mboost-dp1

Bedste grafikchip-producent?

Gå til bund
Gravatar #1 - annoia
26. okt. 2004 20:50
Hvis det galt drivere ville det klart være nvidia, men jeg tror at ATI's chips er bedre. De har også den dejlige BBQ-smag... :)
Gravatar #2 - Norrah
26. okt. 2004 20:57
ADVARSEL DER FINDES OFF TOPIC MATERIALE I DENNE POST

Ja enlig syntes jeg ATI er bedst men har altså stemt Nvidia da jeg har købt et Nvidia Geforce 6800GT(min første computer desktop og jeg gik lidt amok :S), da det så ud til at virke bedre en X800 altså ATI's produkt til samme pris. og så kan i bare komme og sige at nVidia betaler sygt mange penge for at spil virker bedre til deres, men hvis det er sandt så er det vel enlig lige meget for så er jeg da på den rigtige side :D

men ville enlig også gerne ha et MAtrox Pharhellia eller hvad det nu hedder.... da det virker temmeligt nice på papiret... selvom det ikke virker helt så godt til spil(har jeg hørt), men fuck jeg ville gerne ha det til alt muligt andet... :D

-------------------------OFF TOPIC-------------------------
men er det her enlig bare et forsøg på at starte en krig? det virker for mig som om NEWZ forsøger at lave en miniatur udgave af det amrikanske valg.... 50/50... btw bush er det klammeste væsen i verdenen og hvis han vinder kan USA ikke længere være en del af verdenen, da det simpelthen ikke er muligt at levende tænkende væsner stemmer på bush..... lidt off topic, men jeg vil udnytte alle de muligheder jeg har til at sige jeg hader bush... sry hvis der er folk der ikke kan klare at høre på sådan noget de må jo bare læse noget andet
Gravatar #3 - ZOPTIKEREN
26. okt. 2004 21:02
Der er vidst ingen tvivl om at Nvidias Geforce6800ultra er det bedste grafikkort på markedet. Hvilket giver dem positionen som bedste chipproducent. Et problem er så at det er rå dyrt ift. effektivitet/pris, og så må konklusionen jo være at ATI er bedst. Ser man på drivere, så er det min subjektive mening at Nvidia er bedst.

Men, men. Man køber ikke et produkt efter hvad producenten hedder. Man køber det efter hvad der er bedst kan betale sig. Det er der vidst ingen tvivl om.
Gravatar #4 - tobiaseld
26. okt. 2004 21:19
Min dybt subjektive og konservative-gammel-nørd-holdning siger mig at nVidia er bedst. Men grundet prisforskellen kunne jeg ikke drømme om at købe nVidia mere.
Jeg købte et ATI Radeon 9600 med 256 MB Ram - Det fungerer strygende og kostede omkring 1250,-
Gravatar #5 - nightH
26. okt. 2004 21:20
Bedste grafikchip-producent? iforhold til hvad ? billedkvalitet (kan igen deles i 2d & 3d), hastighed (FPS), støjniveau ? effektforbrug ? AA ? ind/udgange (og kvaliteten af dem) ?
find selv på flere, som de 4 første brugere allerede har slået fast, så er dette et alt alt for upræcist spørgsmål.
Gravatar #6 - El_Coyote
26. okt. 2004 21:23
aww der er kun en der har stemt bitboys :P
Gravatar #7 - ZOPTIKEREN
26. okt. 2004 21:24
Jep... og jeg sværger til SIS eller noget. Er det overhovedet lykkedes dem at gøre deres grafikchipsæt bedre, så man også kan spille half-life i skærmopløsning over 320x240 ? :P
SIS er i hvert fald en sikker taber, det kan vi godt blive enige om, men bedste, bliver vi nok aldrig.
Gravatar #8 - Norrah
26. okt. 2004 21:34
#5 kunne ikke være mere enig, det er nærmest umuligt at svare på spørgsmålet, de burde nok havde sat en lille parentes der hed (til spil) eller noget i den stil da det er det jeg regner med de mener, men til min søster som er animator ville jeg ikke tøve med at sige Matrox, eller min mormor ville jeg nok sige Intel, det er totalt umuligt at svare på. desuden syntes jeg det er dybt latterligt at sætte sig fast på et mærke, jeg kender folk der nægter at købe nvidia produkter "overhovedet" fordi ATI ER BEDST og lige meget hvad du siger så for man bare et slag i hovedet og et ATI-hader eller nVidia-Lover stempel i hovedet, er det ikke totalt lige meget hvad de hedder? det er da vel hvad de kan til hvad du skal bruge dem til, og ikke mere.

