mboost-dp1

Hvad er dit yndlings-interface?

Gå til bund
Gravatar #1 - siliankaas
3. jul. 2007 18:04
Valgte USB - Ved ikke om det er mit yndlings, men det er da klart det jeg bruger mest :-)
Gravatar #2 - broegaard
3. jul. 2007 18:06
Gravatar #3 - BurningShadow
3. jul. 2007 18:08
Det er ikke noget nemt spørgsmål, men jeg valgte USB, fordi man reelt kan smide det hele derpå.
Harddiske
CD/DVD
Grafikkort
Lydkort
TV-Tuner
Tastatur
Mus
...

Man kan faktisk opbygge en computer der kun har USB, og den vil alligevel være brugbar.
Gravatar #4 - rackbox
3. jul. 2007 18:08
Jeg er lidt ambivalent.. Jeg valgte USB, og er generelt meget glad for det i daglig brug. Men jeg har nogle USB-enheder, som ikke altid bliver genkendt af systemet, før jeg har sat det i op til flere gange.

Eksempelvis har jeg et par nøgler, som giver adgang til et par af mine grafiske programmer, som "strejker" indimellem.

Og så er det lidt tåbeligt, at USB-metodikken i Windows XP ikke kan finde ud af, at det er det samme stykke hardware, man har sat i, selvom man måske ikke lige bruger den samme port.

"New hardware found"... Plahh!
Gravatar #5 - Norrah
3. jul. 2007 18:11
SPDIF, er vidst lyd fanatiker.
Derefter DVI og så HDMI.
Gravatar #6 - BurningShadow
3. jul. 2007 18:11

Og så er det lidt tåbeligt, at USB-metodikken i Windows XP ikke kan finde ud af, at det er det samme stykke hardware, man har sat i, selvom man måske ikke lige bruger den samme port.

"New hardware found"... Plahh!
Det er da fløjtende ligegyndigt om den har set det før eller ej, den skal ikke komme med sådan noget pis, for det er ikke noget brugeren skal belemres med. Det er noget systemet selv skal håndtere. Alt andet er ekstremt dårligt design.
Gravatar #7 - Cyrack
3. jul. 2007 18:14
Kommer an på sammenhængen:

Hjemmebrygget HW: Parallel (seriel)
HID: USB (fleste HID enheder virker bare med Linux)
Storage (portal): Firewire (belaster CPU mindre)
Storage (internal): SATA
Net: Any, bare det er 100Mbit eller over
Internt i computer: PCI-E
Audio: S/PDIF
Video: DVI/HDMI

Men så gerne der blev udviklet en ægte bus der kunne håndtere alt (inkl. video) så man kunne nøjes med én type stik i computeren. Ville i hvertfald gøre det lettere at supporte over en telefon (med mindre nogen kan forklare en mini-firewire port fra en mini-usbport til en person der ligger bag en computer i halvmørke).
Gravatar #8 - kinaholm
3. jul. 2007 18:20
Firewire, elsker simpelthen det stik, og hader Apple for at beslutte at det ikke må bruges til iPod video v2 :S
Ellers kommer s-ata fordi kablerne er så dejligt små, og interfacet stadig er hurtigere end ATA :)
Gravatar #9 - Cyrack
3. jul. 2007 18:22
rackbox:

Det er så ikke blevet bedre med Vista, ca. hver 10. gang jeg boot Vista bliver min Logitech Wingman Gaming mouse ikke fundet før jeg unplugger den og sætter den i en ny port. Behøver jeg nævne at den aldrig har strejket i linux?
Gravatar #10 - bvoid
3. jul. 2007 18:24
S/PDIIIF, S/PDIIIF, S/PDIF DIF DIFDIF... ÆSS PEEE DIIIIIF
Gravatar #11 - l1z4rd
3. jul. 2007 18:32
Uden mit RJ45-stik kunne jeg ikke læse newz.dk ;)
Gravatar #12 - EmailFX
3. jul. 2007 18:34
Med statsgaranti for at blive ratet Flamebait:

[spoiler]Den ringeste poll, jeg endnu har set på Newz[/spoiler]
Gravatar #13 - TuxDK
3. jul. 2007 18:36
Jeg har aldrig nogensinde hørt om et "RJ-45" interface...
Gravatar #14 - Saxov
3. jul. 2007 18:37

Lad da være med at skylde skylden på MS, når fejlen skyldes at din hardware producent har valgt ikke at ligge det serie nummer ind i devicet som han har mulighed for.
For mere forklaring på hvorfor Windows aggere som den gør, se her.

