mboost-dp1

Har du aftjent din værnepligt?

Gå til bund
Gravatar #101 - Lobais
4. apr. 2006 11:42
Hvor er det forudsigeligt:
1) Vinderen blev: Jeg blev kasseret
2) Taberen blev: Jeg er kvinde
3) Stemmeboksdiskussionen blev meget længere end dem under nyhederne.
Gravatar #102 - -Anders
4. apr. 2006 11:42
Tja jeg har lige fået min indkaldelse for anden gang.

Jeg bad om at få den fremrykket nu hvor jeg er færdig med min uddannelse.
Jeg glæder mig til at se om en karriere er mulig inden for forsvaret.
Gravatar #103 - übermench
4. apr. 2006 12:20
#100: Jeg mener dog at værnepligten skal bevares. Da jeg var inde, var der mange som først valgte at fortsætte i international tjeneste efter at de havde oplevet systemet, og fået deres fordomme afkræftet eller bekræftet.

Samtidig er det meget vigtigt, fra et militært synspunkt, at bevare værnepligten, i det usandsynlige tilfælde at vi var på randen af krig med et naboland.
Hvis vi et så, meget usandsyneligt tilfælde, allerede havde afskaffet værnepligten, og så indførte den igen for at få mange nye soldater, ville det eskalere situationen, mulgvis til krig. For så vil det ligne at man opruster. OK, et overdrevet eksempel.

Bare pga man har en proffesionel hær, betyder ikke at man automatisk har en bedre hær - det viser krigene i mellemøsten, hvor Israels hær af hovedsageligt værnepligtige og rerservister slog de talmæssige overlegne og proffesionelle arbiske hære. Endda gang på gang.
Men fra et samfundsøkonomisk synspunkt kan du nok have ret - Jeg tror også der er nok der gerne vil ind, men min erfaring fra systemet er at disse personer for det meste er krigsliderlige personer, som officerne gerne vil si fra.

Med værnepligten får man folk der ikke normalt ville have vært udsendt, men gør det alligevel, da de mener de kan gøre en forskel, førend de bevæger sig videre i livet uden for militæret.

Men for at nævne det igen: fra et samfundsøkonomisk synspunkt kan du nok have ret.
Gravatar #104 - traCe
4. apr. 2006 12:25
til jer der gerne vil slippe så er der jo det gode gamle "plastikposer på fødderne 1 månede før og tag dem først af på sessions dagen og nyd svampe og den liflige duft" finte.

tvivler på at NOGEN læge ville tage dig ind med det vildeste svampe angreb og hvis du bare siger "Tjaa sådan har de været noget tid :| ?!"

:)
Gravatar #105 - KozmoNaut
4. apr. 2006 12:34

Hehe, jeg behøver slet ikke plastikposerne for det trick ;-)

Og jeg skifter sokker hver dag, har to par sko som jeg skifter imellem så de kan hvile en dag før jeg har dem på igen og jeg tager fodbad mindst en gang om ugen. Og alligevel får jeg fodsvamp med jævne mellemrum.
Gravatar #106 - thile
4. apr. 2006 13:18
Ja, den er klaret. Og det var da slet ikke så slemt. Man kom jo ligefrem i form derinde.
Gravatar #107 - Disky
4. apr. 2006 13:48
Jeg mener at JEG som myndig

Ja og har derfor stemmeret, den kan du så bruge på at stemme på nogen der vil afskaffe værnepligten.
Eller bliv millitærnægter.

At forsøge at snyde sig uden om, og så endda pive over at det ikke lykkedes (som andre herinde forsøger på) holder slet ikke.
Gravatar #108 - Beta
4. apr. 2006 13:53
Skal i dragon regimentet til august... glæder mig faktisk, bliver godt at komme væk fra skole bænken :)
Gravatar #109 - Der^Roboter
4. apr. 2006 13:58
Fik brev om at jeg godt kunne blive hjemme fra session - de havde åbenbart opdaget min journal og konstateret de x antal skavanker jeg render rundt med (Nedsat hørelse, dårlige ankler und so weisser). Jeg var naturligvis velkommen til at møde op og blive undersøgt, men man regnede ikke med at det ville ændre på resultatet ;)