syntes altid dette emne ligger op til en gigantisk krig mellem folk, er faktisk imponeret over at der i de første 7 post ikke har været nogle spader der har spammet: "nVidia Rocks, ATI Sucks" eller omvendt. Kan normalt godt klare folk der laver pis i forum'er, da jeg selv godt kan lide at lave sjov ( dog normalt inden for grænser, er kun blevet blokket af en på newz... :D ved dog ikke hvorfor :D) men syntes lige inden for det her emne at det er ved at blive en cliche.... :S please stop, drop jeres elskede firma og snak om noget andet :D

Det kunne måske også have noget med at gøre med at det er sent og alle børnene sover(folk under 18 :D)
Gravatar #9 - Chucara
26. okt. 2004 21:44
Det kommer jo lidt an på.. nVidia vil jeg sige er bedst p.t. da derse kort trækker godt fra land. Dermed må de jo også være de bedste producenter. Prisen har vel intet med det at gøre.
Gravatar #10 - smiley
26. okt. 2004 22:10

Jeg hader også Bush
Gravatar #11 - TYBO
26. okt. 2004 22:12
Når der skal afstemmes kan I så ikke lade være med at sætte den øverste radio = checked men I stedet for tvinge brugerne til at gøre et valg. Jeg synes at de forskellige afstemninger har ret mange stemmer til den som har været checked på forhånd. Dog ikke pt i denne vote.

Valgte selv ATI da jeg synes de er de fedeste. Har selv lige bestilt et X800 XT PE...men det er umuligt at skaffe for tiden. Det gælder også 6800 Ultra.
Gravatar #12 - TWFH
26. okt. 2004 23:19
#8: Det er nok en Troll du har svinet til på et tidspunkt, du kan jo se "hvem" det er i din profil...

#9: Hvis amerikanske biler har større motorer end alle andres, er amerikanske biler så bedst?

Puha, jeg kan huske dengang grafikkrigen (movie anybody?) rasede på sit højeste. I en periode dominerede visse medlemmer diskussionerne mellem fløjene, når emnet faldt på endnu et af disse tåbelige "hvem kommer først"-releases fra hhv. ATi og nVidia. Det var tåbeligt dengang og det er tåbeligt nu, men det ville da være knippelfint hvis netop denne afstemning kunne afstikke fra den gængse stil, som er fanboys der skriver smædeord af andre fanboys.

Jeg har haft både nVidia og ATi-kort i nyere tid (gider ikke gå way back, for så skulle folk også høre om mine Cirrus Logic-kort mine tre forskellige Rage-modeller og en masse andet bavl), det nuværende er af sidstnævnte mærke. Jeg har været tilfreds med alle de andre, et TNT2 og et GeForce3 Ti200 samt 9600XT'eren fra ASUS. Det gør sit job godt, over al forventning til 1000 bananer, og med VIVO-interfacet kan jeg bruge min PS2'er til at spille FFVII via min PC-skærm - smart, da mit crummy skod-TV ikke har mulighed for SCART-tilslutning.

Når man taler grafikkort, tror jeg det er lige så vigtigt at kigge på producenten af kortet, som på producenten af chippen der styrer det hele - men sådan er det jo faktisk også med motherboards... En ting er hvis chippen understøtter en feature, men de mennesker som designer selve boardet inkluderer dem ikke nødvendigvis, af hensyn til produktionsomkostninger og målgruppe, og af den ene årsag går min stemme til ASUS!
Hvis bare den kunne, de laver trods alt kun kortene, så den gik til ATi.
Gravatar #13 - ZirDoX
27. okt. 2004 07:39
Den vigtigste faktor er driveren for mit vedkommende..

Prøv at få en glx driver fra ATI til at spille -hurtigt og nemt. Det er et bøvl. Så prøver vi lige dual-head samtidig med andre små fixes... nej noget øv..

