mboost-dp1

Har du tænkt dig at skifte til Windows Vista inden for de næste par måneder?

Gå til bund
Gravatar #51 - Zombie Steve Jobs
12. feb. 2007 15:28
Bruger også Beryl og finder det ret så brugbart.
#47 Well, vil nu mene at Porsche har en DEL flere fordele overfor en Yogu, eller en Toyota, eller skoda, eller polo, end bare udseende :)
Gravatar #52 - TheThufir
12. feb. 2007 16:21
Kom lige til at tænke på Microsofts reklame for Vista. Den er da godt nok usansynligt ringe :P Det første jeg tænkte da jeg så Vista var i hvert fald ikke "Waau!", nok nærmere "Kom nu. Lad være med at frys allerede nu!"

#51 Godt svaret :)
Gravatar #53 - Target
12. feb. 2007 17:21
Lige en lille kommentar angående MS "Longhorn" Server, så har der været en beta ude siden august (mener jeg). Har haft kørt med den et stykke tid på min test-server.
Kan dog slet ikke anbefale at installere den endnu. :D Udover IIS 7.

EDIT:
//Ontopic
Jeg har skiftet til Vista Ultimate, som det også fremgår af min signatur.
Gravatar #54 - arne_v
12. feb. 2007 17:50

jeg tror godt at du kan køre Aero på et grafk kort der er væsentligt billigere end 5800.

Det er helt fint at du ikke kan lide Vista. Men man må da godt være lidt seriøs i kritikken.
Gravatar #55 - TheThufir
12. feb. 2007 18:33
#54 Det skal stadig være DX10 kompatibelt ik?
Gravatar #56 - Cloud02
12. feb. 2007 21:33
Har du overvejet at det kunne være muligt nogle ville have en bærbar der kan holde strøm i mere end 40min? highend grafik kort til desktop brug ville være totalt latterligt at gøre påkrævet. Så er det self fint at dem som har et godt grfikkort kan bruge det. Til almindelig desktop brug (internet, mail, im ovs) burde en 1ghz være mere en rigeligt(400mhz hvis ikke det var fordi så mange sider indeholder tungt flash). Synes det virker dumt at skulle købe meget vildere hardware end man egentlig har brug for bare fordi ens OS kræver det.

Hvis du kun får 40 min. batterilevetid under Vista så bør du ganske seriøst overveje at få dig en bedre bærbar, for det har intet med Vista at gøre.
At vista kræver et high-end grafikkort er en skrøne. Det kræver blot et mere nyt grafikkort fordi AERO benytter sig bl.a. pixelshader 2.0 vist nok. En Intel GMA950 chip i en bærbar kan uden problemer trække Vista med AERO. Og hvis du ikke har et grafikkort der understøtter DX9 i din bærbar, så kan du da bare bruge Vista uden AERO, for hvis AERO er den eneste grund til at man vil opgradere...ja se... Jeg siger ikke mere så.

Nej, det skal blot være DX9.
Gravatar #57 - m_abs
12. feb. 2007 21:41
Har ingen planer om det, men jeg skal have prøvet Vista for at se om de mange problemer jeg har med XPs interface mm. er løst.
Gravatar #58 - Cyrack
12. feb. 2007 21:55
Nu hvor diskusionen er ved at være om Vista:
Nogen andre der har problemer med Adobe Reader og Winamp? Begge crasher for et godt ord: Adobe Reader når jeg siger ja til licensen og WinAmp når jeg åbner Media Library. Her ud over så kan flash (Castle Defender) også bringe den i knæ, og min USB Bluetooth enhed crasher Vista bare jeg kobler den til (BlueSoleil standard).
Men bort set fra det så virker Vista da til at være meget sjov... hvis det bare ikke crashede konstant.

Specs:
MSI K8T FIR+ m/ AMD K8 3000+ (64bit)
1GB DDR ram (dual channel)
Club 3D 7600GS AGPx8 grafikkort (MS drivers, nVidia skulle have smæk for deres dårlige undskyldning af en driver).
Primær drev: Barracuda 7200.10 SATA på Promis 579 SATA/RAID onboard
Gravatar #59 - ronnipedersen
12. feb. 2007 21:59
Nej, ikke inden for de næste par måneder (1810) 50,30%
Ja (505) 14,02%
Jeg har allerede skiftet til Vista (401) 11,12%
Nej, aldrig! (351) 9,73%
Nej, jeg bruger ikke Windows (268) 7,42%
Ved ikke (265) 7,37%

hmmm...
11,12% har skiftet inden 2 uger efter release.
25,15% er skiftet, eller forventer at gøre det inden for 2 måender.
7,37% gør det måske. (lad os gætte på at 50% af dem gør det)

