mboost-dp1
Danske tegn i domæner?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
Jeg tror bare det vil skabe større forvirring..
"Gå ind på børnefonden.dk"
"Er det med et Ø eller O eller OE?"
"Aner det ikke"
"Gå ind på børnefonden.dk"
"Er det med et Ø eller O eller OE?"
"Aner det ikke"
Det skal nok blive sjovt, hvis der er en, der har købt xn---mlk-woa9h.com, fordi han nu syntes at det var et fedt domæne... Så kommer Ømælk og vil have det, fordi det kan oversættes til deres navn... Hmmm...
Specialtegn i domæner må folk egentlig selv om. Det er ris til egen r*v.
Specialtegn i domæner må folk egentlig selv om. Det er ris til egen r*v.
æøå er da meget fint, ser ikke hvorfor det skal være et problem.
Sider med æøå , kan man jo godt regne ud, er KUN på dansk, og hvis ikke ejer de nok et alternativt domæne.
Så mangler vi bare lige at få Microsoft til at fixe deres elendige browser, eller få folk at forstå de kan få kvalitet, helt gratis (Firefox, Opera).
Sider med æøå , kan man jo godt regne ud, er KUN på dansk, og hvis ikke ejer de nok et alternativt domæne.
Så mangler vi bare lige at få Microsoft til at fixe deres elendige browser, eller få folk at forstå de kan få kvalitet, helt gratis (Firefox, Opera).
syntes da at det er meget smart med æøå i danske domæner... gør det jo lidt nemmere når man laver radiospots f.eks. og til ældre mennesker som ikke er så vant med at skrive oe aæ aa f.eks...
Tja, andet end a-Z, 0-9 og - er da meget smart, men hvorfor ikke lave det på en lidt smartere måde end med det hack der anvendes i dag? Unicode, hvis vi alligevel skal sjove tegn, men som en anden nævnte, så bliver det møg irriterede for alle dem som ikke bruger de specialtegn (hint: kinesiske hjemmeside!).
Egentlig kan man lige så godt lave så hvis man køber fx øl.dk, så får man også oel.dk for så kan alle komme til siden, uanset hvor man er i verdenen.
Egentlig kan man lige så godt lave så hvis man køber fx øl.dk, så får man også oel.dk for så kan alle komme til siden, uanset hvor man er i verdenen.
imho bør man holde sig til de a-z, A-Z, 0-9 og - og _. Så kan ALLE taste en url ind.
Mvh ejeren af www.gutaarn.dk (gutårn)
Mvh ejeren af www.gutaarn.dk (gutårn)
Er selv ligeglad med at få æøå i domænenavne. Men synes alligevel det er en god idé med i18n af domænenavne, på kinesere, thai'er, japanere, arabere, indere &c &c 's vegne.
#15: Ja, det ville være kanont hvis man i stedet for at udvide, holdt sig til at internationalisere ved at droppe de fuldstændigt ubrugelige nationale tegn. Ok, vores æøå er fair nok, men nogle lande kan jo slet ikke få nok.
I sidste ende er det jo bare *.domæne-firmaer som her har set sit snit til at sælge endnu mere shite.
Kan jeg jo sige fra et firma med ü i navnet, og så skal der jo købes ü, u og ue på alle de tld'er som er relevante. Det koster så 60k om året alene i domæne-afgifter.
Det gælder jo om at finde nye markeder, og ideen med at finde på nye tld'er er jo taget, så gælder det jo om at være mere snedig.
For reelt er der jo ingen som ikke kan fatte hvad deres nationale karakterer for det meste oversættes til indenfor a-z.
Og hvis der er, så fortjener de at deres browser ikke finder sitet.
Men der er sq nok for mange penge i lortet til at nogen kan lade være med at følge trop.
I sidste ende er det jo bare *.domæne-firmaer som her har set sit snit til at sælge endnu mere shite.
Kan jeg jo sige fra et firma med ü i navnet, og så skal der jo købes ü, u og ue på alle de tld'er som er relevante. Det koster så 60k om året alene i domæne-afgifter.
Det gælder jo om at finde nye markeder, og ideen med at finde på nye tld'er er jo taget, så gælder det jo om at være mere snedig.
For reelt er der jo ingen som ikke kan fatte hvad deres nationale karakterer for det meste oversættes til indenfor a-z.
Og hvis der er, så fortjener de at deres browser ikke finder sitet.
Men der er sq nok for mange penge i lortet til at nogen kan lade være med at følge trop.
Hmm, et andet stort problem med unicode-urls hørte jeg om til et foredrag om DNS for nyligt. Hvis man tillader at bruge f.eks. græske tegn i en URL, så er det muligt at købe domæner med ekempelvis græske tegn der ligner latinske tegn 100% med de fleste fonte.
Forestil jer det brugt på www.paypal.com eller lignende. Det skal de vist få løst først. Ellers er det da en fin løsning det at de konverterer unicode-urls til ASCII-urls, så det kan implementeres i de eksisterene systemer, uden at skulle skifte det hele ud. Det bliver bare lidt sværere at administrere, da unicode-urls ikke bliver særligt sigende i deres "rå" form.