NVIDIA's drivere til gengæld kører med hård hånd.. Og jeg synes et eller andet sted at NVIDIA derfor også går mere op i detaljen..

ATI's drivere er simpelthen åndsvage.. Nu har jeg selv et IGP345M grafik bøhmand i min bærbare og det er ekstremt begrænset -hvor meget support der er på den -- og det i Microsoft's platforme.
Gravatar #14 - SKREWZ
27. okt. 2004 08:11
#13 - kunne ikke have sagt det bedre selv:

Jeg har lige fået DRI og GLX til at virke på mit Radeon 9000 Mobility. Vel at mærke uden at hente noget proprietært skidt fra ATI selv.
Gravatar #15 - Dreadnought
27. okt. 2004 09:15
Stemte på BitBoys Oy. De er satme nogen købmænd der kan sælge noget der knap og nap findes. Hatten af for dem. :D

Har PT en ATi X800 Pro VIVO siddende i min og er meget glad for den. Men ikke nok til at give ATi en stemme.
Jeg synes at både ATi og især nVidia har taget nogle for store skridt hvad angår deres designmetoder. De kunne godt have gjort chippene breddere med flere pipelines istedet for at banke frekvensen i vejret. Så meget koster silicium heller ikke. Jeg vil hellere give mere for et grafikkort der bruger mindre strøm end et der kræver sin egen 12V forsyning. Men det findes bare ikke så jeg har valgt det bedste af to onder.
Gravatar #16 - Mr.Weasel
27. okt. 2004 10:02
Jeg er nu mest til Matrox, de er ikke hurtige, de er dyre, men de virker. Jeg har aldrig haft et eneste problem med nogen af mine tre Matrox kort (har haft Mystique 220, Millenium G200 og nu G400). Deres XFree86 driver har været uovertrufne, nu kan jeg så desværre forstå at de er ved at falde lidt af på den med driverne til deres nyeste kort, trist.

Nu bliver det så spændende at se, mit nye bundkort med et onboard UniChrome grafikkort bliver leveret i aften. Lidt off-topic, er det nogen der har erfaringer med Via's UniChrome under XFree86?
Gravatar #17 - FISKER_Q
27. okt. 2004 11:16
Jeg kan ikke se problemet, de er vel lige netop IKKE specifikke fordi der altså er andet i verdenen end spil.

Som #8 selv skriver så kan det være hans søster mener at Matrox er bedst fordi det er det hun har brug for som animator. Så er det vel også skide irrelevant om det er godt til spil?

Det er da utroligt at folk ikke har forstået af IE er "bedre" af den samme simple grund, Folk har bare ikke brug for noget andet.

On topic:
Jeg valgte Nvidia fordi jeg mener deres nyeste tiltag til markedet har været kanon.
PCI Express, SLI, Ntune nye Forceware m.m.
Gravatar #18 - cK
27. okt. 2004 11:22
hm er PCI Express en nvidia ting ? det troede jeg ikke.. men de har nok støttet det projekt en del med købet af 3dfx i men'de.

ellers.

ATI !
Gravatar #19 - neko-chan
27. okt. 2004 11:38
Hvorfor dog alle de gamer-afstemninger for tiden? Og hvorfor kan man ikke vælge "bambus" i den afstemning? altså altså....
Gravatar #20 - FISKER_Q
27. okt. 2004 11:42
#18 Mener ikke at PCI Express er lavet af Nvidia, er vel nok Intel. Det jeg mente var dog at så vidt jeg ved så er Nvidia's kort vist de første grafikkort med native pci express(ikke en bro).

SLI, op til 80% ekstra performance med et ekstra grafikkort.

nTune som er del af deres nye NForce 4 serie som bruger SLI.

Forceware, driverne, som åbenbart kommer med nye features der får coolbits til at blegne.
Gravatar #21 - TWFH
27. okt. 2004 11:58
#19: Fordi silicium er bedre at lave chips af end bambus? I øvrigt kan jeg ikke lige komme på nogen chipproducenter som er reel "bambus", måske med undtagelse af Acer Labs, Inc (ALi). Hvis du med bambus mener tvivlsomme no-name kort er det den forkerte poll du kommenterer.

