mboost-dp1
Foretrukne PHP-framework?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
Haha, kun en stemme på et egentligt framework so far, sandsynligvis fra opretteren. Er vores polls måske ved at blive bare en lille smule for nicheprægede? :)
Zend Framework, helt klart.
Det er genialt, og klart det bedste PHP5 MVC der er lavet indtil videre.
Jeg bryder mig ikke så meget om strukturen i CakePHP, og Symfony er overdrevent.
PRADO ... så vil jeg hellere bruge rigtig .NET, det er simpelhen ikke tiden værd.
Hvis du skal lave noget på størrelse med et forum,webshop eller generalt en webside med mange advanceret features, så gør et framework dagen lettere.
ZF er faktisk bare object mapping. Men Zend_Acl og Zend_Auth gør virkelig en forskel når vi snakker rettighedsstyring.
Det er genialt, og klart det bedste PHP5 MVC der er lavet indtil videre.
Jeg bryder mig ikke så meget om strukturen i CakePHP, og Symfony er overdrevent.
PRADO ... så vil jeg hellere bruge rigtig .NET, det er simpelhen ikke tiden værd.
#3 Tjoeh i dette tilfælde er det måske, nok fordi rigtige webnørder bruger almindeligt PHP uden nogen brug af frameworks, ellers er jeg måske bare ikke nørdet nok til at opdage de skjulte fordele?
Hvis du skal lave noget på størrelse med et forum,webshop eller generalt en webside med mange advanceret features, så gør et framework dagen lettere.
ZF er faktisk bare object mapping. Men Zend_Acl og Zend_Auth gør virkelig en forskel når vi snakker rettighedsstyring.
Til små projekter gider jeg heller ikke bøvle med et "standardiseret" framework, jeg laver noget specifikt til projektet.
Til store projekter vil jeg gerne undgå PHP.
Jeg har dog gang i et enkelt projekt, som godt kunne bruge et "fremmed" framework. Jeg har valgt at prøve med CakePHP.
(Stemte "Bruger PHP uden framework".)
ellers er jeg måske bare ikke nørdet nok til at opdage de skjulte fordele?
Til små projekter gider jeg heller ikke bøvle med et "standardiseret" framework, jeg laver noget specifikt til projektet.
Jeg har dog gang i et enkelt projekt, som godt kunne bruge et "fremmed" framework. Jeg har valgt at prøve med CakePHP.
(Stemte "Bruger PHP uden framework".)
Til store projekter vil jeg gerne benytte det meste korrekte sprog til formålet.
Hvis du bliver givet et project som skal kører på unix, og arbejde sammen med mysql, og derudover arbejde med forskellige andre services, så ligger valget jo på de sprog der passer dertil.
Der findes en del løsningstyper hvor php klarer løsningen bedst både tids og performance mæssigt.
Vim is a highly configurable text editor built to enable efficient text editing. It is an improved version of the vi editor distributed with most UNIX systems.
Vim is often called a "programmer's editor," and so useful for programming that many consider it an entire IDE. It's not just for programmers, though. Vim is perfect for all kinds of text editing, from composing email to editing configuration files.
Men ja, det er en editor, og den jeg bedst kan lide at bruge (Også til PHP).
Vim is often called a "programmer's editor," and so useful for programming that many consider it an entire IDE. It's not just for programmers, though. Vim is perfect for all kinds of text editing, from composing email to editing configuration files.
Men ja, det er en editor, og den jeg bedst kan lide at bruge (Også til PHP).
Ville have stemt "Hva fa'en taler vi om?", men min ringe viden om området kvalificere mig jo alligevel til at svare hvis jeg bare har hørt om en af disse :D
Derfor Zend Framework, eneste jeg kender til, derfor selvsagt min foretrukne :D
Derfor Zend Framework, eneste jeg kender til, derfor selvsagt min foretrukne :D
Et framework er et sæt af funktioner, klasser, konstanter, osv. som "hænger sammen" og løser komplekse opgaver på nemmere og hurtigere måde, end hvis man skulle kode det manuelt.
