mboost-dp1

Computerspil som en offentligt støttet eSport?

Gå til bund
Gravatar #51 - anars
18. jun. 2007 11:02
Jeg tilslutter mig #3 og alle andre, der har samme mening.

Alle der vil spille computerspil professionelt må finde penge til udgifter andetsteds. Det skal ikke være nogle af mine skattepenge i hvertfald. Hvis I har brug for vores penge, så er I ikke dygtige nok. Fat at vind og få sponsorere.
Gravatar #52 - fidomuh
18. jun. 2007 13:28

Hva er der for nogle ting, der trænes indvendigt i hovedet?

Mjah, det er ikke saalaenge siden jeg laeste om at man traenede hukommelse og generelt bare opfattelses evnen..

Saa hvad du "tror" staar lidt svagt ifht. diverse artikler man laeser ;)

Jeg tror ikke ens finmotorik bliver bedre af at man sidder og spiller dagen lang,

Eh? Ved du overhovedet hvad finmotorik saa er ?

Selvfoelgelig faar du bedre kontrol over musen ved hoejere hastigheder naar gamer meget.. Det er da logisk?

det samme med ens taktiske overblik. Man bliver ikke en bedre taktiker af at man kan DE_DUST ud og ind.

Men du bliver en bedre taktikker af at kunne regne ud hvordan man bruge DE_DUST's opbygning og design, til sin fordel ..

Og hvorfor tror du at vi kun snakker om CS?

Reflekser? Tjah, de kan nok trænes bedre på andre måder.

Ja, ligesom at loebning ogsaa kan traenes bedre end ved fodbold...
Saa lad os da afskaffe det.

Yeah, det er god logik :)

Hurtig tænkning? "Fjende, skyd" er nok ikke det, der kræver allermest tankegang.

Eh? Hurtig taenkning spaender over saa voldsomt mange situationer at jeg daarligt gider begynde at forklare dig det naar dit udgangspunkt er saadan der ;)
Gravatar #53 - Modvig
18. jun. 2007 13:36
Der er nu intet som en god fodboldkamp, men at se folk game Counterstrike, WC3 og så videre for offentlige penge, nej tak. Der er jo ikke noget fysisk hårdt ved at være gamer, enhver kan opnå dette såfremt de bare vil ofre nok. Sport ser jeg nu stadigvæk som fysiske udfolelser intens træning af håndled og fingermuskler.
Gravatar #54 - XorpiZ
18. jun. 2007 14:39

Mjah, det er ikke saalaenge siden jeg laeste om at man traenede hukommelse og generelt bare opfattelses evnen..

Saa hvad du "tror" staar lidt svagt ifht. diverse artikler man laeser ;)

Du finder dem bare frem.

Eh? Ved du overhovedet hvad finmotorik saa er ?

Selvfoelgelig faar du bedre kontrol over musen ved hoejere hastigheder naar gamer meget.. Det er da logisk?

Jeg er udmærket klar over, hvad finmotorik er. At man får bedre kontrol over en mus, har ikke ret meget med finmotorik at gøre, ligesom det heller ikke har noget med finmotorik at gøre, at man kan sparke bedre til en bold, fordi man træner mere.

Men du bliver en bedre taktikker af at kunne regne ud hvordan man bruge DE_DUST's opbygning og design, til sin fordel ..

Og hvorfor tror du at vi kun snakker om CS?

Det var blot et eksempel. Man bliver ikke en bedre taktiker. Man lærer DE_DUST at kende, men det gør ikke ens taktiske forståelse større i andre situationer end i netop den bane.

Ja, ligesom at loebning ogsaa kan traenes bedre end ved fodbold...
Saa lad os da afskaffe det.

Yeah, det er god logik :)

Snak om at lægge ord i munden på mig... Pointerede bare, at der sikkert er øvelser, der er langt mere effektive.

Eh? Hurtig taenkning spaender over saa voldsomt mange situationer at jeg daarligt gider begynde at forklare dig det naar dit udgangspunkt er saadan der ;)

Jo, begynd da venligst. Ellers er der ikke ret meget pointe i at fortsætte diskussionen.

Og så må du gerne svare på resten af mit indlæg også.

@Trylleklovn

Hvorfor er #53 ratet irrelevant? Fordi du er uenig? Hans indlæg er da hamrende relevant ifht. diskussionen. Lidt usselt at rate på den måde, fordi man ikke er enig :<
Gravatar #55 - mj
18. jun. 2007 16:24
Om det er man er fysisk aktiv under eSport kan vel diskuteres (Fatal1ty mener man er), men man afbrænder nok ikke det helt store. Det høres ofte, at børn bliver fede, og hellere skulle motionere noget mere. Så mon ikke en støtteordning til eSport ville være at skyde sig selv i foden?
Jeg kan så ikke forstå hvorfor skak anerkendes som en sport hvis eSport ikke gør.

Jeg spiller selv, og har gjort i 4-5 år, og jeg synes det ville være fedt, hvis man kunne få støtte til en server eller lignende.

Dog synes jeg, at man skal holde støtten til de fysisk aktive sporter, da jeg går ud fra at grunden til man giver støtten er for at formindske udbredelsen af fedme.

