mboost-dp1

Er det i orden at en ISP overvåger netværkstrafik for ulovligt materiale?

Gå til bund
Gravatar #1 - MNM
27. apr. 2004 08:31
Jeg ville ikke skifte fordi jeg er bange for, at "blive busted" men fordi jeg ikke syntes bigbrother samfundet hvor "alt" overvåges er en god ide
Gravatar #2 - renegademaster
27. apr. 2004 08:36
Ja følger man loven har man intet at skjule

dem der stemmer "nej ville skifte udbyder omgående" må skifte heletiden for mon ikke de gør det i et omfang allerede?
big brother :P
Gravatar #3 - sKIDROw
27. apr. 2004 08:41
Jeg er generelt imod censur på nettet.
Det der foreslås her er ikke overvågning, lige så meget som det er en tidlig form for DRM.
Og DRM skal bekæmpes med alle midler.
Gravatar #4 - addlcove
27. apr. 2004 08:44
Stemte "nej" jeg bruger ikke p2p programmer og jeg tvivler på at de kunne finde meget interesant i min downstream, men jeg er principielt imod at en ISP skal kunne overvåge hvad jeg laver. det rager ikke dem om jeg kigger på newz.dk eb.dk dating.dk eller for den sags skyld spiller DAoC.

så nej tak, jeg foretrækker min frihed
Gravatar #5 - Redhack
27. apr. 2004 09:00
#4 De kigger jo kun efter ulovligt matriale.. De er da ligeglade med hvad du skriver på newz.dk

Jeg syntes at det er en god ide. Men finder de så noget ulovligt så skal man ikke have lov til at bruge Internettet i 1 år (eller lignde).. Ikke nogen bødestraf..

80-90% af folk som har valgt: "Nej, ville skifte udbyder omgående" De sidder garanteret og henter på liv og løs...
Gravatar #6 - Blank
27. apr. 2004 09:01
om jeg dl ulovligt eller ej, det er der ingen der skal blande sig i..!
men hvis de kommer til at tjekke for ulovligt, vil de også kunne tjekke for lovligt, dermed også private mails, privat msn chat, icq og andet, jeg vil gerne kunne skrive et sødt privat brev til en, UDEN at skulle føle at 100 andre personer har mulighed for at læse det..!
jeg ville heller ikke have det fedt med at sende et brev, og postdanmark begyndte at læse mine private ting..!

jeg svarede NEJ.. men har intet at gøre med om jeg bruger nettet ulovligt, men fordi jeg gerne vil kunne føre en samtale PRIVAT..!

skal det være meningen at du ikke engang skal kunne ringe til din kæreste, uden at samtalen skal overvåges..?
nej..!
vi har vel for fanden noget frihed..?

dvs næste gang jeg bruger min netbank. så skal tdc kunne se på mine kontobevægelser (og nej, der står værken xxx eller noget andet godt)
men jeg synes da ikke de skal blande sig i hvad jeg for i løn, og samtiddig kan de se hvor jeg arbejder så, de kan se mit lån, og hvor jeg køber tøj..!

det næste bliver vel at de skal overvåge hvornår jeg går på toilettet..!

synes i selv det kan være rigtigt..?

og så kan det godt være at der står Ulovligt materiel, men har de mulighed for at se det, så har de også mulighed for at se alt ovennævnte..!

/edit
#redHack

ta' dig sammen,
har du hørt om et bibliotek..?
du kan ikke hindre folk i at gå på nettet..!
det nærmeste er at hindre en hustand..!
/edit
Gravatar #7 - toffe1001
27. apr. 2004 09:08
Mener vist også at det er imod ens rettigheder. Man må jo ikke overvåge folk, hvis man ej har mistanke om der forgår kriminalitet. Og de kan kun tjekke om der forgår kriminalitet, hvis de overvåger ens forbindelse, og det må de jo ikke (her i danmark). Men saføljelig, så hvis man er blevet taget i at downloade ulovlige materialer før, så er der jo en mistanke om at personen kan gøre det igen, også er det jo en hel anden historie...
Gravatar #8 - Redhack
27. apr. 2004 09:12
#6 lol... "det næste bliver vel at de skal overvåge hvornår jeg går på toilettet..!"

Tal om at overdrive... Jeg tror ikke at TDC de ender med at drive en "big Brother" ligende virksomhed.... EVER...