Se mere på http://en.wikipedia.org/wiki/Software_framework
Et framework er et sæt af funktioner, klasser, konstanter, osv. som "hænger sammen" og løser komplekse opgaver på nemmere og hurtigere måde, end hvis man skulle kode det manuelt.
Se mere på http://en.wikipedia.org/wiki/Software_framework
Eller ogsaa er det bare dig som ikke har proevet Vim nok til at vide om det kan bruges som et IDE ?
At du mener VS er et "rigtigt" IDE, goer ikke de andre IDE'er til "forkerte" IDE'er :P
( Vim kan vel godt kaldes et IDE, men .... Imo er det at straekke den lidt.. Mini-IDE ihvertfald :D )
Eller ogsaa er det bare dig som ikke har proevet Vim nok til at vide om det kan bruges som et IDE ?
At du mener VS er et "rigtigt" IDE, goer ikke de andre IDE'er til "forkerte" IDE'er :P
( Vim kan vel godt kaldes et IDE, men .... Imo er det at straekke den lidt.. Mini-IDE ihvertfald :D )
Dvs. du laver aldrig unix udvikling hvor JSP ikke er en mulighed? eller vil du sige at django/ror er noget specielt i forhold ?-)
Og hvad vis vi skal snakke support for ldap,yaz osv.? Og hvad vi skal autogenerere billeder og flash?
Derudover synes jeg også at PHP's DOM , simplexml og XSL libs er utrolig meget nemmere at arbejde med end hvad jeg kan finde til .NET og JSP.
Tror mere at folk fravælger php som løsninger til størrere projekter fordi at der ikke er så mange udviklere der kan finde ordenlig ud af det. Og måske også pga. at de ikke kender til rapid frameworks , som gør udvikle meget hurtigere.
Derudover er der også mange som vælger .NET simpelthen pga. hype eller platform. Performance mæssigt kræver .NET løsning jo en del mere af en server end en PHP løsning.
Dvs. du laver aldrig unix udvikling hvor JSP ikke er en mulighed? eller vil du sige at django/ror er noget specielt i forhold ?-)
Og hvad vis vi skal snakke support for ldap,yaz osv.? Og hvad vi skal autogenerere billeder og flash?
Derudover synes jeg også at PHP's DOM , simplexml og XSL libs er utrolig meget nemmere at arbejde med end hvad jeg kan finde til .NET og JSP.
Tror mere at folk fravælger php som løsninger til størrere projekter fordi at der ikke er så mange udviklere der kan finde ordenlig ud af det. Og måske også pga. at de ikke kender til rapid frameworks , som gør udvikle meget hurtigere.
Derudover er der også mange som vælger .NET simpelthen pga. hype eller platform. Performance mæssigt kræver .NET løsning jo en del mere af en server end en PHP løsning.
Fair nok 'Mini-Ide' kan man nok godt kalde det.
Men det afhænger selvfølgelig af den anvendte definition af IDE.
Og jo jeg bruger VIM, til al editering på min Linux server. Udvikler jeg dog PHP, er det i Ultraedit og gemmer det via SCP/SFTP direkte på serveren. Kun små ændringer laver jeg direkte i VIM, da jeg som du måske har opdaget, synes UltraEdit er VIUM/emacs langt overtruffen, i brugervenlighed.
Vim kan vel godt kaldes et IDE, men .... Imo er det at straekke den lidt.. Mini-IDE ihvertfald
Fair nok 'Mini-Ide' kan man nok godt kalde det.
Men det afhænger selvfølgelig af den anvendte definition af IDE.
Og jo jeg bruger VIM, til al editering på min Linux server. Udvikler jeg dog PHP, er det i Ultraedit og gemmer det via SCP/SFTP direkte på serveren. Kun små ændringer laver jeg direkte i VIM, da jeg som du måske har opdaget, synes UltraEdit er VIUM/emacs langt overtruffen, i brugervenlighed.