#20: "SLI, op til 80% ekstra performance med et ekstra grafikkort."
Yeah, ifølge nVidias egne papirer og med en god gang løg ovenpå!
Gravatar #22 - FISKER_Q
27. okt. 2004 12:02
#21 Tjae jeg kan ikke se hvorfor de skulle lyve da den gik ned til 40% i nogle tilfælde, hvilket de også skrev.

Men det er da rart du åbenbart ved de lyver.

Desværre er de eneste andre officielle tal fra 3DMark.

Edit: Som forresten er fra Asus ikke nvidia
Gravatar #23 - TWFH
27. okt. 2004 12:31
#22: Jeg siger ikke direkte at nVidia lyver - jeg siger bare at de ikke nødvendigvis taler sandt, eller i bedste fald omgås tallene en smule lemfældigt. I øvrigt var det med løg og ikke med løgn. Der er ikke tale om en tyrkfejl!

Der er meget få brancher der hyper så meget som grafikbranchen, måske lige med undtagelse af AMD/Intel, og det er mest det der ligger til grund for min skepsis. Producenterne er ufatteligt gode til at love fuldstændigt vanvittige ydelsesforbedringer, og ender som regel med at måtte trække i land eller komme med en ufatteligt stupid forklaring på, hvorledes de er nået frem til de x% i forbedret ydelse. Jeg anser ikke ATi for at være meget bedre på det punkt - deres produkter passer efterhånden generelt bare bedre ind i min tankegang (ydelse/pris) end nVidias.
Gravatar #24 - Dreadnought
27. okt. 2004 12:40
#20 "Mener ikke at PCI Express er lavet af Nvidia, er vel nok Intel."

Det er PCISIG der står for PCI standarden, som er et samarbejde der består af næsten alle større firmaer fra hele computerbranchen.
Gravatar #25 - FISKER_Q
27. okt. 2004 12:56
#24 Selvfølgelig, men alligevel så er der vel nok én bagmand bag det meste når det kommer til stykket.

Så vidt jeg ved var det da Intel der kom med AGP specifikationerne, så jeg tænkte det nok kunne være dem der var bagmand bag det hele.
Gravatar #26 - red_martians
27. okt. 2004 13:15
Stemte bitboys... kunne ikke lade vær:-p
Gravatar #27 - Miklos
27. okt. 2004 14:19
Jeg stemte BitBoys da de uden at have udgivet grafikchips formåede at komme med i afstemningen :)

Og hvor er 'Anden producent' henne? Min favorit var Permedia Labs i mange år :]
Gravatar #28 - Staeren
27. okt. 2004 14:28
Havde i godt et års tid et Nvidia GT4200, hvilket jeg var meget glad for. Købte siden på opfordring et Radeon 9700, og jeg forelskede mig med det samme. Det er simpelthen er suverænt kort, og det har altid tjent mig tro.

Stemte nu også ATI som bedste producent, men det er mere på grund af at jeg er hamrende glad for mit nye ATI FireGL kort, som simpelthen bare er lykken når man skal arbejde. Når det kommer til diskutionen mellem QuadroPRO og FireGL, så vinder ATI altså.

Ved ikke helt hvad der er bedst til spil, X800 eller eller et FX6800, men jeg holder mig nu til et X800, hvis jeg skal have opgraderet mit 9700.
Gravatar #29 - .dot
27. okt. 2004 17:42
#28 - Hvis du har planer om at spille HL2 eller mods, så kan du roligt købe ATi
Gravatar #30 - Deternal
27. okt. 2004 17:58
tom disk. stemte på SIS fordi jeg ku'.
Gravatar #31 - Alfred
27. okt. 2004 20:10
Bare lige så folk ved det, så er SIS ikke kun suck... jeg har et onboard SIS650 chipsæt med 64mb shared ram 2ghzcpu og 256mb ram... og det kan spille half life i 1024x768 med 100fps... så ved ikke hvad folk piver over... at half life1 og counter strike så er et suck spil er så en anden sag, men den kan godt spille det :)
Gravatar #32 - Trentors
27. okt. 2004 22:00
Uhhhh GPU-religions-diskussion. NICE!!!

