myplacedk
31. jul. 2008 05:51
I øvigt: Det hedder "OpenOffice.org" og forkortes "OOo".

(Det er fint nok for mig at kalde det "OpenOffice" i daglig tale, men i afstemningsboksen burde man stave det korrekt.)
Gravatar #29 - chris
31. jul. 2008 06:30
jeg er så 133t at jeg kan nøjes med min konsol i BSD...
:D

ej
open office org i BSD / linux

og på dåse må jeg desværre indrømme at det er Ms office 2007 SP1...
- den var gratis og lovlig, og nakker alle andre officepakker
er specielt vild med ribbon-strukturen :)

er det bare mig
eller er Open office ikke bare en dårlig kopi af Office XP?
Gravatar #30 - zin
31. jul. 2008 06:36
#29:
[qoute]er det bare mig
eller er Open office ikke bare en dårlig kopi af Office XP? [/quote]
Mere eller mindre.
Dog kan jeg godt lide deres måde at indsætte udregninger på (altså "indsæt regnestykke"-lignende funktion), hvor man benytter noget der ligner programmeringssyntaks for at indsætte de forskellige regnestykker, som er meget effektivt.
Eksempelvis kan en brøk indsættes ved at skrive {1/2/3} (1 over 2 over 3).
Gravatar #31 - froggiestone
31. jul. 2008 06:48
installerede ms office 2008 for noget tid siden, men har ikke brugt det een eneste gang, holder mig til iwork hvis der skal brygges noget.

Open office er også rigtig godt, specielt til prisen ;)

Men må indrømme at jeg sjældent åbner andet end smultron (en text editor / syntax highlighter)
Gravatar #32 - gnаrfsan
31. jul. 2008 07:31
Lotus Symphony, fordi jeg bedre kan lide det end Open Office. Men det er jo en smagssag.

Jeg skriver generelt meget lidt derhjemme, og jeg ejer ikke en printer.
Gravatar #33 - T-Hawk
31. jul. 2008 07:40
30 skrev:
#29:
er det bare mig

Mere eller mindre.

Jeg er ikke enig, OpenOffice har haft det layout der har længere en Office XP. OOo er en selvstændig office pakke, og det er jo vanskeligt ikke at minde bare en lille smule om andre office pakker.

30 skrev:
Dog kan jeg godt lide deres måde at indsætte udregninger på (altså "indsæt regnestykke"-lignende funktion), hvor man benytter noget der ligner programmeringssyntaks for at indsætte de forskellige regnestykker, som er meget effektivt.
Eksempelvis kan en brøk indsættes ved at skrive {1/2/3} (1 over 2 over 3).

Der er jeg så helt enig, har lagt mærke til at alle der skal skrive formler i MS Office installerer en makro pakke til det (kan ikke huske hvad den hedder) fordi den indbyggede er elendig, hvorimod i OOo hvor det bare virker.
(Det er forøvrigt MathML OOo benytter, en standard under W3C, og som ihvertfald Firefox kan render)
Gravatar #34 - vandfarve
31. jul. 2008 07:57
Den stationære: Microsoft Office 2003 Student-version
Den bærbare: Microsoft Office 2007 Business-version (Til blot 285 kroner, lovligt sgu!)
Arbejdet: Microsoft Office 2003 Business-version

Yeah, MS må elske mig!
Gravatar #35 - mathiask
31. jul. 2008 09:45
Jeg bruger OpenOffice.

70% bruger åbenbart MS Office. Hvor mange af dem har betalt for det?
Gravatar #36 - rasmusv
31. jul. 2008 09:57
#33 Mathtype udvidelsen installerer folk vel kun fordi de ikke kan huske genvejstasterne? Begge programmer kan næsten det samme, og for den mindre avancerede bruger kan næsten alt "brugbart" tilgåes.

Jeg forstår slet ikke ideen i at OpenOffice vil have sin egen nomenklatur for hvordan man laver formler. Hvorfor kunne man ikke bare adaptere latex' nomenklatur?, i stedet for man skal lære to ting?

Jeg er selv lige skiftet helt til Iwork '08 fordi det åbenbart er den eneste seriøse officepakke til os x. MSOffice '08 sutter så meget at man mest for lyst til at tæske sin computer mod væggen. Det er langsommere end nogensinde, buggy og UI'en er et så skrækeksempel på man ikke skal blande os x' UI sammen med den manglende UI fra windows.
Numbers er endnu i hegnet og umedgørlig. Pages kan ikke så mange ting, men gør de fleste okay og med latexit-->services udvidelsen bliver det brugbart. Der er klart ting som åbenlyst kan forbedres, f.eks. table of contents. Presentation er bare et pragteksempel på vidunderlig software.
Gravatar #37 - reefermadness  
31. jul. 2008 10:01
#36 - Det nye UI i MS office hører ikke hjemme nogensteder, ej heller i windows!
Gravatar #38 - Hůňděštějlě2
31. jul. 2008 11:38
27 skrev:
Æh, ja. Hvis du mener et helt almindeligt budget er avanceret, så har du nok ikke lyst til at arbejde med et avanceret regneark.

