mboost-dp1
Favorit CSS-selector
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
#8, såvidt jeg ved er class ikke depreciated, forskellen på class og id er at en class skal bruges flere gange i html-filen, hvorimod et id er lavet til kun at blive brugt en gang.
Alle browsere tager dog fint imod hvis man bruger et id flere gange, er bare imod standarderne, og tror faktisk ikke at css dokumentet kan blive valideret så.
Jeg svarede "body, p, div", er klart det pæneste, samt det der fylder mindst. dog er det umuligt ikke at komme til at bruge classes alligevel hehe.
Alle browsere tager dog fint imod hvis man bruger et id flere gange, er bare imod standarderne, og tror faktisk ikke at css dokumentet kan blive valideret så.
Jeg svarede "body, p, div", er klart det pæneste, samt det der fylder mindst. dog er det umuligt ikke at komme til at bruge classes alligevel hehe.
#14 Må være i strict så, men ja det er vanskeligt ikke at bruge class, men mener det frabedes at bruge class til unikke identifikationer.
Det er nogen tid siden jeg har leget med hjemmesider, men jeg husker at jeg var flittig bruger af body, p og div. Sandsynligvis fik jeg også strejfet .class og #id, det lyder i hvert fald meget bekendt. Udgangspunktet for hver gang jeg har konstrueret en CSS-fil har dog altid været førstnævnte.
Jeg kunne ikke lade være med at trække gevaldigt på smilebåndet da jeg så afstemningen. Jeg tænkte nok at der skulle kommet et par kommentarer på den nørdede udfoldelse :)
Jeg kunne ikke lade være med at trække gevaldigt på smilebåndet da jeg så afstemningen. Jeg tænkte nok at der skulle kommet et par kommentarer på den nørdede udfoldelse :)
trylleklovn (20) skrev:#14 Må være i strict så, men ja det er vanskeligt ikke at bruge class, men mener det frabedes at bruge class til unikke identifikationer.
Det forstår jeg ikke. Hvorfor skulle det dog frabedes?
Det er godt nok sjældent at jeg bruge #id. Jeg bruger .class til rigtig mange unikke ting ift. design osv. og det har jeg da ikke set noget problem i indtil videre, det validerer endda.
#34, det frabedes i forhold til standarder. Er for at gøre din kildekode mere organiseret.
Du kan sagtens definere en class du kun bruger en gang, det er bare dårligt organiseret kode.
Har lavet et dokument her hvor jeg bruger en tag selector (p), en class (.class), samt et id (#id).
tag selectoren bliver jo naturligvis brugt hver gang,
class selectoren bliver brugt to gange,
det samme gør idet.
Under valideringen der kan ses her:
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fesk...
kan man se at den giver en warning fordi idet #id er blevet brugt før.
Du kan sagtens definere en class du kun bruger en gang, det er bare dårligt organiseret kode.
Har lavet et dokument her hvor jeg bruger en tag selector (p), en class (.class), samt et id (#id).
tag selectoren bliver jo naturligvis brugt hver gang,
class selectoren bliver brugt to gange,
det samme gør idet.
Under valideringen der kan ses her:
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fesk...
kan man se at den giver en warning fordi idet #id er blevet brugt før.
Jaaaah, endelig kom min afstemning! :)
Jeg overvejede også om jeg skulle tage de to IE-hacks med:
IE6:
* html ...
IE7:
*:first-child+html ...
Sytes dog at listen var ved at være rigeligt lang da jeg sendte den ind.
Min favorit:
li:hover>img[alt^='new']~span:not(.go)
Forklaring:
Ved mouseover på li, tag alle img under den li med attributten alt der starter med værdien "new", og tag derefter alle efterfølgende siblings med tag-navn SPAN, som ikke har class=go.
Åhhh, jeg drømmer om en verden hvor alt kan findes med CSS og Regular Expressions - suk!
Jeg overvejede også om jeg skulle tage de to IE-hacks med:
IE6:
* html ...
IE7:
*:first-child+html ...
Sytes dog at listen var ved at være rigeligt lang da jeg sendte den ind.
Min favorit:
li:hover>img[alt^='new']~span:not(.go)
Forklaring:
Ved mouseover på li, tag alle img under den li med attributten alt der starter med værdien "new", og tag derefter alle efterfølgende siblings med tag-navn SPAN, som ikke har class=go.
Åhhh, jeg drømmer om en verden hvor alt kan findes med CSS og Regular Expressions - suk!
Jeg vil lige påpege følgende:
Tag selector (body, p, div)
Hvis du vil sætte style for alle elementer af en bestemt type.
.class
Hvis du vil sætte style for alle elementer med en bestemt class.
#id
Hvis du vil sætte style for et bestemt element.
De kan alle tre bruges på samme side og understøttes stort set på samme måde af alle populære browsere. De må meget gerne overlappe, så et element bliver påvirket af alle tre på én gang. Det er meningen. Om man foretrækker det ene eller det andet af ovenstående, burde afhænge af hvad man ønsker skal ske. Præferencer er i mindre grad relevant.
Tag selector (body, p, div)
Hvis du vil sætte style for alle elementer af en bestemt type.
.class
Hvis du vil sætte style for alle elementer med en bestemt class.
#id
Hvis du vil sætte style for et bestemt element.
De kan alle tre bruges på samme side og understøttes stort set på samme måde af alle populære browsere. De må meget gerne overlappe, så et element bliver påvirket af alle tre på én gang. Det er meningen. Om man foretrækker det ene eller det andet af ovenstående, burde afhænge af hvad man ønsker skal ske. Præferencer er i mindre grad relevant.
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.