Hvis man en dag skulle støtte det, synes jeg hellere at det skulle være som en slags kulturstøtte.
Gravatar #56 - XorpiZ
18. jun. 2007 17:05
Du rater sgu underligt trylleklovn. Det er ret sørgeligt at rate folk dårligt, fordi du er uenige med dem.
Gravatar #57 - Hubert
18. jun. 2007 19:40

Hvis folk nu sidder inde og spiller computer i stedet for at dyrke gammeldags sport så falder befolkningssundheden hvilket vil koste samfundet penge, så dit argument holder ikke rigtig.

Husk nu folk har en tendens til at komme til skade når de dyrker motion. Det koster også kassen når folk har et ben der er gået i stykker og det skal fixes igen. For slet ikke nævne alle de alkohol skader der må komme i de laveste rækker i serie fodbold med alle de øl der bliver kørt i sækken efter hver kamp.

Hæve/sænke borde... har selv et på kontoret dog har jeg ikke rigtig brugt det endnu. Hvorfor dog stå op når man kan sidde ned.
Gravatar #58 - RD-sggm
18. jun. 2007 20:48
|EDIT: Fik ikke læst hele tråden, men tilføjede da lidt.|

Sport er i danmark bundet op på foreningslivet, hvilket eSporten ikke rigtig har taget til sig.

Hvis gamere samlede sig i en forening, nedsatte en bestyrelse med en formand, en kasser og 5 bestyrelsesmedlemmer og sørgede for at have nogle aktiviteter: kan der søges aktivitetstilskud fra kommunen og diverse andre steder. Desuden er det også muligt få tildelt foreningslokaler i nogle kommuner. Så havde folk et sted at samles.

Men en forening kræver engagerede og seriøse initiativtagere som arbejder hårdt for foreningen. Ved ikke om eSporten er moden til det i danmark.
Gravatar #59 - XorpiZ
18. jun. 2007 21:18

Præcis! Endelig en der har forstået det! :)
Gravatar #60 - fidomuh
18. jun. 2007 21:28
Du finder dem bare frem.

http://arstechnica.com/news.ars/post/20070207-8792...

Det var lige den foerste google fandt ..
Den viser ikke ligefrem at gamere er bedre end non-gamere, blot at FPS-gamere faar bedre visuel opfattelses evne end tetris gamere..

( Hvilket jo maa betyde at de forbedres generelt .. )

Jeg er udmærket klar over, hvad finmotorik er. At man får bedre kontrol over en mus, har ikke ret meget med finmotorik at gøre, ligesom det heller ikke har noget med finmotorik at gøre, at man kan sparke bedre til en bold, fordi man træner mere.

ahem?

Finmotorik er at bevaege fx dit haandled og fingre i meget smaa og praecis bevaegelser.

Saa hvordan kan det _IKKE_ traene finmotorik at oeve sig i dette? :)

Det var blot et eksempel. Man bliver ikke en bedre taktiker. Man lærer DE_DUST at kende, men det gør ikke ens taktiske forståelse større i andre situationer end i netop den bane.

Saa du mener altsaa at taktisk forstaaelse ikke kan overfoeres til andre lokationer / situationer?

At vi ioevrigt har langt flere baner og spil at vaelge imellem end DE_DUST, hjaelper ikke ligefrem dit argument :)

Snak om at lægge ord i munden på mig... Pointerede bare, at der sikkert er øvelser, der er langt mere effektive.

Ja, men du pointerede det i en debat om hvorvidt eSport skal stoettes, dermed maa det jo siges at vaere et argument imod dette?

Saa jeg pointerede ogsaa bare at der er oevelser der er langt mere effektive til at traene alt som alle andre sportsgrene kraever..

Jo, begynd da venligst. Ellers er der ikke ret meget pointe i at fortsætte diskussionen.

Eh? Har du spillet noget som helst andet end CS ?
Selv hvis vi kigger paa CS alene, saa vil der vaere langt mere i det end "peg og skyd" ... Men det ville du jo vide hvis du reelt har spillet det paa bare lidt mere end "jeg keder mig 10 minutter om soendagen"-plan ;)

Og så må du gerne svare på resten af mit indlæg også.

Nah, alene paa grund af at du bedre mig om det vaelger jeg at lade vaere... Jeg havde rent faktisk travlt, det var ikke fordi jeg ikek gad svare paa resten ;)

Bevares, man kan godt være social over nettet, men for at det fører til venskab osv, så kræver det altså, at man ses jævnligt.

Ses jaevnligt? Som i at man spilller sammen 2 timer hver dag, snakker sammen et par timer om dagen og generelt bruger lang tid paa at debattere strategi og hold-taktik? :)

Hvorfor skulle det ændre sig, bare fordi det var en forening?

Hvorfor er det noedvendigt at det skulle aendre sig ?

Jeg kender masser der har ret store sociale netvaerk med folk de kender online kun.
Jeg kender endda folk som er flyttet til udlandet som foelge af disse ting..

Og det er præcis den holdning, jeg tror langt de fleste gamere har. "Jeg gider ikke tage initiativ, men i andre må gerne, så skal jeg nok støtte!".

