mboost-dp1

Har du aftjent din værnepligt?

Gå til bund
Gravatar #151 - Disky
6. apr. 2006 10:29
hvad hvis vi er i krig, og jeg har efterladt mine magasiner ½ km bagude?

Så er du 100% SELV skyld i dine problemmer.

Hvis du kører i din bil midt ude på heden og punkterer og har pillet dit reserve hjul ud for at der var plads til en kasse øl mere, hvems skyld er det så ?
Gravatar #152 - MadsKaizer
6. apr. 2006 10:43
Ja fed afstemning. Hvad med os der ikke behoever fordi man ikke er dansk statsborger ?

nogle fordele skal det jo have at være en nordisk gud.
Gravatar #153 - fidomuh
6. apr. 2006 13:03

ROTFL - Nice one :D

#topic

Well, uanset hvilke oplevelser folk har haft fra vaernepligten saa aendrer det ikke paa at for nogle er det 100% tidsspilde..

Tag for eksempel mig..

JEg fik udsat min vaernepligt, afsluttede min uddannelse og faar nok brev omkring session om ~6 maaneders tid.. ( afsluttede min uddannelse hurtigere end ventet .. )

I mellemtiden har jeg saa faaet et relativt godt job med muligheder for avancering i stor stil.. Det job skal jeg saa opgive fordi staten kraever jeg loeber rundt og graver huller?
JEg arbejder udemaerket sammen med andre.. JEg har ikke noget problem med "orden i sagerne" -.-... Hvorvidt min discipling byder mig at staa 20 minutter for sent op er 100% mit valg.. HVis jeg nu havde lyst til at vaere fed og doven, er det igen MIT VALG..

Som udgangspunkt ville jeg _ALDRIG_ foelge en mand der staar og sprutter ordrer til hoejre og venstre.. Alene af princip. Hvis han vil have mig til at goere noget kan han bede paent om det..

Og rent oekonomisk:
Hvad goer jeg nu? Min husleje ligger >7000 om maaneden. Jeg har bil, gaeld og en masse udgifter?

Betaler millitaeret gildet der, eller skal jeg bare rives ud af mit hjem fordi staten vil have et reserve politi?

Jeg ville rent faktisk gerne ind som soldat dengang jeg var under uddannelse.. Det er saa aendret nu da jeg ikke vil risikere at spilde et enormt godt job med mange laere muligheder..

Hvordan kan nogen vove at paastaa at "det er bedre for mig" at komme i millitaeret ?

Jeg har saa "heldigvis" nedsat hoerelse paa hoejre oere.. Jeg kan tage ud paa klinikken og faa det opereret med ~80% sikkerhed, men jeg venter til efter session.. Alene fordi det nok bliver det eneste der redder mig fra at spilde 4 maaneder af mit liv..

Vaernepligt er et oldtidskoncept..
Hvor effektive tror i soldater er hvis de reelt ikke foeler at danmark er vaerd at forsvare?
Og omvendt, hvis ALLE i haeren nu havde meldt sig frivilligt for at forsvare os, hvor effektive tror i saa de ville vaere?

Jeg stemmer for at afskaffe vaernepligten og indfoere bedre forhold til millitaeret...
Gravatar #154 - Firehand
6. apr. 2006 13:41
#152: Flot måde at overføre skyld på der. Det er faktisk også en ting du lærer derinde, ikke at overføre skyld, men at genkende når det er dig selv der er skyld i at du står i lort til knæene. Som det tidligere er blevet nævnt, så er det dig der har udsat din værenpligt, ikke Forsvaret.

Jeg kunne faktisk godt tænke mig at høre hvordan du har det med det efter værnepligten, men desværre er det jo kun på 4 måneder nu (det er IMHO ikke nok til at præge folk væsentligt for livet).

Mads Kaizer: Velkommen til klubben så :o)
Selvom det for os hedder MOTINFHVK NVF nu.
Gravatar #155 - fidomuh
6. apr. 2006 14:00

Well, jeg kunne jo saa bare have givet op paa min uddannelse? Det er jo reelt det du siger?

