mboost-dp1

Er det moralsk forsvarligt at downloade ophavsretsligt beskyttet materiale?

Gå til bund
Gravatar #51 - albani
11. mar. 2008 09:22

Sikke noget vrøvl, man kan da sagtens downloade ophavsretsligt beskyttet matriale lovligt... ?! Spørgsmålet er total misforstået af alle i denne debat...

Ophavsretten til matrialet man henter kan godt ejes af en person eller virksomhed, men brugsretten kan vedkommende så stille frit til rådighed for alle .... det er der da tusind eksempler på...

MS PRESS ligger af og til deres bøger eller dele af disse til gratis download, bøgerne er på ligefod med alle andre beskyttet af ophavsretten, MEN det betyder da ikke at de frit kan give dem videre så lang tid det er dem der ejer ophavsretten...
Gravatar #52 - knasknaz
11. mar. 2008 10:03
51 skrev:
Spørgsmålet er total misforstået af alle i denne debat...

Spørgsmålet er for løst til at give en ordentlig debat, så nu kører motoren, men der er ingen bag rattet.
Gravatar #53 - fidomuh
11. mar. 2008 10:15

Det er ret underforstaaet at poll'en omhandler download uden tilladelse, imo.. :)
Gravatar #54 - albani
11. mar. 2008 10:24

I så fald er det ret underforstået af det ikke er moralsk forsvarligt... dette er ulovligt, end of story.
Gravatar #55 - fidomuh
11. mar. 2008 10:27

Det er lovligt at aflive dyr fordi man ikke gider se paa dem mere.

Er det moralsk forsvarligt?
Derudover er moral 100% subjektiv og det er derfor direkte dumt at bruge en bog til at definere moral.

Det er det religionerne goer, hvordan synes du det fungerer?

OG ioevrigt, er det dansk lov der definerer moral? Hvad med russisk? Tyrkisk? Amerikansk?

- Det er tilladt at taenke selv :)
Gravatar #56 - albani
11. mar. 2008 10:29

enig! meget dårligt formuleret spørgsmål... dog har #48 ganske simpelt ikke ret....

Er det LOVLIGT at downloade ophavsretsligt beskyttet materiale?

Da svaret er nej, er folks mangel på moral irrelevant, vi lever ikke i et pøbelvælde eller anarki, overhold loven...A-B-C...

Hvis det er et spørgsmål om udformningen af spørgsmålet bliver ovenstående blot endnu mere forkert....
Gravatar #57 - albani
11. mar. 2008 10:31

jeg snakker på ingen måde om moral! Jeg bruger en bog som eksempel på at det er LOVLIGT at downloade en bog fra MS PRESS som har ophavrettighederne men som frit videregiver brugsrettighederne.... jeg tager på INTET tidspunkt stilling til om det er moralsk forkert eller ej... men for din skyld.... MS PRESS ønsker jo at give dig denne bog, derfor moralsk helt fint!

læs lige mine indlæg igen!
Gravatar #58 - Magten
11. mar. 2008 10:41
Du skriver selv i #54:

I så fald er det ret underforstået af det ikke er moralsk forsvarligt... dette er ulovligt, end of story.

Hvor ser du, at der ikke står moral?
Gravatar #59 - Trogdor
11. mar. 2008 10:41
lov != moral
Gravatar #60 - fidomuh
11. mar. 2008 10:45

jeg snakker på ingen måde om moral!

Jo du goer.
Du paastaar at ulovlige ting er umoralske per definition, hvilket simpelthen bare ikke er sandt.

MS PRESS ønsker jo at give dig denne bog, derfor moralsk helt fint!

Selv hvis de ikek oenskede dette, saa er det 100% subjektivt om man finder det moralsk forkert at hente lortet.

læs lige mine indlæg igen!

Laes selv dit indlaeg?
Gravatar #61 - albani
11. mar. 2008 11:05

LOL .... thanks mate!
Gravatar #62 - xtort
11. mar. 2008 14:42
#40:

Jeg er ligeglad om det er mord eller piratkopiering, de er begge ulovlige, så hvis piratkopiering er moralsk forsvarligt, så er der INTET i vejen for at mord ikke også burde være det.

#38 Ok, så du må vente til serierne kommer på dansk tv? Tag dog en forbandet tudekiks, gider du? Hvis ventetiden virkelig er så ulidelig, hvorfor flytter du så ikke til USA? Lad dog være med at prøve at retfærdiggøre ulovligheder med så dårlig en undskyldning...

du kan godt selv se forskel på mord og 'piratkopiering' og mener vel ikke, at de bør straffes ens?

har du iøvrigt læst mit indlæg? jeg har på intet tidspunkt nævnt noget om ikke at ville vente til en given serie kommer til dk. hvad jeg skriver er, at det tog tv2 flere sæsonner, førend de sendte '24' i 16:9 (at de også er langt bagefter fx. svensk tv er en anden sag)!

jeg prøver ikke at retfærdiggøre noget som helst - jeg ved godt, det ikke er iorden at downloade, jeg siger bare, at jeg ikke gider den måde, tv-serier bliver behandlet på i dk! at jeg så kunne vente på, at de bliver udsendt på dvd er en helt anden sag. på den anden side, hvorfor skulle jeg vente? jeg har betalt licens og har vel derfor ret til se fx. '24' og gerne uden lange sommerferie-pauser eller afbrydelser grundet dumme såkaldte sportsbegivenheder eller...

og nej, jeg downloader IKKE film eller musik, da jeg foretrækker fysiske formater. kun tv-serier, der allerede kører på dansk tv: c.s.i, 24 og ugly betty (som min kone ser).
Gravatar #63 - Spiderboy
11. mar. 2008 15:53
48 skrev:

Da svaret er nej, er folks mangel på moral irrelevant, vi lever ikke i et pøbelvælde eller anarki, overhold loven...A-B-C...

Med andre ord, jeg skal bures inde og er moralsk afstumpet, fordi jeg har købt musik i iTunes Music Store?
Gravatar #64 - zin
11. mar. 2008 15:55
48 skrev:

Hvad har folks svage moral med noget at gøre?
Sikke en fallacy.
Spørgsmålet burde hedde:

Terra - Misundelse er en grim ting, men hykleri er endnu værre.

Og hvad er det nu lige der gør din moral ih-så-åh meget bedre/stærkere end nogen som helst anden....?
Du tager din direkte fra loven, mens andre følger flokken af pirater - men hvad gør dig bedre end de andre?
BTW; Det er ikke hykleri hvis du er overbevist om at det er moralsk korrekt, det, du foretager dig - så hvis du piratkopierer, ved det er forkert og bare udøver din ret til at bryde loven hvor du ikke finder den tilpassende (der er et citat om det et eller andet sted - sikkert Fidomuh der smed den ud) - hvilket bestemt ikke er hykleri.

I øvrigt burde du tænke lidt uden for boksen - loven har aldrig været et fast sæt regler som ikke må brydes på nogen måde - loven er et sæt regler som skal fungere som guidelines for at beskytte folket mod sig selv - og hvordan beskytter vi os selv ved at benægte hverandre adgang til hvad vi alle laver?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login