TDC kan sku' da aldrig sidde og overvåge hvert eneste bit som bliver sendt gennem deres net... De får vel bare sat nogle maskiner op som leder efter filer som er ulovlige... De vil kun lede efter bytes som kan kendkendes som ulovlige...

Jeg tror overhovedet ikke at du har ret...

#EDIT#

Hvor gammel er du lige?

"#redHack

ta' dig sammen,
har du hørt om et bibliotek..?
du kan ikke hindre folk i at gå på nettet..!
det nærmeste er at hindre en hustand..!"

He He. På offenlige steder laver man da bare sådan at man skal logge på med cpr nr. eller ligende... PROBLEM LØST.

Jeg siger heller ikke at man kan forhinder folk i at gå på nettet, men hvis du lukker for forbindelsen til husstanden, så der du alså langt henne.

Vil du så til at sidde og henter MP3'Er på skolens netværk... Nej vel... Det kan jo stort set ikke lade sig gøre.. Med firewall og proxy osv...
Gravatar #9 - Mnc
27. apr. 2004 09:44
Stemte nej... mit argurment er ret meget i stil med #6... selvom jeg ikke er meget for at indrømme det, da jeg kender ham irl :P

(i hvert fald tror jeg at jeg kender ham.. hvis det da er ham jeg tror det er, og det tror jeg.. ifølge hans nick.. hmm nu tåger jeg)

:)
Gravatar #10 - Nielsen
27. apr. 2004 09:45
jeg tror det kommer, at en ISP "lytter" på netværket
pga. terror regler som sikkert snart kommer.
Man opsamler jo allerede mobil tlf. samtaler.

Jeg er meget imod det, da jeg vil føle at nogen kigger med evt. ved brug af netbank,mail eller anden fortroligt info.

Men igen... hvordan vil de kunne tjekke ?
Hvis jeg nu har en fil der er navngivent efter en film title eller et kunstnernavn..
+ det giver store udgifter til en ISP.
Gravatar #11 - Redhack
27. apr. 2004 10:03
Jeg sntes da lige at i skal huske på at det ikke er i USA vi bor...

Det der med: "jeg vil føle at nogen kigger med evt. ved brug af netbank,mail eller anden fortroligt info".

Det holder jo ikke... Det for de jo aldrig lov til at kigge med på...

Ide'en er vel at de scanner for navne som "Kill Bill 2" osv. De sidder ikke og scanner efter bankoplysninger...
Gravatar #12 - blackthorne_dk
27. apr. 2004 10:07
Jeg stemte nej, fordi jeg syntes det er en urimelig byrde at lægge på ISP'erne. Og det er for nemt at omgå systemet med krypteringer.

Jeg syntes det er en tabt kamp at begive sig ind på. Det svarer til amerikanerenes regler om at begrænse eksport af stærk kryptering. Det er jo allerede udviklet som opensource til brug i andre lande? Hvis piratkopister virkelig vil, så kan de jo lave en SSL krypteret forbindelse, og så køre alt deres p2p snask derigennem. Denne metode vil kun ramme dem der ikke har indblik i at sætte en sådan forbindelse op.

Tænk på den anden side på de mængder data ISP'en skal gennemsøge, efter hr. og fru jensens ene mp3 eller to om måneden? De ville jo være nød til at undersøge alle data for alle typer af ulovligt materiale! Tænk på hvor mange forskellige måder en enkelt mp3 kan encodes på? Bitrates, sampling, codecs... De indvirker alle på det endelige resultat. Og for at 'spoofe' en sådan detection, kan man jo tilføje et watermark eller noget ubetydeligt støj. Så er filen ændret fra originalen. Hvordan skulle man kunne gemme en liste over alle sange på den måde? Og problemet bliver ikke ligefrem mindre ved video.

(og nej, jeg bruger heller ikke p2p programmer =)
Gravatar #13 - Blank
27. apr. 2004 10:16
#redhack
hvad har min alder at gøre med min mening..?
jeg er 20..!

og jeg skrev OGSÅ, at hvis de for mulighed for at få lov at se hvad vi dl. så vil de også have mulighed for at se ALT andet..!

og nej det er ikke usa.. ENDNU.. for læg mærke til at der er mere og mere der kommer til danmark.. folk bliver skudt på gaden, i norge bliver man sagsøgt for at skrive ukvemsord..!

og nej.. de kan ikke se at man går på toilettet endnu heller, det var et ironisk forslag til hvordan det evt kunne blive.
/edit
MNC_ ja.. det er MIG :)
edit/
Gravatar #14 - Redhack
27. apr. 2004 10:30
#13 "så vil de også have mulighed for at se ALT andet..!"