Pfffft... Brugervenlighed er overrated :D
Men ja, jeg foretraekker nok mest Vim fordi det er det jeg har brugt de sidste 2-3 aar..
Saa kan en del shortcuts og lignende.. Skal dog ikke udelukke at UltraEdit vil vaere et bedre alternativ.. eller naahjo... UltraEdit faaes jo ikke til OS X eller linux :D
Pfffft... Brugervenlighed er overrated :D
Men ja, jeg foretraekker nok mest Vim fordi det er det jeg har brugt de sidste 2-3 aar..
Saa kan en del shortcuts og lignende.. Skal dog ikke udelukke at UltraEdit vil vaere et bedre alternativ.. eller naahjo... UltraEdit faaes jo ikke til OS X eller linux :D
#23 Så er det jo så op til en selv om man foretrækker brugervenlighed over usability. :)
Verden er global.
Verden er lokal.
Verden er her, nu og i morgen.
Tiden er løbet for generelle løsninger.
FIH erhversbank
Er det lige så interessant?
Verden er lokal.
Verden er her, nu og i morgen.
Tiden er løbet for generelle løsninger.
FIH erhversbank
Er det lige så interessant?
Det er meget bevidst at jeg bruger bløde udtryk som "vil gerne" og "sjældent", i stedet for hårde udtryk som "altid" og "aldrig".
Jeg arbejder i shell-scripts, php, J2EE o.m.a. alt efter hvad der passer bedst til opgaven efter omstændighederne. Og jeg undgår altså helst PHP til store komplekse ting, da dette er en faktor der taler imod PHP.
Og så er jeg ret overbevist om, at folk der ikke enige i dette enten ikke har prøvet at lave store ting, eller bruger en anden målestok end jeg gør. :)
Dvs. du laver aldrig unix udvikling hvor JSP ikke er en mulighed?
Det er meget bevidst at jeg bruger bløde udtryk som "vil gerne" og "sjældent", i stedet for hårde udtryk som "altid" og "aldrig".
Jeg arbejder i shell-scripts, php, J2EE o.m.a. alt efter hvad der passer bedst til opgaven efter omstændighederne. Og jeg undgår altså helst PHP til store komplekse ting, da dette er en faktor der taler imod PHP.
Og så er jeg ret overbevist om, at folk der ikke enige i dette enten ikke har prøvet at lave store ting, eller bruger en anden målestok end jeg gør. :)
Selvom fakta taler imod dette :-)
Symfony er netop designet til *meget* stor udvikling, og mange store sites, med hård belastning benytter jo netop php.
Medmindre man laver inhouse udvikling inden for web, har kunden jo typisk en form of specifikation der typisk begrænser sprogvalget meget.
Hvis jeg blev bedt om at skrive en webshop der skulle virke med Navision/C5 ville jeg nok bruge .NET, men hvis det skulle kører på unix, og virke sammen med diverse services ville jeg benytte PHP. Jeg ser ikke store fordele i at benytte JSP, hverken produktions- eller performance vis.
Jeg benytter kun PHP når det er strengt nødvendigt... og det er heldigvis sjældent :)
Det har da helt klart sin berettigelse, og udfylder nok det tomrum, der engang var, ganske godt ;)
Den næste poll burde så være, "Hvilket perl framework bruger du?"
...elsker Mason / www.masonhq.com - selv til mindre projekter. Har brugt det siden jeg blev introduceret til det via The Party i 1997, og har ikke fortrudt det et sekund siden :)
Det har da helt klart sin berettigelse, og udfylder nok det tomrum, der engang var, ganske godt ;)
Den næste poll burde så være, "Hvilket perl framework bruger du?"
...elsker Mason / www.masonhq.com - selv til mindre projekter. Har brugt det siden jeg blev introduceret til det via The Party i 1997, og har ikke fortrudt det et sekund siden :)
Fra forsiden:
"Mason solves the common problems of site development: caching, debugging, templating, maintaining development and production sites, and more."
Det har om ikke andet gjort min udvikling lagt lettere om mere effektiv - så jeg vil våge den påstand at det tilføjer en del.
