mboost-dp1

Hvad har oftest størst indflydelse når du køber elektronik?

Gå til bund
Gravatar #1 - Mort
6. jun. 2007 06:38
Hov, der mangler "Blærerøvsfaktor" på listen :o|
Gravatar #2 - fidomuh
6. jun. 2007 06:44
Hmm.. Lidt skraemmende hvis det ikke er funktionalitet som vinder her :D
Gravatar #3 - Azuria
6. jun. 2007 06:44
Mangler kvalitets muligheden, vil da mene at den er afgørende nok til at være et selvstændigt punkt.
Gravatar #4 - MiniatureZeus
6. jun. 2007 06:47
Hvilket elektronik! Det kommer jo an på hvad det er... Hvis det er et grafik kort er jeg fuldkommen ligeglad med, hvordan det ser ud, da jeg ikke gider casemoding, men er jo ikke ligeglad med funktionaliteten eller prisen.

Stemte dog funktionalitet, da det er det vigtigste for mig.
Gravatar #5 - fidomuh
6. jun. 2007 06:57

Jeg tror bare der menes generelt..
Derfor maa det vaere logisk at folk stemmer funktionalitet..
At design / maerke / pris kommer som nr. 2 er vel uundgaaeligt :D
Gravatar #6 - BurningShadow
6. jun. 2007 07:02
En kombination af pris og funktionalitet, men da funktionaliteten (det af den jeg skal bruge) ofte er den samme, uanset prisen, så har jeg valgt prisen.
Jeg betaler ikke 3 gange så meget, for at få noget der kan et eller andet latterligt, jeg alligevel ikke skal bruge.

Men jeg er enig med #3 i at "Kvalitet" mangler...
Gravatar #7 - oscarb
6. jun. 2007 07:09
"Mærke"

Jeg går på DTU - herude er der sgu ingen street cred hvis ikke man sporter det nyeste AMD/Nvidia gear!
Gravatar #8 - tgr
6. jun. 2007 07:11
Der mangler godt nok en væsentlig ting i de valgmuligheder: Kvalitet!

Derfor valgte jeg andet.

Edit: Ups, var allerede nævnt :/
Gravatar #9 - Staeren
6. jun. 2007 07:33
Jeg stemte funktionalitet, da jeg går ud fra, at det på et vis plan betyder kvalitet :)
Gravatar #10 - henne
6. jun. 2007 07:49
#8: Same her, kvalitet er reelt den eneste faktor der er værd at beskæftige sig med.
Gravatar #11 - Eniac
6. jun. 2007 07:51
#2 Med risiko for at blive lynchet, så mener jeg at iPod er et glimrende eksempel på at folk køber elektronik uden at lade funktionaliteten være den vigtigste faktor.

Men det afhænger self. også af hvad man ligger i betegnelsen "funktionalitet". For mig betyder det bla. fleksibilitet (formater/codecs/IO osv i relation til mp3-afspiller)
Gravatar #12 - Zombie Steve Jobs
6. jun. 2007 07:58
Funktionalitet, og har bestemt mig for, at det også betyder kvalitet og design. Prisen, well, kvalitet har aldrig været billig.

#11 Ja, der er burde være "det, der er populært" eller "alle andre har det" eller "image".
Gravatar #13 - Bwyan
6. jun. 2007 09:31
Hahaha! Hvem fanden stemte gruppepres? :P
Gravatar #14 - trylleklovn
6. jun. 2007 09:35
Funktionalitet. Udelukkende.

#11 Jeg er helt enig. (SE! EN APPLE FANBOY DER IKKE KAN LIDE IPODS ZOMG!!)
Gravatar #15 - Disky
6. jun. 2007 09:49
Hvorfor skulle vi lynche dig, du har jo ret.

Som #12 siger mangler der nogle valgmuligheder, som netop passer ret godt på iPod'en.

