mboost-dp1

Har du formatteret og reinstalleret WinXP pga. fejl?

Gå til bund
Gravatar #51 - sago007
20. nov. 2006 14:22
Jeg formatere næsten konsekvent en computer hvis der er fejl på den. Jeg formatere også selvom jeg ikke kan konstatere nogen fejl på den. Da jeg kørte Windows som styresystem på min egen computer formaterede jeg ca. 6. måned bare for at være på den sikre side.

Siden harddiskene blev så store at vi kunne have mere end en partition på dem (uden problemet med at der manglede plads på ens ønlings partition), så har det været både nemmere og hurtigere at geninstallere.

Jeg syndes det er træls at det i dag er gjort så svært at formatere, ofte følger der kun recovery CD'er med computeren og de vil ofte kun lave en partition, vilket gør alle efterfølgende formateringer til et helvede.

Jeg formatere min Ubuntu hver gang jeg opdatere version. Jeg ved godt at folk siger det ikke er nødvendigt. Men når en formatering kun tager 30 minutter og samtidigt fjerner alle de programmer, som jeg ikke bruger længere, samtidigt med at alle mine instillinger ikke forsvinder, kan jeg ikke se hvorfor jeg overhovedet skulle overveje at lade være.

Jeg sidder ofte og arbejder med computere som jeg syndes trænger til en formatering og så siger ejeren: "Åh nej ikke formatering" og så sidder jeg og bruger lang tid på at fjerne alt spyware, genoprette DLL-filer, rette registrerings databasen, slette rester af programmer, som ikke blev slettet korrekt og som ikke længere kan slettes korrekt.
Formateringen ville have været hurtigere.

Efter at jeg ikke længere selv bruger Windows til andet end spil formatere jeg kun når jeg får en "ntkernel.exe blev ikke fundet, systemet kan ikke startes" fejl.
Gravatar #52 - Ivajl
20. nov. 2006 15:33
mere end 4 gange, men de fleste gange har det været for folk jeg kender, dem der ikke selv kan installere XP kan ofte heller ikke finde ud af at holde vira/spyware væk, har kun reinnet min gamer pc 2 gange på 4 år og den ene gang var det mig selv der nossede i det, og har ikke reinnet min primære pc endnu, og den er 2½ år gammel.
Gravatar #53 - Neffi
20. nov. 2006 15:38
Har aldrig været nødtil at formattere pga XP, har dog formatteret en del gange, men det er pga div. programmer som jeg kører med, og mest af alt, de programmer som jeg bare ligger ind og kigger på en gang =)
Gravatar #54 - masterbrain
20. nov. 2006 16:34
Ja og fejlen var linux. Fik mit Windows XP til at gå ned. Sikke en fejl.:)
Hold da op for en poll. Men så længe det bare er sjov så er det jo fin. Men nok lidt farvet.. ;)
Gravatar #55 - luuuuu
20. nov. 2006 18:28

køb en lydbond og en bog og lær at læs inen du sire at andrer skal købe bøger.

han sir jo d r på mer en en pc han gjor det på. ikk??

KAPISH? du r en omer

[spoiler]Det tog faktisk utroligt lang tid at skrive det der, så I kan lige vove på at flamebaite.[/spoiler]
Gravatar #56 - Svindleren
20. nov. 2006 19:18
flere end 4 gange... (hvorfor lige 4 ? )
Jeg har 2 installationer XP / Linux.. Jeg bruger XP til at hente og spille på, medens jeg bruger Linux til at gaine mere erfaring med linux verdnen, og afspille det jeg har brugt win til at hente. meget sej kombination, men træls at der er bøvl med at spille spil under linux... for så havde kjeg aldrig bootet xp :--> men skal nok lære det en dag ;D

XP for the game and linux for the fun :D
Gravatar #57 - mR. GULEROD
20. nov. 2006 19:58
Når min computer står åben uden beskyttelse (også windows firewall som faktisk er ganske god) dør den efter en times tid :P .. men hvis man bare er sød mod den og ikke eksperimentere lever winxp meget meget lang tid (og har windows firewall, eller noget i den stil på). Windows xp er blevet geninstallaeret en milliard gange hos mig, dog mest pga af mig selv.