Ja du kunne jo også bare kryptere dine data... Så er den jo ikke længere vel...?

#12 Ja, det vil ikke være nemt for dem at holde øje med alle de data, men man har jo f.eks ikke mulighed for at ændre navnet på en mp3 fil før man har hentet den..
Så henter jeg en sang på kazaa så kan de da nok se det... De behøver jo heller ikke spore hvor sangen kommer fra, det er mere vigtig hvem der henter den...
Gravatar #15 - bnm
27. apr. 2004 10:33
Det er som om nogle folk glemmer at for at kunne se at noget er netbank og dermed "uskyldigt" skal de have set selve transaktionen in the first place. Godt nok er denne igen beskyttet af diverse krypteringsalgoritmer (DB og BG, f.eks. RSA, 3DES, SSL forbindelser, SHA1 hash etc.), men pointen er den samme. For at lede efter noget som er "ulovligt" skal man læse alt.

Jeg synes det er rigeligt at de tvinges til at lagre forbindelser til og fra adresser og tidspunkter.

Det kan ikke være ISP'ernes opgave.
Gravatar #16 - Cyrack
27. apr. 2004 10:44
Umiddelbart kan jeg ikke se hvordan de vil overvåge trafikken. Så snart det bliver udbredt vil p2p programmerne vel bare begynde at indbygge en mild kryptering, som (set i lyset af den store mængde data) vil være uoverkommelig at bryde.

Personligt har jeg intet i mod at min ISP overvåger trafikken, for jeg har ikke noget at skjule, og jeg er overbevist om at der ikke sidder mennesker at gennemkigger min trafik (ville være jævnt kedeligt at kigge på min newz trafik og rsync)
Gravatar #17 - Redhack
27. apr. 2004 11:05
#16 Der sker jo nok kun i Danmark, og derfor er der da ingen store p2p-programmer som gidder lave det... (så store er vi heller ikke i Danmark).. :)

#15 Der er jo heller ingen der siger at de skal se ALT. Bare de holder øje med filnavne så er de da langt henne...
Gravatar #18 - Pally
27. apr. 2004 11:23
Kan ikke se der er noget galt i at en ISP gør/tilbyder det, HVIS det fremgår tydeligt af aftalen.

Ville ikke som privatperson vælge sådan en ISP medmindre f.eks prisen var meget meget fordelagtig. Men jeg kan faktisk godt se et marked for erhvervskunder.
Gravatar #19 - Griska
27. apr. 2004 11:24
Jeg syntes ikke man bør tillade det på nogen som helst områder. Når jeg skriver en email mener jeg da den er ligeså personlig som et snail mail brev. Og jeg ved ikke med jer, men hvis jeg opdager at mit snail mail brev er gennemrodet, så syntes jeg bestemt ikke det er i orden.
Argumentet med skråplans effekten (har vi indført det i en lille grad vil vi indenfor kort tid have det i stor grad) mener jeg heller ikke er særlig god idet vi faktisk helt undgår at tage stilling til problemstilingen. Hvor langt vil vi tillade at andre roder i vores kommunikation med andre mennesker?
Jeg syntes personligt ikke at vi bør lade andre folk rode vores ting igennem. Ikke at jeg har medtaget dette i min personlige holdning men jeg tror det vil kræve et ekstremt stort beløb at lave en brugbar overvågning af brugeren, og hvem skal i sidste ende betale for denne overvågning..Brugeren selv..!!
Gravatar #20 - Redhack
27. apr. 2004 11:42
#19 og andre.
Hvorfor tror alle at deres e-mails bliver læst igemmen og jeres bankkonto overvåget?

Det sker jo aldrig....

De skal vel bare lede efter ulovlige filer... Ikke se om du betalte 89 eller 90 kr. for en tur på Burger King..

De kan da nemt sætte nogle maskiner op til at holde øje med at der ikke hentes ulovlige filer fra forskellige sites...