Jeg er helt enig med dig i funktionalitet er vigtigst, derfor købte jeg også en Creative Zen Vision M, da jeg skulle havde en ny afspiller, efter min old gamle iPod døde efter et falde på 1.2meter (harddisken kørte imens). Bedre udvalg af codec, bedre skærm, bedre lyd, mere funktionalitet f.eks. USB host, indbygget radio og man skal ikke bruge iTunes, men kan bruge et almindeligt filhåndteringsprogram.
Gravatar #16 - Chucara
6. jun. 2007 10:14
Jeg valgte Mærke, da det i mine øjne var det nærmeste, jeg kunne komme kvalitet.. Er enig i, at den mangler ;)
Gravatar #17 - Disky
6. jun. 2007 10:24
Mærker er bestemt ikke nogen garanti for kvalitet.

Men selvfølgelig afhænger det af hvad 'kvalitet' er for dig.
Gravatar #18 - fidomuh
6. jun. 2007 10:39

Det er snildt muligt at vaelge en iPod pga funktionalitet..

Det kraever bare andre praeferencer end dem du har..

Generelt er det en latterlig generalisering at folk kun koeber iPods fordi "andre har den" eller lignende argumenter.. Der er massere af folk som reelt taenker paa hvad de koeber..

Derudover skal man ikke undervurdere et nice UI ( som jo ogsaa er funktionalitet ) :)
Gravatar #19 - Disky
6. jun. 2007 10:45

Det er snildt muligt at vaelge en iPod pga funktionalitet..

Nu er udbudet af funktionalitet nok ikke det iPod's er kendt for at havde. Der er mange ting de mangler, som mange gerne vil havde, der er jo nok en grund til Apple f.eks. har lavet en Radio plugin dims.

Der er massere af folk som reelt taenker paa hvad de koeber..

Og der er ufatteligt mange der bare følger med strømmen.

Derudover skal man ikke undervurdere et nice UI

Korrekt, derfor valgte jeg blandt andet også Vision M'eren, da den har et rigtigt nice og hvis man mener det er vigtigt, også et pænt UI.
Gravatar #20 - Eniac
6. jun. 2007 10:46
Jeg skal erkende at det er mig der har indsendt denne vote, og da jeg selv mener kvalitet er en meget abstrakt betegnelse, er den nok smuttet fra min liste af options.

Jeg tror de fleste forbinder kvalitet med et givent mærke, så de to hænger måske sammen (som du også selv nævner). Alternativt skal man jo til at se på de enkelte dele som enheden er bygget op af, hvilket jeg tror de færreste gør. Så er det nok nærmere "gruppepres" som jo nok også dækker over "anbefaling" (endnu en manglende option?)
Gravatar #21 - trylleklovn
6. jun. 2007 10:50
Nu er udbudet af funktionalitet nok ikke det iPod's er kendt for at havde. Der er mange ting de mangler, som mange gerne vil havde, der er jo nok en grund til Apple f.eks. har lavet en Radio plugin dims.

Nej, men folk kan jo netop godt vælge en iPod pga. dette. At de ikke har brug for mere funktionalitet, men bare skal have en plug 'n play enhed, der kan det de vil bruge den til, der samtidig er lækker at bruge. Usability må også være funktionalitet?

Jeg ville til hver en tid vælge en zen fordi jeg vil have MERE end det, hvilket de fleste nørder nok vil.
Gravatar #22 - fidomuh
6. jun. 2007 10:57

Men den saelger vist ikke super godt, saa spoergsmaalet er vel om den mange millioner iPod ejere bare har "fulgt med stroemmen"? Jeg tvivler..

De fleste ser sig tilfredse med at funktionalitet daekker den funktionalitet DE har behov for..
At en iPod ikke kan afspille WMA-DRM er jo 100% ligemeget, hvis de alligevel kun har MP3 eller bruger ITMS..

Behov er forskellige.. Det var bare min pointe, intet andet.
( Jeg er bare traet af at hoere at iPod ejere kun koeber den fordi de er snotdumme.. Det er en latterligt generalisering :) )

OT:

Jeg har selv kigget paa Vision M.. Er den nice? Hvordan fungerer deres touch-ting ?
Samsungs touch ting sutter mega roev .. :/
Gravatar #23 - mgX
6. jun. 2007 11:24
jeg vil sige funktionalitet kontra pris....andet gir jo ingen mening... man ka altid få noget som er bedre, bare man er villig til at give 3 gange så meget...
Gravatar #24 - Disky
6. jun. 2007 11:48
Jeg er super glad for min Vision M, specielt det at jeg kan koble den til mit digitale kamera, og så spørger den 'skal jeg hente alle filerne' så den er fed som storage til billeder osv.