Det er ca. 28,84% der vil opgradere inden 2 måneder efter release... Det syntes jeg faktisk er ret imponerende.
Gravatar #60 - arne_v
13. feb. 2007 00:58

Nu er der også lavet en lille bitte smule reklame for Vista ...
Gravatar #61 - prayer
13. feb. 2007 10:02
Har det fint med xp? Hvorfor skifte?
Gravatar #62 - TheThufir
13. feb. 2007 13:44
#60 Waau!........
Gravatar #63 - owrflow
13. feb. 2007 14:34
Jeg har en okay hurtig bærbar, derfor bruger den en del strøm. Jo mere den arbejder jo mere strøm bruger den også. Jeg havde i en periode en gentoo enstallation kun med open box og pypanel i stedet for en fancy desktop og der kunne jeg rent faktisk mærke at batteri levetiden voksede i forhold til når den var bootet op i xp. Man er nød til at overdrive en anelsee for at gøre sin menning klar. Hvis men gpu også bliver brugt uden for spil så bliver strømforbruget naturligvis højere.

Alle snakker kun om AERO, hva er der mere af nye ting i vista?. Ud at tingene ligger nye steder og de har lavet en popup boks man får hele tiden(UAC eller hva det nu er det hedder), så den eneste anden forbedring jeg nåde at opdage var at windows rent faktisk kunne finde andre windows computere på et netværk uden problemmer. Det er fint hvis sikkerheden er blevet bedre, men jeg har ikke haft problemmer med det.
Synes det virker som om det er AERO der skal få folk til at upgradere, derfor er det da meget naturlig det er det der bliver diskuteret(det er oss det deres tv reklame kør på). Det er fint man kan slå det fra hvis ikke man vil bruge det men hva skulle så grunden være til at upgradere?
Gravatar #64 - Pally
13. feb. 2007 14:48
#63 owrflow
Jeg synes du er kørt fast i den samme rille. Men endnu en gang for dig, bugger og Kong Hans:

Nogle af de nye ting i Vista som jeg personligt synes er fede:
* Dx10
* WPF
* Forbedret File Find
* Stærkt forbedret disk håndtering/partitionering
* Boot fra fx memory stick

Men som sagt tidligere i tråden: det er ting som hr og fru Jensen ikke aner en bjælle om; Aero er derimod noget som de kan forholde sig til. Derfor er reklamerne spot on - de fremhæver den lille del som den største målgruppe kan forholde sig til.
Gravatar #65 - owrflow
13. feb. 2007 16:27
okay Kan så godt se at WPF kunne være fedt. mangler bare det bliver brugt til noget ordentligt.

Er dx10 ikk bare en undskyldning for at få gpu producenterne til at lave chips der supporter det samme?. På sigt kunne det godt være at folk der spiller en gang imellem bliver tvunget til at skifte af den grund. Tanken giver mig lyst til at stå at kaste sten efter deres hoved kontor.

"Forbedret File Find" Jeg har en nogenlunde mappe struktur så ved hvor mine ting ligger. Beagle er dog pænt nice.

Hvad betyder "forbedret disk håndtering/partitionering", at man kan bruge vista til at oprette en raiserfs partion?. Eller at OS'et rent faktisk indeholder raid drivere så jeg slipper for at have en diskette liggende til når jeg skal formatere?
Så vidt jeg ved kom det nye filesystem aldrig med.

Forstår ikke det med boot fra memory stick. betyder det at hvis man har en 8gb usb kicks så kan man ha sin vista install liggende på den?

Trist at et nyt OS skal sælges på sit udseende. Hvis jeg skulle sælge et OS ville jeg da lave en reklame der fokusere på hvordan/hvor meget det kan gøre brugerens hverda lettere, som f.eks. nowell gør med suse. I det hele taget synes jeg marketing er noget underligt noget, men når det er den vej ms vil gå burde de sætte sig ned og designe tøj i stedet.

