mboost-dp1

Foretrukkent format til musik

Gå til bund
Gravatar #51 - amokk
19. apr. 2006 11:44
#50 har du et link til det format?
Gravatar #52 - BlackAutt
19. apr. 2006 18:13
MOD?! .. Old school nørder! ... hehe.. idag lytter man til SKM eller XM hvis man ikke er kommet helt op i omdrejninger
Gravatar #53 - BlackAutt
19. apr. 2006 18:15
#47 ... du kan også bare hente SIDplayer... den virker næsten hver gang.. jeg har aldrig fået de der winamp plugins til at virke
Gravatar #54 - ldrada
19. apr. 2006 19:12
Oh, thank god.
Da jeg så denne afstemning tænkte jeg at jeg måtte ud med rivejernet og forklare hvorfor FLAC filer ikke lyder dårligere end originale CD'er, og hvorfor joint-stereo med VBR på LAME-encodede filer teoretisk set leverer bedre lydkvalitet end 128kbps CBR filer lavet i '98.
For en gangs skyld må jeg sige at det varmer mit hjerte at læse en newz diskussion.

Foretrækker selv FLAC og MP3 (LAME 3.97, -V0 --vbr-new). Dødsmetal kan få den gennemsnitlige bitrate på op over de 300kbps, hvilket er det mindste det fortjener.

[url=#44]#44 - Oddysey[/url]
mp3 (lame -v0, næsten lossless)
Bare lige for at klare en ting op, så er der ikke noget der hedder "mere" eller "mindre" lossless. Der er enten datatab eller så er der ikke. Det ord du leder efter er "mere transparent" :P
Gravatar #55 - amokk
19. apr. 2006 19:12
#52 nej, for den musik man elsker fra sin barndom var den man hørte i amigaspillene! og det er jo MOD formatet den brugte... men jo jeg har også hørt meget S3M, XM, IT osv
Gravatar #56 - marts
19. apr. 2006 22:59
Hvem er lige de to der foretrækker Real Audio, og vil de evt. forklare hvorfor? :-)
Gravatar #57 - knasknaz
19. apr. 2006 23:04
Her ville jeg egentlig have stemt på at CD/vinyl er mit foretrukne format (for det er lossless), men det er ikke det samme som at sige "Hører kun musik fra CD/LP/MC etc.", for det gør jeg jo ikke udelukkende. Så der mangler en valgmulighed.
Gravatar #58 - StivNisse
20. apr. 2006 12:38
Jeg er lidt skuffet over at der mangler DSD som SACD'r bruger. Nu flik FLAC min stemme da jeg primært bruger min computer til musik.
Gravatar #59 - rabonzo
20. apr. 2006 15:19
Hoppede på MP3 vognen siden det er det eneste jeg høre.
Har brugte wave, men det var i tidernes morgen inden MP3 blev så populært :P
Gravatar #60 - amokk
20. apr. 2006 16:06
#58 hvis du foretrækker SACD kan du vel vælge at du primært hører CD/LP/MC - SACD kan så høre ind under CD...

Kender du i øvrigt til hvorvidt DSD encodingen kan bruges på en PC?
Gravatar #61 - StivNisse
20. apr. 2006 18:30
#60 Mener nu ikke SACD høre under normale CD'r. Hvad med DVD-A som kører LPCM. Hvor skal de ligge? Rigtigt at der også ligger et DD/DTS lydspor på skiven, men det er dårligere end LPCM (Ihvertfald i 2.0).

Har aldrig brugt DSD og PC sammen, så kan ikke hjælpe der
Gravatar #62 - amokk
20. apr. 2006 18:34
#61 well kategorien kunne lige så godt hedde "Hører kun musik fra originalmediet" i stedet for "Hører kun musik fra CD/LP/MC etc."

etc. dækker i øvrigt over andre mindre udbredte formater som fx. SACD, DVDA, MD, DAT, DCC, Elcaset og find selv på flere
Gravatar #63 - StivNisse
20. apr. 2006 18:40
#62 Nu blev der spurgt om format, ikke medie. Så må det være formatet hvor lyden er gemt der bliver spurgt til. Så er LP, CD, SACD, DVD osv ikke i samme kategori
Gravatar #64 - Whoever
21. apr. 2006 07:15
når der nu står "foretrukne format" så er "hører KUN..." en ret forkert formulering..personligt hører jeg mest mp3'er, men det er nu kun fordi jeg vader rundt med en afspiller..hjemme foretrækker jeg da anlæg..
Gravatar #65 - myicq
21. apr. 2006 11:29
Netradio her.. tunet ind på [url=slayradio.org]Slay radio[/url]. Live remixes, gratis, 24h.
Gravatar #66 - knasknaz
21. apr. 2006 12:47
#64: Det var lige netop det, jeg hentydede til. Poll'en er lidt ugennemtænkt på det punkt.
Gravatar #67 - DUdsen
21. apr. 2006 15:42
40 der er også det problem at aflæsningen sker mekanisk og der derfor vil værre et slid på den, hvilket betyder at lyd kvaliteten kan falde over tid, noget man ikke ser med digitale medier.

Okey slidet er afhængigt af kvaliteten af udstyret godt udstyr og forsigtig omgang med plader kan holde slidet på et ret lille nivou men bare et par afspilninger på moster gertruds billige rejsegramofon eller en spild øl ud over pladen til en fest vil kunne gøre nok skade på den til at en CD faktisk giver lidt bedre lyd.

MP3 er sku noget gammelt noget efterhånden bevares Lame har gjort sit til at forbedre formatet men 9 ud af 10 mp3 filer vil vige klart for AAC filer i samme bitrate, og ogg er heller ikke så forfærdeligt meget nyere/bedre end mp3.

FLAC og AAC må værre fremtiden efterhånden, selvom AAC så er patenteret teknologi(samme licens betingelser som mp3) så må det vel værre værd at vurdere.

Desværre er AAC nærmest kun understøttet af apple(der ikke opfandt formatet) iPod.

PS er AAC og M4A ikke i princippet det samme da AAC vel er MPEG4-audio, selvom man svjv også kan bruge ogg/vorbis eller mp3 i M4A container formatet.

Hvorfor er M4A egentligt med som et selvstendigt format
Gravatar #68 - isakn
21. apr. 2006 18:55
fylder flac ikke mega meget?
Gravatar #69 - knasknaz
21. apr. 2006 21:49
#67: Det er rigtigt at .m4a og aac begge er samme format. Derfor er det sjovt, hvor forskelligt de ligger på den her poll.

Ogg er desuden ikke bedre end lame mp3 over 128 kbit. Det er kun ved lavere bitrates, at fordelen er der. (Dette kan muligvis ændre sig i fremtiden)

AAC kan også laves med freeware programmet "FAAC".

Og jo M4A er nævnt som selvstændigt format i poll'en, selvom det burde stå sammen med AAC.
Gravatar #70 - DUdsen
22. apr. 2006 08:19
#69 ja men du skal stadig svare patent licens hvis man bruger aac komersielt, på precis samme måde som for mp3, licenserne er ikke dyre, jeg tror tilogmed at aac er billigere end mp3.

FAAC er opensource ikke freeware der er en forskel der, og der skal stadigvæk svares licens da vi taler patent og ikke ophavsret

Ogg har et bedre container format og en lagt mere enslydene kvalitet end mp3 hvor det som du nævner kun er LAME der helt vil værre med.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login