mboost-dp1
Foretrukkent format til musik
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
Når jeg sidder og stener foran computeren, så kører mp3'erne i baggrunden, men skal musikken nydes, så smutter jeg ind i stuen og smider en CD på.
mp3 fordi at det er mest udbredt og at jeg kan smide det over på både min kærestes og min egen mp3-afspiller uden problemer.
mp3 fordi at det er mest udbredt og at jeg kan smide det over på både min kærestes og min egen mp3-afspiller uden problemer.
Jeg fortrækker FLAC Det er det eneste format jeg kender der er 100% lossless, og så er man samtidig sikker på at der ikke ligger et eller andet skummelt DRM i den.
Til små bærbar afspiller fortrækker jeg ogg Vorbis, da man alligevel ikke kan høre forskeld på kvaliteten, på de små afspiller, og med hører telefoner, når man alligevel er ude og cykle/løbe.
Til små bærbar afspiller fortrækker jeg ogg Vorbis, da man alligevel ikke kan høre forskeld på kvaliteten, på de små afspiller, og med hører telefoner, når man alligevel er ude og cykle/løbe.
så snart der kommer understøttelse for diverse lossy og lossless formater såsom Ogg Vorbis og FLAC, så er jeg glad... især hvis de producenter snart kan fatte det eneste de skal gøre er at lave en afspiller der understøtter dem, så køber jeg den ;)
[spoiler]MIDI IS TEH SEXY![/spoiler]
[spoiler]MIDI IS TEH SEXY![/spoiler]
Jeg stemte MP3 fordi det bliver understøttet overalt. Det er lækkert at man ikke skal til at kæmpe med at få folk til at installere diverse codec-packs hvis de lige skal høre et nummer, eller at man f.eks. bliver begrænset i valg af MP3-afspiller.
Men jeg ville da have været meget glad hvis det var FLAC der havde den markedsandel som MP3-formatet sidder på.
Men jeg ville da have været meget glad hvis det var FLAC der havde den markedsandel som MP3-formatet sidder på.
#7 Det ville jeg have gjort, hvis jeg ikke overså den i første omgang! :)
Næsten ontopic: Mit keyboard (læs: sådan et med tangenter til at spille musik) understøtter MIDI. Hvis man kobler det til pc'en og spiller en MIDI fil, så lyder det faktisk også rimelig ok, pga. de fede soundtables i keyboardet.
Næsten ontopic: Mit keyboard (læs: sådan et med tangenter til at spille musik) understøtter MIDI. Hvis man kobler det til pc'en og spiller en MIDI fil, så lyder det faktisk også rimelig ok, pga. de fede soundtables i keyboardet.
Jeg kan ikke helt forstå hvorfor i vil have flac på jeres transportable afspillere.. Et nummer i flac-format fylder jo meget mere end en fil i et lossy format, så baterilevetiden vil falde drastisk ved at bruge det. Samtidigt er der vist ikke særligt mange afspiller hvor man kan høre forskel på en mp3 og wav version af et nummer.
#3 Der er nu en del lossless formater på listen, APE, SHN, DST, TTA, WAV, ALAC, WavPack osv.
http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=Loss...
Men er nu enig i at FLAC er overlegent både teknisk set (support for enhver bitdepth, samplerate, antal kanaler samt streaming support) plus at det er open source og kan spilles i stort set alle moderne afspillerprogrammer...
http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=Loss...
Men er nu enig i at FLAC er overlegent både teknisk set (support for enhver bitdepth, samplerate, antal kanaler samt streaming support) plus at det er open source og kan spilles i stort set alle moderne afspillerprogrammer...
Har stort set fået rippet alle mine CDer til FLAC nu, ved brug af EAC. Kunne desværre ikke få EAC til at virke på Linux, har hørt om folk der har klaret det, men har så til gengæld en sød (flink?) lillesøster der rippede ca. 120 CDer mens resten af familien var på Tenerife :D
Selvfølgeligt bruger jeg også MP3, det er jo ikke til at komme udenom, men allerhelst ville jeg bruge FLAC til det hele. Har en central server stående her i huset som hele familien kan bruge, og derpå ligger det hele i FLAC. Skal have lavet et lille shell-script en dag der laver hele molevitten om til MP3er.
Udover at have rippet til FLAC har jeg også lavet CUE-sheets til samtlige CDer, og kan på den måde få lavet en nøjagtig kopi af alle mine musik-CDer, selv hvis jeg en dag skulle få smidt dem væk/ridset dem osv. Helt klart et must. Og da det er rippet til et lossless format, tja, nøjagtig kopi!
Burde sætte mig ned en af dagene og få lavet det script. Vil give #11 ret i at FLAC bestemt ikke er handy, og det er jo heller ikke understøttet mange steder, så MP3 på farten og FLAC hjemme.