#6,
Det er da fløjtende ligegyndigt om den har set det før eller ej, den skal ikke komme med sådan noget pis, for det er ikke noget brugeren skal belemres med. Det er noget systemet selv skal håndtere. Alt andet er ekstremt dårligt design.

Okay, så det er dårligt design at din PC gør dig opmærksom på den har opdaget en ny hardware enhed? det vil jeg godt sige dig imod, for jeg vil faktisk gerne have at mit OS ikke bare acceptere at der er stoppet nyt hardware i og installere og aktivere det, silently.

Hvis folk sætter fx en usbkey med keylogger utility i min computer, vil jeg meget gerne vide at der er sat en ny enhed i, eller hvis folk har haft åbnet en arbejds computer og skiftet/tilføjet hardware, er det rart at man som bruger bliver opmærksom på det.
Dog syntes jeg også selv det er trælst når man sidder i et gruppe rum, og vil have lidt sjov med en at de andre, ved at sætte ens mus i hans usb stik, og så lege med ens mus, når han arbejder.
Gravatar #15 - Footracer
3. jul. 2007 18:38
Haha. Virker det ikke? Har lige stemt på RJ-11, men der står 0 stemmer. Hmm.

Edit: Hov, kom først nu.
Gravatar #16 - Saxov
btw. 8bit ISA for the WIN... :) se det er old school.
Gravatar #17 - s1h
Mmmmmmm Parallelport :D Kan man køre netværk over andet?
Gravatar #18 - White-Russian
3. jul. 2007 18:41
Interessant, dog ganske ligegyldig pool :D

Anyway, stemte andet da jeg mener at "bluetooth" er det bedste "interface". (Må da tælle når RJ-45 også står der ;))

Det er det af den simple grund - det er dansk og navnet spiller 100% ^^
Gravatar #19 - TuxDK
3. jul. 2007 18:45
Er det ironisk at den anden mest stemte mulighed, slet ikke er et interface?

Trick valgmuligheder?.. tjah...
Gravatar #20 - birger
3. jul. 2007 18:53
jeg stemte andet,
tænkte på konens "skræv" ;)
Gravatar #21 - myicq
3. jul. 2007 19:19
Damn, Birger kom før mig :(

Jeg tænkte også på interfacet til "kone 1.0"
Gravatar #22 - Ronson ⅍
3. jul. 2007 19:22
Stemte firewire
Jeg siger ikke hvorfor
Gravatar #23 - Dreadnought
3. jul. 2007 19:26
Andet -> dual-lane SAS
Gravatar #24 - kasperd
3. jul. 2007 19:33
Det er selvfølgelig smart med et interface, hvor man kan tilslutte næsten alt. Men USB er altså ikke helt uden problemer. Mange af dem er nok ikke problemer med USB standarden i sig selv, men derimod med dårlige implementationer, men anyway, here goes:

Den første computer jeg havde med USB stik havde fire USB stik, men bundkortet havde altså kun support for to. Så man havde hardwiret port 1 på fronten og port 1 bagpå sammen til en enkelt forbindelse. Forsøgte man at bruge begge på samme tid, mistede man forbindelsen til begge USB enheder. Ligeledes var port 2 hhv fortil og bagtil hardwiret sammen. Så hvis man ville bruge en foran og en bagpå på samme tid, så havde man bare at huske at bruge det rigtige stik.

Så var der mit kabelmodem med både ethernet og USB. Det er selvfølgelig smart nok, bortset fra at det en gang imellem beslutter sig for at ikke ville bruge USB porten.

Den første computer jeg fik med USB 2 mistede meget tit forbindelsen til den USB 2 harddisk, jeg sluttede til. Så var man nødt til at fjerne driveren og indlæse den igen. Til tider hjalp det ikke, og man var nødt til at slukke og tænde igen. (Nej, et tryk på reset knappen var ikke nok). Underligt nok havde den absolut ingen problemer med at bruge USB 1 enheder på selvsamme stik.

