mboost-dp1

Har du haft dårlig samvittighed, når du har brudt ophavsretten?

Gå til bund
Gravatar #1 - thethufir
17. dec. 2009 17:57
Aldrig nogensinde.. Hvorfor skulle jeg have det? Der er jo ikke nogen der mister noget på det, havde alligevel ikke købt de ting jeg henter...
Gravatar #3 - XorpiZ
17. dec. 2009 18:28
Jeg forstår ikke spørgsmålet.
Gravatar #4 - AzCii
17. dec. 2009 18:29
Nej - Når jeg mener nogen har lavet noget som jeg syntes om betaler jeg gerne, så længe det kan gøres DRM frit.
Gravatar #5 - themuss
17. dec. 2009 18:31
Det eneste jeg har dårlig samvittighed over i den sammenhæng er at jeg ikke kan sige det til Terracide hver gang jeg bryder den latterlige lov ;)

Jaja, det er lidt julegas, I kan ta' det
Gravatar #6 - Magten
17. dec. 2009 18:36
Enkelte gange må jeg indrømme.. Men det har været når pengene ikke lige har været der til jeg kunne købe det..
Gravatar #7 - mojo
17. dec. 2009 18:58
Ja. Men kun hvis jeg føler at det betyder tab for en fattig-kendis (for en passende definition af fattig).
Gravatar #8 - apkat
17. dec. 2009 19:06
Nej, aldrig!
Gravatar #9 - Adagio
17. dec. 2009 19:10
Samvittighed??? Hvad er det for en underlig størrelse?

Næh, dårlig samvittighed har jeg ikke... jeg får dog dårlig samvittighed hver gang jeg køber en cd, for så støtter jeg jo pladeselskaberne, hvilket jeg ikke har lyst til :(
Gravatar #10 - Orange
17. dec. 2009 19:31
edit: æv, samme ide som #9 :)
Gravatar #11 - sg17a
17. dec. 2009 19:48
Det sker jeg køber noget at det jeg har fået på ikke helt lovlig vis, så på den måde lidt drlig samvittighed, men så har mit købt jo gjort at jeg ikke længere bryder ophavsretten.

Gravatar #12 - owrflow
17. dec. 2009 20:13
Har kun haft det dårligt over at det ikke er publlic domain
Gravatar #13 - Systran
17. dec. 2009 20:32
Jeg fældede en lille tåre, da jeg kopierede Gintberg og vindhætterne ned på bånd - men græd i flæng, da det gik i stykker.

#topic
Næh, det har jeg aldrig haft. Jeg køber faktisk de cd'er fra de kunstnere, jeg gerne vil støtte, såsom dansk undergrundshiphop mv., der faktisk laver musik fordi de har lyst og brænder for det og ikke producerer musik med det primære formål vil tjene penge på det.

Jeg tror heller ikke Rihanna har det mindste dårlig samvittighed over at fylde min radiosendeflade med sjæleløst produceret musik, og så får jeg heller ikke dårlig samvittighed, hvis jeg en dag kommer til at hente hendes sange ned under påskud af at det er hvadvedjeg "ultimate blow goat sample vol. 3". Jeg havde ikke tænkt mig at købe hendes musik alligevel.
Gravatar #14 - graynote
17. dec. 2009 21:50
#0:

Nej, ikke ved brud på ophavsretten - men det er sket, at jeg har tænkt "hvis det her er godt, så går jeg ud og køber det", og så har jeg alligevel ikke gjort det.

Og så synes jeg sgu, at jeg er lidt røvet.

- for så er jeg ikke bedre end den, der tager fra producentens kasse.
Gravatar #15 - nissen
17. dec. 2009 22:45
Hvis jeg få adgang til et produkt uden begrænsninger betaler jeg gerne - men det er jo stort set kun muligt med musik i DK som det ser ud nu. Så længe brancherne ikke fatter at det skal være DRM-frit og nemt at få fat i ville jeg ikke have dårlig samvittighed overhoved.