Jeg har iøvrigt stadigvæk brevet her et sted :D
Gravatar #110 - Firehand
4. apr. 2006 13:58
Helt ærligt, om vi har brug for det for at leve op til vores fopligtigelser som en del af NATO eller ej kan man diskutere. Et synspunkt jeg er enig med folk i, er at dem der klager oftest er dem der ikke aner hvad det omhandler. For dem er det bare 11 måneder (eller 4 med HBU'en idag). Og ja, på morderskolen lærer man at slå ihjel. Man lærer samtidigt hvordan man undgår at slå ihjel. Grunden til at vi fik de nye våben (udover at 5.56 er standard i NATO i dag) er at man kan skyde en mand uden han rent faktisk dør af det, og ja, det lærer man også. Det kaldes regler for magtanvendelse (ROE på internationalsk).

Personligt mener jeg ikke at folk der ikke har aftjent deres værnepligt er egnede til at diskutere om det er noget værd. For dem er det bare et onde de slap udenom. Se istedet på de mennesker der har prøvet det. Hvis de alle synes det er noget er noget lort, så er der nok noget om det.

Og m-abs: om du kalder der skole-pligt eller undervisningspligt er i og for sig ligegyldigt. Jeg tror vi begge ved at det var det Disky mente. Pointen er at der findes regler eller "ordrer", som vi bare _skal_ adlyde. En er at overlagt mord er ulovligt. De regler sikrer at samfundet kan fungere, og de skabes af samfundet. Det vil sige dig og mig og Disky og ...

Og nej, du behøver ikke være enig, men du skal alligevel adlyde. Er du uenig har du mange muligheder for at få dem ændret. Underskriftsindsamlinger er en meget brugt en (det er ikke os alle der har karisma og intelligens til at blive politikkere).

Jeg siger ikke at folk ikke kan være gode mennesker uden at bliver soldater. Men det er meget få der ikke får det bedre med sig selv og sine omgivelser af det.

[Edit]
Åh, ja, og 1/V/JDR er self. der hvor rigtige mænd (kvinder) havner. Kamptropperne kan også gå an ;o)
[/Edit]
Gravatar #111 - m_abs
4. apr. 2006 14:04
Ja og har derfor stemmeret, den kan du så bruge på at stemme på nogen der vil afskaffe værnepligten.

Ja, din pointe er?
Hvem kunne jeg som 18 årige stemme på der kunne få værnepligten til at gå væk, inden jeg skulle ind, hvis jeg altså ikke var blevet kasseret?
Det kunne jo ikke lade sig gøre.

Eller blive millitærnægter. At forsøge at snyde sig uden om, og så endda pive over det ikke lykkedes (som andre herinde forsøger på) holder slet ikke.

Igen hvis man så bliver militærnægter, er man stadig tvunget til at spilde måneder af sit liv.

Heldigvis er det ikke så slemt, da man (især på fyn) nærmest kan vælge og vrage mellem hvad man vil lave i de måneder, men af princip mener jeg det er forkert at tvinge folk til det. Hvad hvis man hellere ville i arbejde som det man lige har uddannet sig til? Hvad hvis man hellere vil læse videre så man kan komme det hurtigere videre i sit liv?

Problemet med systemet i dag er at eneste valgmuligheder for at slippe for dette, er enten at være defekt eller snyde sig for det.
Gravatar #112 - übermench
4. apr. 2006 14:11
Jeg var også i Dragonregimentet i HolsteBronx....ret fedt. Men en mærkelig omvælding at man skal hedde sit bynavn.
Gravatar #113 - Firehand
4. apr. 2006 14:36
#111: Ja, dengang var der andre der havde valgt for dig. I dag er det dig selv. Faktisk er det dine forældre der har været med til at bestemme det, ligesom du i dag kan være med til at bestemme det for de kommende generationer.

Hvad gør du lige p.t. for at andre ikke skal igennem det, udover at debattere det på newz? For det er der dine muligheder ligger.

