mboost-dp1

Bedste Commodore 64 spil

Gå til bund
Gravatar #51 - generalbc
5. dec. 2005 12:26
Må absolut sige, at Giana Sisters er det bedste - men jeg har nok brugt længere tid på bubble bobble.

Jeg har skam stadig min C64, men min båndstation er blevet væk :(
Gravatar #52 - BeerNulle
5. dec. 2005 13:15
Bedste c64-spil ever er da helt klart fodboldmanagerspillet "The Boss" !!!
Gravatar #53 - big fish
5. dec. 2005 13:34
man kan ikke gå fejl af bubble bubble... det var et spil hvor hele familien kunne være med i sin tid... men jeg kan huske at jeg havde et spil med en eller anden blå helikopter og en aldeles vedhængende tema melodi... ville bare ønske at jeg kunne finde ud af hvad det var...
Gravatar #54 - ReS
5. dec. 2005 13:50
Drakhan <---------
har min gamle c64 hjemme og der er nord og syd og wings of furry på maskinen når jeg spiller på den.
Gravatar #55 - andeo
5. dec. 2005 13:53
[offtopic]
nå vi nu er ved det nostalgiske og gamle spil, er der så nogen herinde der kender "Death Rally", ved godt det noget nyere end spillene i pollen, men alligevel. Og er der nogen der ved hvor man kan finde en version der virker på XP med lyd ?
[/offtopic]

IK har jeg spillet rigtig mange timer også, plus et andet spil der handlede om the Olympics, men jeg kan ikke huske hvad det hedder. Det blev der også smadret nogle joysticks på :D
Gravatar #56 - Cluq
5. dec. 2005 14:15
Sådan spilles ALLE c64'er spil i Windows (og det virker fint i XP):

Installer CCS64 fra http://www.computerbrains.com/ccs64/ (Tryk F9 for at få en menu frem)

Fedt ind på http://www.c64.com/ og hent ALLE de fede spil.

C64 4evA! :)
Gravatar #57 - jakobdam
5. dec. 2005 14:17
Bubble Bobble temaet var et af de første musikstykker jeg lærte mine elever, dengang jeg underviste i klaver. :)

Så afgjort - Bubble Bobble rules, især når nu jeg det endeligt lykkedes mig at komme igennem det uden at snyde... :)
Gravatar #58 - ronniehansen
5. dec. 2005 15:14
jeg bliver helt nostalgisk, jeg spillede mest giana sisters, det var så uendeligt fedt, så det stemte jeg på.
Derudover er boulderdash også rocker fedt.
Bubble Bobble er self også fedt, vild holdbarhed, men syntes ikke det kunne måle sig med de to førnævnte :D

EDIT:
Btw hvor er pacman ? :)
Gravatar #59 - skyttegaard
5. dec. 2005 15:21
Helt klart "The Sentinel"
Men "Elite" og "Alter Ego" burder også have været på listen.
Gravatar #60 - spiziuz
5. dec. 2005 15:23
River Raid var ikke listet...

Nogen der kender det, og måske har det?! :) Vil betale for det, no shit! :D
Gravatar #61 - B4Me
5. dec. 2005 16:13
Hehe sidder stadig og gamer Bubble Bobble engang imellem
Gravatar #62 - abemad
5. dec. 2005 16:18
Jeg savner lidt ACE 2, så gianna sisters fik min stemme istedet...
Gravatar #63 - LilleFisK
5. dec. 2005 16:50
Jeg kan huske at jeg sammen med kamératerne spilde Bubble Bubble og Giana sisters til vi alle kunne gennemføre dem uden at død en eneste gang. Så blev Giana sisters lidt kedeligt i multiplayer da det altid var den der startede der vant. (De anden kom aldrig til).
Der var Bubble Bubble sjovere i mulitiplayer, da begge spillere spillede samtidigt. Derfor har Bubble Bubble fået min stemme.

Jeg har vist gennemtæsket samtlige spil på listen.
Summer Games mangler da på listen. Jeg har slidt 2½ joystick op på det spil. (på det sidste virkede knapperne stadig)

Jeg kan huske at hvis man vente båndet når Batman spillet have loadet første bane, så kom man til 6. bane efter første bane :D

Andre kandidater til listen:
Test Drive
Bad Street Brawler
GhostBusters
Barbarian
1942
Ghost ‘n Goblins
D.N.A. Warrior
Hmm. Tror at jeg holder her, jeg kun da blive ved....

#53 big fish Det skulle vel aldrig være Armalyte eller Blood Money du tænker på?
Så nu ikke nået med at æde de mindre fisk vel :S
Gravatar #64 - Simm
5. dec. 2005 17:23
#60 det ligger på www.c64.com
Gravatar #65 - powah
5. dec. 2005 18:41
Hvad med Super Wonder Boy? også et godt spil
Gravatar #66 - bleze
5. dec. 2005 19:02
Bubble Bobble har helt sikkert min stemme.