Desuden knepper rettigheds-/plade- og ligende selskaber kunsterne mere end pirater er det vel ligegyldigt
Gravatar #16 - LinguaIgnota
17. dec. 2009 23:02
Et af mine foretrukne bands kan ikke spille store dele af deres bagkatalog, fordi deres forrige pladeselskab ejer rettighederne. Den tager vi lige igen: De må ikke spille deres egen musik, fordi pladeselskabet ejer den.
Det er godtnok svært at føle nogen som helst form for sympati for så rådden en branche, så når du spørger mig, om jeg græder indvendigt, når jeg shopper gratis musik på Torrentz m.m., kan du få en langefinger i dit lede fjæs.

Det handler mindre om sultende kunstnere, der får frataget deres levebrød, og mere om stenrige producenter, der må undvære et ark bladguld, når de tørrer sig i røven.
Gravatar #17 - zin
17. dec. 2009 23:06
Et af mine favoritbands (Machinae Supremacy, som de fleste efterhånden ved) giver de fleste af deres sange væk. Det er jeg enormt glad for. Når det er sagt er der selvfølgelig situationer hvor bandets materiale ikke er gratis. Så henter/køber jeg det sædvanligvis, også bryder jeg jo ophavsretten. Det er jeg selvfølgelig ked af, men det er ikke fordi min samvittighed tynger mig. Det er mere sorg over at lovgivningen er fjollet og at der er folk, der udnytter den, på det groveste.
Gravatar #18 - rmariboe
18. dec. 2009 00:44
Hvad er der at få dårlig samvittighed over? Man betaler naturligvis efterfølgende, hvis produktet er værdigt.
Gravatar #19 - Plimmer
18. dec. 2009 01:36
Et bedre spørgsmål er måske: Tror du at producere/producenter skriger af grin hver gang de sender et halvfærdigt produkt på gaden og godtroende folk køber det alligevel?
Gravatar #20 - myplacedk
18. dec. 2009 06:53
Hvis det er pengene værd, køber jeg det senere. For det meste. Men det sker da at jeg genser en gammel piratfilm, og tænker at den skulle jeg da have købt. Og så køber jeg den.
Gravatar #21 - Clint
18. dec. 2009 08:43
Tror de færeste ville have dårlig samvittihed. De fleste har jo nok også brudt loven på den ene eller anden måde på et tidspunkt.

Om de har optaget noget på vhs eller kasettebånd og derefter flyttet det ud fra husets 4 vægge, eller om de downloader det fra nettet i dag, kan jeg ikke se den store forskel på.

Og som sagt, så er det nok de færreste kunstnere det i sidste ende går ud over.
Gravatar #22 - Nagelfar^^
18. dec. 2009 10:27
Aldrig nogensinde..
Nettet er Public domain!

Why pay for what's free, yadda yadda yadda.
Gravatar #23 - kg
18. dec. 2009 11:08
jeg kan se at vi har 4% løgnere i denne poll
Gravatar #24 - Sikots
18. dec. 2009 12:41
kg (23) skrev:
jeg kan se at vi har 4% løgnere i denne poll

Hey! Du skal ikke stjæle min tekst, skiderik! :)

Ja, jeg har da haft dårlig samvittighed over at have suget noget som jeg nok burde have betalt for.
Det plejer dog at ende med at jeg køber produktet før eller siden, men som regel gerne når en CD er blevet sat ned... Eksempelvis til 70kr...
Omvendt, så jeg filmen "2012" 3 uger før den kom til Danmark og tænkte "den burde jeg nok have ventet med at se, til biografen".
Nu så jeg den så, og selvom jeg har "stjålet" filmen - så føler jeg at filmselskabet skylder mig penge, for at jeg har set det makværk af en andenrangs lortefilm!