Man bliver ikke klog på livet bare fordi man bliver 18. Tværtimod har de fleste en tendens til at lukke øjnene og kun se på det der er indeni deres eget hovede (eller har altid gjort det, men nu er det officielt). De generationer der kom før dig har besluttet at værepligten er en god ide, derfor er der værnepligt, og derfor skulle du (måske) ind. De besluttede også at det skulle være muligt at slippe, hvis det stred imod ens personlige overbevisning at lade sig "uddanne i at dræbe på morderskolen", derfor militærnægtertjeneste.

Du mener det er forældet? Så arbejd for at få det fjernet. Gør de efterfølgende generationer en "tjeneste" på den måde.

At du ikke mener det er i orden at skulle holde for rødt når der ikke kommer nogen, er ikke ensbetydende med at du må fortsætte.
Gravatar #114 - damgx
4. apr. 2006 15:50
Jeg tror lige jeg vil dele min værnepligt, i håb om at andre giver det en ekstra tanke.

Da jeg boede i udlandet og havde studeret et par år, troede jeg at den var klar. Jeg skulle ikke ind. Min kropsbygning er som en Kenyaner så jag skal kasseres, men lægen mente at det skulle nok gå. Fik at vide at jeg klarede IQ testen flot (ingen hjælp der :) ), men jeg trak nummer 773 og så var det ligesom ikke så meget at rafle om. Hvis forsvaret vil have mig så dem om det. Jeg regnede ikke med at det ville tage mere end en uge inden de fattede deres fejltagelse. Dom: 12 måneder i Livgarden.

Jeg vil beskrive mig selv som pacifist, jeg føler intet for Kongehuset, og med 2 års arbejde som Linux admin. inden jeg blev indkald og ingen sport så er man vel en nørd :) Hvad havde jeg at tilbyde? Tja, at det man ikke har i benene må man have i hovedet.

Når jeg nu ser tilbage på de 12 måneder er jeg glad for det. Jeg har nemlig lært en masse om ledelse, motivation, at samarbejde og hvordan det er at leve på et minimum af mad og ingen luksus som varmt vand og tag over hovedet. At man ikke selv altid er herrer over tingene.

Det kan ikke sammenlignes med gruppearbejde i skolen/gym/uni/arbejdet. Den mindste fejl kan betyde at du selv bliver dræbt og at 10, 30 eller 90 også dør.

Forsvaret en morderskole? Det første man lærer et at rede liv, alle skal kunne førstehjælp. Fjenden bestemmer selv om der skal skydes eller ej – lad vær med at angrib DK. Vi skyder ikke folk for sjov. Alle som er i Irak har selv meldt sig. Jeg mener det er forkert at Danmark er med i Irak, men jeg stoler mere på det danske forsvar og politi end f.eks. USA. Tro det eller lad vær, men ingen af dem som bestemmer i forsvaret ønsker at folk dør. For at blive Kaptajn eller derover så har man op til flere brikker at flytte rundt med. Når man kun har en bataljon tilrådighed, så er man tvunget til at være smartere end fjenden.

Er man en hjernevasket dræber robot? Nej, det kan godt være man bruger 90% af tiden i starten på at følge ordre blindt, men de sidste 10% så er du alene og så gælder det om at kunne tænke selvstændigt. F.eks. når gruppeføreren dør.

Man kan som tænkende menneske godt lære rigtigt meget i forsvaret. Hvis man har den indstilling at men er der for at lære. Har man styr på pisset (gør som der bliver sagt), så kan man observere ledelsen helt tæt på. Medfølelse (empassion sp?) er et godt værktøj. Lær af de ting som forsvaret er gode til, at få folk til at arbejde for samme mål. Det er der få civile som har forstået. Nogle gange gavner det individet at sætte gruppen højere.

Til at starte med gør man ting for at undgå straf. Efter et stykke tid, hvor man begynder at få forstå hvorfor der handles som der gør, så søger man gensidigt respekt og ros og det får men hvis man yder. Chefen kan være en dumt svin, og så bliver man en dårlig medarbejder. Er chefen rimelig og flink, så er man mere motiveret til at gøre sit bedste. Især hvis det gavner chefen og en selv. Er chefen glad, så for man det lettere.