Linux (ubuntu 6.10) holder sygt godt, er er det bedste jeg nogensinde har prøvet :P .. med Beryl er brugerfladen meget meget meget flottere end vista.
Gravatar #58 - Maxi paxi
20. nov. 2006 21:53
Aldrig formateret pga. fejl, det er bare den mest effektive måde at rydde op på (i hvert fald den hurtigste). Svarer nok lidt til at rive sin lejlighed ned istedet for at støve af. :P
Gravatar #59 - cyandk
21. nov. 2006 00:30
#58 det da drastisk ? :P
Gravatar #60 - Kadann
21. nov. 2006 00:57
#58 -

Det svarer nok mere til at hive alt interiør ud af lejligheden. Jeg går ikke ud fra at du giver din computer en omgang med en hammer, når du skal formattere?
Gravatar #61 - xandax
21. nov. 2006 07:04
Ikke en eneste i al den tid jeg har haft XP.
Burde nok formatere en gang blot for at rydde op- men nu venter jeg på Vista istedet.
Gravatar #62 - Phi|
21. nov. 2006 08:10
Jeg gad vide om det er de samme mennesker, som i sidste poll også stemte på at windows var det bedste OS, som har re-installeret winXP mere end 4 gange =). Jeg skiftede selv til OS X Tiger, fordi jeg var træt af at MS laver så ufærdige produkter, der gang på gang skal geninstalleres. Man kan jo ikke ha en winXP maskine kørende i ret mange døgn før den skal genstartes...pga div småfejl. Hvor imod jeg med min MacBook Pro, kun har haft den slukket 5-6 gange siden jeg købte den for 3-4 mdr siden. Jeg synes da nok det er værd at tænke over!
Gravatar #63 - Phi|
21. nov. 2006 08:21
# 39
Jeg kunne godt tænkte mig at høre hvad du bygger den begrundelse på? Jeg har selv skiftet hardware i min mac, og det kører som smurt. End da bedre end jeg nogensinde har prøvet med noget andet styresystem. Jeg satte fx nogle flere ram i her den anden dag, og vupti...så havde den fundet dem. Det samme gælder alt andet der bliver sat i en mac. Den finder det, og jeg har endnu ikke været ude for at den ikke har driverne, så trykker man en enkelt gang, og så er man good to go... Så nemt har jeg endnu ikke oplevet det med WinXP.

Men man kan nok sige at den poll ikke er særig repræsentativ for befolkningen, men mere for newz brugerene. Som det bliver nævnt længere oppe, kan ikke huske hvor, så tweaker de fleste brugere herinde nok deres OS ligegyldig hvilket de har. Installere programmer og fjerner dem igen. (Det har nu endnu ikke givet mig problemer med min mac) Der installere man bare ved at trække program ikonet over i program mappen. Skal det fjernes igen, så skal det bare hives fra program mappen over i papirkurven...simplet...frækt og yderes bekvemt!
Gravatar #64 - xandax
21. nov. 2006 09:43
#62:
Man kan jo ikke ha en winXP maskine kørende i ret mange døgn før den skal genstartes...pga div småfejl.

Jo, det kan man.

#63:
Jeg satte fx nogle flere ram i her den anden dag, og vupti...så havde den fundet dem. Det samme gælder alt andet der bliver sat i en mac.

Ja, og vi er mange - rigtig mange - der har nøjagtige samme erfaringer med Windows (og især XP), så dine subjektive erfaringer er kun det - subjektive.
Gravatar #65 - frostic
21. nov. 2006 10:26

Såan føler jeg det. Jeg må inrdrømme at XP har været inde nu siden sommerferien, hvilket nok er rekord.

Som jeg også sagde tidligere, kører min Ubuntu maskine stadig, helt uden problemer og har aldrig geninstalleret.
Gravatar #66 - Zombie Steve Jobs
21. nov. 2006 11:33
#42 Fedt at man skal købe en 3. parts bog for overhovedet at få Xp til at fungere. Forstår ikke lige hvordan du i samme post kan forsvare windows og sige det der.