Radio er jeg også glad for den har, den har samtidigt ægte justerbar equalizer, samt predefinerede setting.

Dens touch ting virker ganske udmærket, hvis man vil scrolle skal man bare f.eks. trække fingeren ned, og holde den på i bunden.
Men helt på niveau med den runde på iPod'en er den dog ikke, den er lige en tand lettere at bruge.

Generelt synes jeg deres UI er meget nemt at finde ud af, jeg har ikke haft behov for at slå op i manualen, for at finde ud af hvordan man skulle gøre, det var intuitivt.

En anden fed feature er at den bare er et drev under windows, altså ikke noget behov for specielle programmer (okay man skal havde en driver installeret), så man kan anvende Creatives eget program, Windows Explorer, DirOpus, Total Commander eller hvad man nu er i humør til.

Hvis man vil kopiere en film over, fortæller den selv om den lige skal recodes pga. størrelsen, eller bitrate, eller ukendt codec osv. Hvad angår codec til video har den nogle flere end f.eks. iPod'en.

Så alt i alt er jeg særdeles tilfreds med den, bestemt mere end jer nogensinde var for min 10GB's iPod, den fungerede men aldrig tilfredsstillende.

Hvis du har spørgsmål, bare fyr dem af via PM.
Gravatar #25 - proprius
6. jun. 2007 12:23
Stemte "familie". Jeg får altid lige en second opinion fra oldemor, inden jeg går ud og køber nyt hardware.
Gravatar #26 - <3Thinkpads
6. jun. 2007 13:04
Udelukkende gruppepres da jeg gerne vil accepteres af mine "venner"..
Gravatar #27 - kiwi
6. jun. 2007 13:25
"Value for money" var ikke som svarmulighed, så jeg tog bare "Pris" i stedet. :)
Gravatar #28 - mrmorris
6. jun. 2007 14:11
Øhhh. Kvalitet? De fleste ikke-studerende nørder jeg kender, køber hverken ud fra laveste pris, mærke eller kvantitativ funktionalitet (Eks. no-nonsense HiFi a la Nad/Harman Kardon, IBM/Lenovo/Apple laptops etc.)
Gravatar #29 - Norrah
6. jun. 2007 14:46
Udseende, hvis mit hår ikke sidder korrekt den dag, så går jeg ikke hjem med noget. Fnys...

Men ej, stemte design(udseende)!

udseende...!! Virkeligt dårligt valg af ord!!!
Gravatar #30 - Disky
6. jun. 2007 14:46
Hvad køber de så ud fra ?
Gravatar #31 - fidomuh
6. jun. 2007 15:06
Heh...

Okay, det blev saa ikke helt som jeg forventede..

Jeg troede rent faktisk at folk primaert koebte ud fra funktionalitet....?

Det er lidt trist at koebe en broedrister som sofa fx ...........

Eller et 8800GTX som lydkort .......... :)
Gravatar #32 - rosenberg
6. jun. 2007 15:21
kvantitet frem for kvalitet, hørt!
Gravatar #33 - Disky
6. jun. 2007 15:52
Øh, hvis man forventer at få lyd ud af et grafikkort, så er ens behov for funktionalitet, bestemt ikke ret stor.
Gravatar #34 - neiro
6. jun. 2007 17:05
Jeg går efter kvalitet, ikke andet. Burde have været med i den poll.
Gravatar #35 - Mnc
6. jun. 2007 17:12
Jeg stemte funktionalitet, men mærke har da også lidt at sige. Lidt som #34 siger, kvalitet burde have været med i poll'en :)
Gravatar #36 - Disky
6. jun. 2007 17:32
#34 og #35

Hvad er jeres definition så af kvalitet ?

Hvad er kvalitet ved f.eks. et Keyboard, en computer, en forstærker, et TV osv.
Gravatar #37 - mrmorris
6. jun. 2007 17:44
Kvalitet er egenskaber der ikke falder ind under kvantitativ funktionalitet: Tilfredshedsgrad, materiale, styrke, finish, usability, sikkerhed, performance osv.

