mboost-dp1
Bedste SCUMM-spil?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
SCUMM stands for Script Creation Utility for Maniac Mansion and is a scripting language developed at LucasArts (known at the time as Lucasfilm Games) to ease development of the graphical adventure game Maniac Mansion.
Kopieret fra wikiepedia
Jeg stemte Sam & Max Hit The Road fordi det er det der har fanget mig mest.
Alle disse spil er gode, særligt MI 1, 2 og 3, Maniac Mansion, DOTT og Fate of Atlantis. Stemte dog The Curse of Monkey Island.
Lidt sjovt The Curse of Monkey Island er måske det bedste spil der nogensinde er lavet, men Escape from Monkey Island er så dårligt at det ikke ville være en overraskelse hvis det viste sig, at det var kilden til alt ufred i verden.
Lidt sjovt The Curse of Monkey Island er måske det bedste spil der nogensinde er lavet, men Escape from Monkey Island er så dårligt at det ikke ville være en overraskelse hvis det viste sig, at det var kilden til alt ufred i verden.
En svær afstemning, men "Indiana Jones and the Fate of Atlantis" fik min stemme, primært fordi det vistnok var det første af de spil hvor man kunne gennemføre det på flere måder.
Dog er humoren og stemningen bedste i Monkey Island-spillene og humoren er helt i top i "Day of the Tentacle", dog var det lidt for nemt at gennemføre. :)
Dog er humoren og stemningen bedste i Monkey Island-spillene og humoren er helt i top i "Day of the Tentacle", dog var det lidt for nemt at gennemføre. :)
Uha, der er jo mange gode :) Min stemme endte på Full Throttle, har staidg pakken og det hele stående :D
Synes det var et ufatteligt flot spil (Tiden taget i betragtning specielt) - Og udover det så var det utrolig fængende.
Kampen var dog tæt mellem Full Throttle, Day Of The Tintacle, Sam & Max og så de forskellige Monkey Island ;) (Disse skrevet i rækkefølgen af hvad jeg syntes var bedst).
Synes det var et ufatteligt flot spil (Tiden taget i betragtning specielt) - Og udover det så var det utrolig fængende.
Kampen var dog tæt mellem Full Throttle, Day Of The Tintacle, Sam & Max og så de forskellige Monkey Island ;) (Disse skrevet i rækkefølgen af hvad jeg syntes var bedst).
Det er jo umuligt at vælge - de er alle gode - men nogle står ud.
På humor vinder DoTT, Sam n Max and Monkey Island serien.
Fate of Atlantis er også et godt spil med en god historie.
Se, dengang kunne man lave adventure spil.. Dette var selvfølgelig også før LucasArts begynde at miste min respekt pga. AAAALT for mange elendige Star Wars spil.
På humor vinder DoTT, Sam n Max and Monkey Island serien.
Fate of Atlantis er også et godt spil med en god historie.
Se, dengang kunne man lave adventure spil.. Dette var selvfølgelig også før LucasArts begynde at miste min respekt pga. AAAALT for mange elendige Star Wars spil.
Jeg stemte Øhh, SCUMM-spil?, for der ikke havde været denne afstemning, så havde jeg ikke vidst at det var noget der hed SCUMM-spil.
ffs..det er da nogle usandsynligt stive polls der bliver kørt her på newz :/ "Bedste SCUMM spil" - wtf :s lige et forslag: lav nogle relevante og interessante polls frem for den her slags-- det siger måske lidt at langt de fleste deltagende i afstemningen har tilkendegivet uvidenhed overfor hvad den konkret handler om...
Full Throttle, fordi det var det bedste spil jeg husker at have spillet som knægt og fordi det gav mig forståelse for engelsk i en forholdsvis lav alder.
Hvis man er lidt nørd, så kender man da til disse geniale spil. :)
Jeg stemte selvfølgelig på DOTT. Sam and Max Hit the Road kommer på en tæt andenplads. Rene klassikere allesammen dog.
Hvis man er lidt nørd, så kender man da til disse geniale spil. :)
Jeg stemte selvfølgelig på DOTT. Sam and Max Hit the Road kommer på en tæt andenplads. Rene klassikere allesammen dog.
Hvis jeg endelig skal vælge så er det "Day of the Tentacle" men med "Sam & Max", "The Dig" og "Full Throttle" lige efter... har aldrig rigtigt kunne begejstre mig for Monkey Island serien og Indy-spillene var gode, men ikke noget specielt.
