mboost-dp1

Bedste version af Hitchhiker's Guide to the Galaxy?

Gå til bund
Gravatar #1 - NFX
13. dec. 2005 23:01
Bøgerne, helt klart.
Og "42" er overrated.
Gravatar #2 - GReaper
13. dec. 2005 23:02
Mener helt klart at mini serien er den bedste version
Der mangler for mange ting i filmen men den er dog stadig udemærket og skal da erhverves når der kommer en SE version
Gravatar #3 - Norrah
13. dec. 2005 23:04
Bøgerne er uden tvivl det bedste, jeg var mere end bare skuffet første gang jeg så filmen.
Den er simpelthen for langt fra alt der er fedt ved bøgerne. Men jeg vil nu alligvel se den næste film når den kommer, and so on.
Gravatar #4 - The-Lone-Gunman
13. dec. 2005 23:08
Den gamle BBC tv-serie er ret god, men det slår slet ikke de fænomenale bøger; man kan praktisk talt slå op i dem, i blinde, og finde geniale udsnit.

Kort sagt: LÆS DEM og gør det på engelsk.

Filmen var ikke dårlig, men heller ikke fantastisk. Har aldrig hørt radiospillet, men det kommer nok.
Gravatar #5 - moestrup
13. dec. 2005 23:11
hvad fanden er det?
Gravatar #6 - Roadkill
13. dec. 2005 23:13
42 er vel svar nok, men ellers er bøgerne jo de bedste, selvom filmen også er ret okay
Gravatar #7 - flashgordon
13. dec. 2005 23:40
Kommer der flere film? Det lyder sprødt. Du skulle vel ikke ligge inde med en URL til mere info om de andre film?

Jeg stemte selvfølgelig også bøgerne, og det kan kun anbefales at læse dem på engelsk.

Til interessede kan jeg nævne, at der er lavet et rent tekst-baseret computerspil tilbage i 1987. Sjovt at prøve for en rigtig fan, og totalt intetsigende for alle andre.
Forfatteren Douglas Adams nåede også at være med til at lave et andet spil som hedder Starship Titanic.
Er der nogen der har prøvet der? For jeg har desværre ikke.
Gravatar #8 - NFX
13. dec. 2005 23:42
#2:
PT er der ingen der har stemt på tv-serien - har du ramt forkert? ;)
Gravatar #10 - Herskegut
13. dec. 2005 23:50
Filmen da ok.. selvom den svæver til at være under middel.. synes til gengæld at tv-serien er go! derfor får den klart en stemme!

hov, ser ud til at jeg er den eneste der har stemt sådan :P
Gravatar #11 - BurningShadow
14. dec. 2005 00:05
Bøgerne er helt klart de bedste. TV-serien er ganske god, men filmen er den værste omgang lort, der endnu er blevet lavet.
Gravatar #12 - Regus
14. dec. 2005 00:22
Hvordan kan man svare andet end 42? Det er jo direkte useriøst :-P
Gravatar #13 - BurningShadow
14. dec. 2005 00:25

42 er ikke en version af H2G2, det er H2G2. Derfor er det useriøst at stemme "42" ;-)
Gravatar #14 - demolition
14. dec. 2005 00:30
Mon ikke stemmerne er nogenlunde proportionelt med hvad folk har hørt/set? IMHO er radiospillet den allerbedste udgave, men hvis folk ikke har hørt den, kan de selvfølgeligt ikke vurdere den. :-)
Gravatar #15 - m_abs
14. dec. 2005 00:46
Har kun set TV serien og filmen, desværre ikke lige taget mig sammen til at læse bogen endnu. TV-serien er klart sjovest, filmen var knap så sjov.
Gravatar #16 - Dan
14. dec. 2005 00:48
Jeg er kommet til sidste bog i trilogien i fem dele plus en (på engelsk selvfølgelig), og den er helt anderledes skrevet end resten af dem (hvilket er et plus, læs nedenfor).

Jeg synes rigtig godt om humoren, men 600 sider hvor det kører i det samme, det er simpelthen for meget, så BBC's miniserie fik min stemme.