Og hvorfor er det et problem?
Jeg har ikke tiden eller interessen i at saette dette op eller igang.. JEg vil gerne tilbyde stoette iform af hjaelp til opsaetning af servere eller andet spas, men da jeg ikke selv har nogen interesse i at spille i "klubben", hvorfor skulle jeg saa vaere initiativ tager?

Derimod er det da direkte afskyeligt at folk IKKE vil stoette det, jeg pointerer bare at jeg gerne vil stoette det...

Den store forskel mellem f.eks. en gymnastiksal og så servere til en CS-forening, er at en gymnastiksal kan bruges til mange forskellige formål og af mange forskellige foreninger/skoler/fritidshjem/etc.

En CS-forening ?
Hvem snakker om en CS-forening?

Vi andre snakker om en eSports forening, hvad snakker du om?

En CS-server er noget mere begrænset på det punkt, da den for det meste vil blive brugt til CW's.

En "CS-server" som ogsaa kan bruges til 100 andre sportsgrene?
Og endda paa samme tid.. Hvor mange gymnastiksale kan bruge til basket og fodbold paa samme tid ? :)

Enig :)
Gravatar #61 - madsensen
18. jun. 2007 21:40
omg. "ja" fører

jeg ved ikke hvorfor, men da jeg sad og så denne video, så tænke jeg på jer herinde...

http://break.com/index/mom-tells-kid-no-more-warcr...
Gravatar #62 - smfe
18. jun. 2007 22:06
Jada hvorfor ikke når der fines millioner af PC/Konsol gamere over hele verden så ja hvorfor ikke en eSport.
Gravatar #63 - XorpiZ
19. jun. 2007 00:15

http://arstechnica.com/news.ars/post/20070207-8792.html

Det var lige den foerste google fandt ..
Den viser ikke ligefrem at gamere er bedre end non-gamere, blot at FPS-gamere faar bedre visuel opfattelses evne end tetris gamere..

( Hvilket jo maa betyde at de forbedres generelt .. )

Nu er 32 testpersoner et ret tyndt grundlag, og ikke ligefrem noget, man kan basere et fact på. Hvor mange seriøse undersøgelser kender du, hvor der kun er 32 testpersoner?

ahem?

Finmotorik er at bevaege fx dit haandled og fingre i meget smaa og praecis bevaegelser.

Saa hvordan kan det _IKKE_ traene finmotorik at oeve sig i dette? :)

Fordi pro-gamere generelt har en meget lav sensitivity, og derfor flytter musen en del mere end gennemsnits-pc-brugeren. Så hvis man skal være lidt grov, så har en gennemsnits-bruger bedre chancer for at træne sin finmotorik, hvis man skal tro på dit argument?

Saa du mener altsaa at taktisk forstaaelse ikke kan overfoeres til andre lokationer / situationer?

At vi ioevrigt har langt flere baner og spil at vaelge imellem end DE_DUST, hjaelper ikke ligefrem dit argument :)

Som sagt, så var DE_DUST også bare et eksempel, da den - afaik - stadig er en af de mest populære baner i CS. Man kan sikkert godt overføre taktisk forståelse i visse situationer, men hvornår fa'en sku man ellers få brug for "To mand til A, tre mand til B OG FORSVAR FOR HELVEDE"?

Eh? Har du spillet noget som helst andet end CS ?
Selv hvis vi kigger paa CS alene, saa vil der vaere langt mere i det end "peg og skyd" ... Men det ville du jo vide hvis du reelt har spillet det paa bare lidt mere end "jeg keder mig 10 minutter om soendagen"-plan ;)

Om jeg har spillet andet end CS? Det kommer an på niveauet. I mine unge dage spillede jeg en del CS, ikke på højt niveau, men en times tid om dagen vil jeg tro.
Grundlæggende ER CS (og de fleste andre fps) "peg og skyd" spil. At der kommer lidt andre ting indover som i Quake, hvor man skal huske, hvornår armoren respawner og lign. ændrer ikke på det faktum, at det primære formål er "peg og skyd".

Ses jaevnligt? Som i at man spilller sammen 2 timer hver dag, snakker sammen et par timer om dagen og generelt bruger lang tid paa at debattere strategi og hold-taktik? :)

Nej, som at ses irl. Jeg ved ikke hvor meget erfaring, du har med den slags, men der er altså kæmpeforskel på at snakke med folk over nettet (f.eks. WoW) og så snakke med dem irl. Det kan slet ikke sammenlignes, hvilket du forhåbentlig også er klar over.

Hvorfor er det noedvendigt at det skulle aendre sig ?

Jeg kender masser der har ret store sociale netvaerk med folk de kender online kun.
Jeg kender endda folk som er flyttet til udlandet som foelge af disse ting..

Hvorfor det er nødvendigt? Fordi folk altså _SKAL_ bevæge sig udenfor og ned i klubhuset engang imellem, hvis forening fortsat skal have støtte. Generalforsamling, bestyrelsmøder og den slags... Og jeg tror ikke, at en kommune er interesseret i at stille lokaler til rådighed, hvis ikke folk kommer ned og bruger dem.