Saa pga vaernepligten skal alle landets kloge hoveder blive hjernevaskede aber som reelt ikke kan bruges til andet end at dirigere traffik?

Riiight..

MEn anywho, jeg udskoed vaernepligten fordi jeg reelt gerne ville ind og evt uddanne mig videre derinde.. Nu er der kommet et bedre tilbud.. Hvad skal jeg saa nu goere? Tage i millitaeret og faa _INTET_ ud af det andet end diskution med folk der raaber og skriger som aber? Eller skal jeg reelt snyde mig ud af det?

Og som udgangspunkt kommer jeg ikke ind som vaernepligtig.. Jeg fejler nok ting til at jeg bliver kasseret..

desværre er det jo kun på 4 måneder nu (det er IMHO ikke nok til at præge folk væsentligt for livet).

Nej, det tager heldigvis lidt laengere at blive hjernevasket ... :)

Men anywho.. Min pointe laa nu mere i et spoergsmaal..

Hvad sker der med alle mine udgifter? Skal jeg rykkes ud af min lejlighed ( som jeg ingen problemer har med at betale nu ), eller betaler de mine udgifter? Hvad med min fremtid i mit nuvaerende firma? Det skal ogsaa bare opgives?

Min pointe ligger i hvad millitaeret kan tilbyde mig nu, og hvad kan jeg tilbyde millitaeret..?

Hvis de endelig smider mig i millitaeret saa kan jeg bruge 4 maaneder paa at diskutere med en overordnet om hvorfor jeg ikke har taenkt mig at kaste mig ned i mudder.. Hvorefter jeg kunne forestille mig at han ville enten raabe og skrige for derefter at kalde mig dessertoer og jeg ville blive enten smidt ud, eller i millitaernaegter tjeneste..

Men jeg kan nu godt lidt at du anklager folk for at skyde skylden videre naar det jo er "vores egen skyld" at vi har proevet at faa en uddannelse.. Jaja, man har set meget i sit liv :)
Gravatar #156 - dktekno
6. apr. 2006 15:03
#155 - militærets åndsvage aber står over individets vel.

Det er kommunistisk socialdarwinistisk nazistisk tankegang, som Danmark elsker.
Gravatar #157 - Hans84
6. apr. 2006 15:07

Hvis du har haft arbejde et sted mere end 6 måneder har du krav på at kunne vende tilbage efter du har aftjent værnepligt.
Gravatar #158 - Spiderboy
6. apr. 2006 21:47
#155 Det er tydeligt at se på dine argumenter, at du ikke har aftjent værnepligt og ikke ved hvordan det reelt foregår derinde.

Men dit argument mht. økonomi køber jeg, for lønnen er virkelig minimal. Det kan godt være et stort problem for dig...
Gravatar #159 - drbravo
6. apr. 2006 22:18

Jeg ved at flere af mine kollegaer solgte deres bil da de skulle på kassernen - de havde ikke råd til at beholde den.
Gravatar #160 - SRJ
7. apr. 2006 15:25
Lønnen som menig værnepligtig er på lidt over 6500,- månedentligt + ca. 4400,- i kostpenge skattefrit..

Jeg mener at værnepligten er en fordel og bør bibeholdes. Jeg mener ikke at folk bør udtale sig om noget de ikke ved noget om....
Gravatar #161 - Kadann
7. apr. 2006 21:40
#160 -

Må folk så heller ikke have en mening om andre ting de ikke selv har afprøvet, eller gælder det kun i forhold til værnepligt?
Gravatar #162 - SRJ
8. apr. 2006 12:58
Jeg skrev det ovenstående set i forbindelse med at folk anser forsvaret for en "morderskole" osv. Man bør ikke udtale sig så selvsikkert om sine fordomme - men alle har selvfølgelig ret til at komme med formodninger...

Jeg dømmer jo heller ikke dig udfra dit brugernavn her på sitet, det kan jeg jo ikke, jeg kender dig jo ikke..
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login