Dem som kender mig ved at jeg har tidligere har forsvaret nVidia og deres Geforce3 mod ATI's temmelig lavt-ydende 8500'er serie. Og hvorfor ikke? Geforce 3 var bedre og den famøse 2D kvalitet var på ATI's niveau ifølge mange anmeldere (men ikke ifølge alle dem som sad og diskuterede og aldrig havde haft begge kort i hånden men sådan er det med religion). Men så smed ATI 9700-serien på bordet og så vendte kortene gevaldigt, nVidia kæmpede men nåede ikke at slå ATI før 9800-kortet blev smidt på markedet. I to omgange vandt ATI.

Jeg begyndte selv at købe ATI - for NU lavede de bedste kort (godt man ikke besat af ét mærke).

Og nu har vi nVidias 6800Ultra kort vs. Radeon 800XT. nVidia har SLI og det skal man absolut ikke kimse af - Hvis man vil have absolut topydelse så er SLI og 2x6800Ultra løsningen. Det er det hurtigste under alle givne omstændigheder. Anandtech har målt ydelsen til at variere fra 38% til 85% mere og det er faktisk ganske imponerende.

Men skal vi kigge på de enkelte kort mod kort er tingene lidt anderledes. Begge firmas topkort ligger meget godt og konkurere ganske godt med hinanden. ATI har langt bedre execution af shadere men nVidia har mere raw power. Med andre ord : FarCry er bedst på 800XT og Doom3 er hurtigst på 6800U. Half-Life 2 vil nok også køre bedst på 800XT pga. dets brug af shadere og optimeringer til ATI. Desuden koster kortene det samme.

Hvad er så bedst? ATI har valgt at lave en mindre processor end nVidia (den er faktisk mere simpel) og som følge deraf bruger den langt mindre strøm og afgiver mindre varme. Derfor kan man få totale lydløse kølere på sit 800XT-kort (som Artic Silencer) hvilket ikke lykkedes ligeså godt på nVidia-kort.

Men nVidias GPU er mere avanceret fordi den har en encoder-del inbygget. I fremtiden kan dit grafikkort encode divX, Xvid, WMP9 osv. hvilket i høj grad vil sætte hastigheden op og aflaste CPU'en... men det virker ikke endnu.

Da jeg gør meget op i min computer skal være lydløs (ikke "lownoise") så er ATI min favorit!

BTW. Jeg syntes det er godt at begge firmaer eksistere og skabe god konkurrence men deres holdning med at prøve at jorde hinanden totalt ud af markedet bekymrer mig. De kan begge to sagtens eksisterer men det ønsker de ikke - Den anden skal dø! Og hvis det sker er vi forbrugere på den!!!
Gravatar #33 - UltimateW
28. okt. 2004 06:11
hehe hvad skal de være bedst til 2D/3D/Spil/Autocad/3D studio?

3D Labs Wildcat kort kunne være sjove i en gamer orienteret version.
Gravatar #34 - Fafler
28. okt. 2004 06:58
Hvor er 3dfx?
Hvis vi snakker 'hvilken grafikchip er du mest tilfreds med dit køb af?' Så er mit svar Voodoo4, XFree86 driverterne er gode og 3D er hurtigere end Matrox G400max.
Gravatar #35 - Staeren
28. okt. 2004 08:10

2D: Kort i dag er så kraftige, at 2D ikke er nogen réel udfordring.
3D: Ikke helt klar over hvad du mener med 3D, hvis det ikke er spil eller cg programmer.
Spil: Varierer fra spil til spil. Ikke til at sige.
3D studio/Maya/Lightwawe/Poser/whatever: ATi FireGL.
Gravatar #36 - TYBO
28. okt. 2004 08:32
Fafler: nu hvor du snakker om 3dfx...Nogen der vil købe et Voodoo3 kort ? :)
Gravatar #37 - bejsen
28. okt. 2004 08:37
TYBO: Du er bare ej sjov. tror du selv han vil

Fafler: jeg har et nice Voooooooddooooooooooooo til salg hvis det var.

ses joow tak mestere
Gravatar #38 - Hack4Crack
28. okt. 2004 12:00

Hehee... jaah hvor r 3dfx...?
har et Voodoo3 3000 til at ligge... skal have sat det i en P3.0 og prøve at clocke det lidt, for at se om det kan overleve... :D
der skal selvfølgelig noget mere køling på... ;)

hehe...
Gravatar #39 - Zenith
28. okt. 2004 20:17
Den her afstemning siger jo ingenting.