Og hvorfor er det et problem?
Jeg har ikke tiden eller interessen i at saette dette op eller igang.. JEg vil gerne tilbyde stoette iform af hjaelp til opsaetning af servere eller andet spas, men da jeg ikke selv har nogen interesse i at spille i "klubben", hvorfor skulle jeg saa vaere initiativ tager?

Derimod er det da direkte afskyeligt at folk IKKE vil stoette det, jeg pointerer bare at jeg gerne vil stoette det...

Hvorfor det er et problem? Som sagt ovenfor, så er det altså tvingende nødvendigt, at folk tager et ansvar og noget initiativ. Hvor mange tror du gider bruge en masse af deres fritid på at stable en forening på benene, hvor folk kun melder sig ind, for at de kan få egen server/teamspeak? Tror du selv, at folk gider komme ned i "klubben" et par gange om ugen og bare hænge ud?

En CS-forening ?
Hvem snakker om en CS-forening?

Vi andre snakker om en eSports forening, hvad snakker du om?

Ændrer egentlig ikke på min pointe.

En "CS-server" som ogsaa kan bruges til 100 andre sportsgrene?
Og endda paa samme tid.. Hvor mange gymnastiksale kan bruge til basket og fodbold paa samme tid ? :)

Hvis en server skal bruges til f.eks. BF2, CS, UT og lign. på samme tid, så kræver det altså en heftig upload uden packetloss og latency. Jeg tvivler på, at kommunen gider betale ret mange penge for at i kan få en 100/100 dedikeret linje. Bevares, en 10/10 fra det lokale el-selskab er vel udmærket, men hvis i skal op og spille på "professionelt" niveau, så er det ikke acceptabelt, hvis serveren er bare lidt ustabil.
Og hvor mange andre sportsgrene, er det lige en server kan klare - udover "eSport"?

Dine intentioner er såmænd fine nok, men jeg tror ikke, du er klar over, det kæmpemæssige arbejde det er at drive en forening.

Lad os nu for sjovs skyld sige, at kommunen bevilger 20.000 til køb af en server og 3.000 månedligt til en god forbindelse.
Hvor skulle serveren placeres? I klubhuset? Hvem ville så køre ned og genstarte lortet, hvis den gik ned? Sku' man placere den ved formanden og lade ham betale strømregning? Skulle den stå i et professionelt hosting-center?
Det ville sikkert være billigere at stikke jer 250 kr til en server hos www.cs-hosting.dk, men hvis der så skulle en server op til DoD, en til BF2, en til UT, en til Quake etc., så render det da hurtigt op.

Hvis det skulle lykkedes for nogen at stable en succesfuld spil-forening på benene, så hatten af for dem.
Men med hånden på hjertet, hvor mange af jer fortalere ville bruge en masse fritid på at få det op og køre?
Gravatar #64 - Eniac
19. jun. 2007 08:35
#57 Jeg har skam også et hæve/sænkebord, men kun på arbejdet, så det er kun halvdelen af min PC-tid jeg kan udnytte det :-)
Gravatar #65 - MenZa
19. jun. 2007 08:49
Mens jeg er 100% for at computerspil bør anses som en sportsgren, synes jeg ikke at der skal være offentlig støtte til det, præcist ligesom jeg ikke synes at der skal offentlig støtte til de nuværende certificerede (så at sige), som de får nu.
Gravatar #66 - fidomuh
19. jun. 2007 08:57

Nu er 32 testpersoner et ret tyndt grundlag, og ikke ligefrem noget, man kan basere et fact på. Hvor mange seriøse undersøgelser kender du, hvor der kun er 32 testpersoner?

32 personers test data over din "jeg tror ikke" ..? :)

Fordi pro-gamere generelt har en meget lav sensitivity, og derfor flytter musen en del mere end gennemsnits-pc-brugeren. Så hvis man skal være lidt grov, så har en gennemsnits-bruger bedre chancer for at træne sin finmotorik, hvis man skal tro på dit argument?

Hm? De fleste "pro-gamere" jeg kender, koerer med en meget hoej sensitivity..
De fleste der spiller quake paa "hoejt plan" bruger en voldsomt hoej sens..

Jo hoejere sens, jo hurtigere kan du bevaege sigtekornet :P

Man kan sikkert godt overføre taktisk forståelse i visse situationer, men hvornår fa'en sku man ellers få brug for "To mand til A, tre mand til B OG FORSVAR FOR HELVEDE"?

Aha, saa det er altsaa fordi du ikke aner noget om taktik selv eller de forskellige scenarier man gennemtester?

De fleste clan'er jeg har snakket med ( som spiller paa "hoejt plan" ) bruger flere timer om ugen paa at gennemproeve forskellige scenarier :)

Hvorfor det er nødvendigt? Fordi folk altså _SKAL_ bevæge sig udenfor og ned i klubhuset engang imellem, hvis forening fortsat skal have støtte. Generalforsamling, bestyrelsmøder og den slags...

Hvorfor det?
Dit eneste argument er "det SKAL de bare!" ...?

Og jeg tror ikke, at en kommune er interesseret i at stille lokaler til rådighed, hvis ikke folk kommer ned og bruger dem.