Jeg tror han mener at et budget ikke er småting, i den forstand at det er en vigtig ting - sådan en slags ordleg :)

jeg bruger MS Office 2007, mest fordi det samarbejder bedst med de andres Office på arbejdet.
Gravatar #39 - myplacedk
31. jul. 2008 15:23
29 skrev:
er det bare mig

Jeg foretrækker klart OpenOffice.org frem for MS Office, af adskillige årsager. Så hvis det er en kopi, så vil jeg ikke kalde den dårlig.
Bortset fra det, kan jeg ikke se hvorfor det skulle være en kopi af noget som helst. Jeg har prøvet nogle forskellige måder at lave brugerflade til en office-pakke (helt tilbage fra før GUI, så fx. kunne kursiv skrift vises ved at bogstaverne var gule, og stor skrift kunne fx. vises ved at der var grå baggrund.)

Helt generelt måden at lave en office-brugerflade, der foretrækker jeg klart menuer og værktøjslinjer, som i OpenOffice.org og de gamle MS Office'er. (Og der synes jeg OpenOffice.org har været mere heldig med deres implementation.)

Jeg aner dog ikke hvad "ribbons" er for noget, så jeg skal da ikke udelukke at det er smart. Men da Microsoft bruger det, og OOo ikke gør, er det vist ikke så relevant lige i den her del af tråden. :)
Gravatar #40 - myplacedk
31. jul. 2008 15:24
32 skrev:
Lotus Symphony, fordi jeg bedre kan lide det end Open Office. Men det er jo en smagssag.

Jeg bruger Lotus Notes til daglig, så jeg skal ikke prøve noget som helst der hedder noget med "Lotus" frivilligt. ;-)
Gravatar #41 - myplacedk
31. jul. 2008 15:35
36 skrev:
Jeg forstår slet ikke ideen i at OpenOffice vil have sin egen nomenklatur for hvordan man laver formler. Hvorfor kunne man ikke bare adaptere latex' nomenklatur?, i stedet for man skal lære to ting?

Han fortæller dig jo at OOo bruger MathML, som er en standard, og som også benyttes i fx. Firefox.

Hvorfor man så af de to muligheder har valgt MathML, kunne være fordi den har nogle fordele frem for LaTeX. Hvad synes du ser mest læsevenligt ud, eller ser ud til at være nemmest at lære:

Formel: http://upload.wikimedia.org/math/8/c/5/8c58ae2d322...

LaTeX: x = \frac{-b \pm \sqrt{b^2 - 4ac}}{2a}

MathML: x={-b +- sqrt {b^2 - 4ac}} over 2a

(Snuppet fra Wikipedia)
Gravatar #42 - rasmusv
31. jul. 2008 16:32
#41 Jeg synes de ser omtrent lige svære ud og openoffice har en toolbox til at indsætte matematik. Hvis du kommer ud i den situation hvor en bruger rent faktisk skal skrive så meget matematik og gider sætte sig ind i syntaksen kan det vel være ligemeget om man skriver det ene eller det andet, og i så tilfælde har man nok været i nærheden af latex, hvor der i modsætning til open office og andre wysiwyg også er styr på layoutet. Det vil bare være noget nemmere, at de havde valgt det mest talte sprog og ikke en eller anden dialekt der lægger sig tilnærmelsesvis lige op ad. Det eneste jeg kan se det giver er kvaler ved konvertering.
Gravatar #43 - myplacedk
31. jul. 2008 16:49
Jeg retter lige mig selv:

41 skrev:
Formel: http://upload.wikimedia.org/math/8/c/5/8c58ae2d322...

LaTeX: x = \frac{-b \pm \sqrt{b^2 - 4ac}}{2a}

MathML: x={-b +- sqrt {b^2 - 4ac}} over 2a

Det er ikke MathML, syntaxen er tilsyneladende OpenOffice.org's egen.

OpenOffice.org gemmer i ODF-format, som gemmer matematik i MathML-format. OOo konverterer åbenbart mellem MathML og deres eget(?) LaTeX-inspirerede format.