Filmen er okay, men kommer ikke op i nærheden af serien.
Radiospillet tror jeg ikke jeg kommer til at høre, selv om jeg nok burde.
Gravatar #17 - dvaske
14. dec. 2005 06:10
Bogen, klart (har godt nok ikke hørt radiospillet, det må jeg gøre #14).

Jeg synes filmen var ok, stemningen fra bøgerne var fanget, men der manglede, som altid, en helt masse.
Hvad sker der tilgengæld med den nye titel: Blafferens Galakseguide, den stinker da bare i forhold til den gamle danske:
Håndbog for vakse galakseblaffere!
Gravatar #18 - dyg
14. dec. 2005 06:19
Bogen, men den er godt efterfulgt af både tv-serien og radiospillet.

Filmen var derimod stinkende ringe. Den kørte alt for meget på slapstick-humor i stedet for den sorte britiske humor, som Douglas er leverandør af.
Gravatar #19 - Cyrack
14. dec. 2005 07:04
I prioriteret rækkefølge:
Radio-spillet
Bøgerne
TV-serien (vildt lavbudget serie, men total iorden britisk humor!)
[Al spin-off til Hicthhickers Guide to The Galaxy]
Filmen

Filmen er simpelthen ikke god nok, den humor der var Douglas Adams varemærke er blevet erstattet af en gang Hollywood inspireret fald-på-halen-komedie, så med mindre man ikke kender noget hele det univers Douglas har opbygget, skal man lade være med at se filmen, man bliver bare skuffet.

BTW. Hvorfor har Zaphod to hoveder over hinanden? I alt det materiale jeg har kunnet finde er de fleste enige om at hans hoveder sidder ved siden af hinanden!
Gravatar #20 - Bundy
14. dec. 2005 08:37
#7 : Jeg har også prøvet det der tekstbaserede spil, men det var umuligt at komme ret langt i det.
Og starship titanic var desværre ikke særlig sjovt, mest pga af det var en stor bug.
Gravatar #21 - wrune
14. dec. 2005 09:03
Har aldrig oplever noget mere spild af min tid som da jeg tog i biografen for at se den film... har aldrig læst bøgerne eller noget andet... men den film var næsten lige så dårlig polleficktion... SPILD AF MIN TID... !!!
Gravatar #22 - kiwi
14. dec. 2005 09:24
Har hverken læst, set eller hørt nogen af delene. Er bekendt med det, men har egentlig ikke haft lyst til at opleve nogle af delene. Mit svar blev "Hvad?!".
Gravatar #23 - Qrup
14. dec. 2005 09:44
Kun de personer der har været igennem ALLE 'versioner' af guiden kan med rette stemme i denne poll. Jeg stemte '42' fordi jeg ikke troede, at det havde noget at gøre med guiden... der blev jeg så klogere. Min geekfactor er åbenbart for lav til at deltage i denne poll.

Jeg har set filmen og den var da OK.
Gravatar #24 - Gruesome
14. dec. 2005 10:38
Har kun hørt et par afsnit af radiospillet så derfor kan jeg ikke udtale mig så meget om det, andet end jeg synes det var glimrende.

Har læst alle bøgerne to gange, og de er fantastiske, så de fik min stemme. Vil ikke udelukke at radiospillet måske er bedre, men det kan jeg naturligt nok ikke udtale mig om.

Mini serien var okay. Den fulgte bogen godt og var meget underholdende (selvom et rumskib lavet i miniature af en gammel tennissko ser lidt dodgy ud).

Men filmen... Den er dårlig på så ufatteligt mange planer. Den er blevet så gennemvædet af alt det sørgelige bras der er Hollywood. Den er dårligt instrueret, skuespillerne spiller ikke særligt godt, scriptet er ikke andet end en blendet cocktail af bøgerne og en dårligt sitcom.