(De kunne jo evt. starte med at se deres egne proxy servere igennem) :)
Gravatar #21 - Ivajl
27. apr. 2004 13:09
Det kan vel ikke være rigtigt at ISP skal lege politi..
Vejdirektoratet skal jo heller ikke klippe folks kørekort hvis de kører for stærkt..

Der må kunne findes på noget andet og mere fornuftigt, for at løse det problem.
Gravatar #22 - briped
27. apr. 2004 13:20
Der findes allerede p2p programmer som krypterer trafikken, samt eksisterende vil da bare implementere kryptering.

Det giver godt en lidt lavere overførelse, men det gør at de kan kigge nok så meget på strømmen af data uden at finde andet end volapyk.
Gravatar #23 - TYBO
27. apr. 2004 13:25
Angående ISP...skifter snart væk fra Cybercity.
De har fået nogle grumme lags som kommer hele tiden når man spiller.
Jeg er ikke den eneste der er ramt. Der er mange cybercity gamers der er ret sure for tiden.
Hvem jeg skal vælge ved jeg dog ikke.
Er Tele2 ved at være god nok til at kunne game fra ?

Og det er ikke noget der lige er kommet...har stået på hver dag i 6 uger nu.
Gravatar #24 - lean
27. apr. 2004 13:42
Alle ISP'er (undtagen offentlige institutioner) er påbudt at skulle opsamle alle til/fra adresser på pakker.
Hvordan det specifikt skal implementeres er lige nu op til diskussion, men loven er vedtaget (og gældene).
Personligt synes jeg at det er en alt for dyr løsning at overvåge indhold af pakker (og trafikdata).
Det vil desuden skubbe mindre legitime foretagender ud i kryptering, og kan derved gøre det sværere at overvåge stærkt ulegitime foretagender.
Gravatar #25 - Blank
27. apr. 2004 13:43
#redhack

én ting er hvad der gør, og en anden hvad de for mulighed for..!

hvis de for lov til at læse vores net aktivitet, så KAN de også se ALT andet vi fortager os..!

spørgsmålet er jo ikke om de gør det eller ej, men at de for lov til det..!

de for LOV til at læse det kærestebrev du lige har sendt per mail, eller de for lov til at se det brev du sendte fra dating!

de kan se hvem du chatter privat med på jubii.!

og fortsætter udviklingen sig på den måde, jamen så ender det jo med at de fandme skal vide hvornår du er ude og skide..!

ja.. det lyder overdrevet, men prøv at kigge lidt på udviklingen.!hvordan er det 10 år til-..?

der vil du have en GPS på hver bil, og kører du 54 hvor du må køre 50, så bliver der aut. sendt en bøde til DIN adresse..!

og når du ligger og vil hygge dig med kæresten, så er der 5 overvågningskamera som holder øje med om i gør noget ulovligt, og om hun ER fyldt 15...
Gravatar #26 - Killroy
27. apr. 2004 14:56
#25 "og når du ligger og vil hygge dig med kæresten, så er der 5 overvågningskamera som holder øje med om i gør noget ulovligt, og om hun ER fyldt 15... " Ehm blev det ikke sat op til 16? Nå skide værd med det...

Sgu da helt lame at de vil overvåge trafikken, og som #22 siger, så findes der p2p som har indbygget kryptering og andre vil da bare proppe det i en update.

Det kommer sgu da mere og mere til at ligne det man ser på film med alt den overvågning. Vil heller ikke syntes det ville være fedt mere. ISP'erne vil jo som der også blir nævnt andgang til din Bank Info osv. hvilket jo med dårlig sikkerhed kan misbruges groft.

jeg er selv begyndt at kryptere mine mails som jeg sender mellem venner, ikke fordi der står noget ulovligt, men for at værne om mit privatliv.

Skal siges jeg stemte nej, men jeg er ikke P2P bruger, jeg KØBER ting.
Gravatar #27 - SmackedFly
27. apr. 2004 15:09

Flyt til kina hvis du gerne vil indtaste dit CPR nummer!
Gravatar #28 - PikkeMand
27. apr. 2004 15:48
@Redhack:

"De kigger jo kun efter ulovligt matriale.. De er da ligeglade med hvad du skriver på newz.dk" - og lignende argumenter.