Så er der en MacBook hvor man har lavet den smarte feature, at den automatisk vågner fra dvale når man fjerner en USB enhed. Hvis man havde valgt at gøre det, når man tilslutter en USB enhed kunne jeg have set pointen. Men sådan er det ikke - det er kun når man fjerner en USB enhed. Det er bare så irriterende når man går op i menuen og vælger sleep og derefter kobler musen fra. At maskinen så samtidig har en tendens til at fryse, når man bruger USB stikket i højre side, bliver det ikke bedre af.

Så har jeg for nyligt købt en PC, hvor man har droppet stort set alt andet end USB stik. Desværre har den kun to USB stik, så man er nødt til at bruge nogle USB hubs for at få tilslutninger nok. Desværre kan mit USB headset ikke bruges igennem en hub. Hvorfor en enhed der fungerer fint over USB 1 kommer med en fejlmelding om for lidt båndbredde, når den bliver sluttet til en USB 2 hub fatter jeg ikke. Det betyder så, at der kun er en enkelt ledig USB port på PCen og jeg er nødt til at daisy chaine min USB hubs. Desværre faldt USB forbindelsen til mit kabelmodem ud, når den anden hub blev koblet fra. Og forbindelsen gik altså ikke igennem den hub, så det burde jo have virket. Og kabelmodemet er af et andet mærke end det førnævnte meget flaky kabelmodem. Heldigvis kunne det problem løses ved at bytte om på rækkefølgen af de to hubs. Det krævede dog en forlænger ledning, da ledningen til den ene hub var for kort.

Jeg ved godt at alle de problemer jeg har nævnt indtil nu mest af alt ligner problemer med et specifikt stykke hardware, og ikke har noget at gøre med USB som sådan. Men jeg synes altså at antallet er stort nok til at det kan kaldes for en tendens. Udover det, så er der et problem som går igen ved alle de maskiner jeg har brugt med USB. Det er performance.

USB har en tendens til at sluge alt CPU tiden på systemet. Overfører man med 20 MB/s fra en USB harddisk, så kan maskinen stort set ikke foretage sig andet samtidigt. Omvendt kunne man overføre med 60MB/s fra en ATA eller S-ATA disk stort set uden at belaste systemet.

Jeg har en fornemmelse af, at det performance problem bliver endnu værre, når man kører alt over USB. Sådan føles det i hvert fald, men jeg har ikke decideret målt på det. Jeg tror at det skyldes, at havde man sin mus eller sit tastatur tilsluttet med PS/2, så har de altså en helt anden kanal til deres kommunikation. De kan sende et interrupt, og CPU'en kan tage sig af det, helt uafhænigt af, hvad der foregår på USB forbindelserne samtidigt.

Jeg stemte RJ-45 i den her poll. Man kan presse 1Gbit/s gennem sådan et stik. Og det hotplugger ofte bedre end USB. Tag kablet ud og flyt det over i en anden switchport, og bortset fra et par tabte pakker, så opdagede systemet nærmest ikke, at man flyttede på sit kabel.

Men RJ-45 var tæt forfulgt af S-ATA. Jeg endte med RJ-45 på grund af de mange ting man kan få adgang til gennem RJ-45. Min eneste kritik af RJ-45 er den plastik tap til at holde stikket på plads, som før eller siden bliver for slap til at holde stikket på plads, og til sidst knækker af. Hvad fysisk udformning angår er USB nok den stiktyppe, der i højeste grad giver fornemmelsen af et stik, der kan tages ud og ind igen og igen uden at gå i stykker.