Når vi nu er igang med den her snak, så er de få MP3er jeg har også (tidligere) ulovlige. Langt de fleste har jeg bare ikke fået slettet endnu. Henter ofte musik først, og køber kun hvis det er godt nok. 150 kr. for en ny dansk CD er simpelthen hul i hovedet, så tager ingen chancer.
At jeg gør det på den måde har faktisk også betydet at jeg køber langt flere CDer, tag den pladebranche!
Selvfølgeligt bruger jeg også MP3, det er jo ikke til at komme udenom, men allerhelst ville jeg bruge FLAC til det hele. Har en central server stående her i huset som hele familien kan bruge, og derpå ligger det hele i FLAC. Skal have lavet et lille shell-script en dag der laver hele molevitten om til MP3er.
Udover at have rippet til FLAC har jeg også lavet CUE-sheets til samtlige CDer, og kan på den måde få lavet en nøjagtig kopi af alle mine musik-CDer, selv hvis jeg en dag skulle få smidt dem væk/ridset dem osv. Helt klart et must. Og da det er rippet til et lossless format, tja, nøjagtig kopi!
Burde sætte mig ned en af dagene og få lavet det script. Vil give #11 ret i at FLAC bestemt ikke er handy, og det er jo heller ikke understøttet mange steder, så MP3 på farten og FLAC hjemme.
Når vi nu er igang med den her snak, så er de få MP3er jeg har også (tidligere) ulovlige. Langt de fleste har jeg bare ikke fået slettet endnu. Henter ofte musik først, og køber kun hvis det er godt nok. 150 kr. for en ny dansk CD er simpelthen hul i hovedet, så tager ingen chancer.
At jeg gør det på den måde har faktisk også betydet at jeg køber langt flere CDer, tag den pladebranche!
Tja, har alle mine cd'er i FLAC på min fil-server og i OggVorbis format på den bærbare (q=5.9,vbr) da den kun har en harddisk på 60GB.
Ville også gerne have en afspiller der kunne klare flac, men umiddelbart kan jeg ikke høre forskel, medmindre jeg sidder i et fuldstændigt stille rum.
Ville også gerne have en afspiller der kunne klare flac, men umiddelbart kan jeg ikke høre forskel, medmindre jeg sidder i et fuldstændigt stille rum.
AC3 da klart, men jeg har kun meget meget lidt. Tilgengæld er det godt når det smides ud..... derefter kommer acc da jeg bruger iTunes.
Så hvorfor ikke...?
Min tredje er så mp3'er, da jeg i længden er tilfreds med det, men har tit haft en masse dårlige/øddelagte mp3'er, hvilket jeg ikke har oplevet med de andre. Derfor er det ikke min favorit.
Så hvorfor ikke...?
Min tredje er så mp3'er, da jeg i længden er tilfreds med det, men har tit haft en masse dårlige/øddelagte mp3'er, hvilket jeg ikke har oplevet med de andre. Derfor er det ikke min favorit.
Jeg hører primært musik på CD. Dog er en stor del af min cd-samling konverteret til MP3 og jeg har enkelte albums i AAC også.
Stemte DTS. Det er vel mit fortrukne format da det er lossless og kan være 5.1. Lyder pisse godt. Ikke at det er det jeg hører mest, det er bestemt mp3. Men det gør det jo ikke til mit foretrukne.
SID er efter min mening også et format. Sid-filer indeholder instruktioner til SID chippen, instruktionerne fortæller hvilke toner der skal spilles, deres varighed etc. Minder meget om hvordan både MIDI og MOD (og andre tracker formater) virker. De sidste to er bare mere advancerede. I MIDI har man en bunke instrumenter at vælge imellem og i tracker formaterne har man sågar mulighed for at lægge rå lyd ind og sample dette som intrumenter. Ligesom en god gammeldags 80-sampler gjorde det.
SID er efter min mening også et format. Sid-filer indeholder instruktioner til SID chippen, instruktionerne fortæller hvilke toner der skal spilles, deres varighed etc. Minder meget om hvordan både MIDI og MOD (og andre tracker formater) virker. De sidste to er bare mere advancerede. I MIDI har man en bunke instrumenter at vælge imellem og i tracker formaterne har man sågar mulighed for at lægge rå lyd ind og sample dette som intrumenter. Ligesom en god gammeldags 80-sampler gjorde det.
Ja ok, når det er uden for C64 rammer og emuleret kan man vel godt kalde SID et lydformat. Men det var jo før man hørte om lydformater og lyden var lavet som maskinkode eller skrevet i basic. Selvfølgelig eksisterede der også musik programmer til C64, men som du selv siger var MOD(tracker) formatet mere avanceret og blev først for alvor rigtigt brugt på Amigaen. Men at de ikke eksisterer til C64 er nu ikke helt korrekt link.