Jeg har kun oplevet forsvaret gennem Livgarden. Jeg kan ikke svare på om der er mere disciplin eller orden end andre steder i forsvaret. Jeg mistænker at de bedste mennesker, ledere og soldater søger sig til LG. Men for mig har det under alle omstændigheder været en rigtig god oplevelse som ingen andre nogensinde kan give en.

Peace - Make install, not war.

PS. MOTINF 3/II/LG - Hvad skal men ellers med to fødder til? :)
Gravatar #115 - damgx
4. apr. 2006 16:18
En anden grund til at aftjene sin værnepligt er at man som nørd/akademiker møder mennesker man aldrig ville bruge 5 minutter på, men er tvunget til at leve med i x antal måneder.

Jeg er af den holdning at har man ikke prøvet det, så skal man heller ikke udtale sig.

Har man selv prøvet det som kun er en forsmag på det helvede, det må være at komme i rigtig krig. Så tror jeg man ser mange ting med helt andre øjne.

En løsning som den i tyskland hvor man som nægter laver noget nytting. At alle f.eks. yder en måned eller to for samfundet, kunne måske gøre at man bedre forstår hvor godt de fleste har det i Danmark. Man kan også bedre forstå f.eks. de hjemløse.

Jeg har fuld forståelse for dem som ikke vil bære våben. Jeg tror selv ikke jeg kan skyde et andet menneske.

Jeg vil anbefale filmen: "The Truth About Killing"
Gravatar #116 - Norrah
4. apr. 2006 17:13
Sendte mine papire ind, og har ikke hørt fra dem siden... :S ??

Fandme lige som min første date, efter jeg havde givet hende mit cv, så hørte jeg ikke mere fra hende.
Gravatar #117 - loadet
4. apr. 2006 17:29
Jeg var i kokkelære på det tidspunkt og trak et eller andet mind i. (det betyder at du næsten sikkert kommer ind pga proffesion)
Jeg blev så også indkaldt til min overraskelse som læge/tandlæge. Efter jeg et par gange havde søgt udsættelse og senere droppede ud af kokkelære slap jeg for at komme ind.
Gravatar #118 - smiley
4. apr. 2006 17:30
Blev kasseret.
Lægen derinde var det største svin jeg har nogensinde har mødt.
Var det ikke for MP'erne inde ved siden af havde jeg stukket briksen op i røven på ham.

Har været inde i praktik, og selvom noget af det er det rene børnefis, så blev man alligevel udsat for nogle ting (bl.a. at blive skubbet ud over en 10-meter vippe med bind for øjnene uden udstyr, men i kamp uniform.)

Jeg havde nok spenderet halvdelen af tden inde i kachotten...
Højtråbende sergenter der snerrer og er så bedrevidende er ikke min kop te. Og jeg er ikke deres.
Gravatar #119 - franke1
4. apr. 2006 17:55
Jeg gjorde hvad jeg kunne for at blive kasseret, men den gik ikke - Havde glemt at indsende de ting man får så de kan tjekke ens syge historie -
så de troede ikke på mig - Var dog så heldig at trække frinummer.

Syntes den nuværende værnepligt er en gang fis! Vi kunne lære noget af Israel - 2 års værnepligt for kvinder og 3 for mænd. Så mangler vi bare at nægtere skal sidde tiden i fængsel

Så ville der sgu nok heller ikke være så store problemer med overvægt i befolkningen.
Gravatar #120 - smiley
4. apr. 2006 17:56
Fedt min edit af ovenståede blev "kasseret".

Nu skriver jeg den så igen..

Jeg har læst en god del af indlæggende, og det er ret tydeligt at se, og man hører ofte, at folk synes det har været en positiv indflydelse, og har gjort dem til folk der har lært at klare sig selv.

For folk som er 18 er et sted som militæret, hvor at man er under næsten 100% kontrol, og hvor ting næsten ikke kan gå galt, med mindre man dummer sig ekstremt, måske et lige lovlig tamt sted at lære at tage ansvar.

Prøv at leve på et skib i et år, som steward eller tjener.
Prøv at være turist guide, og hav styr på 20-30 mennesker.
Prøv at gå fra det ene vikar bureau til det andet, og få pengene hjem hver måned.
Prøv at være enlig mor eller far i samme situation.