Det review her beskriver meget godt hvad jeg følte da jeg så filmen.
Gravatar #25 - Klan
14. dec. 2005 11:00

Der er da ikke tale om en trilogi?
Mener helt bestemt der er 4 bøger i serien...
Gravatar #26 - andeo
14. dec. 2005 11:05
som jeg kan læse fra Wikipedia, så er der faktisk 5,
men af en eller anden grund hedder det trilogy :S

don't ass me why

#27 jeg aner faktisk ikke noget om "Hitchhiker's Guide to the Galaxy", jeg finder bare info og fortæller videre, som jeg så håber er rigtigt...
Gravatar #27 - The-Lone-Gunman
14. dec. 2005 11:08
#26 - Fra dit eget link:

The books are described as "a trilogy in five parts", having been described as a trilogy on the release of the third book, and then a "trilogy in four parts" on the release of the fourth book. Some versions of the fifth book also have the words "The fifth part of the increasingly inaccurately named Hitchhiker Trilogy" on the cover.

Hvorfor så? Fordi det passer perfekt til humoren i dem.
Gravatar #28 - Disky
14. dec. 2005 11:22
Det originale hørespil er rigtigt godt, bogen er rigtig god, BBC's serie er rigtigt god og den nye film er også rigtig god.

Alle sammen på hver deres måde.

Mange forsøger at få deres egen tolkning af bogen presset ind i den nye film og bliver derfor evt. skuffet.
Sådanne skal man selvfølgelig ikke gøre, filmatiseringen er netop dem der har lavet filmes fortolkning af bogen, og lige i dette tilfælde har Douglas selv været med så længe han nu kunne.

Men ligemeget hvilken bog man filmatiserer er der altid folk der piver.
F.eks. LOTR piver mange over Bombardil mangler, jeg er personligt glad for han er væk, for han var da ret irriterende i bogen. Og det samme gælder ca. alle ændre bøger der er blevet ti film.
Gravatar #29 - dyg
14. dec. 2005 11:54
Off-topic

#28 - Pas nu på, at du ikke får en flamewar igang. Personligt nød jeg Tom's optræden i LotR, men forstår fint grunden til, at PJ & Co udelod ham. Han har jo ingen betydning for historiens fremskridt.
Gravatar #30 - cold_dane
14. dec. 2005 12:12
Newz.dk = Nyheder for Nørder.... Ergo burde alle der har stemt "Hvad?" automatisk udelukkes for evigt. Derudover er der da ingen tvivl om at bøgerne på engelsk er den bedste version da de er de eneste der har hele historien med.
Gravatar #31 - fennec
14. dec. 2005 12:20
#25 og #26
Der er faktisk en 6 bog også, selv om den kun er omkring 6 sider :o)

Til dem som ikke har læst dem endnu, er den kommet som et samlet bind med alle 6 bøger:
link
Gravatar #32 - Disky
14. dec. 2005 12:45
Det var derfor jeg skrev at jeg personligt syntes han var irriterende. Hvis folk vil starte en flamewar pga. en skribents personlige mening, siger det meget mere om dem end om skribenten :)
Gravatar #33 - dyg
14. dec. 2005 13:05
#32 - Jeg ved bare af erfaring, at lige netop den slags udtalelser hurtigt udvikler sig til noget grimt :D Og Newz plejer jo ikke at stå tilbage, når det kommer til tilsvininger af personlige meninger.
Gravatar #34 - Disky
14. dec. 2005 13:25
Det har du så desværre helt ret i, ikke alle herinde kan klare man ikke har samme mening som dem.
Gravatar #35 - knasknaz
14. dec. 2005 13:27
Jeg må jo indrømme at so far har jeg kun hørt BBC radioshow'et, så jeg burde slet ikke have stemt, da jeg jo ikke kan vide om det var bedre eller dårligere end de andre ting.

For den her afstemning kræver jo faktisk at man både har læst bøgerne, set filmen, set serien og hørt radiospillet, før man egentlig er fuldt i stand til at stemme i den poll! Har folk virkelig det? ;)
Gravatar #36 - Disky
14. dec. 2005 14:11
Jeg har hørt det originale hørespil, læst bøgerne på dansk, læst bogen på engelsk, set BBC serie (har dem på DVD) samt set den nye film i biffen.