Korrekt, hvorfor skulle de ogsaa goere det naar det ikke er noedvendigt?
Evt kan man krydre det lidt begge veje, saaledes at de lokaler der bliver stillet til raadighed, ogsaa kan bruges til andet saa folk skal booke sig ind..
( Ligesom man goer i alle andre foreninger ) ..

Hvorfor det er et problem? Som sagt ovenfor, så er det altså tvingende nødvendigt, at folk tager et ansvar og noget initiativ.

Jada? HVor siger jeg at det ikke er noedvendigt?

Hvor mange tror du gider bruge en masse af deres fritid på at stable en forening på benene, hvor folk kun melder sig ind, for at de kan få egen server/teamspeak?

Hvis der er tilpas mange som foeler for det, saa er det vel ikke kun derfor de tilmelder sig...?

Ligesom at folk ikke tilmelder sig et fodboldhold, bare for at sidde paa graesset og kukkelure ..

Det koster altsaa penge det her, det er ikke gratis ..

Tror du selv, at folk gider komme ned i "klubben" et par gange om ugen og bare hænge ud?

Hvorfor er det noedvendigt?
Jeg kender ikke nogen fodboldspillere som kommer ned i "klubben" og bare "haenger ud" .. De kommer der for at spille med holdet, hvad de laver bagefter staar for egen regning ..

Hvis en server skal bruges til f.eks. BF2, CS, UT og lign. på samme tid, så kræver det altså en heftig upload uden packetloss og latency. Jeg tvivler på, at kommunen gider betale ret mange penge for at i kan få en 100/100 dedikeret linje.

Hvis vi sammenligner med koeb og bevarelse af en gymnastiksal, saa er det ingen penge at stille dette til raadighed..

Bevares, en 10/10 fra det lokale el-selskab er vel udmærket, men hvis i skal op og spille på "professionelt" niveau, så er det ikke acceptabelt, hvis serveren er bare lidt ustabil.

Hvilket jo er aarsagen til at man kan have blot een server som er klippestabil og udstyret til de store kampe, de smaa traeningskampe kan godt overleve lidt ustabilitet..

Og CS tager fx ikke saerligt mange resourcer, hverken af serveren eller baandbredden..

Og hvor mange andre sportsgrene, er det lige en server kan klare - udover "eSport"?

Hvor mange andre sportsgrene end "idraet" kan udoeves i en gymnastiksal?
( Ideen er jo at de forskelleige genrer eller spil, skal vaere de forskellige "grene" indenfor eSport.. )

Dine intentioner er såmænd fine nok, men jeg tror ikke, du er klar over, det kæmpemæssige arbejde det er at drive en forening.

Det er jeg fint klar over?
Flere i min familie staar for blandt fodbold, boligforening og en kollega herude fortaeller flittigt om Dansk Idiansk Forening..

Lad os nu for sjovs skyld sige, at kommunen bevilger 20.000 til køb af en server og 3.000 månedligt til en god forbindelse.

Hvilket er en broekdel af det der tildeles alle andre, saa ja det ville vaere en fin start :D

Hvor skulle serveren placeres? I klubhuset?

Selvfoelgelig?

[quote]Hvem ville så køre ned og genstarte lortet, hvis den gik ned?

Frivillige? Hvem coacher lilleput-holdet?
Hvem soerger for at der er bolde til fodbold holdet?

Julemanden?

Sku' man placere den ved formanden og lade ham betale strømregning?

Det er da saa ulogisk at det goer helt ondt?
Hvor mange fodboldtraenere kender du der har en fodboldbane i baghaven?

Eller bare fodbold udstyret? :)

Skulle den stå i et professionelt hosting-center?

Det er ogsaa klart en mulighed :)

Det ville sikkert være billigere at stikke jer 250 kr til en server hos www.cs-hosting.dk, men hvis der så skulle en server op til DoD, en til BF2, en til UT, en til Quake etc., så render det da hurtigt op.

Hvilket er aarsagen til at det er billigere at stille en server op selv.

Hvis det skulle lykkedes for nogen at stable en succesfuld spil-forening på benene, så hatten af for dem.

Helt sikkert :)

Men med hånden på hjertet, hvor mange af jer fortalere ville bruge en masse fritid på at få det op og køre?

Men hele pointen er vel at dem som oensker denne forening, skal bruge en masse tid paa det?
Hvorfor skal jeg bruge tid paa det naar jeg ikke har oenske om at deltage..?

Hvorfor vil DU smide en kaep i hjulet?
Det er hele min pointe, og det er DET poll'en handler om.

Jeg vil gerne stoette projektet, hvorfor vil DU ikke?
Gravatar #67 - XorpiZ
19. jun. 2007 10:08

32 personers test data over din "jeg tror ikke" ..? :)

Jeg tror, du er blevet forvirret nu. Jeg spurgte ind til, hvilke ting, det var man trænede _udover_ de ting, du nævnte. Og så kommer du med en test, hvor 32 personer deltog. 32 personer er ikke et stort nok statistisk grundlag til at bevise noget som helst.

Hm? De fleste "pro-gamere" jeg kender, koerer med en meget hoej sensitivity..
De fleste der spiller quake paa "hoejt plan" bruger en voldsomt hoej sens..