"Bedste grafikkortsproducent?" -> I forhold til hvad spørger jeg bare?

Snakker vi performance, så er det nok et ret dødt løb lige pt., ikke mindst fordi det vælter frem med nye paperlaunches og shadow-specs på up-and-coming kort.

Bedste drivere: KLART NVIDIA, er pænt træt af ATI + Linux, det er blevet *meget* bedre, men der er stadig ufatteligt meget jeg ikke kan spille under Linux pga. ATI.

Overall vil jeg sige ATI, men det er med mine forbehold.
Gravatar #40 - blazor
29. okt. 2004 06:22
HAHA bare rolig Sephiroth ved ikke så meget ;P

Muahhaha hr isse ;P

ej ATI styre det helt klart, bare synd de ikke kunne få deres nye flagskib på banen før Nvidia´s. men de gjorde da noget smart, da de smed et parti af dem ud men tror desværer ikke det var nok :)
Gravatar #41 - Lobais
29. okt. 2004 08:05
Man skal selvfølgelig bruge Nvidia. De har klart bedste driver understøttelse, og de fleste "The way it's meant to be played" spil er også til Linux!
Gravatar #42 - pulven
29. okt. 2004 08:20
Intel extreme 2 styre!

(stavefejl med vilje)

hmm.. Jeg kunne da godt tænke mig et 3d labs, men de bedre af dem ligger jo gerne i omegnen af 30k.. men så kan du også køre nogle grafiske apps. uden problemer... ;)

sådan en wildcat realizm 800 ville da ik være af vejen.. 640mb hukommelse.. :D hvis den da så bare var lavet til at game med, så ville jeg sq overveje det den dag jeg vandt i lotto...
Gravatar #43 - FISKER_Q
29. okt. 2004 17:54
#23 http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2258...

Det er så nogle ikke-nvidia benchmarks, igen også de der ~80% men hfp stemplede det old news, fordi han åbenbart misforstod det med launch annonceringen.
Gravatar #44 - nightH
29. okt. 2004 22:51
# 40 se #5
#44 : "Det er så nogle ikke-nvidia benchmarks, igen også de der ~80% men hfp stemplede det old news, fordi han åbenbart misforstod det med launch annonceringen."

se det er så en nyhed at HFP (Helle Friis Petersen) har fået en kønsskifteoperation, det er ellers synd, hun (nu han) skulle ellers have set rimeligt godt ud :-) har du så også insiderviden om hvad der evt. påtænkes af navneskift ?
sorry kunne ikke lade være, det er så sjældent at man støder på kvindelige nørder, så de får jo lidt mere opmærksomhed end ellers.
Gravatar #45 - FISKER_Q
30. okt. 2004 05:23
#45 haha, hun så :)
Gravatar #46 - Grilleren-|
30. okt. 2004 10:27
Stemte S3 fordi jeg ku
Gravatar #47 - Norrah
30. okt. 2004 14:07
41# siger: "HAHA bare rolig Sephiroth ved ikke så meget ;P"

øhmm? hvad skulle det enlig til for? hvad er din point?
Gravatar #48 - tankhood
31. okt. 2004 16:53
No Offensive...

Hvad er det for en Poll ??????

Det var da en latterlig afstemning? prøv for en gangs skyld at lave en bare LIDT seriøs afstemning!! Folk kan kommer med deres stemme, men der er jo kun 1 som er bedst ? altså så kan det være ATI laver et godt gfx-kort, og så kommer Nvidia med et bedre... man kan da ik sige hvad er bedst ?? det bare hvad der er op i tiden!

Tag jer sammen!!!
Gravatar #49 - red_martians
31. okt. 2004 19:09
mine to ynglinge mangler faktisk....
3dfx og PowerVR *snøfte* blvier sgu nostalgisk.
Desuden eksistere PowerVR stadigvæk... og der var ikke en gang en "anden" at stemme på!
Gravatar #50 - SPiR
2. nov. 2004 16:15
Ville da aldrig sælge mit dejlige Voodoo3 kort... skidtet ku jo gå hen og blive antikt og værdifuldt en dag :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login