Hvad angår eksterne harddiske, så ville jeg ønske, der var nogen, som lavede en effektiv tilslutning. Så mange laptops og også de mest kompakte stationære har en S-ATA harddisk, men kontrolleren kan vel stort set altid håndtere flere enheder. Hvorfor ikke føre et S-ATA stik ud for at kunne tilslutte en ekstern harddisk på den måde? Og hvad med at kombinere det med en ekstern S-ATA til USB adapter, så man også kan tilslutte en USB harddisk, men offloade de CPU krævende USB operationer til en dedikeret chip. (Hvis man synes det er for indviklet, så sæt evt. sådan en chip i maskinen og lav et ekstra USB stik, som kun kan bruges til harddiske, men til gengæld giver bedre performance).
Gravatar #25 - m910q
3. jul. 2007 19:39
Jeg tog det efter det fysiske stik, og ikke hvad de blev brugt til. Der vil jeg mene RJ-45 er utrolig god i forhold til USB der kan have en tendens til at blive slidt, især ved de små.
Gravatar #26 - Dreadnought
3. jul. 2007 19:46
#25 Jeg vil dog mene at USB-stikket holder til mere end RJ-45 hvis stikket sættes i og tages ud samme antal gange. Den lille modhager på RJ-45 bliver hurtig svag og knækker (især under transport) da den er lavet af hård plastik.
Gravatar #27 - TuxDK
3. jul. 2007 19:57
#25,26:

Jeg ville mene man "normalt" ikke piller sit RJ-45 stik ud lige så meget som sit USB stik.

Nok derfor at USB ikke har "modhager" til at holde det fast ligesom RJ-45
Gravatar #28 - Samuraikaj
3. jul. 2007 20:03
Jeg er super hot på COM porte!
Gravatar #29 - luuuuu
3. jul. 2007 20:06

og hvad stemte du så?

#poll

jeg stemte "andet" fordi jeg kan bedst li fiber interfaces, fordi fiber er sejt.
Gravatar #30 - b4@
3. jul. 2007 20:06
Hvor er SCSI
Gravatar #31 - holmen
3. jul. 2007 20:09
#30 Under andet...
Gravatar #32 - kinaholm
3. jul. 2007 20:13
#24 - det er jo allerede lavet, det med ekstern sata i form af eSATA - men, jeg vil give dig ret i alt du skriver, der er tit problemer med USB, hvilket for det meste nok skyldes utroligt dårligt hardware - men stadigvæk giver et dårligt indtryk af USB.
Gravatar #33 - gentox
3. jul. 2007 20:19
Intet RJ-45 stik ingen pr0n, så næst efter det hunstik som naturen har givet XX kromosom delen af befolkningen.
Så RJ-45 må være det vigtigste, skarpt forfulgt af USB :)
Gravatar #34 - Snoop
3. jul. 2007 20:20
#29: Som han selv skriver:
Jeg stemte RJ-45 i den her poll.
Gravatar #35 - kasperd
3. jul. 2007 20:37
[url=#27]#27[/url] TuxDK
Nok derfor at USB ikke har "modhager" til at holde det fast ligesom RJ-45
Et USB stik sidder rimelig godt fast i sig selv. Jeg kan da ikke lige erindre at et USB stik nogensinde er faldet ud for mig. Til gengæld kan RJ-45 stik nemt falde ud, hvis modhagen er slidt. (Ifølge wikipedia hedder det slet ikke RJ-45, for det er noget helt andet. Det korrekte navn skulle derimod være 8P8C. Det synes jeg til til gengæld lyder som en robot fra Star Wars). Apropros stik der sidder dårligt fast. Da jeg var i USA var det altid strømstikkene, der faldt ud for mig. Hvordan i alverden har de dog kunnet leve med sådan et elendigt design?

[url=#32]#32[/url] holmZ
det er jo allerede lavet, det med ekstern sata i form af eSATA
Har læst om dem. Men jeg har en endnu ikke fundet en computer med sådan et stik. Hvorfor skulle det i øvrigt være forskelligt fra et internt S-ATA stik? Det mister jo noget af sin værdi hvis man ikke kan købe en vilkårlig S-ATA disk og koble på. Desuden er en af fordelene ved at have sådan et stik, at det er enormt praktisk, hvis man lige har brug for at tage en S-ATA disk ud af en anden maskine for at fejlrette et eller andet.
Gravatar #36 - j_jorgensen
3. jul. 2007 21:26
Eih, fiber mangler! grrr

og ISA. Og IR. Og store-jack! Og RCA. Og SCSI. Og s'følig ISA, PCI-E, AMR.