Prøv at flytte hjemmefra i første omgang, og så prøv - at leve livet først!
Gravatar #121 - atheist
4. apr. 2006 18:16
efter at ha fulgt med i - og deltaget i - diskussionen, er der en ting der står klart:

Folk der udtaler sig negativt - har ikke været inde.
Folk der ikke udtaler sig negativt - har været inde.

#120 siger at det er et tamt sted at lære ansvar (eller antyder det), jeg er ikke enig. Der er ingen der sørger for at dit udstyr er i orden, det er op til dig selv at tingene er i orden til når s'janten skal se det... Der er masser af ting der kan gå galt, og det er det de forsøger at undgå med to fundamentale læresætninger:

1) Styr på stumperne
2) Tillid er godt, kontrol er bedre.
Gravatar #122 - dktekno
4. apr. 2006 18:39
Blev erklæret uegnet pga. nørdsyndrom (aspergers).
Gravatar #123 - coday
4. apr. 2006 18:39
#115 har du et link til imdb.com med den der film?
Gravatar #124 - dktekno
4. apr. 2006 18:41
Fatter ikke hvorfor man indkalder folk mod deres vilje. Det hører ikke til i et frit samfund. Individer skal forblive individer, og skal ikke hjernevaskes til at blive kollektivister med ensartet tankegang og væremåde.

Militæret er kollektiv hjernevask og kollektiv afstraffelse og nedbrydning af individet.

Vi skal kun bruge værnepligt i tilfælde af krig mod nationen.
Gravatar #125 - smiley
4. apr. 2006 19:07
Hvordan du kan sammenligne at holde styr på din riffel, rengøring af barakken og dit udstyr, med at holde styr på dit *liv* i et samfund, fatter jeg slet ikke.

Sker der det mindste med dig i militæret har du folk ved siden af dig til at hjæpe dig med det samme, og det er i yderste tilfælde (på øvelse fx), hvor der ikke er en læge eller proffesionel i nærheden.

Ingen kære mor? hvor herre bevares, det eneste der endelig *skulle* mangle var ens mor til at opmundre en når man albue-sprintede igennem noget mudder.

Men du har selvfølgelig ret til at være uenig. Vi har nok startet vores liv forskelligt fra hinanden efter at være fyldt 18, og v har begge erfaring og dermed bevis for, at det ene kan være lige så svært som det andet.

Folk der udtaler sig negativt - har ikke været inde.
Folk der ikke udtaler sig negativt - har været inde.

Allerede i post #3 er der en negativ kommentar.
Jeg kender mindst lige så mange der ikke synes det har været en berigende oplevelse, som synes at det har.
Gravatar #126 - Drakhan
4. apr. 2006 20:56
Trak frinummer - hvilket jeg er uendelig taknemmelig for.

Personligt mener jeg værnepligten burde totalt afskaffes og basere det danske militær på en professionæl hær så ingen skal tvinges ud i noget man ikke bryder sig om.

Nogen vil have godt af en tur i militæret og for andre kan det være spild af tid eller direkte ubehageligt. #74 havde et udemærket eksempel på sidstnævnte.

...man kunne måske basere skolesystemet på samme model som værnepligten: Alle børn skal ind og trække et nummer for at se om de slipper (hvis de ikke først er blevet erklæret uegnet).
Gravatar #127 - mat
4. apr. 2006 21:24
Jeg synes da at det er godt at folk der har været i hæren har haft en sjov oplevelse, mine venner der har været inde har osse haft gode oplevelser.

Jeg gad ikke, blev erklæret begrænset egnet, og kunne selv vælge, trak et frinummer - og da de sagde "du må gerne komme ind alligevel" sagde jeg pænt nej tak.

Jeg tog så 6 måneder på højskole istedet, se DET var sjovt ;)

Og dem er der ingen der whiner over er ved at forsvinde, men bevare værnepligten vil de gerne? Det er jo tilsyneladende bare gode oplevelser? ;)

ps. jeg synes også værnepligten er noget forældet bras.
Gravatar #128 - lobner
4. apr. 2006 21:48
Haha rimelig vildt at der er lige så mange kasserede som frinummre. Siger lidt om Newz' bruger :D

(jeg blev selv kasseret) :P
Gravatar #129 - damgx
5. apr. 2006 00:34
#123 Det bedste link jeg kunne finde: Channel 4 Link 2

#125 Der er desværre mange unge i dag som ikke kan møde til tiden. Det at man møder forberedt er også sjældent. Hvis man ikke har lært det hjemme fra, så får man lov til at øve det i forsvaret til man kan det.