Og jeg elsker alle udgaver på deres egen måde.
Gravatar #37 - ZM4573R
14. dec. 2005 15:26
forsøgte at se filmen 3 gange, faldt i søvn alle 3 gange.. Dumme biografpenge.. dumme biografpenge..
Det siger mig intet sådan noget rum-halløj... :)
Gravatar #38 - knasknaz
14. dec. 2005 15:45
Disky: Respekt. :]

#37: Hvorfor var det lige at du valgte at prøve hele tre gange?
Gravatar #39 - mr ac
14. dec. 2005 15:58
'nuf said:

42
Gravatar #40 - Færk
14. dec. 2005 16:10
2 posts fra nu, er der en eller anden tåbe der skriver

"#42! LOL"
Gravatar #41 - -xero-
14. dec. 2005 16:32
stemte 42, eftersom jeg hverken har læst bøgerne, set filmene eller noget af det andet.. men kunne da godt være jeg skulle komme igang med at de bøger så.. hvornår er de skrevet ?
Gravatar #42 - ajust
14. dec. 2005 17:52
42 er svaret på....alt?
Gravatar #43 - theone
14. dec. 2005 19:20
Klart ratiospillet! Bare marvins stemme alene gør det!
Gravatar #44 - Ghydda
14. dec. 2005 23:38
Min stemme går klart på hørespillet. Det er den originale, mest rigtige og ultimativt også den sjoveste. Jeg kender intet andet kunstværk, som indeholder så præcis timing af ALT.
Det skulle da lige være 'the Parrot Sketch' af Monty Python. Men den varer jo kun 10 minutter. Så HHG2TG er en langt større præstation.

TV-serien er god.
Bøgerne er gode.
Filmen er helt okay.

Men hørespillende er toppen af toppen! Bravo!
Gravatar #45 - Denn
15. dec. 2005 05:46
42

Men den robot i filmen den er altså lidt sej.

"Jeg har snakket med rumskibet"
"Når da, hvad sagde den så?"
"Den kan ikke lide mig"

Den er så deprimeret at det er sjovt :D
Gravatar #46 - El_Coyote
15. dec. 2005 07:07
enig med #44 hørespillet er hylemorsomt :)
Gravatar #47 - bambi
15. dec. 2005 08:50
Andre der kan huske det danske hørespil Turen går til mælkevejen?

Hørte det tilbage i 1989 og fandt det rigtig morsomt! Kan stadig høre Jens Arentzen forvirrede og nogen gange næsten opgivende stemme for mig når han (Arthur Dent) bliver slæbt gennem et univers han dybest set ikke forstår. Og Vogonsoldaten der render bare rende rundt og råber ”Al modstand er nytteløs!”, selv midt i en samtale.
Gravatar #48 - bambi
15. dec. 2005 09:02
#47 fortsat:

Jeg havde optaget alle seks afsnit på kasettebånd, men kom til at låne dem ud til en studiekammerat og har ikke set dem siden…
Gravatar #49 - Pakster
15. dec. 2005 11:02
radiospillet og tvserien var næsten fuldkommen identiske. på nær billedet manglede i radiospillet.
Gravatar #50 - Nezmaroth
15. dec. 2005 11:39
Jeg har desværre aldrig set tv-serien eller hørt radiospillet så jeg kan kun basere min mening ud fra bøgerne og filme. Det smerter mig derfor at se at det nærmest kun er Sephiroth der oplevede en brøkdel af den skuffelse jeg gjorde da jeg så filmen.
Efter min mening er filmen så skandaløs at skaberne burde dømmes for brud på menneskerettighederne. For det første var der ikke en eneste morsomhed i filmen, jeg kan uden at lyve sige at jeg ikke grinede én eneste gang. Douglas Adams er tydeligvis blevet totalt misforstået og er blevet opfattet som en "falde-på-halen" komedieforfatter.

Den sidste replik i filmen understreger den totale fiasko: "Actually, the restaurant is at the other end of the universe"

Det skal dog nævnes at jeg var ganske tilfreds med skuespillerne, de lader til at have forstået deres roller og spiller dem godt!

Denne artikel understreger en smule af det

Og tillad mig så lige at rette op på en misforståelse.
42 er ikke svaret på alt! Det er svaret på det store spørgsmål om livet, universet og alting. Hele pointen i historien er at man ikke kender spørgsmålet og at jorden blev destrueret inden spørgsmålet var fundet.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login