Alene måden du nedarver via handlers er lækker og yderst anvendelig.
...og så er det perl - med CPAN i ryggen! :)
Et eksempel på hvor det er brugt:
http://www.masonhq.com/?AmazonDotCom
Som nok er et af de større sites fundet på listen:
http://www.masonhq.com/?MasonPoweredSites
Men så blev det lidt off topic. Håber du kan bruge informationen til noget ;)
Fra forsiden:
"Mason solves the common problems of site development: caching, debugging, templating, maintaining development and production sites, and more."
Det har om ikke andet gjort min udvikling lagt lettere om mere effektiv - så jeg vil våge den påstand at det tilføjer en del.
Alene måden du nedarver via handlers er lækker og yderst anvendelig.
...og så er det perl - med CPAN i ryggen! :)
Et eksempel på hvor det er brugt:
http://www.masonhq.com/?AmazonDotCom
http://www.masonhq.com/?MasonPoweredSites
Men så blev det lidt off topic. Håber du kan bruge informationen til noget ;)
Hvilket man kan sige om rigtigt mange andre frameworks.
Hehe, ja det i sig selv er en god grund til jeg ikke ville bruge det.
Men det ser ikke dårligt ud, altså hvis man kan lide/kender Perl.
Hvilket man kan sige om rigtigt mange andre frameworks.
...og så er det perl
Hehe, ja det i sig selv er en god grund til jeg ikke ville bruge det.
Men det ser ikke dårligt ud, altså hvis man kan lide/kender Perl.
Men et lille hurtigt spørgsmål; er PHP ikke et framework i sig selv? Omend et meget lille framework.
Så er C++ også et framework :-)
Amazon bruger langt fra udelukkende perl ;-) De bruger svjv også en del php.
PHP er faktisk en meget populær teknologi til frontend udvikling for størrere sites. At man så har perl til at klare backend og mere heavy ting, kan man vel ikke klandre nogen for.
Det siger vel mere og dig end denne poll? ;)
Spøg til side, så går du glip af en masse lækre værktøjer, hvis du endnu ikke har kastet dig over en verden med frameworks... prøv det - det kan kun anbefales :)
Huh?.. Framework?.. Jeg håndkoder mit php, vidste slet ikke man kunne andet!
Det siger vel mere og dig end denne poll? ;)
Spøg til side, så går du glip af en masse lækre værktøjer, hvis du endnu ikke har kastet dig over en verden med frameworks... prøv det - det kan kun anbefales :)
Læs evt. om frameworks - og find ud af, at de intet har at gøre med et IDE (Integrated Development Environment).
At du så ikke har brug for et IDE... fair nok - det er der sikkert mange andre der heller ikke bruger. Men hvis man har indset at hjulet allerede er opfundet een gang - og tilmed er meget rundt og lækkert - så finder man sig et framework der passer til ens udviklingsstil.
Læs evt. om frameworks - og find ud af, at de intet har at gøre med et IDE (Integrated Development Environment).
At du så ikke har brug for et IDE... fair nok - det er der sikkert mange andre der heller ikke bruger. Men hvis man har indset at hjulet allerede er opfundet een gang - og tilmed er meget rundt og lækkert - så finder man sig et framework der passer til ens udviklingsstil.
Jeg "håndkoder" også.. men det er et elendigt begreb.
Et framework er bare en advanceret udgave af <?php include 'functions.php'; ?> , som kan en del mere.
Det er lidt nemmere at have et par tusinde udviklere skrive dit bibliotek end bare dig selv. Fordelen ved at benytte PHP er så at du har 100% frihed til at hacke hvordan det virker. Modsat andre sprog :p
Et framework er bare en advanceret udgave af <?php include 'functions.php'; ?> , som kan en del mere.
Det er lidt nemmere at have et par tusinde udviklere skrive dit bibliotek end bare dig selv. Fordelen ved at benytte PHP er så at du har 100% frihed til at hacke hvordan det virker. Modsat andre sprog :p
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.