Så kan det godt være at jeg ville have foretrukket at de bare havde brugt LaTeX, eller et subset af LaTeX.

(MathML er i øvrigt et XML-baseret format, og ligner overhovedet ikke LaTeX.)

Foreslået rating: Informativ.
Gravatar #44 - rasmusv
31. jul. 2008 16:49
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/4/4c/Offi...
Ribbonen er UI paradigmeskiftet hos microsofts officeafdeling, hvor man har givet brugeren klare vink om hvor de forskellige funktioner findes henne. Jeg mener det er en klar forbedring over tidligere versioner af office og kan egentligt godt lide den. Desværre, for microsoft, eksemplificerer den også at der findes absolut ingen som helst guidelines for hvad god UI er i windows.

"Jeg foretrækker klart OpenOffice.org frem for MS Office, af adskillige årsager. Så hvis det er en kopi, så vil jeg ikke kalde den dårlig."

Jeg forstår dig virkeligt ikke på det punkt. Sidste jeg havde fat i openoffice 3.0 beta'en tænkte jeg, om jeg var havnet i 1995? Den virkede næsten lige så sløv som office og UI og GUI kunne godt trænge til at blive ordnet. Softwaren er sandsynligvis god bagved, men behøver det nødvendigvis skinne igennem at programmørerne ikke gider lave en frontend? Office koster 300? bobs? i en studenterudgave og så får man også en ordentligt kalender til windows. Jeg kunne ikke finde på at overveje det valg to gange.
Gravatar #45 - myplacedk
31. jul. 2008 17:39
44 skrev:
Sidste jeg havde fat i openoffice 3.0 beta'en tænkte jeg, om jeg var havnet i 1995?

Det kan godt være at det er en gammel måde at lave GUI på, men det fungerer rigtigt godt.
Firefox og mange andre programmer er opbygget på ca. samme måde.

Som udgangspunkt er det sådan jeg foretrækker et GUI, medmindre der er tale om et specielt tilfælde hvor det bare ikke ville fungere.

Det er et godt gammel gennemprøvet veludviklet koncept. Det er genkendeligt (dvs det gør det nemt at komme igang med et nyt program), og jeg har intet at udsætte på det.

44 skrev:
Den virkede næsten lige så sløv som office og UI og GUI kunne godt trænge til at blive ordnet.

Jeg har ingen performance-problemer med hverken OOo eller MS Office.

44 skrev:
Office koster 300? bobs? i en studenterudgave

Jeg er ikke studerende, og jeg vil ikke bruge 300 kr. på noget software, som jeg synes er dårligere end det jeg har i forvejen.

I det hele taget blev jeg tilbudt en pokkers masse software sidst jeg tog en uddannelse. Der var dyrt software jeg kunne få gratis, billigt software jeg kunne få billigere osv. Intet fristede.

(Noget af det var obligatorisk at installere på sin bærbare, selv om det ikke var obligatorisk at have en bærbar. Den pakke sagde jeg også nej tak til, jeg bestemmer jeg selv hvad jeg installerer på min PC.)

44 skrev:
og så får man også en ordentligt kalender til windows.

Jeg mangler ikke kalender-software. Jeg kan hurtigt finde adskillige kalender-programmer som langt overstiger mit behov. (Om de så kan kør i Windows skal jeg ikke kunne sige lige nu.)
Gravatar #46 - Bateman
31. jul. 2008 20:53
Har brugt OpenOffice på min XP maskine og Ubuntu maskine og virker upåklageligt.
Gravatar #47 - DanaKaZ
31. jul. 2008 21:16
#41 Umiddelbart virker det som om at MathML kan give problemer med flere brøker over hinanden.
Gravatar #48 - gnаrfsan
1. aug. 2008 07:00
#40 Jeg har brugt det selv, derfor relevant istedet for sjov ;-)
Gravatar #49 - myplacedk
1. aug. 2008 10:25
47 skrev:
#41 Umiddelbart virker det som om at MathML kan give problemer med flere brøker over hinanden.

Det er der ingen problemer med i hverken LaTeX, OOo-syntax eller MathML. Det er det krølle-parenteserne er der for i LaTeX-syntaxen.

Fx. det halve af en tredjedel i OOo-syntax:

{ 1 over 3 } over 2

{ 1 / 3 } over 2

{ 1 over 3 } / 2

Vælg selv, alt efter hvordan du synes det skal se ud. Lige i dette tilfælde gør parenteserne dog intet, ud over at tydeliggøre hvordan det skal tolkes.
Gravatar #50 - zin
1. aug. 2008 11:12
#49: Du manglede lige { 1 / 3 } / 2
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login