B&O, Apple, IBM, Nad, Harman Kardon, Garmin, Eizo udstyr osv. er ikke just kendt for at levere funktionalitet men må istedet tillægges en hvis kvalitet i forhold til lignende produkter.

Feinsmeckere, blærerøve og nørder hører ofte til denne kvalitetskategori. Modsat mig, er min kæreste f.eks. bedøvende ligeglad med om hendes bærbar er lavet af plastik eller magnesium eller om musikken kommer fra et par gode 3-vejs Bose højtalere eller stor brummende subwoofer.
Gravatar #38 - tipsen
6. jun. 2007 17:50
Det skal være funktionelt, pakket pænt ind (godt design), holdbart (god kvalitet) og billigt - så er der ikke andet som er relevant!
Gravatar #39 - Disky
6. jun. 2007 17:58
Hvis du prøvet at spørge en svagstrømingeniør eller elektronikmekaniker der har prøvet at rode med B&O udstyr, kan han/hun fortælle dig det ikke er høj kvalitet, der er middelmådig kvalitet pakket ind i dyr indpakning.

B&O er et livstilsproduk, ikke nødvendigvis kvalitet eller funktionalitet. Selvom B&O har smidt mere eller mindre ubrugelig funktionalitet i deres produkter til tider, f.eks. 'biograf forhæng på tv' osv.

At putte nørder i den kasse vil jeg mene er ret forkert, og en kraftig generalisering, tæt på alle nørder jeg kender går efter funktionalitet iforhold til prisen, når de skal købe udstyr, og ting som om laptoppen er magnesium eller plastic, er langt mindre vigtigt.

Performance, materialer, sikkerhed osv. er også kvalitets krav til ting. F.eks. at en bil er sikker er jo en kvalitet i sig selv (okay poll'en var om elektronik, men alligevel).

Jeg synes du modsiger dig selv meget, du siger 'finish og usability' er ting der IKKE har betydning for kvalitet. Men du nævner f.eks. Apple som jo siges at havde en god usability (kan diskuteres), og deres maskiner skulle være hardware mæssigt god kvalitet. Så hvad er det du mener ?

p.s. Glossy coating på en laptop er da også rigtigt irriterende, da skærmen så er endnu mere ubrugelig udendørs pga. refleksioner.
Gravatar #40 - fidomuh
6. jun. 2007 18:10

Hvilket var hele min pointe.

Hvis man ikke koeber udstyr efter funktionalitet, saa maa resultatet jo vaere noget random :)

Ie. Jeg koeber et lydkort fordi det skal kunne smide lyd ud :)
Ie. Jeg koeber en sofa fordi jeg skal kunne sidde i den :)
Gravatar #41 - mrmorris
6. jun. 2007 18:17
#37 Ja jeg har selv arbejdet med elektronik før jeg overfaldt computergenren. B&O er primært Philips komponenter og du har ret, livsstil spiller også ind, men ikke desto mindre har jeg oplevet masser af 10-20 år gammelt B&O udstyr der fungerer som om det var nyt. Derfor vil jeg stadig tillade mig at kategorisere B&O som over gennemsnittet.

Jeg synes nu ikke jeg modsiger mig selv. Kvaliteten ved en iPod er jo dets simple brugergrænseflade (5 knapper, endnu færre med Shuffle), solid konstruktion (Nano'en i et støbt aluminiumsrør). Hele min pointe er bare at selv om vi snakker semantik nu her, har de fleste mennesker en klar fornemmelse af hvad kvalitet er for dem. At dømme efter andre i denne tråd, er jeg ikke den eneste der køber ud fra dette.

At du og jeg har forskellige krav får jo indflydelse på hvad vi kalder kvalitet. I min verden betaler jeg gerne 1000 kr ekstra for en glossy coating for at få mere naturtro farver, bedre kontrast og mindre "krystal grums". Det er trods alt skærmen jeg glor på hele dagen og der findes gardiner og alt muligt andet fancy til af afhjælpe evt. sideeffekter. Solen er alligevel skadelig. ;)
Gravatar #42 - Disky
6. jun. 2007 18:46
Gardiner er ret bøvlede, når man sidder ude i haven og arbejde, eller på en dykkerbåd i rødehavet. :-)
Gravatar #43 - Windcape
6. jun. 2007 20:35
Pris , da jeg typisk har bestemt budget for hvad jeg køber.