- Problemet er at vi ikke aner hvem "de" er, eller kommer til at blive. Der er så åbentlyse muligheder for at udnytte et sådan system at jeg overhoved ikke kan se hvorfor vi skulle tage chancen. Og hvorfor tror du ikke at det ville blive udnyttet og brugt til at kontrollere brugerne? - har du boet på månen de sidste par år og intet hørt om APG og deres metoder?

Hvis sådan et system ville blive indført, og det skulle lede efter "ulovligt kopi-materiale" hvem tror du så informationerne skulle sendes videre til?
Ifølge dansk lovgivning er det op til ejerne af det ophavsrestbeskyttede materiale at føre en retssag mod dem der overtræder den, og jeg tror vidst nok at APG har vist hvilke metoder de ynder at bruge.
Og så ville APG ikke bare have oplysninger om eventuel overtræden af deres ophavsret, men også oplysninger om din netbank, din kærestes email, OG hvad du skriver på newz.dk!

hovsa, blev lidt længere end jeg havde regnet med, men jeg kan ikke holde mig tilbage når folk giver udtryk for at de har SÅ meget tillid til Big Brother systemer, og at der da _bestemt_ ikke kan ske noget hvis bare man ikke gør noget ulovligt.
Vågn op!

Pointen er: DU får intet ud af sådan et system (måske bort set fra regningen), og musik-, film- og softwarebranchen får ALT ud af det.
Gravatar #29 - TotalNirvana
27. apr. 2004 15:50
Hvorfor er mulighederne ikke bare:
-Ja
-Nej
-Ved ikke

Det er irriterende at man ikke kan svare nej uden at ligne en aggressiv pirat...
Gravatar #30 - Fafler
27. apr. 2004 16:19
ISP'erne vil aldrig gå med til det. De kan ikke sælge en 2mbit linie til folk der tjekker mail engang om ugen.
Gravatar #31 - AndersDK
27. apr. 2004 17:08
@ RedHack

Ja, jeg må nu også indrømme, at du virker lidt for naiv! Hvis det er så let bare at sætte en maskine op og scanne for filnavne!! også derved fange alle syndere! Nej, som du selv skriver, kan disse navne ændres, og en overvågning på denne måde vil være nytteløs! Altså vil det være nødvendigt med en mere grundig form for overvågning, hvor hver en bit gennemsøges! Og en form for stikprøve kontrol vil være nødvendig for at en person rent fysisk kan se hvad det er for data der bliver sendt frem og tilbage!!!! Du tror da vel ikke på at det så er muligt kun at se de slemme data?? Nej vel! de data som evt. udtages til kontrol, kan så sagtes være kærstebrevet til din hemmelige elsker eller andet!!

Nej.. tillad kun en ISP udlevere data, hvis er der stærk mistanke om at IP'en/Personen foretager sig noget ulovligt!!
Gravatar #32 - thskyt
27. apr. 2004 17:35
Jeg stemte nej, idet jeg ikke er meget for overvågning af al trafik. Det er meget muligt at mange har stemt ligeså, da de har noget at skjule, men jeg vil "blot" mene at det er en urimelig byrde at pålægge udbyderen og i sidste ende kunden - det er jo ham / hende der kommer til at betale de øgede udgifter til overvågningen.

... vi ender vel med at have et nyt mini-usa, hvor alt og alle kan og må overvåges, blot påstanden om lovovertrædelse holder vand i knolden på en advokat og en enkelt dommer i en eller anden delstat.
Gravatar #33 - Griska
27. apr. 2004 18:35
"Hvorfor tror alle at deres e-mails bliver læst igemmen og jeres bankkonto overvåget?"
Jeg kan modtage email med en størrelse på op til 5 gb. Kan man så udelukke at de 5 gb ikke består af piratkopierede filer eller skal man også tjekke emails?!!?
I danmark skal man have en dommerkendelse for at aflytte telefoner og jeg syntes bestemt ikke at man bør sige at det er iorden at rode i folks ting på nettet.
Hvem skal desuden stå for det. Fortrolige oplysninger kan vel godt blive opsnappet på den måde og hvis de så på en eller anden måde bliver lækket opstår der store problemer med tilliden til systemet. Den eneste mulighed jeg ser for at bevare privatlivetsfred er at lave et computersystem der kan ordne det hele selv uden menneskelig interaktion. Jeg mener dog ikke sådan et system er muligt at lave.
Gravatar #34 - Lazy
28. apr. 2004 00:35
Stemte også "Nej ...", da jeg mener det er forkert at de overvåger ens trafik, men ville nok alligevel ikke direkte skifte ISP. Jeg sender/henter store mængder data over nettet og det er muligt det ville virke mistænkeligt i nogles øjne, men det er bestemt ikke ensbetydet med at det er Warez.