Jo hoejere sens, jo hurtigere kan du bevaege sigtekornet :P

Det kommer nok an på spillet, men mit indtryk er, at i de fleste "hurtige" spil, der har folk en lav sensivity for at ramme mere præcist.

Aha, saa det er altsaa fordi du ikke aner noget om taktik selv eller de forskellige scenarier man gennemtester?

De fleste clan'er jeg har snakket med ( som spiller paa "hoejt plan" ) bruger flere timer om ugen paa at gennemproeve forskellige scenarier :)

Igen, det var et eksempel. Men så kan du vel passende vise mig en 2-3-4 eksempler, på hvordan man kan overføre en taktik fra CS til den virkelige verden?

Hvorfor det?
Dit eneste argument er "det SKAL de bare!" ...?

Har du overhovedet læst kravene til en forening?!? Der _skal_ afholdes generalforsamling osv. Og det kræver altså, at folk bevæger deres luksuskadaver udenfor.

Hvorfor er det noedvendigt?
Jeg kender ikke nogen fodboldspillere som kommer ned i "klubben" og bare "haenger ud" .. De kommer der for at spille med holdet, hvad de laver bagefter staar for egen regning ..

Hele forskellen er, at når man spiller fodbold, så kommer man ned i klubhuset for at mødes inden kampene/træning osv. Det gør man vel næppe, når det kommer til computerspil, så sidder folk jo derhjemme. Der er ikke ret meget ræson i at give jer egne lokaler.

Hvis vi sammenligner med koeb og bevarelse af en gymnastiksal, saa er det ingen penge at stille dette til raadighed..

Nu slynger du vel bare konklusioner ud, uden at vide den reelle pris for hverken det ene eller det andet....
Men jeg kan da nævne, at i en tilfældig kommunes referat jeg fandt, der koster det 75.000 om året at vedligeholde en gymnastiksal.

En gymnastiksal, der vel og mærke bliver brugt af alle aldersklasser, til alle formål - skoleidræt, div. fællesmøder på skolen, gymnastik osv.
Hvordan du vil sammenligne det med en server, der bliver brugt til én ting - nemlig at spille computer på.. det går sgu over min forstand.

Frivillige? Hvem coacher lilleput-holdet?
Hvem soerger for at der er bolde til fodbold holdet?

Julemanden?

Hvilket diskussionsniveau! Man forbløffes virkelig.
Du missede min pointe. Det jeg mente var, at hvis der sidder 5-10 mand og er igang med en CW - og serveren pludselig går ned. Hvem af de 5-10 mand tror du så gider gå/løbe /cykle ned og genstarte lortet, såfremt det regner eller sner? Eller skulle det være en helt anden, der skulle gøre det?

Hvis man nu skal drage paraleller til dit fodbold-eksempel:

I fodbold, der har man en fast tid, hvor man kender træningstiderne. Ikke noget med at komme ned kl 23 en sen aften og lave underlige ting.

I "eSport", kan det i princippet være døgnet rundt, hele ugen. Dvs der skal altid være en klar til at tage ned i klubhuset og ordne lortet.

Men hele pointen er vel at dem som oensker denne forening, skal bruge en masse tid paa det?
Hvorfor skal jeg bruge tid paa det naar jeg ikke har oenske om at deltage..?

Hvorfor vil DU smide en kaep i hjulet?
Det er hele min pointe, og det er DET poll'en handler om.

Jeg vil gerne stoette projektet, hvorfor vil DU ikke?

Hvorfor jeg ikke vil støtte projektet? Fordi jeg absolut ingen interesse har i eSport, ligeså vel som ridesport og andre obskure ting.

Jeg har aldrig sagt, at i ikke må lave en forening og søge om støtte, jeg prøver bare at se det fra kommunens side. Jeg forstår såmænd glimrende, hvorfor de ikke vil give penge til den slags.

Hvis folk får en forening op og stå, incl. offentlig støtte, jamen så er det da fint. En forening fra eller til, jeg ikke interesserer mig for gør ikke mig noget. Hvis kommunen siger god for det, så har i ligeså meget ret til støtte som alle andre.
Gravatar #68 - fidomuh
19. jun. 2007 10:26

Jeg tror, du er blevet forvirret nu. Jeg spurgte ind til, hvilke ting, det var man trænede _udover_ de ting, du nævnte.

Ah, paa den maade.. Jamen visuel opfattelse ?
Det er hvad testen gaar ud paa.

Og så kommer du med en test, hvor 32 personer deltog. 32 personer er ikke et stort nok statistisk grundlag til at bevise noget som helst.

Det er et stoerre grundlag end "det tror jeg ikke", saa indtil du modbeviser det, saa staar den fint :)

Det kommer nok an på spillet, men mit indtryk er, at i de fleste "hurtige" spil, der har folk en lav sensivity for at ramme mere præcist.

Mjoh, det er nok en kombination af praecision og hurtighed..
Men derfor er det stadig ulogisk at folk skulle sidde med 0.00001 i sens og hive musen 10 meter til siden for at dreje rundt ;)

( Jeg ved godt at der er en del som goer dette, men jeg har endnu ikke set det ved stoerre konkurrencer ;) )

Men det afhaenger klart af spil :)

Igen, det var et eksempel. Men så kan du vel passende vise mig en 2-3-4 eksempler, på hvordan man kan overføre en taktik fra CS til den virkelige verden?