Hvis de vedholdende rygter om at Sam & Max genopstår så glæder jeg mig
Hvis de vedholdende rygter om at Sam & Max genopstår så glæder jeg mig
Ahh, Maniac Mansion er da 5 år ældre. Det var også det første SCUMM-spil.
"Indiana Jones and the Fate of Atlantis" fik min stemme, primært fordi det vistnok var det første af de spil hvor man kunne gennemføre det på flere måder.
Ahh, Maniac Mansion er da 5 år ældre. Det var også det første SCUMM-spil.
Uha den er svær, men min stemme gik til MI2, da det er den jeg husker bedst.
Ja det er godt vi har ScummVM til at hjælpe med at holde liv i disse klassikere. Nogle fans har også lavet en ny version af Maniac Mansion med bedre grafik og lyd. Jeg tror nok hjemmesiden er blevet taget ned, men mon ikke en søgning på Google kan finde den ;)
Ja det er godt vi har ScummVM til at hjælpe med at holde liv i disse klassikere. Nogle fans har også lavet en ny version af Maniac Mansion med bedre grafik og lyd. Jeg tror nok hjemmesiden er blevet taget ned, men mon ikke en søgning på Google kan finde den ;)
Min stemme gik til The Secret of Monkey Island, fordi det var nyskabende. Det kan godt være Manic Mansion kom først, men jeg fattede aldrig samme interesse for det som Monkey Island. Jeg har faktisk stadig 4'eren..
Jeg husker stadig hvordan jeg smed den ene diskette efter den anden i mine to diskdrev på Amigaen - Monkey Island II fyldte ikke mindre end - hold nu fast - 11 disketter, hvilket gav en del loadetid, men det var man vant til, dengang!
Jeg synes desværre adventuregenren er gået lidt i glemmebogen, eller også er det fordi jeg ikke følger så meget med mere indenfor spil. Det sidste adventurespil jeg umiddelbart kan huske jeg har spillet er Grim Fandango. Det var også ret skægt.
Jeg husker stadig hvordan jeg smed den ene diskette efter den anden i mine to diskdrev på Amigaen - Monkey Island II fyldte ikke mindre end - hold nu fast - 11 disketter, hvilket gav en del loadetid, men det var man vant til, dengang!
Jeg synes desværre adventuregenren er gået lidt i glemmebogen, eller også er det fordi jeg ikke følger så meget med mere indenfor spil. Det sidste adventurespil jeg umiddelbart kan huske jeg har spillet er Grim Fandango. Det var også ret skægt.
Nu er alle disse SCUMM spil vel stadigvæk omfattet af ophavsret, så man kan jo kun bruge ScummVM hvis man allerede har spillet. Hvis ejerne af disse spil har tænkt sig at tjene flere penge på dem, så er det nok ved at være det rette tidspunkt at udgive en CD med alle spillene på og så programmerne til så mange platforme som muligt (dvs. minimum SCUMM til hhv. AmigaOS og DOS samt ScummVM til Windows, Linux og som source). Hvis ikke de vil udgive sådan en CD, så burde de gøre spillene til public domain.
#8: Det kunne man self., men hvis nyheder og polls kun skulle indeholde det som alle ved, så bliver det sq en kedelig side det her. Jeg læser newz for at det jeg ikke ved, men selvom jeg ikke anede hvad SCUMM var, så kendte jeg alligevel stort set alle spillene. Og så er Internettet altså ikke langt væk.
Nyd at du får udvidet din horisont istedet :o)
btw: Sam'n'Max FTW! Elskede det der lille sænke-slagskibe spil der var i spillet ;o)
Nyd at du får udvidet din horisont istedet :o)
btw: Sam'n'Max FTW! Elskede det der lille sænke-slagskibe spil der var i spillet ;o)
Helt klart DOTT
Well, what possible harm could one insane, mutant tentacle do?
Til dem som endnu ikke har haft glæde af nogle af Lucasarts perler kan man stadig (i EBgames så vidt jeg husker) købe en 4 pak med "The Dig, Full Throttle, Sam and Max og Grim Fandango (som MANGLER fra listen)"
Man bliver jo helt nostalgisk og tænker tilbage på de gamle Amiga dage, hvor man spillede Zak McKracken, Maniac Mansion, Loom og det første Monkey Island spil.
Så spillede jeg vist de sidste på pcen. Kan også godt lægge et godt ord ind for Full Throttle and the Polecats - det eneste minus det spil havde var, at det var alt for kort. De var jo igang med et nyt Full Throttle spilprojekt som desværre blev droppet her for et stykke tid siden...man kan stadig finde screenshots og andet på nettet.