Jeg sidder bag flere firewalls, kraftigt krypterede drev osv. osv., så de kan da bare prøve at opsnappe mine data :P
Gravatar #35 - blackthorne_dk
28. apr. 2004 05:10
#14: du troll'er den da lidt her?
selvfølgelig har du ikke mulighed for at ændre i filen før du har den, men når du så har den nede, kan du ændre den. woupti, samme problem med forskellige versioner i upstreamen.

Hvis nogen ville kende jeres bankkontos indhold kan vedkommende da bare få fat på en dommerkendelse, men det er _ikke_ muligt at dekryptere en SSL session som trediemand. De kan se hvem du snakker med (IP adresse og portnummer), men portjumper dit p2p program, som f.eks kazaa, kan det blive ret svært at bruge den viden til noget som helst overhovedet.
Gravatar #36 - DStruct
28. apr. 2004 06:42
#5 Tyv tror hver mand stjæler ?

Hvis vi tillader det her, hvorfor så ikek sætte kameraer op over alt, mikrochips der holder styr på hvor vi er og puls osv.
Et kamera i bunden af dit toilet for at kontrollere din afføring osv. osv. "Ja, følger man loven har man intet at skjule." Jo har masser at skjule .. jeg kalder det privatliv!
Gravatar #37 - Yasw
28. apr. 2004 10:24
Bryder mig umiddelbart ikke om ideen. Kan godt være det er paranoidt og at overdrive lidt, men jeg kan kun gisne om alle de måder det kan blive misbrugt på. Hvad skulle forhindre ISPerne i at sælge deres logfiler til andre virksomheder som kan bruge det til reklame?
Og så selvom man begår et par ulovligheder er der vel grænser for hvor længe det skal følge en. Kan lige se at man som 50 årig stiller op som statsminister, men så er der lige en smart journalist der graver i en logfil og finder frem til at man som 15-årig vidst nok havde downloadet GTA3. Så røg den karriere. Det lyder som noget fra USA jo.

Iøvrigt mener jeg heller ikke det er den rigtige måde at fange "pirat"kopister på.
Gravatar #38 - Redhack
28. apr. 2004 12:30
#28 #31 #33

Dette er hvad jeg forstår af et overvåget netværk:
TDC sætter en maskine op, som leder efter filnavne som et kendt for at være ulovlige. Lille Per sidder så en dag og henter lystigt fra en ftp-server, og det opdager TDC's "antipirat server", og sender derefter loggen fra den ip videre til en medarbejder hos TDC. Medarbejderen fra TDC kan godt se at der bliver foretaget noget ulovligt, og derfor sender han et brev til familien, og gør opmærksom på at det er ulovlige filer som de henter.
Hvis TDC's "antipirat server" ugen efter igen opdager at der bliver hentet musik og film fra nettet, så giver den igen en TDC medarbejder besked om det, og så lukker medarbejderen for deres forbindelse.

Der bliver intet politi eller APG blandet ind i forløbet. Det eneste der sker for familien er at deres internetforbindelse lukkes på ubestemt tid...

og #28 tror du selv at APG får lov til at overvåge TDC's net? NEJ!

#31 "en overvågning på denne måde vil være nytteløs!" Nej absolut ikke. Har du måske mulighed for at ændre filnavnet på en ftp-server inden du henter filen? Eller for den sags skyld på Kazaa? Og nej, du får ikke gennemlæst dine e-mails hvis TDC's server bare sender loggen videre til en medarbejder.

#33 Hvis du sender e-mails på 5gb så er du da seriøst fucked. ;) ftp-server?

Og ja, man kan godt omgå serveren:
1. Du kan kryptere.
2. Zippe dine vedhæftet filer i e-mails.
3. Ændre filnavnet..
4. osv.