Hvordan man kommer pirateri til livs for mit vedkommende:
Sæt prisen ned, sælg mængden i stedet for at tjene meget på det enkelte produkt.
Jeg flæber ikke over at have spildt 70kr på en ny CD som er elendig - men hvis jeg betaler 150kr for en ny CD og lyden så er horribel - så bliver jeg fanme muggen!
Jeg ville nok ende ud med at købe 4-5 gange så meget musik som jeg gør nu, blot ved at de satte det ned til halv pris...
Gravatar #25 - myplacedk
18. dec. 2009 14:28
Sikots (24) skrev:
Omvendt, så jeg filmen "2012" 3 uger før den kom til Danmark og tænkte "den burde jeg nok have ventet med at se, til biografen".
Nu så jeg den så, og selvom jeg har "stjålet" filmen - så føler jeg at filmselskabet skylder mig penge, for at jeg har set det makværk af en andenrangs lortefilm!

Wait, what?

Så du havde allerede set den, inden du besluttede dig for at gå i biografen for at se den? Og det var ikke nok til at give dig et fingerpeg om bare nogenlunde hvor på skalaen den er?
Gravatar #26 - GoBBLeS666
18. dec. 2009 14:55
Nope. De sidste par år har jeg købt lidt hist og her. Det har været hvis det var et band som jeg virkelig synes fortjente det, især de små bands.

Af spil er det virkelig lang tid siden jeg har købt en såkaldt AAA titel -jeg har det nemlig med at spille dem et par timer og så gider jeg ikke mere. Det sidste var Racedriver: Grid(som jeg gad at bruge penge på).

Derimod får de små spilfirmaer, som er på Steam, ofte mine penge, da de tit er innovative, har masser af replay value, kræver ikke en stor PC(jeg spiller tit på bærbaren i skoletiden) og så er de billige(især taget i betragtning af hvor lang tid jeg bruger på dem ift. de meget dyrere AAA titler).

Film må jeg indrømme, at hvis de skal have mine penge, så er det igennem biografen(og så er det kun hvis jeg er mere eller mindre 100% sikker på at den er god. Skal fx ind at se Avatar på tirsdag. Håber den lever op til forventningerne).
Jeg gider simpelthen ikke give penge for at se film på computeren eller mit lille lortefjernsyn(Lcdplanet.dk gik ned og nakkede mit 40").

Generelt er det nok nærmere det, at man skal se filmen, for at vide om den er god, og så er det jo lidt sent.
Dog kunne jeg godt finde på at begynde at købe film, når jeg får noget bedre hardware (BR afspiller+bedre TV).

Jeg holder nok min samvittighed i skak mit eget lille system her ;)...
Gravatar #27 - Ronson ⅍
18. dec. 2009 16:43
Jeg har aldrig brudt ophavsretten
Gravatar #28 - ty
18. dec. 2009 16:48
Der er jo også dem, der slet ingen samvittighed har.
Gravatar #29 - squad2nd
20. dec. 2009 02:34
Dårlig samvittighed... næh!

Rollerne er byttet om...
før i tiden var det producenterne der røvrendte forbrugerne ved at producere film som man kun kunne se i biografen eller købe på VHS/DVD... pengene kunne man ikke få igen hvis filmen ikke levede op til forventningerne, og netop dét har gjort at producenter og kunstnere (såkaldte) der havde fortjent at gå fallit ikke gjorde det.