Ja ok, når det er uden for C64 rammer og emuleret kan man vel godt kalde SID et lydformat. Men det var jo før man hørte om lydformater og lyden var lavet som maskinkode eller skrevet i basic. Selvfølgelig eksisterede der også musik programmer til C64, men som du selv siger var MOD(tracker) formatet mere avanceret og blev først for alvor rigtigt brugt på Amigaen. Men at de ikke eksisterer til C64 er nu ikke helt korrekt link.
#25 DTS er ikke lossless... Man kan brænde et lydspor i DTS format og spille det på en hvilken som helst CD afspiller i 6 kanaler, så bitraten er den samme som alm. CD audio... (det kræver self. at CD afspilleren er forbundet digitalt til en forstærker med DTS decoder)
#30 hvis du er ligeglad, kan du vel bare fortælle hvilket format du plejer at bruge
#30 hvis du er ligeglad, kan du vel bare fortælle hvilket format du plejer at bruge
Imponerende mange valgmuligheder, meen hvor er der lige andre modulformater som S3M og IT (impulsetracker) er? Jeg smider ind imellen spilmusikken fra Unreal I på, og den er i disse formater. Genial baggrundsmusik.
For at blive i spilmusikgenren, så kan jeg også anbefale Warcraft II midifiler på et ordentligt lydmodul, det er også genial musik (har faktisk samplet det og lagt på en normal CD).
Til "normal" digital musik: MP3 i lame alt-preset-extreme. Ikke så meget pjat. CD og LP når comp er slukket.
For at blive i spilmusikgenren, så kan jeg også anbefale Warcraft II midifiler på et ordentligt lydmodul, det er også genial musik (har faktisk samplet det og lagt på en normal CD).
Til "normal" digital musik: MP3 i lame alt-preset-extreme. Ikke så meget pjat. CD og LP når comp er slukket.
LP'er 4ever! Har man det ordentlige udstyr, er lyden LYSÅR bedre end CD'ere! :-D
Vinyler tilbage i butikkerne! :-D
/Zkii
Vinyler tilbage i butikkerne! :-D
/Zkii
#12 Amokk
Strengt taget er WAV ikke et lossless format per definition, det er bare et container-format (dvs man f.eks. godt kan have MP3 i en WAV-fil... ikke at det er specielt udbredt :P)
#29 Gentox
Hmm... dvs, at hvis man har ens hardware understøtter afspilning af MP3, så er MP3 heller ikke et lyd-format?
Der er nu en del lossless formater på listen, APE, SHN, DST, TTA, WAV, ALAC, WavPack osv.
Strengt taget er WAV ikke et lossless format per definition, det er bare et container-format (dvs man f.eks. godt kan have MP3 i en WAV-fil... ikke at det er specielt udbredt :P)
#29 Gentox
Ja ok, når det er uden for C64 rammer og emuleret kan man vel godt kalde SID et lydformat.
Hmm... dvs, at hvis man har ens hardware understøtter afspilning af MP3, så er MP3 heller ikke et lyd-format?
Meget spisfindigt og selvfølgelig er mp3 et lydformat, men efter hvad jeg ved startede mp3 heller ikke som hardware only, eller for den sags skyld var bundet til en computer med en helt speciel chip.
Og det er der SID adskiller sig, fordi du er nødt til at emulere den oprindelige hardware(chippen) for at kunne høre en SID tune.
Jeg siger dog ikke at du ikke kan afspille det som lyd på din pc, det var bare aldrig en mulighed før pc'en at spille det andre steder end på den originale hardware.
Meget spisfindigt og selvfølgelig er mp3 et lydformat, men efter hvad jeg ved startede mp3 heller ikke som hardware only, eller for den sags skyld var bundet til en computer med en helt speciel chip.
Og det er der SID adskiller sig, fordi du er nødt til at emulere den oprindelige hardware(chippen) for at kunne høre en SID tune.
Jeg siger dog ikke at du ikke kan afspille det som lyd på din pc, det var bare aldrig en mulighed før pc'en at spille det andre steder end på den originale hardware.