The Good news is, at de er igang med et nyt Sam and Max spil - venter i spænding! :)
Well, what possible harm could one insane, mutant tentacle do?
Til dem som endnu ikke har haft glæde af nogle af Lucasarts perler kan man stadig (i EBgames så vidt jeg husker) købe en 4 pak med "The Dig, Full Throttle, Sam and Max og Grim Fandango (som MANGLER fra listen)"
Man bliver jo helt nostalgisk og tænker tilbage på de gamle Amiga dage, hvor man spillede Zak McKracken, Maniac Mansion, Loom og det første Monkey Island spil.
Så spillede jeg vist de sidste på pcen. Kan også godt lægge et godt ord ind for Full Throttle and the Polecats - det eneste minus det spil havde var, at det var alt for kort. De var jo igang med et nyt Full Throttle spilprojekt som desværre blev droppet her for et stykke tid siden...man kan stadig finde screenshots og andet på nettet.
The Good news is, at de er igang med et nyt Sam and Max spil - venter i spænding! :)
min stemme gik da til "Fate of Attlantis". Et af de første spil jeg virkelig spillede og gad tage mig tid til..
Nogen der ved hvor man kan anskaffe sig spillet igen?
Nogen der ved hvor man kan anskaffe sig spillet igen?
#8 -
Det kræver måske også at man er lidt ældre end dig, for at forstå hvad det drejer sig om. Hvis jeg ikke tager helt fejl, så har du knapt være gammel nok til at spille computer, da det sidste af dem udkom. :)
#12 -
Derfor "vistnok". ;) Indy er det eneste af SCUMM-spillene jeg har set, hvor man har tre forskellige spilmuligheder og dermed tre forskellige måder at gennemføre spillet på, men nu har jeg så heller aldrig spillet "Maniac Mansion". :)
Det kræver måske også at man er lidt ældre end dig, for at forstå hvad det drejer sig om. Hvis jeg ikke tager helt fejl, så har du knapt være gammel nok til at spille computer, da det sidste af dem udkom. :)
#12 -
Derfor "vistnok". ;) Indy er det eneste af SCUMM-spillene jeg har set, hvor man har tre forskellige spilmuligheder og dermed tre forskellige måder at gennemføre spillet på, men nu har jeg så heller aldrig spillet "Maniac Mansion". :)
Hvor mange af spillene kunne man egentlig dø i? I Maniac Mansion kunne man ihvertfald, og jeg synes også at huske at man kunne et sted i Fate of Atlantis ... og Sophia kunne også dø, hvis man "glemte" at redde hende ud af fængslet før Atlantis springer i luften hehe...
Jeg mener også man kunne dø i Zak McKracken. Generelt så kunne man dø i alle de "gamle" spil, men de nyere (altså DOTT, Monkey Island, Full Throttle, Sam & Max osv.) placerer aldrig en i en position hvor man enten dør eller bare ikke kan komme videre.
Og jeg tror virkelig det fik flere folk til at spille dem, og gjorde dem nemmere, for lige meget hvad man gjorde og hvor åndssvagt det var, så vidste man at man ikke ødelagde chancen for at klare spillet.
Jeg stemte på Monkey Island. Specielt de to første spil var helt igennem geniale. 3'eren var også rigtigt rigtigt fed, og med virkelig god grafik, men 4'eren fængede bare ikke rigtigt synes jeg.
Og så kan de altså godt lade sig gøre at skaffe alle spillene helt lovligt. Jeg har alle de gode spil (altså ikke Putt-Putt og den slags) fra ScummVM's liste over understøttede spil, og jeg har fået dem allesammen fra bargain bins og genudgivelser og den slags.
Og hvor er Beneath A Steel Sky egentlig? Det kører på SCUMM, det er et rigtigt godt adventurespil, og så er det gratis nu!
Jeg mener også man kunne dø i Zak McKracken. Generelt så kunne man dø i alle de "gamle" spil, men de nyere (altså DOTT, Monkey Island, Full Throttle, Sam & Max osv.) placerer aldrig en i en position hvor man enten dør eller bare ikke kan komme videre.
Og jeg tror virkelig det fik flere folk til at spille dem, og gjorde dem nemmere, for lige meget hvad man gjorde og hvor åndssvagt det var, så vidste man at man ikke ødelagde chancen for at klare spillet.