Katakis (Denaris) var også kanon. Det kunne jeg gennemføre på ejen hånd ved at spille med 2 joysticks og styre den der lille dims selv. Jeg fik faktisk så mange point at scoretælleren startede forfra ved 0 og jeg ikke fik en highscore overhovedet. LOL

Af senere spil kan nævnes Creatures som havde godt gameplay og meget flot grafik
Gravatar #67 - DiZaster
5. dec. 2005 20:52
Jeg ville have stemt sexgames hvis jeg havde muligheden. Ikke mange steder har man set så mange små unger heppe på bunkepul :-D
Gravatar #68 - Eniac
5. dec. 2005 21:17
Bubble Bobble var helt klart en klassiker, men efter et stykke tid gennemførte man alle baner uden de store problemer, og så gik lidt af gassen af ballonen.
Det samme gælder Giana Sisters.

Boulder Dash (Construction Kit) har givet mig utallige timer og "kampe" med venner. At lave egne baner gav nogle kreative muligheder, og gjorde at det aldrig blev kedeligt.
Derfor min stemme til BD.
Gravatar #69 - GReaper
5. dec. 2005 21:42
Wizard of Wor manglede på listen så jeg stemte også på Boulder Dash
Gravatar #70 - TYBO
5. dec. 2005 21:59
Wonderboy er der ikke ?
Specielt Wonderboy in monsterland var nr1.
Nå men så må man jo vælge bubble bobble.
Kunne til sidst gennemføre alle 100 baner uden at dø.
Gravatar #71 - Thorun
5. dec. 2005 21:59
HERO burde også være på listen. Jeg er skuffet.

>press play on tape< og jeg skal vise dig et kvarters flimmer.
Gravatar #72 - Thorun
5. dec. 2005 22:04
#28 Qrup

Havde sku helt glemt Gyruss. Det var nok det spil jeg brugte mest tid på.
Daglige game-list var:

Hero
Gyruss
Ghost'n'Goblins
PitStop
1942
Giana Sisters
Bruce Lee
Gravatar #73 - DiZaster
5. dec. 2005 22:10
Friday the 13 var også en af mine favoritter. Min stemme gik til Pitstop, men har brugt alt for meget tid på alle de nævnte spil.
Gravatar #74 - jensendk
5. dec. 2005 22:34
Racing Construction set.. selv om det tog dage at starte...
Gravatar #75 - UltimateW
5. dec. 2005 23:14
Nej nej, Amstrad cpc > C64 :)

(oohh det her vinder mig nok en flamebait, men syntes Amstrad/Spectrum er nogle overset maskiner, som faktisk solgt godt :)).

Anyway så er det ikke nemt, men tror mit valg er Bruce lee og last ninja en god anden plads... så igen så ville jeg have troet at Giana sisters ville ligge nummer 1. Bubble bobble skal spilles på arcade...
Gravatar #76 - Melsen
6. dec. 2005 07:58
ARGH... hvordan kan i lave sådan en poll og så ikke smide Wizards of War på... det sparkede da totalt røv =)
Gravatar #77 - player1.
6. dec. 2005 08:02
Bubble bobble holder dog stadig hele vejen - måske derfor jeg har det som ringetone på mobilos... :)

Hvis det er en Nokia mobil skal du prøve at svinge den rundt i luften(Lidt ligesom man gjorde da man var lille med en spand med vand i!)Så lyder det nemlig endnu mere som Bubble Bobble. Ved ikke om det virker med andre mobiler også, men det er jo helt fantastisk fedt med en Nokia mobil i hvertfald. Uhh, mange en god mand har lagt på fordi jeg aldrig tog min mobil, men bare stod og svingede den rundt som en sindssyg når den ringede. Et lille tip: Gør det i S-togene eller andre steder hvor der er mange mennesker, nogle vil kigge underligt, men dem der får en lille tåre i øjet ved alle hvad det drejer sig om. ;)
I Commando styrede man en, ja, kommando-soldat i en typisk arkade stil, set fra oven, og en masse fjender der skulle udryddes

Husker du det sted i første bane foran porten, som alle kaldte det hemmelige sted, hvor man kunne stå helt i fred og nakke alle fjenderne, uden at de kunne ramme en. Vi vidste vist ikke så meget til bugs dengang, men alt der kunne bruges til at snyde med, det var fedt. <-- Hvis jeg siger L-I-M så siger i?
Gravatar #78 - uzi4u
6. dec. 2005 09:46
Jeg forstår ikke hvordan man kan skrive Maniac Mansion uden at skrive Zak McKracken And The Alien Mindbenders!? :( Men ja, ellers er Buble Boble absolut nr 1.
Gravatar #79 - mixen_dk
6. dec. 2005 10:25
Giana Sister - God damn hvor har jeg brugt lang tid på det spil...!
Gravatar #80 - DjAlEx
6. dec. 2005 11:24
#77:
Hvis jeg siger L-I-M så siger i?

Commander Keen og Wolfenstein ??