Men den normale dansker ved ikke hvordan man gør nogle af delene, og derved kan man nok nemt stoppe en del ulovlig kopering.

Og ja, jeg er måske naiv, men som sagt tidligere så bor vi jo alså ikke i USA.
Gravatar #39 - DjAlEx
28. apr. 2004 12:48
Jeg har stemt Måske...
Dette begrundes med at jeg vil mene at det er ok at de sporer trafik, dog kræves der lige en dommerkendelse inden de burde have lov til dette. Altså med en begrundet mistanke og en dommerkendelse burde der være nogle få personer som man har tillid til, som kan logge hvad man laver og tjekke det. Apg synes jeg ikke man har tillid til, så de skal helst holdes udenfor alt det her...
Og jo der er stadig køberer til store linier hos de forskelllige udbydere. Hvem har for eksempel tålmodighed til at sidde og surfe på et 33.6 modem, jeg har i al fald ikke... Mine forældre overvejer en opgradering fordi deres 512 er for langsom at læse avis med, især når de er 4 brugere på samtidig...
JEg har selv en 1536/512 hos cybercity og har valgt denne da jeg ofte henter nye linux distro'er og jeg har en http server kørende som jeg vil mene skal have en god upload...
Og her er stadig ingen snak om ulovligt software
Gravatar #40 - Creeper
28. apr. 2004 14:49
Det ville da være det samme som at sige ja til at de måtte lytte med på alle ens private telefon samtaler....! Så ville klart skifte med det samme!
Gravatar #41 - PikkeMand
28. apr. 2004 15:58
@Redhack
Jo, du har selvfølgelig ret. I første omgang kommer der nok ikke noget slemt ud af sådan et system, men på længere sigt er der alt for store muligheder for at APG kommer med deres lobby arbejde og lige så langsomt for indført mere og mere kontrol. Da der allerede vil være et kontrol system vil det ikke være den store nyheds historie, og de vil have langt nemmere ved at luske noget snask ind af bagdøren.

Desude holder jeg fast i at jeg ikke kan se hvilken fordel jeg kunne have af sådan et system. - Hvorfor skulle jeg betale for at TDC leger politi overfor lille Per? Det giver ingen mening.

Jeg tror på at jo mindre kontrol der er i samfundet desto gladere er befolkningen. Der er jo ikke nogle der kan lide at føle sig overvåget, hverken med eller uden god grund.

Derfor er jeg af princip imod unødvendig overvågning.
Gravatar #42 - Simm
28. apr. 2004 22:51
Jeg ville skifte udbyder med det samme.. Ikke fordi jeg har noget skjule, men alene tanken om at blive overvåget i hoved og mås er ubehagelig...MIN computer står på MIN bolig og det er MIN ejendom, og den er ukrænkelig ... er der mistanke om at der er noget ulovligt på min computer, kan myndighederne få lov at kigge, hvis de har en begrundet mistanke og en kendelse. Ikke et sekund før.

Jeg synes den form for overvågning der er snak om, svarer til at uvedkommende åbner ens post, at naboen lurer ind af vinduerne.. ja, jeg kunne blive ved.. :D
Gravatar #43 - decoder
29. apr. 2004 07:23
Det handler ikke om at have noget at skjule!
Folk der siger "jamen jeg har intet at skjule, så skidt med overvågning" tager deres grundlovssikrede rettigheder og smider dem væk uden at blinke - det syntes jeg er et meget dårligt signal at sende, demokrati er et privilegium, ikke en ret, og vi har kæmpet for bevarelsen af disse rettigheder i mange år, ingen kunne drømme om at godkende at postdanmark skulle screene alle breve, men ligeså snart det blive elektronisk er folk fløjtende ligeglade. Hvad er det dog der er sket? Det er som om internettet har fået prædikatet "Hvis du ønsker privatliv, gemmer du enten børneporno, piratkopier, eller hacking aktiviteter" - og så er overvågning pludseligt helt raket! Hvad fanden er det for en holdning at have? Hvis i syntes overvågning er en god ting skulle i have flyttet til Sovjet eller DDR eller Kina for den sags skyld for længe siden.

Landsforrædere!