Jeg stemte på Monkey Island. Specielt de to første spil var helt igennem geniale. 3'eren var også rigtigt rigtigt fed, og med virkelig god grafik, men 4'eren fængede bare ikke rigtigt synes jeg.
Og så kan de altså godt lade sig gøre at skaffe alle spillene helt lovligt. Jeg har alle de gode spil (altså ikke Putt-Putt og den slags) fra ScummVM's liste over understøttede spil, og jeg har fået dem allesammen fra bargain bins og genudgivelser og den slags.
Og hvor er Beneath A Steel Sky egentlig? Det kører på SCUMM, det er et rigtigt godt adventurespil, og så er det gratis nu!
Aaah.. Det var tiden dengang.
Mit valg faldt på Fate of Atlantis. GENIALT spil.
Ærgeligt at adventure genren er som godt som død.. :(
Mit valg faldt på Fate of Atlantis. GENIALT spil.
Ærgeligt at adventure genren er som godt som død.. :(
Sam & Max, med DOTT som en tæt 2'er.. :)
Nostalgi.. - ak ja det var tider dengang det var gameplay over grafik.
Nostalgi.. - ak ja det var tider dengang det var gameplay over grafik.
1. DOTT
2. Full Throttle (soundtracket var kanont)
3. Sam & Max
ifølge min lille verden, har faktisk genfundet min gamle Full Throttle CD i gemmerne og spillet det igen via. ScummVM...
Synd man ikke ser den slags spil mere, der var til mange timers underholdning, og oftest var humoren HELT i top
//g00se^
2. Full Throttle (soundtracket var kanont)
3. Sam & Max
ifølge min lille verden, har faktisk genfundet min gamle Full Throttle CD i gemmerne og spillet det igen via. ScummVM...
Synd man ikke ser den slags spil mere, der var til mange timers underholdning, og oftest var humoren HELT i top
//g00se^
jeg ved ikke om nogen har sagt dette, men LucasFilm Games har lavet en ny version af maniac mansion, der kan spilles i windows-versioner:
http://www.reloaded.org/game.php?GameID=26
og her:
http://www.the-underdogs.org/game.php?id=4894
har prøvet det, det er fedt - altså kun vis man elsker Scumm games, adventure games eller hvad det nu end hedder
samtidig har LucasFilm Games, som vist ikke findes mere, vist også lavet en efterfølger til Zak McKracken:
http://www.reloaded.org/download/New-Adventures-Za...
jeg har dog prøvet dette
og alt om sam and max 2: freelance police, kan ses her:
http://www.samandmax.net/
det er vis nogen der hedder teltale games der snakker om det...
jeg har ikke læst de overstående indlæg igennem, så vist jeg gentager information, så undskyld
ps: stemte sam and max
http://www.reloaded.org/game.php?GameID=26
og her:
http://www.the-underdogs.org/game.php?id=4894
har prøvet det, det er fedt - altså kun vis man elsker Scumm games, adventure games eller hvad det nu end hedder
samtidig har LucasFilm Games, som vist ikke findes mere, vist også lavet en efterfølger til Zak McKracken:
http://www.reloaded.org/download/New-Adventures-Za...
jeg har dog prøvet dette
og alt om sam and max 2: freelance police, kan ses her:
http://www.samandmax.net/
det er vis nogen der hedder teltale games der snakker om det...
jeg har ikke læst de overstående indlæg igennem, så vist jeg gentager information, så undskyld
ps: stemte sam and max
#26 KozmoNaut
Der mangler mange spil fra pollen hvis den skulle dække alle SCUMM spil - men hvis det kun er LucasArts' så tror jeg den er nogenlunde fyldestgørende. :)
Af andre (ikke-LucasArts) SCUMM spil der er værd at nævne udover Beneath A Steel Sky er bl.a.: Broken Sword spillene, Flight of the amazon queen, simon the sorcerer spillene og "goblins" (tror jeg det hed). Der er sikkert mange flere :)
Der mangler mange spil fra pollen hvis den skulle dække alle SCUMM spil - men hvis det kun er LucasArts' så tror jeg den er nogenlunde fyldestgørende. :)
Af andre (ikke-LucasArts) SCUMM spil der er værd at nævne udover Beneath A Steel Sky er bl.a.: Broken Sword spillene, Flight of the amazon queen, simon the sorcerer spillene og "goblins" (tror jeg det hed). Der er sikkert mange flere :)
Overraskende hvor få der kender udtrykket SCUMM ikk'?