At behovet er der er jeg ikke i tvivl om. Det har altid været der, men folk er bare blevet vant til de "hacks" der er benyttet, som f.eks. at bruge ae, oe og aa i stedet for æøå. Jeg tror at det handler om at vi skal bruge et stykke tid på at vende os til det nye, og så må dem der allerede har ejet et domæne med "ae", "oe"..-kombinationer få førsteret til de nye unicode-domæner, så vi undgår cybersquatting.
Forestil jer det brugt på www.paypal.com eller lignende. Det skal de vist få løst først. Ellers er det da en fin løsning det at de konverterer unicode-urls til ASCII-urls, så det kan implementeres i de eksisterene systemer, uden at skulle skifte det hele ud. Det bliver bare lidt sværere at administrere, da unicode-urls ikke bliver særligt sigende i deres "rå" form.
At behovet er der er jeg ikke i tvivl om. Det har altid været der, men folk er bare blevet vant til de "hacks" der er benyttet, som f.eks. at bruge ae, oe og aa i stedet for æøå. Jeg tror at det handler om at vi skal bruge et stykke tid på at vende os til det nye, og så må dem der allerede har ejet et domæne med "ae", "oe"..-kombinationer få førsteret til de nye unicode-domæner, så vi undgår cybersquatting.
Meget meget lidt smart, henvender sig jo så kun til computere med dansk keyboard, hvad bliver det næste...kinetiske tegn osv.
hold dog adresserne i en standard ALLE har istedet for at begynde og sq lege smart med danske tegn.
Det er noget latterligt pjat
hold dog adresserne i en standard ALLE har istedet for at begynde og sq lege smart med danske tegn.
Det er noget latterligt pjat
En ting som folk ofte overser ved unicode-uris er at det jo ikke kun er browserne og webserverne der skal understøtte det, hvad med mailservere f.eks.
Man har så travlt med at www.øl.dk skal fungere at man helt glemmer at det nok ville være en fordel hvis webmaster@øl.dk også virkede.
Det er noget pop opfundet udelukkende med det formål at sælge flere domæner og for at undgå at dumme mennesker behøver at fatte hvorfor det hedder www.boernehaven.dk
Man har så travlt med at www.øl.dk skal fungere at man helt glemmer at det nok ville være en fordel hvis webmaster@øl.dk også virkede.
Det er noget pop opfundet udelukkende med det formål at sælge flere domæner og for at undgå at dumme mennesker behøver at fatte hvorfor det hedder www.boernehaven.dk
Så længe der ikke findes en ordentlig løsning med hensyn til IDN domæner, så burde man bare helt lade vær. Det er noget gøgl. :)
Jeg synes implementationen er et ordentlig hack, bare fordi man ikke kendte til UTF-8 mange år tilbage dengang man opfandt DNS. Synes ellers unicode-tegn er en god idé set fra et brugervenlighedssynspunkt. Det er blot fordi at folk (især nørder) er "indoktrineret" med ae, oe, aa at det er logisk at bruge, men det hedder nu engang børnehave og ikke boernehave. Når man nu bruger kræfter på at overgå til IPv6, så kunne man vel også lave en ny DNS-protokol der understøtter UTF-8 i samme omgang efter min mening. Det er ikke sikkert man skal tillade alle unicode-tegn, men det er en anden sag.
Ser ikke grunden til det. Og hvad så hvis man er i udlandet og skal skrive det på et tastatur uden æøå. Så skal man have fat i alt+???? koderne, og hvem kan huske dem og hvad nu hvis der ikke er et numpad? Hmm, synes det minder lidt for meget om forbrugsvanvid. Synes ikke om det. Der er ting der skal holde sig internationale, om så det er en dansk side!
Hvad rager det mig? Hvis folk gerne vil have tegn i deres domæner burde de nok tænke på at det ikke er alle browsere der understøtter tegn og også ÆØÅ.
Hvad gør man i lande hvor man skal til at rode igennem charsets og alt muligt bæ for at lave Æ Ø Å?
Nå. Det var en gentagelse
Jeg er fløjtende ligeglad, internettet bør være standardiseret og ikke nationaliseret/individualiseret. Ellers forsvinder hele formålet jo, og det har jo fungeret glimrende med oe ae og så videre..
Nå. Det var en gentagelse
Jeg er fløjtende ligeglad, internettet bør være standardiseret og ikke nationaliseret/individualiseret. Ellers forsvinder hele formålet jo, og det har jo fungeret glimrende med oe ae og så videre..
Der burde være en mulighed, der hed: ÆØÅ er en god idé, men ikke i nuværende form.
Problemet med æøå (og andre specialtegn) er, at det skulle have været med fra starten. Så havde der ingen problemer været med understøttelse, men det er klart at når det bliver indført, kommer der til at gå et stykke tid inden det kommer med.
Problemet med æøå (og andre specialtegn) er, at det skulle have været med fra starten. Så havde der ingen problemer været med understøttelse, men det er klart at når det bliver indført, kommer der til at gå et stykke tid inden det kommer med.
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.