Det er så dybt rystende at man hører om folk som bliver dårligt behandlet i forsvaret. Men husk nu på at folk "glemmer" at fortælle hele historien, og at nogle måske har et personligt vendetta. Den eneste kollektive straf jeg har oplevet var at jeg skulle høre på hvor åndsvage nogle personer i JDR havde opført sig i 15 minutter til appel. De gange kan man jo så bare lukke ørene, og tænke på noget andet.

Når man som de eneste i Danmark udover politiet går rundt med skarpladte våben midt i København, så skal der også være styr på tingene. Hvor andre kan slippe afsted med at drikke på arbejdet eller ryge en fed, så er det noget helt andet når dette bringer andres liv i fare.

Hvis man vælger at fokusere på det negative, så kan man nemt blive bekræfted. Man kan også vælge at forsøge at få det bedste ud af sin tid i forsvaret.

Hvis man tænker efter så er det en mening med tingene. Du gør rent for at ikke blive syg. Du skal holde styr på dine ting for ellers kan det koste dig livet. Hvis du glemmer dit gevær eller du ikke passer på det så betaler man ved kasse et.

Mange af disse ting kan også bruges i det civile. F.eks. så virker en 5 punkts befaling fint når man holder møde.

Lad vær med at fokuser på forsvarets mål, men lær af hvordan de løser opgaven. Selve processen kan nemt overføres til det civile erhvervs liv. Er der een ting forsvaret er gode til, så er det at styre mennesker.

Det at forsvaret kan få en gruppe mennesker med vidt forskellig baggrund og forudsætninger til at fungerer som et team synes jeg tåler eftertanke.
Gravatar #130 - Motter
5. apr. 2006 10:30
Kasseret på forhånd pga. dårligt syn, både trælst og rart.
Gravatar #131 - Kifo
5. apr. 2006 10:37
Jeg trak fri nummer, men som mange andre her så meldte jeg mig frivilligt.

Jeg aftjente 6 total fede måneder, ved forsvarets lægekorps, på Jægersborg kaserne ved Gentofte. Dejligt tæt på Bakken :D

De sidste 3 måneder var jeg på infermeriet, på Antvorskov kaserne ved slagelse, det var knapt så underholdende :)
Gravatar #132 - dktekno
5. apr. 2006 13:07
Er et land vær at forsvare, hvis man bliver nød til at tvangsindkalde soldaterne?
Gravatar #133 - Disky
5. apr. 2006 13:18
Ja absolut.
Gravatar #134 - dktekno
5. apr. 2006 13:22
Hvordan kan du sige det?

Hvis landet er værd at forsvare, så ville folk melde sig frivilligt.

Hvis ikke, så er det fordi der ikke er nok der støtter op om Danmark, og så fortjener det at falde. Det fortjener alle lande.

Hvorfor skal unge mennesker dø for gamle mænds konflikter?
Gravatar #135 - dktekno
5. apr. 2006 13:26
Hvad får jer til at tro at ikke nok frivillige vil melde sig under krig?

Om ikke andet så partisaner.
Gravatar #136 - XorpiZ
5. apr. 2006 13:54
Hvis ikke, så er det fordi der ikke er nok der støtter op om Danmark, og så fortjener det at falde. Det fortjener alle lande.