I disse dage hvor terror pustes op som en åhh så stor trussel, og hvor politikerne flokkes om at lave den mest frihedsberøvende lov, for at fjerne truslen fra de få terrorister der altid har været der, så er det meget vigtigt befolkningen stiller sig med hælen solidt i gulvet, armene over kors - for politikerne gennemfører sjældent fornuftige love, men tværtimod populistike love, se bare Patriot Act, jeg vil vædde med de fleste Amerikanere tror det er en god ting. En så lav standard skal vi aldrig falde til i Danmark, for så er jeg fandme flyttet herfra.
Gravatar #44 - Redhack
29. apr. 2004 09:50
#43 Så du sætter friheden højere end retfædighed og loven?

"Vi" kan jo ikke bare fortsætte med at kopiere film og musik. Finder man så en nem og god måde på at stoppe denne ulovlige kopering så var det da bedst at sige "ja tak".

Hvor var vi måske ikke henne hvis alle var ligeglade med loven, og hellere ville gøre hvad de havde lyst til?
Gravatar #45 - Yasw
29. apr. 2004 10:37
#44 - Man behøver da ikke trodse loven bare fordi man vil bevare sin frihed. Vi kan da sagtens have frihed under ansvar. Det behøver da ikke at blive erstattet af kontrol under overvågning.

Iøvrigt synes jeg #43 har en meget god pointe med, at det åbentbart er i orden med elektronisk overvågning, mens kom det til almindelige breve og telefoner, så vil man jo hyle op.
Det er jo groteskt, for hvad er forskellen egentlig? Hvis vi accepterer overvågning af netfærden og e-mails, hvad skulle argumentet så være for ikke at tage telefonaflytning og overvågning af alm. brevpost?
Gravatar #46 - Nielsen
29. apr. 2004 10:48
Enig et par emner.
Men det med at lille per henter fra en server eller andre henter fra ham... Så kan de jo kun se at der bliver overført noget trafik og hvor filnavnet passer på en fyfy listen eller at fil størelsen passer på en divx udgave af bamse som også er angivet på en fyfy listen.
Men skal TDC skrive / kappe linjen HVIS Lille Per er blevet hacket ? og der herved at åbnet et hul som andre udnytteR ?
Så spiller TDC jo politi.
Og en anden ting.
Hvordan holdes lige en fyfy liste opdateret ?
tredje ting - Ja APG har ikke ret til at kigge med i TDC netværk men...hvis de fik større magt så kunne det være...
De har jo allerede pålagt at TDC ikke må yde binær-nyheds-grupper.
Men igen.... Jeg tror det kommer... vi kan jo allerede se hvordan udviklingen er idag.
Gravatar #47 - sKIDROw
29. apr. 2004 11:09
Skal ISP'erne AKTIVT filtrere for virus, og på anden måde bekæmpe virus?: Ja!
Skal det være en ISP's job, at sikre at kunderne overholder loven?: Nej!
Gravatar #48 - Redhack
29. apr. 2004 11:11
Det der med at "lille Per bliver hacket" det holder jo ikke.. Det er da de færeste som gidder bruge tid på at hacke sig ind på lille Pers maskine for at kunne hente et par mp3'er inden linien bliver lukket. De fleste danskere har efterånden også en firewall i deres router, eller bygget i selve windows.

TDC spiller ikke politiet, for du vil aldrig kunne få en bøde eller straf. De lukker bare for forbindelsen. Man kan vel sige at man bare ikke må forblive kunde hos selvskabet.

Den der fyfy liste kan de jo evt. få fra diverse antipirat grupper. (uden at de blandes mere ind i det end det)... Og kan man ikke lide den tanke, så kan TDC jo selv lave en liste.

APG er en privat forening. De har ikke en skid at skulle have sagt. Vi har de samme beføgelser som de har.
TDC kan gøre fuldstændig som de har lyst til. Det vil i hvert fald ikke være APG som kan komme med indvendinger.
Gravatar #49 - Redhack
29. apr. 2004 11:54
#47 Det er da tildels deres ansvar. Det er jo netop deres net som bla. bliver udnyttet til ulovligheder.
Man kan jo ikke bare sådan uden videre fratage sig enhvert ansvar.
Gravatar #50 - dasbutt
29. apr. 2004 16:19
Hvis i ikke har gjort noget forkert, har i ikke noget at frygte. Så tag en tudekiks og vær glad for at der er nogen der passer på jer..
eller... ;)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login