Tjah, for at tage den simpleste.. Udnyttelsen af en bro og de taktiske muligheder man kan finde frem til blot ved at analysere omraadet..?

Samme teori kan overfoeres til naesten alle mulige situationer..

Har du overhovedet læst kravene til en forening?!? Der _skal_ afholdes generalforsamling osv. Og det kræver altså, at folk bevæger deres luksuskadaver udenfor.

Nej det goer ej.
Og selv hvis det gjorde, saa kraever dette _STADIG_ ikke at der forefindes et klubhus ..

Hele forskellen er, at når man spiller fodbold, så kommer man ned i klubhuset for at mødes inden kampene/træning osv. Det gør man vel næppe, når det kommer til computerspil, så sidder folk jo derhjemme.

Om jeg sidder derhjemme, eller i et klubhus, er ret ligemeget med nutidens tekniske muligheder for kommunikation og visuel deling ..

Der er ikke ret meget ræson i at give jer egne lokaler.

Nej, det er ogsaa kun dig der mener vi SKAL have det..

Nu slynger du vel bare konklusioner ud, uden at vide den reelle pris for hverken det ene eller det andet....

Ligesom dig?

Men jeg kan da nævne, at i en tilfældig kommunes referat jeg fandt, der koster det 75.000 om året at vedligeholde en gymnastiksal.

Regne regne regne. 75.000 / 12 = >3.000 om maaneden?

En gymnastiksal, der vel og mærke bliver brugt af alle aldersklasser, til alle formål - skoleidræt, div. fællesmøder på skolen, gymnastik osv.
Hvordan du vil sammenligne det med en server, der bliver brugt til én ting - nemlig at spille computer på.. det går sgu over min forstand.

Men der bliver spillet en masse forskellige ting paa den.. Og desuden kan den ogsaa snildt bruges til at servicere andre ting hvis du vil dele det op i tidspunkter..

IE, din gymnastiksal bliver naeppe bruge til faellesmoeder og fodbold samtidigt..

Ioevrigt saa tror jeg naeppe din gymnastiksal har koster 20.000 at koebe / bygge .......

Hvilket diskussionsniveau! Man forbløffes virkelig.

Ja, jeg er helt enig :)

Du missede min pointe. Det jeg mente var, at hvis der sidder 5-10 mand og er igang med en CW - og serveren pludselig går ned. Hvem af de 5-10 mand tror du så gider gå/løbe /cykle ned og genstarte lortet, såfremt det regner eller sner? Eller skulle det være en helt anden, der skulle gøre det?

Nu er det ikke saerligt svaert at lave remote login eller muligheder for hard-reboot udefra..
Saa der er stadig ingen grund til at bevaege sig udenfor medmindre vi reelt snakker om at serveren gaar i stykker..

Og saa er det praecis samme scenarie som ved en gymnastiksal ..

Derudover var min pointe jo netop ogsaa at man ikke spillede CW paa de "smaa" servere, men netop kunne have en lidt dyrere og mere stabil server til dette.

Hvis man nu skal drage paraleller til dit fodbold-eksempel:

I fodbold, der har man en fast tid, hvor man kender træningstiderne. Ikke noget med at komme ned kl 23 en sen aften og lave underlige ting.

Og dette kan ikke overfoeres til eSport fordi hvad? Du er fantasiloes?

I "eSport", kan det i princippet være døgnet rundt, hele ugen. Dvs der skal altid være en klar til at tage ned i klubhuset og ordne lortet.

_KAN_ ... _KAN_ ffs ... Jeg bliver traet af at udpensle det saa meget..

Og har du nogensinde koert en server selv?
Et hurtigt opslag viser at min kollegas CS server har koert stabilt i over et aar .. Den kostede lige over 7.000..

Hvorfor jeg ikke vil støtte projektet? Fordi jeg absolut ingen interesse har i eSport, ligeså vel som ridesport og andre obskure ting.

Godt saa, hvorfor saa argumentere for at det _IKKE_ skal stoettes..

Saa kan dit argument vel summeres op til at du mener intet skal stoettes?

Jeg har aldrig sagt, at i ikke må lave en forening og søge om støtte, jeg prøver bare at se det fra kommunens side. Jeg forstår såmænd glimrende, hvorfor de ikke vil give penge til den slags.

Aha, det goer jeg ogsaa, men det har absolut intet med eSportens "krav" at goere..
Det er snaevertsynethed og ignorance, tbh..

Hvis folk får en forening op og stå, incl. offentlig støtte, jamen så er det da fint. En forening fra eller til, jeg ikke interesserer mig for gør ikke mig noget. Hvis kommunen siger god for det, så har i ligeså meget ret til støtte som alle andre.