Speaking of Esata... hvor søren finder man kabel fra eSATA -> "iSATA" ?? Jeg synes det er møgirriterende at jeg har 2 porte på min SATA-controller, som jeg ikke kan bruge til en fløjtende fis.
Gravatar #37 - trylleklovn
3. jul. 2007 21:36
Helt klart SATA, hvilket er en fantastisk ting i forholdt til de gamle ustabile ATA kabler.
Gravatar #38 - Eniac
3. jul. 2007 21:45
Mit yndlings-interface sidder på min kone - 'nuf said....
Gravatar #39 - Gandalf
3. jul. 2007 21:50
Hvor er GPIB, det jo uundværligt i et laboratorie!
Gravatar #40 - Ronson ⅍
3. jul. 2007 21:51
#27(/35): USB har "modhager"

Der sidder 4 klemmer der ryger ned i de huller som han-stikkene har:
http://images.belkin.com/F3U143/FUL1_F3U143.jpg

Btw: http://www.gadgetspy.co.uk/wp-content/photos/usb_t...
Gravatar #41 - owrflow
3. jul. 2007 22:22
Jeg er faktisk ved at være pænt træt af at alt skal i usb. Ældre bundkort og laptops har aldrig usb porte nok til at det lort man bruger den til, så skal man have usb hubs med sig. For ikke at tale om at usb portene altid sidder for tæt på hinanden så det ikke med alle enheder er plads til to ved siden af hinanden.

Stemte sata da det blev min redning efter min raid controller brændte af.

Egentlig pænt lam og ligegyldig poll. Undrer mig over jeg overhovedet gad skrive dette indlæg
Gravatar #42 - Samuraikaj
4. jul. 2007 01:03
#41: "Undrer mig over jeg overhovedet gad skrive dette indlæg"

Men vi takker dig mange gange for det!
Gravatar #43 - kinaholm
4. jul. 2007 01:14
#35, de sidste 2 af mine asus bundkort har haft :) - problemet med en ren S-ATA port, er jo at du så mangler noget strøm til harddisken ..
Gravatar #44 - Underlien
4. jul. 2007 02:13
Stemte også usb.

Især fordi man kan få så meget ligegyldigt hardware.
Har selv en USB kaffeopvarmer (drikker ikke engang kaffe)
En USB LED-lampe
samt et komplet USB mobil oplader sæt ^^

men hvordan kan det være man altid vender stikket forkert om i første forsøg?
Gravatar #45 - xelajd
4. jul. 2007 05:41
Mit ynglings interface må være det hvorpå tøsen og jeg connecter.... RJ45 :)

Ej jeg stemte USB da det er dejligt universelt og det er det jeg oftest benytter mig af...

#44; Det er lov, sådan er det bare... Det er ligesom at hvis man vender ryggen til et fint oprullet kabel, så har det viklet sig fuldstændig sammen...
Gravatar #46 - poulseye
4. jul. 2007 06:19
Jeg stemte S/PDIF fordi det ER det absolut fedeste interface af de nævnte.. btw. folk der stemmer Parallelport skulle jo seriøst have en kugle på panden.. det er det åndsvageste interface jeg er stødt ind i til dato.. og det værste er at de bliver sq ved med at smække det på de nye boards! ? ! BUT WHY!
Gravatar #47 - rackbox
4. jul. 2007 06:29
#46 parallelporten er nu meget rar at have for os, der gerne vil lege lidt med at sende signaler til vores hjemmebyggede elektronik og deslige :-) Dertil er USB nærmest håbløs - især at sætte sig ind i som protokol. Det er ligesom at læse Bibelen - og endda forstå den - at lære USBs hemmeligheder at kende :-P
Gravatar #48 - Miphisto
4. jul. 2007 06:39
Stemte mini-jack fordi det er lille, nuttet og minimalistisk :)

Bunden er helt klart ps2, hvor har jeg ødelagt mange af dem, hvorfor kunne opfinderen af ps2 ikke bare have lavet det som usb fra starten?
Gravatar #49 - BurningShadow
4. jul. 2007 08:03

Men det behøver jo ikke sidde på motherboardet, når der alligevel ikke er ret mange der bruger det. De få der vil have det, kan vel købe et PCI parallelportskort. Får de så fucket deres port op, så er det kun kortet der skal skiftes. Iøvrigt var det måske bedre med en BeBox-style geek-port :)
Gravatar #50 - knasknaz
4. jul. 2007 09:09
Hvem hulen har dog stemt minijack?
Så er det slut med stofferne!!!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login