#63 Øh, du satte mere ram i din mac og den fandt dem? TIlykke, din mac kan det alle andre computere har kunnet siden tidernes morgen. Helt ærligt, du har vist aldrig rent faktisk BRUGT en computer.
Og lad nu være med at hylde Osx så meget, det er til at blive skør af.
Jeg har aldrig skulle installere EN ENESTE driver på nogen af mine unix distroer. Fra printere, scannere til bluetooth og så videre, alt virker med det samme. Før Osx fatter at bruge min printer vil den have en driver, og hvordan det kan være så meget bedre Osx? Det er vist ikke på den front Osx-trekkierne skal spille med computerarmene.
Gravatar #67 - DanaKaZ
21. nov. 2006 14:26
#64 Ja hvis man ikke rører den og cutter internet forbindelsen.
Gravatar #68 - X-PanDer
21. nov. 2006 15:22
Svarede 4 gange eller mere, fordi mit XP generelt har fucket en del på det sidste. Men egentlig er det min strømforsyning tror jeg. Nogle gange er min startmenu helt gul og andre gange får jeg blå skærm af at maksimere vinduer. Hverken min CPU eller GFX får strøm nok, så er det klart skidtet ikke kan arbejde jo.

Men på den anden side gider jeg heller ikke smide så mange penge efter en strømforsyning... OK trællerN :D
Gravatar #69 - Sattie
21. nov. 2006 17:36
Min maskine har pt en uptime på den gode side af 6md (kun pga hardware upgrade den ikke er mere - som man sjovt nok ikke kan lave hotplug af). Men det kan jo være at dette er skrevet uden at have Internet, og da helt uden at røre den...

Sig mig, lever folk herinde i en verden hvor de ikke har prøvet tingene før de udtaler sig?
Gravatar #70 - xandax
22. nov. 2006 07:18

Sig mig, lever folk herinde i en verden hvor de ikke har prøvet tingene før de udtaler sig?

Welcome to the Internet :)
Gravatar #71 - fidomuh
22. nov. 2006 11:34

Hvis jeg booter Windows og lader den koere i smaa 3-4 dage ( arbejdsbrug only, alt andet i hibernation eller standby ) saa kan jeg tydeligt maerke random mem-leaks og lignende..

Og det er selvom det er en clean install af windows.. Der ligger selvfoelgelig de basale ting paa som office og stuff, men udover det saa er det umiddelbart kun vores eget software ( og Opera ) der ligger paa den.

Umiddelbart er min erfaring at Windows ikke rigtigt haandterer mem-leaks og lignende saerligt godt.
Det er dog blevet langt bedre efter SP2, men OS'et bliver altsaa maerkbart langsommere her hos mig :)

Subjektive erfaringer er da noget man har proevet og saa kan man udtale sig om det :)

Btw, sjov fact: Det tog ca 2 minutter efter jeg installerede windows med netkablet i ( uden SP1/2 ) foer den fik vira og sjov ind.. Og det eneste jeg gjorde var at aabne IE og smutte paa Windows Update.
Saa kan man laere at saette computeren paa beboer nettet :D

Det er fordi langt de fleste linux printer drivere reelt bare bruger PostScrip Generic og satser paa at det virker. Det goer det bare ikke altid og OS X vil gerne have en driver der reelt passer til printeren.. Du kan bare vaelge at bruge en Generic, men saa mister du en del opsaetning og saadan.

Ioevrigt saa kender jeg et par stykker som har skiftet baade gfx og cpu i en mac uden at den skulle bruge random drivere.. Den rebootede lige en gang under opstart og saa var alt klar..

Det sjove er saa at selvsamme gutter har haft problemer med at boote Windows ved skift fra ATI til nVidia gfx kort fx.. Alene fordi de ikke fjernede drivere til det gamle kort..
Saa bootede maskinerne simpelthen bare ikke :D
Gravatar #72 - simonsweb
22. nov. 2006 13:36
Så kan i pc brugere lære det. Jeg skiftede over til mac netop pga. dette problem med fejl i windows og at jeg blev nød til at reinstallere det op til flere gange ;)

Nu har jeg ingen problemer med mit mac system.
Gravatar #73 - Kadann
22. nov. 2006 14:24
#72 -

Umiddelbart ser det da ud for mig, som om at newz-brugerne overall har ret godt styr på deres Windows og ikke behøver at geninstallere, ud fra de kommentarer der er kommet her, så hvad er det vi skal lære? :)

Det er vel mere den anden vej rundt, at dem der geninstallerer konstant bør lære at benytte Windows på en måde, så det ikke er nødvendigt. ;)
Gravatar #74 - Phi|
22. nov. 2006 16:58

Nu kan du selvfølgelig ikke vide at jeg har haft winXP siden det udkom indtil for et par mdr siden, men stadig hjælper rigtig mange mennesker med at få det til at virke. Min erfaring, når man installere noget nyt i WinXP, er at den skal igennem en hel del installationer før at det virker. Hvor imod jeg slet ikke har haft de samme problemer med OS X. Så jeg ved ikke hvor subjektiv min erfaring er...