Personligt vil jeg gerne opfordre alle der ser en virkelig god film om at købe den, og samme med musik (og spil).
Gravatar #30 - Eniac
20. dec. 2009 14:39
Der er vist igen der kan have dårlig samvittighed over at bryde en lovgivning der er så hjernedødt skruet sammen, men jeg har da ofte ærgret mig over at jeg er nødt til at bryde loven for at kunne gøre noget så basalt som at lægge mine dvd-film på min medie-afspiller, eller rippe mine cd'er ned på min mp3-afspiller.
Gravatar #31 - Groendahl
20. dec. 2009 22:44
Har måske haft en anelse dårlig samvittighed en enkelt gang, men ellers ikke.
Gravatar #32 - m_abs
20. dec. 2009 22:49
Problemet er snarere at med underholdningsindustriens opførsel i deres kamp mod ulovlig kopiering, så får jeg nærmere dårlig samvittighed af at købe noget der støtter dem.
Gravatar #33 - el_barto
21. dec. 2009 08:14
Husk nu at det at kopiere et billede fra Google Pictures også er en potentiel krænkelse af ophavsretten - det samme gælder tekster over en vis længde (altså længere end et citat).
Gravatar #34 - myplacedk
21. dec. 2009 08:20
...alt efter hvad man bruger det til. Du må gerne snuppe et billede, og bruge det som baggrundsbillede.
Gravatar #35 - greylion
21. dec. 2009 11:49
Dårlig samvittighed for hvad??

Det var aldrig meningen med ophavsret, at begrænse hvad enkeltpersoner måtte udveksle med hinanden, når der ikke var penge involveret.
Ophavsretten skulle kun hindre, at man ikke tjente penge på at sælge noget, andre havde udarbejdet/kreeret/skabt.

Internettets udbredelse har pludselig gjort det muligt at kopiere alt (som kan digitaliseres) mellem privatpersoner, og det i praksis gratis, hvis man ser bort fra abonnementet til internetudbyderen.

De store film-, tv- og musikselskaber har altid været snyltere, som tjener på at udnytte de små kunstnere, og kun give dem uanselige brøkdele af det egentlige overskud fra salg af kunstnernes værker.

De små kunstnere må se at rotte sig sammen og sælge deres værker udenom de store selskaber, og i digital form til priser og kvalitet(er), som hænger sammen.

Første skridt på vejen kunne være at indføre ved lov, at ingen kunstner kan fraskrive sig ophavsretten til egne værker, uanset hvad en kontrakt siger, og give den tilbage til dem som har fraskrevet sig den, evt. over en kort årrække.
Gravatar #36 - ABLE
21. dec. 2009 13:26
Lidt off topic.... Jeg er sku lidt ked af, at jeg støtter Birthe Kjær hver gang jeg køber et flash kort... eller en blank skive til feriebillerede så svigermor kan se sin ½-fede svigersøn og datter på dumpappen...
Gravatar #37 - NioBe
21. dec. 2009 14:26
Både/Og...
Da jeg engang levede på SU med 2000 kr om md. Og skulle betale både mor, bil og Alle Zoners kort... Så havde jeg ikke rigtig råd til at købe de få dyre spil. Nu har jeg så råd til dem... Men alt det der DRM får mig lidt på andre tanker, i ny og næ...

Hvis det selvfølgelig noget jeg synes er godt... Så køber jeg det for at "vise" at jeg støtter dem.
Gravatar #38 - myplacedk
21. dec. 2009 15:06
NioBe (37) skrev:
Men alt det der DRM får mig lidt på andre tanker, i ny og næ...

Oh ja. Det jeg sagde med dårlig samvittighed, og så køber jeg det... Hvis det er for besværligt (fx. pga. DRM) så er de altså selv ude om det. Jeg vil gerne betale, men jeg vil ikke kæmpe for at få lov til det. Eksempel: http://myplace.dk/2009/10/05/livet-som-ikke-pirat/
Gravatar #39 - Lakrids
22. dec. 2009 07:51
Dårlig samvittighed over downloadet musik, er for folk der ikke har set MTC Cribs ;)
Gravatar #40 - cyandk
22. dec. 2009 11:11
Jo, omkring 2103 gange har jeg haft dårlig samvittighed. Men i omkring 2000 af tilfældende har jeg haft det OK efter jeg har set/hørt det jeg har hentet.

Derfor bliver jeg ved med at "bryde loven"
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login