Dvs. du mener at DK fortjener at falde hvis USA invaderer os, selvom alle krigs-duelige melder sig?
Gravatar #137 - addlcove
5. apr. 2006 14:04

nej hvis alle krigsduelige melder sig fortjener det jo ikke at falde, men det vil det jo nok da USA har lidt flere mennesker at gøre godt med,

fortjener at falde og rent faktisk falde er to forskellige ting.
Gravatar #138 - Ziftex
5. apr. 2006 14:08
jeg er blevet indkaldt i 6 måneder og skal ind i slutningen af året..

selvom jeg medbragte papir på jeg er 10% invalid pga. mine knæ (motorcross ulykke) og sagde jeg valgte IT da mine knæ ikke kunne holde til at være mekaniker blev jeg æklæret egnet... og var ikke noget med jeg sad og piv til session men sagde tingende ligeud som de var...

bliver nok en kort fornøjelse som brandmand når mine knæ siger fra efter 5 min's løb...
Gravatar #139 - addlcove
5. apr. 2006 14:12
hey hvis dine knæ bliver værrere kan du da i det mindste sagsøge staten for legmebeskadigelse :)
Gravatar #140 - XorpiZ
5. apr. 2006 14:37

Ok, så misforstod jeg (heldigvis) dkteknos indlæg :)
Gravatar #141 - Spiderboy
5. apr. 2006 16:27
Det var da utroligt så mange whiners der er herinde. Utroligt så mange der klager og sukker over at skulle tjene sit land et par måneder og gør hvad man kan for at snyde udenom.

Hvis folk har så ondt i røven over at "miste" et par måneder af sit liv derinde, så forstår jeg ikke, hvorfor folk spilder al det tid de nu gør ved at sove 1/3 af sit liv væk, bruge 2x30 min på bustransport 5 dage i ugen(dem der bor på landet), eller gå 3 km/t, når man kan løbe med 10 km/t.

Og jeg mener at tvungen værnepligt er en god ting. Med risiko for at lyde som en gammel, gnaven mand, vil jeg påstå, er der er virkelig mange unge, som har desperat brug for at komme ind og lære noget disciplin og kæft, trit og retning. Så små ting som at lære at komme til tiden, holde kæft når andre snakker, tage ansvar, og lære at samarbejde med andre mennesker er der åbenbart mange, som ikke kan finde ud af.

Jeg ser det ikke som mere spild, end f.eks. at gå i skole. Sjovt, at ingen klager over de 9 ÅRS undervisningsPLIGT alle har.
Gravatar #142 - Drakhan
5. apr. 2006 17:48
Bare rolig Spiderboy, du lyder ikke som en gnaven gammel mand (med mindre alle gnavne gamle mænd er idioter).

Fed måde at argumentere på btw. "Man må ikke synes værnepligt er skod før man holder op med at sove"
Gravatar #143 - Derfor
5. apr. 2006 18:17
Har ikke aftjent min værnepligt da jeg kun er 16. år
Gravatar #144 - MadsKaizer
5. apr. 2006 18:39
Se her var der noget der fik mig til at oprette en bruger på newz.dk, noget jeg ellers ikke har gjort i snart mange år da jeg fandt det unødvendigt.

Værnepligten bør komme til at ligne den gamle mere, 4 måneder er simpelthen for kort tid til at man kan nå at få en basis kriger uddannelse, men det er jo også det man gik væk fra, og uddanner nu folk på hjemmeværns/hjælpe politi niveau.

Jeg aftjente selv under den gamle værnepligt, og var arbejdssoldat ved ingeniørtropper i skive for godt 3 år siden, dvs jeg byggede en masse broer ved håndkraft og lagde en masse miner (og gravede dem op igen).

Det som jeg har fået med mig fra hæren er helt klart mere modenhed, bedre samarbejde i pressede situationer, lærer at tage et socialt ansvar, det er alle eller ingen. Desuden nød jeg gevaldigt at skyde med skarpt, var så heldig at blive dyseskytte (84mm anti panser granater).
Jeg kunne blive ved med at skrive og skrive om denne tid, som jeg bagefter synes var en fed tid i mit liv, og før jeg kom ind var jeg ikke spor begejstret for det.

men jeg synes i folk skal læse lidt jeg har skrevet om den tid, det er stort set en komplet beretning om 10 måneders værnepligt, og meget sjov har jeg hørt fra flere sider :)
http://www.disorder.dk/dagbog.php

desuden kan I se nogle billeder her
http://www.disorder.dk/davsgalleri.php

håber dette giver folk en lidt bedre ide om det at aftjene værnepligt, som en lille sidste sidenote kan jeg da fortælle at jeg fornylig har meldt mig til det som går under navnet 3000 mandsstyrken, som er en hjemmeværnsenhed med et stort budget, og som ikke skal varetage normale ting som trafik osv som man ofte ser hjemmeværnsfolk gøre, og er blevet dyseskytte igen :)
Sammenholdet er kanon i en hær.
Gravatar #145 - atheist
5. apr. 2006 18:49

"Sker der det mindste med dig i militæret har du folk ved siden af dig til at hjæpe dig med det samme, og det er i yderste tilfælde (på øvelse fx), hvor der ikke er en læge eller proffesionel i nærheden."