#66 Ah, nu overdriver du vidst en lille smule. Der fandtes ikke computere i tidernes morgen, i hvertfalde ikke nogen kendt af videnskaben. Om du har nogen Alien kontakt skal jeg selvfølgelig ikke kunne sige...
Jo, det har jeg faktisk. Min første computer var sådan en uden harddisk, derimod havde den et 5,1" diskettedrev og et 3,1" diskettedrev (det var da jeg var 6 år). Hvor man skulle loade et program ind rammene før man kunne bruge computeren. Efter det havde jeg en computer der kunne køre dos. Siden hen blev det opgraderet til Windows 3.11. Efter det fik købte min forældre en pc der kunne køre Windows 95. Det blev så til Win98, som senere til Win98 SE. Efter det kom jo så Windows ME, som hurtigt blev skiftet ud med med Win2000. Så gik der lige et par år så kom WinXP og det har jeg så brugt på min egen computer indtil fornylig hvor jeg blev træt af MS og deres evindelige sætten-halvfærdige-og-fejlagtige-produkter-på-markedet, fordi de har så stor en markedsandel som de har (Det er tilgengæld min subjektive holdning).
Så jeg ku egentlig godt tænke mig at høre hvad du bygger din begrundelse på, når du siger jeg aldrig har brugt en computer.

Hvor hyler jeg om OS X? Jeg synes egentlig bare jeg forklarede om min mening om det! Så hvis der ikke skal mere til at gøre dig skør, så synes jeg du lader dig påvirke lidt for let. =)

Nu ved jeg ikke lige hvor du vil hen med din sammenligning af OS X og en unix distro, når jeg var igang med at sammenligne OS X med WinXP. Men hvis du vil se en fin forklaring så se #71 fidomuh

Hvad mener du med OS X-trekkierne? Og jeg ved ikke hvilke computerarme jeg skulle spille med. Generelt spiller jeg ikke ret meget computer, men bruge den i forbindelse med mit studie og til grafisk arbejde.

Noget helt andet er, at der ikke er grund til at komme med sådan et personlig angreb når vi nu snakker stille og roligt om styresystemer. Det synes jeg virker, som afmagt at man må ty til personlige angreb, hvis man ikke kan forklare sig på anden måde. =) Men igen, det er jo bare min subjektive holdning.
Gravatar #75 - themuss
22. nov. 2006 18:03
Fat nu bare at mac stinker for helvede! MS er gud og Linus spiser bussemænd!
Gravatar #76 - McDave
22. nov. 2006 18:33
Sidder faktisk og geninstallerer nu... den er ved at afslutte installationen af SP2 nu... fejlen.. BSOD!!!
Gravatar #77 - kasperd
23. nov. 2006 23:08
[url=#45]#45[/url] Borg[One]
Jeg sidder på en arbejdsplads med knap 800 PC'ere, der alle er udstyret med XP.
Skulle det nu være noget særligt? ;-)

[url=#71]#71[/url] fidomuh
Det er fordi langt de fleste linux printer drivere reelt bare bruger PostScrip Generic og satser paa at det virker.
Der er så noget du har misforstået. Det er korrekt at applikationer normalt afleverer postscript til printersystemet, men hvad der sker derefter er så en anden sag. Selvfølgelig er det en fordel, hvis printeren understøtter postscript, så kan printersystemet bare aflevere postscript direkte til printeren. Men fra Linux kan man sagtens udskrive på printere helt uden postscript support. Så sker der bare det, at printersystemet tager imod postscript og laver det om til et format, som printeren kan forstå.

Det fungerer faktisk ganske udmærket, jeg har i hvert fald aldrig været udsat for en printer, det svært at få til at virke under Linux (og en af de printere jeg har brugt under Linux fungerede kun sammen med halvdelen af de Windows maskiner, der burde bruge den).
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login