#25 ysangkok
Flere formater understøtter 5.1 udemærket -- det er bare ikke så meget musik der findes i 5.1 eller derover (eller for den sags skyld over 2.0). Nye versioner af MP3-formatet understøtter fx flere kanaler ganske fint. Det har support for 5 kanaler + 1 til LFE (low-frequency effects, dvs. dybe toner til en subwoofer). Kig på http://en.wikipedia.org/wiki/MP3_Surround
Flere formater understøtter 5.1 udemærket -- det er bare ikke så meget musik der findes i 5.1 eller derover (eller for den sags skyld over 2.0). Nye versioner af MP3-formatet understøtter fx flere kanaler ganske fint. Det har support for 5 kanaler + 1 til LFE (low-frequency effects, dvs. dybe toner til en subwoofer). Kig på http://en.wikipedia.org/wiki/MP3_Surround
#39 problemet med analoge medier er at der er så mange led fra optagelsen af musikken og til afspilningen, hvor det kan gå galt, hvor kvaliteten forringes.
For at få den optimale lyd ud af en LP kræves en masse ting...
Pladen skal være skåret med den bedst mulige teknik
Pladen skal være af det bedst mulige materiale
Pladen skal opbevares skånsomt
Pladen må ikke blive brugt for meget (slides ved afspilning)
Den skal spilles af den bedst mulige pickup
Den skal drejes rundt af det bedst mulige drev, med dem mest jævne rotation
Signalet skal herfra igennem de bedst mulige kabler
Til den bedst mulige RIAA forstærker
For at få den optimale lyd ud af et digitalt medie kræves 2 ting:
Det er digitaliseret med den bedst mulige ADC
Det er konverteret tilbage med den bedst mulige DAC
Så pointen er, at selv om signalet går en mere direkte vej på et analogt medie, er der langt flere ting der forringer det, end de 2 konverteringer som er ved digitale medier...
(ovenstående forudsætter at musikken er blevet optaget, mixet og mastered analogt, hvilket ikke har været tilfældet de sidste 20 år, og dermed vil en ny LP have FLERE led i signalvejen end en ny CD)
For at få den optimale lyd ud af en LP kræves en masse ting...
Pladen skal være skåret med den bedst mulige teknik
Pladen skal være af det bedst mulige materiale
Pladen skal opbevares skånsomt
Pladen må ikke blive brugt for meget (slides ved afspilning)
Den skal spilles af den bedst mulige pickup
Den skal drejes rundt af det bedst mulige drev, med dem mest jævne rotation
Signalet skal herfra igennem de bedst mulige kabler
Til den bedst mulige RIAA forstærker
For at få den optimale lyd ud af et digitalt medie kræves 2 ting:
Det er digitaliseret med den bedst mulige ADC
Det er konverteret tilbage med den bedst mulige DAC
Så pointen er, at selv om signalet går en mere direkte vej på et analogt medie, er der langt flere ting der forringer det, end de 2 konverteringer som er ved digitale medier...
(ovenstående forudsætter at musikken er blevet optaget, mixet og mastered analogt, hvilket ikke har været tilfældet de sidste 20 år, og dermed vil en ny LP have FLERE led i signalvejen end en ny CD)
Til jer der godt kan lide MIDI:
http://nguerrero03.tripod.com/daftpunk.mid
Så kan det vist ikke lyde længere fra originalen :-)
eller hvis nogen vil danse:
http://nguerrero03.tripod.com/weliketoparty.mid (det er svært at sidde stille når man fyrer op for den her midi fil)
well jeg burde gå i seng...
http://nguerrero03.tripod.com/daftpunk.mid
Så kan det vist ikke lyde længere fra originalen :-)
eller hvis nogen vil danse:
http://nguerrero03.tripod.com/weliketoparty.mid (det er svært at sidde stille når man fyrer op for den her midi fil)
well jeg burde gå i seng...
Jeg bruger FLAC til arkivering (selvfølgelig) og Ogg Vorbis til min bærbare afspiller...
Det gør det bare endnu nemmere at oggenc på Linux etc. direkte understøtter FLAC som et inputformat, så det sparer mig da for lidt besvær...
Det gør det bare endnu nemmere at oggenc på Linux etc. direkte understøtter FLAC som et inputformat, så det sparer mig da for lidt besvær...
mp3 (lame -v0, næsten lossless) desværre pga. kompatibilitet. jeg havde ellers håbet lidt at ogg kunne blive en værdig afløser, indtil apple valgte et helt tredje format.
#5: Rockbox er en custom firmware der findes til både iRiver, iPod og mange andre afspillere, og tilføjer bl.a. ogg support og gapless mp3 afspilning :-) Hvis de bare gad lave sådan en til en autoradio hehe
#5: Rockbox er en custom firmware der findes til både iRiver, iPod og mange andre afspillere, og tilføjer bl.a. ogg support og gapless mp3 afspilning :-) Hvis de bare gad lave sådan en til en autoradio hehe
#33 men hvis man nu ville fortrække at høre det på cd i bilen, eller hvad ved jeg, var der jo en nyhed der kunne hjælpe ;)
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.