I mine øjne virker vista rimelig forælet. Hva sker der f.eks. for at man kun har en desktop? swapper det stadig konstant på ens hdd? er gennemsigtige vindusrammer virkelig det bedste ms har fundet ud af at udnytter directx rendering af desktoppen til?. Kan deres nye "smarte" søgefunktion også indexssere web sider og chat logs?. Mener heller ikke det er vejen frem at OS'et skal sluge ens tid med diverse popups og det bestemme hvordan man skal arbejde med det. Et OS burde la brugeren bruge det.
Vista er måske en okay efterfølger, men skuffende med de enorme summer penge ms har til rådighed. Så meget er der ikke sket på de 6år. Udviklingen kunne svare til 2år, og koste en 4. del for at upgradere, så kunne jeg måske se det fede ved det.
Gravatar #66 - trylleklovn
13. feb. 2007 16:48
For fanden! Så var jeg lige udsat for Windows i dag, eller rettere MSN Messenger.. En kammerat skulle lige sende mig en .wmv fil han selv havde lavet i Windows Movie Maker. Vi snakker altså Microsofts eget format, sendt gennem deres egen IM-klient. Sørme om den ikke sletter filen når jeg prøver at åbne den, fordi den mener at den udgør en sikkerhedstrussel!? Det skal jeg nok selv bestemme om den gør tak! Og ja, jeg kunne måske leve med at den selv lige advarede mig, eller evt. undlod at gøre det muligt for mig at bruge 20 minutter ventetid på at filen endelig kom igennem deres sløve filetransfer, for derefter at slette den!! For fanden, advar mig dog noget før så.

Uhm. Er det fikset i Vista? Eller er det en del af deres nye sikkerhed også?
Gravatar #67 - Scavy
13. feb. 2007 18:54
Jeg benyttede mig af første lejlighed til at skifte til Microsoft Windows Vista Ultimate x64, da jeg alligevel lige have købt ny computer.

Men det skal så også nævnes at jeg ser det som en nødvendighed at have prøvet tingene først, når man skal rådgive folk og firmaer om hvad de skal vælge, XP eller Vista... Det er jo også rart at vide lidt om det når man skal hjælpe dem ud af deres problemer efterfølgende.. ;).

Derudover så var mine grunde at eftersom jeg havde smidt en bondegård efter et 8800GTX og en Athlon 5600 og 2GB ram, så var det også rart at kunne udnytte det til noget.. da f.eks. directX 10 jo ikke bliver lavet til XP.

Det eneste og største problem jeg er stødt på i den forbindelse er at mit Onboard Creative Audigy lydkort ikke har drivere til Vista. De eneste drivere der er at finde er en gammel version fra 2005 til Beta Release 2 som derudover også er unsigned. Så man skal huske at trykke F8 ved hver opstart for at få lyd med.
Men der ligger problemet jo ved Creative og ikke helt ved Microsoft.
Gravatar #68 - Borg[One]
14. feb. 2007 07:37
#54 Eij - tænk dig nu om...
Det eneste kort der understøtter DX10 idag er nVidias 8800-kort.
Du tror ikke selv på, at:
1. MS udvikler et OS, der kun understøttes af ét GFX på markedet?
2. Alle der indtil videre har skiftet OS, sidder med et GFX til min 3.000,- kr.

#61 Læs nu indlæg og om OS, før du kommer med sådan et latterligt postulat. Det er fint nok du ikke er tilfreds med Vista, eller ikke har brug for hvad det byder på - men så skriv det, istedet for sådan et ligegyldigt indlæg.

#63 Se mit punkt 61. *sigh*

#64 Den almindelige bruger vil vel heller ikke gå ud og købe Vista? De vil få Vista ind i huset, når de skifter til en ny PC.

#65 Læs om DX10 før du flamer - kommer du med reel kritik kan vi snakke om det - det andet er noget gylle.

Mht RAID & boot - dont count on it. De har som default et par af de mest brugte RAID-drivere, men skal dit RAID-setup bruge noget mere mystisk, må du selv medbringe. Det man kan håbe er, at de rent faktisk kan finde ud af at hente dem fra andet end disketter. XP kunne allokere en USB-nøgle under installation, men den kunne ikke finde ud af at trække driverne fra USB-drevet?

#67 det giver heller ikke meget mening at købe et 8800-kort og ikke kører et OS der understøtter DX10.
Jeg ved ikke hvad du bruger din maskine til, men mit umiddelbare gæt er, at 64bit-versionen ikke vil give dig nogle fordele - nærmere lidt mere bøvl.
64bit er primært et spørgsmål om at få et større register, så RAM-allokeringen vokser. Ved 32bit har du stadig et register der kan gabe over 4GB RAM - og som tingene ser ud pt har du kun 2 GB i din maskine, så foredelene er til at overskue...
Selvom du opgraderede til 5GB RAM er sandsynligheden for du får brug for de sidste 3½GB relativ lille - medmindre selvfølgelig din maskine primært fungere som databaseserver - så trækker jeg alt ovenstående til mig... :)
Gravatar #69 - Scavy
14. feb. 2007 08:47
#68. Maskinen er delvis en underholdningsmaskine, men jeg bruger den også til test af preinstallationsprocedure og generelt en del til emulering. Herunder test opstillinger såsom server-client miljøer.
Derudover er der også en del arbejde med webdesign og design af brochurer og reklamemateriale.
Og ja, der er 2x 1GB Corsair PC6400 CL4 Ram monteret nu. Men det er mest af alt på grund af stor mangel på 2gb moduler med gode specifikationer.
Det samme gælder CPU'en (AMD Athlon x2 5600+ (2.8GHz)), den overvejer jeg at skifte ud med en FX-62, men jeg afventer lige lidt og ser om der kommer en afløser for den.