#125:
Problemet er netop hvis der sker noget med mig, og der ikke er en læge i nærheden, så er jeg på skideren hvis jeg ikke har sørget for at min enkeltmandsforbinding er på plads. For ham makkeren der skal lappe mig sammen, ved at den børe være i min forlomme i bukserne, eller hvad hvis vi er i krig, og jeg har efterladt mine magasiner ½ km bagude?

Tænk på hvor mange timer man kan bruge på at rende rundt efter pung, nøgler, mobil osv. om morgenen når man ikke har styr på stumperne?
Hvis der er en ting jeg har lært inde ved mili, så er det at hvis ikke der er styr på de små ting, så falder de store fra hindanden, og jo større jo mere larmer det... DET kan ihvertfald overføres på livet uden grønt tøj.
Gravatar #146 - Spiderboy
5. apr. 2006 20:32
#142 Jeg havde bare lige brug for at få lukket noget galde ud som reaktion på mange af indlæggene i denne tråd. ;-)

Fed måde at argumentere på btw. "Man må ikke synes værnepligt er skod før man holder op med at sove"

1) Det jeg prøvede at argumentere for, er at der er mange andre måder at "spilde" sin tid på end at aftjene værnepligt - f.eks. al den tid man kan spare, hvis man f.eks. sover en time mindre hver dag. Så sparer du mere end 15 døgns "tidsspilde" om året. Det var et forsøg på at sætte tingene lidt i perspektiv. :-)

2) Jeg siger ikke hvad folk ikke må synes. Det må de selv om. Jeg siger hvad jeg synes, og prøver at argumentere for det. :-)
Gravatar #147 - X-Man
5. apr. 2006 23:19

Jeg har jo som sagt været inde, og det pis jeg var udsat for af især en befalingsmand pga jeg meldte mig som nægter, gør at jeg ihvertfald kun går ind for og bruge mindre penge på cirkus mili, kan ikke se hvorfor mine skattepenge skla gå til og sende danske soldater til Irak for så og blive slået ihjel, som det jo desværre er sket, hvad med og få ordnet vore egne problemer her i landet istedetfor, det ser jeg mere relevans i end og sende nogen danske soldater flere tusind kilometer væk......

Og til jer alle, egentlig er der ikke noget der hedder militærnægter, det hedder Civil værnepligtig, det var ihvertfald hvad jeg fik og vide da jeg dukkede op den første dag ovre på sjælland, hvor alle civilværnepligtige mødes inden de kommer ud et sted
Gravatar #148 - Zombie Steve Jobs
6. apr. 2006 00:38
2 år, blandt andet som mindrebemidlet, magtliderlig idiot, eller hvad det nu er, de fantastiske erfaringskilder herinde kalder befalingsmænd/officerer.

Jeg ved at det har været lort til tider, og sergentskolen var et helvede uden lige, men husker hovedsageligt de fede ting, og har ikke fortrudt et sekund.
Gravatar #149 - andresen
6. apr. 2006 07:41
Og til jer alle, egentlig er der ikke noget der hedder militærnægter, det hedder Civil værnepligtig, det var ihvertfald hvad jeg fik og vide da jeg dukkede op den første dag ovre på sjælland, hvor alle civilværnepligtige mødes inden de kommer ud et sted

Hmm.. "Som militærnægter har du samme tjenestetid, som du ville have fået i forsvaret eller Beredskabskorpset."
Gravatar #150 - Odin
6. apr. 2006 09:44
Ja fed afstemning. Hvad med os der ikke behoever fordi man ikke er dansk statsborger ?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login