Hver gang der bliver postet en nyhed om PC vs. konsoller er der MANGE eksperter herinde på spil, og de fleste er enige om at konsoller sutter.
Når man så forhører de almene newz-brugeres kendskab til spil og noget så elementært i spilhistorien som SCUMM, tyder det vist mest på at folk ikke ved skide meget om spil generelt men kun sviner konsoller fordi de HAR en PC. Godt være at de har spillet et enkelt FPS eller RTS men for at komme med råd om ting bør man nok havde lidt større kendskab til tingene IMO. Jeg forventer heller ikke at læse filmanmeldelser fra folk som kun har set film som Bad Boys 2.
Mange har vist ikke kendskab til PC-spillenes historie og udvikling (og slet ikke konsollernes), men vil altid kaste en sviner afsted mod konsollerne fordi de selv bruger en PC....bare ikke til spil....men det havde jeg lidt på fornemmelsen i forvejen ;-)
P.S. Jeg valgte Monkey Island 1, men Full Throttle er altså også et fantastisk spil. Begge spil er uden tvivl milestones i PC-gaming og gaming generelt.
Hver gang der bliver postet en nyhed om PC vs. konsoller er der MANGE eksperter herinde på spil, og de fleste er enige om at konsoller sutter.
Når man så forhører de almene newz-brugeres kendskab til spil og noget så elementært i spilhistorien som SCUMM, tyder det vist mest på at folk ikke ved skide meget om spil generelt men kun sviner konsoller fordi de HAR en PC. Godt være at de har spillet et enkelt FPS eller RTS men for at komme med råd om ting bør man nok havde lidt større kendskab til tingene IMO. Jeg forventer heller ikke at læse filmanmeldelser fra folk som kun har set film som Bad Boys 2.
Mange har vist ikke kendskab til PC-spillenes historie og udvikling (og slet ikke konsollernes), men vil altid kaste en sviner afsted mod konsollerne fordi de selv bruger en PC....bare ikke til spil....men det havde jeg lidt på fornemmelsen i forvejen ;-)
P.S. Jeg valgte Monkey Island 1, men Full Throttle er altså også et fantastisk spil. Begge spil er uden tvivl milestones i PC-gaming og gaming generelt.
#26/34
Nej, der burde bestemt ikke mangle nogle SCUMM-spil. Det at de kører på ScummVM betyder ikke de blev skabt med SCUMM. ScummVM startede for at porte SCUMM-spil, men er blevet udvidet senere.
Nej, der burde bestemt ikke mangle nogle SCUMM-spil. Det at de kører på ScummVM betyder ikke de blev skabt med SCUMM. ScummVM startede for at porte SCUMM-spil, men er blevet udvidet senere.
Indiana Jones and the Fate of Atlantis og Day of the Tentacle.
Damn....den indiana var bare for fed...mega stemning hele vejen igennenm.
#35: Nu er det også gamle spil.
De fleste herinde havde nok ikke PC dengang :)
De er jo ca. 15 år gamle. Mange herinde var ikke engang født dengang :)
Damn....den indiana var bare for fed...mega stemning hele vejen igennenm.
#35: Nu er det også gamle spil.
De fleste herinde havde nok ikke PC dengang :)
De er jo ca. 15 år gamle. Mange herinde var ikke engang født dengang :)
[url=#25]#25[/url] blinklys
Sophia kunne også dø, hvis man "glemte" at redde hende ud af fængslet før Atlantis springer i luften hehe...Kunne det da overhovedet lade sig gøre, at få hende med ud? (Og skal jeg nu til at finde en gammel DOS maskine frem for at afprøve det? Savegames kan jo ikke overføres til ScummVM).
#11 Det er ikke bare rygter Sam&Max 2 er på vej, det er nogle af de gutter der oprindeligt var i gang med Sam&Max 2 hos Lucasart der har startet firmaet Telltale Games. Og gutten der har skrevet de gamle Sam&Max tegneserier og herstorien det første Sam&Max spil er også med.
Jeg stemte forøvrigt Sam&Max, men det er skarpt forfulgt af DOTT, Full Throttle og Monkey Island spillende.
Men de er nu alle gode spil, ville ønske jeg havde dem alle :)
Jeg stemte forøvrigt Sam&Max, men det er skarpt forfulgt af DOTT, Full Throttle og Monkey Island spillende.
Men de er nu alle gode spil, ville ønske jeg havde dem alle :)
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.