Godt saa, jamen saa er vi jo helt paa samme boelgelaengde.. :P
Gravatar #69 - TheThufir
19. jun. 2007 11:25
Jeg stemte klart nej. Jeg synes generelt de fleste former for sport er grinagtige, og direkte latterlige (eller ihvertfald er blevet det) Se på fodbold i Danmark! :P

Og om staten skulle poste penge i at små 14-15 årige kan sidde og råbe: "FOR FANDEN MAND!!! DU KAN SKU DA IKKE SKYDE GENNEM KASSEN!!!" aldrig i livet! :P

Fjern alt hvad der hedder statsstøttet sport, og lad fjolserne der løber frem og tilbage på en græsplæne efter noget læder med luft i, betale selv!

Desuden er sport @ tv noget af det mest intetsigende tv imo. Hurra for DR at de netop skærer ned der.. (Dog ikke hurra for nedskæringer generelt..) :P

Ej okay.. Måske lidt hårdt sagt, og der skal selvfølgelig være plads til jer sportsnørder! Men synes bare ikke det kan være rigtigt at alle skal være med til at betale for det :)

Og da slet ikke hvis man ikke får noget motion af det!

Desuden har jeg lagt mærke til at folk der spiller rigtig meget Counter-Strike (ex.) har enormt dårlige nerver når man snakker med dem. De kan ikke koncentrere sig om at snakke med en, men bliver nød til at stå og hoppe på stedet, bide negle eller lignende. (ved ikke om det bare er mig?) :P
Gravatar #70 - owrflow
19. jun. 2007 11:33
okay for at man kan spill fodbold kræver det også et med græs, men det stykke græs de dele med 10 andre sportsgrene.

Hvorfor?
Hvorfor dog goere noget saa ineffektivt.. Hvorfor ikke bare lade alting koere online som det goer nu, eneste forskel er at vi faar det anerkendt i danmark og evt. noget statsstoettet konkurrence...

Hvis alligevel bare skal sidde hjemme med ders eget udstyr og spille over nettet. Hvad skal de så bruge penge til.
Gravatar #71 - XorpiZ
19. jun. 2007 11:40

Godt saa, jamen saa er vi jo helt paa samme boelgelaengde.. :P

Det tror jeg egentlig også vi er. Resten er vist bare flueknepperi, fordi ingen af os gider give os :p Vi kunne godt blive ved resten af ugen, men det har ingen af os vel lyst til.

Lad os blive enige om, at foreninger som sådan har ret til statsstøtte, såfremt vedtægter osv er i orden. :)
Gravatar #72 - fidomuh
19. jun. 2007 13:01

Opsaetning af en reel konkurrence ?
Ligesom vi har DM i ungdomsfodbold fx ...

Og evt til servere..

Og nu handler det jo netop ikke om penge, men om anerkendelse.. :)

Ja, det tror jeg egentligt ogsaa :P

Lad os blive enige om, at foreninger som sådan har ret til statsstøtte, såfremt vedtægter osv er i orden. :)

Praecis :)

Jeg troede jo netop dit udgangspunkt var at eSport IKKE skulle have det.. Det er jo selvsigende at de skal foelge samme regler for stoette som alle andre ;)
Gravatar #73 - wendelboe
20. jun. 2007 20:20
Det hedder cola og det er allerede udbredt :D

mht. til esport
sport er et stort ord
der er stillestående sport og fyssisk sport
enten skal det hele have støtte ellers skal det deles op og enkelte skulle have støtte

alternativ forslag til politikerne ville være at man selv valgte hvad pengene skulle gå til hver enkelt og man SKAL vælge min. x antal "sportsgrene"
Gravatar #74 - gnаrfsan
21. jun. 2007 10:01
Tror ikke at der er nogen, der gider at se det.
Gravatar #75 - cyandk
22. jun. 2007 07:22
Copenhagen-eSport har som den første danske esport orginasation taget direkte kontakt til DIF. Dette kunne læses i metroexpress og urban under "kultur". Formanden for DIF sagde at de allerede har snakket om at støtte eSport, men ikke som almindelig sport men simpelthen som "eSport" da der som andre pointerer IKKE er fysisk aktivitet.

Direktør for professionelt computerspil-hold vil have computerspil anerkendt som seriøs sport. Danmarks Idræts-Forbund er ikke afvisende

At få computerspil optaget i Danmarks Idræts-Forbund giver da også ganske god mening, mener spilforsker Jonas Heide Smidt fra IT-Universitetet.

- Der er uden tvivl en masse forældre, der er bekymrede over, at deres børn spiller computer. Der er i høj grad brug for mere ordnede forhold, siger Jonas Heide Schmidt.

www.copenhagen-esport.dk
#copenhagen-esport @ quakenet.org

Nyheder

http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=31191

http://media.ncom.dk/index.php/video/id=267/sectio...

http://ekstrabladet.dk/sport/anden_sport/anden_spo...

http://www.e-pages.dk/urban/157/63
Gravatar #76 - cyandk
22. jun. 2007 07:48
oh noes glemte en quote og ka ik edit? :P

Men vi vil meget gerne have en dialog på området. Computerspil er en attraktiv kultur, for mange 14-18-årige går netop fra organiseret idræt over til computerspil, og det kan være, fordi vi er for traditionelt tænkende, siger Karl Chr. Koch, der sammenligner situationen med, da bordtennis i 1948 blev anerkendt som officiel idræt i Danmarks Idræts-Forbund.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login