Mht. RAID så er Vista blevet forbedret en del, da man nu kan hente driver fra USB penne og andet, og ikke kun fra A: drevet. Helt klart en stor forbedring.
Gravatar #70 - Borg[One]
14. feb. 2007 10:23
#69 Det var særligt underholdningsdelen jeg bed mærke i, men som du selv gør opmærksom på, har den andre funktioner, der sandsynligvis retfærdiggøre de 64 bit.

Ifølge THG's CPU chart, er forskellen på en AMD 5000+ og en FX-62 over en bred linie under 10%, sandsynligvis mindre mod din 5600+, spørgsmålet er om man synes det er 5k værd.

Generelt synes jeg, at man får for lidt for pengene, ved at købe extreme, eller FX-CPU'er, men det er naturligvis også et spørgsmål om hvordan man vil spendere sin formue...
Gravatar #71 - owrflow
14. feb. 2007 13:24
#68 Læste faktisk lidt på wikipedia før jeg skrev.
"Manufacturers will now have to ensure that their products contain a minimum feature set in order to comply with DirectX 10 standards.", ville bare på bagrund af det konstatere at de prøver at sætte en finger på gpu udviklings industrien. Self lover ms at det rendere hurtigere, det skal de jo gøre.
Kan ikke se hva problemmet skulle være i at udgive dx10 til xp. Synes seriøst det virker som om at så snart spil producenterne er med på dx10 bliver det brugt til at tvunge folk som spiller en gang i mellem til at smide en helvedes masse penge efter et nyt OS. For lige at skære det ud i pap, spil kræver dx10, man er nød til at købe nyt OS at kunne spille dem.
Synes du ikke det er meget reel kritik?

"#63 Se mit punkt 61. *sigh*" Fatter ikke hva det skal betyde!, hva har det at gøre med hva jeg skrev?
Gravatar #72 - Borg[One]
15. feb. 2007 10:18
#71 Grunden til mit angreb på dit indlæg, var at dit postulat lugter af, du ikke har læst bare lidt om DX10.
Jeg kan anbefale dig THG's indlæg

Jeg erkender blankt, at jeg ikke ved hvorfor DX10 ikke skulle kunne komme til XP - det kan være det rent faktisk er pga arkitekturen, som MS siger, og så er den jo ikke rigtig længere.
Men det kan naturligvis også være en markedets-strategisk beslutning. Det er klart, at sidstnævnte ikke ville være et helt dumt træk fra MS's side, dels fordi de fremskynder migrerings-processen, og dels fordi de slipper for at vedligeholde implementeringen på 2 platforme.
Men det er jo markedsteknisk, og har i bund og grund ikke så meget at gøre med, om DX10 har deres berettigelse eller ej.

I sidste ende er det vel et spørgsmål om hvor udviklerne kan få mest muligt ud af din maskine, og åbner DX10 op for flere muligheder, som artiklen på THG peger på - så er det vel den naturlige vej.
Og den finger du snakker om, har MS jo haft, siden indførelsen af DirectX. De laver specs, og HW-producenterne forsøger at lave kort, der bedst muligt lever op til de specs.

Til sidstnævnte punkt - og det her er en gentagelse af adskillige andre indlæg...
1. Aero - naturligvis fokusere MS deres reklamer på deres GUI, fordi det er den del ALLE vil stifte bekendtskab allerførst. Men kan vende og dreje det som man vil - det er GUI'en der har gjort Windows til en succes, og det er fortsat den, samt produktporteføljen der skal sælge produktet.
2. Konstruktiv kritik tak. At sidde og whine over aero, eller fokus på aero giver ikke noget som helst til debatten. I bund og grund er sådan et indlæg ikke bedre end #61's indlæg.
Hvis du siger:
"Jeg synes Ubuntu har en fede GUI end Aero, fordi..." så giver det mening.
Eller:
"Det er fint nok med deres nye sikkerhed, dog er filosofien halvhjertet fordi..."

Jeg kan også komme med indlæg hvor der står:
"Linux sucker fordi de har x-serveren" - men hvad er værdien i sådan et indlæg?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login