Mht. Ipod... GODT UI ? EN MP3 AFSPILLER, HAR I SPIST SØM?

Jeg bruger en mp3 afspiller til at hører musik på.. jeg skifter nummer i lommen. Hvornår fanden skal jeg kigge på UI'et ? Pointless...

Hvis et UI er vigtigt, så er det jo bare blærerøvseffekt.. ligesom vista :p
Gravatar #44 - MiniatureZeus
6. jun. 2007 20:48
Vi har et B&O fjernsyn fra før 1978 (der fik det installeret txt tv!) og billedet og lyden er bedre end mit panasonic et-eller-andet fra 2003 og som har triniton og alt muligt..
Men kvalitet er jo en smagssag.. Min kæreste synes f.eks. at hendes nye støvler er sublim kvalitet fordi der står Louis Vuoitton på siden af dem med en flot guld dims, også selvom hælen er røget af 3 gange siden jul..
Gravatar #45 - Disky
6. jun. 2007 21:17
Bare fordi det er bedre end et panasonic tv fra 2003, er det ingen garanti for at det er kvalitet.

Jeg kan sagtens købe et TV idag af en så elendig kvalitet at tæt på alt andet er bedre.

Det viser mere om at du ikke købte kvalitet da du købte panasonic'en end de viser at B&O er kvalitet.
Gravatar #46 - fidomuh
7. jun. 2007 06:42

Bare lige inden du selv opdager det, saa indebaerer et godt UI nemlig at man _KAN_ bruge det, fx fra lommen :)

Lige i dette tilfaelde er iPod shuffle nok mere bevendt dig ;)

Et godt UI kan sagtens vaere i 4bit og uden anti-aliasing... Det har intet med undseendet at goere.. Det jeg betegner som et godt UI, er et funktionelt UI.

( Og der er det svaert at slaa iPod'en ;) )
Gravatar #47 - SpeLLTjeK
7. jun. 2007 07:27

Tror bare der var en misforståelse omkring forskellen på GUI og UI...

Stemte gruppepres. På datalogi er der bare ingen respekt, hvis din elektronik ikke kan køre Linux på den ene eller den anden måde :P
Gravatar #48 - Disky
7. jun. 2007 07:43
Ja det fortæller jo en del mere om studie miljøet, end om det man får ud af det.
Gravatar #49 - l1z4rd
7. jun. 2007 08:27
Prisen har ingen indflydelse på det elektronik jeg køber, vil hellere end gerne betale lidt ekstra for noget som er lidt "dårligere" end noget andet til samme pris hvis jeg ved at det vel holde længere.

Men det allervigtigste er for mig funktionaliteten.
Hvad skal jeg bruge en 17" widescreen laptop til, hvis jeg skal slæbe den i skole hver dag på cykel?
Hvorfor skal jeg have en iPod på 30Gb når jeg kun har 20Gb musik?
Hvorfor skal jeg have Vista når jeg har XP (:D?)

#11... Kun kun give dig ret ;).
Gravatar #50 - Borg[One]
7. jun. 2007 09:31
Gruppepres - klart!
Ingen af mine kolleger gider spise frokost med mig, medmindre jeg har den nye 22" WS, eller minimum et 8800GTS-kort i min maskine.
Omvendt nægter jeg pr definition at tale med min kollega der sidder overfor der købte en af de nye ZenStone, istedet for en iPod som alle os andre.

Faktisk synes jeg det giver et behageligt arbejdsklima.
Du ved præcis hvad du skal gøre for at alting fungere, og hvis man gør noget forkert, gør ens flinke kolleger fluks en opmærksom på problemet.

Nå - jeg må smutte, skal ned og snakke med min bank, om bevilget overtræk til de nye højtaler fra B&O...jeg går nemlig og overvejer en chefstilling, og det er altså nogen andre ting der tæller der...!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login