Anyway - Det er en nokia... SÅ skal da prøve en dag ;)

Og forresten, var der ikke noget med at DR på et tidspunkt sendte nogle spil via radioen.. Mener det var fredag aften man kunne sætte den til at optage på båndet og så "downloadede" man et nyt spil... ?
Gravatar #81 - DarcZide
6. dec. 2005 11:26
Savnede Little Computer People på listen... selvom det måske ikke rigtigt er et spil.. Men hvor har jeg brugt mange dage på at holde den lille fyr i live :)

Men Boulder Dash fik stemmen, det var enten det eller Bubble Bobble. (kan stadig huske Bubble Bobble' musik)

L+I+M = fuldt alt muligt i Wolfenstein :)
Gravatar #82 - binderup
6. dec. 2005 12:17
Jeg husker stadig tilbage på Airborne Ranger... Nøj hvor var det et fedt spil, men jeg stemte alligevel på "Bubble Bubble" - jeg har til mange byfester fodret spillemaskine udgaven med alle sparepengene, før jeg fik en C128 så jeg kunne spille derhjemme :-)
Gravatar #83 - reaper.dk
6. dec. 2005 13:08
Bruce Lee FTW

Jeg spiller det stadig af og til - nogen gange den konveterede pc version eller igennem c64 emulatoren (som er den bedste version).
Gravatar #84 - KasperC
6. dec. 2005 16:03
Bubble bobble! Kunne gennemføre samtlige 100 baner alene og på 1 liv. Var jo såå syg til det spil :D
Gravatar #85 - pr0fane
6. dec. 2005 18:15
Ville have stemt på "Ghost'n'Goblins", "Spy Hunter" eller "Spy Vs Spy", men da de ikke var der, endte jeg med at stemme på "andet".
Gravatar #86 - ki
6. dec. 2005 20:00
Der var mange fede spil til "brødkassen"
jeg husker at have brugt mange timer på
kunfu master,commando,fist 2,ik+,kings bounty,shadow of the beast,golden axe,shinobi,ninja,last ninja 1-2.
og jeg kunne blive hved godt der er noget der hedet emulator så man kan få sine lyster styret.
Gravatar #87 - FinnHolger
6. dec. 2005 21:36
Kan vi ikke få en afstemning for dem der IKKE er fyldt 30 år endnu, og derfor ikke har ejet en C64. - Altså, hvilket Amiga-spil er det bedste?
Jojo, der er mange gode titler til både c64 og Amigaen listet her allerede, meen jeg må sgu nævne Turrican II. Mageløst hvormeget de ivrige sjæle fik presset ned på en disk.
Gravatar #88 - Deternal
6. dec. 2005 21:38
Tjeah, er lidt svært for mig at huske hvilke spil der var fede til Amstrad CPC 464, 6128 og hvilke der var fede til C64, men vil da lige lave en usorteret liste:

Gauntlet (+ Gauntlet II :P)
Outrun
Rygar
Microprose Soccer
Tapper (overraskende afhængigheds skabende)
IK+
Barbarian
Bubble Bobble
R-Type
Commando
Ikari Warriors
Bards Tale spillene (go construction kit)
Rainbow Island
Arkanoid
Wizards of Wor
Yea Kung-Fu (ja sorry, sådan udtalte vi det, tror ikke helt det var sådan det var stavet :&).
Head over heels
Rambo II (ja ok, så var det kun Spectrum versionen jeg har prøvet, men det spillede jeg da også konstant 1 uge, inden jeg skulle hjem fra ferie :P).
Chuckie Egg
Pirates!
Sabotour (absolut en af de bedste "soundtracks" til 8-bit maskinerne).

Og selvom C64 versionen vidst ikke var noget at råbe hurra for, så skal Lemmings næsten også nævnes.

Og så er der utallige jeg ikke lige kan navnet på, som det med rummanden, mælkejungerne og boogiemanden (platformspil hvor man kunne flyve, og "mælkejungerne" var energi, boogiemanden var en af de grimmere enemies), og det andet med sure, glade, ked osv. (man skulle få nogle kræ til at ryge ned i en skakt i den korrekte rækkefølge).
Gravatar #89 - BranDBorG
6. dec. 2005 23:20
Jeg forstår slet ikke hvordan i kan vælge...

*suk*
Den første kærlighed ruster aldrig helt...
Gravatar #90 - Nygren
7. dec. 2005 00:18
*Snøft* gode gamle C64. Dengang var der ikke noget med super 3D grafik kort og store harddiske. Nej der måtte man nøjes med det der nu engang var og det gjorde at gameplay fik første prioritet. Hvad jeg husker som tidsrøvere var:
Pirates!
og hvad med alle de RPG spil der var dengang ?
Might'n'Magic (ikke at forveksle med Heroes of....)
Pool of Radiance
Secret of the Silver Blades
Dead Knights of Krynn

og så glemmer jeg heller ikke atletikspillene:
Track'n'Field
Decathlon
sidstnævnte var der 1500 meter løb hvor man skulle rykke fast takt i joystikket i flere minutter for så at fyre den af de sidte 200 meter så ens arm var helt smadret.
Fik købt mig et joystick med navnet Speed King som gjorde at man i Track'n'Field kunne løbe 100 meter på under 6 sekunder.

"SYS64738" siger jeg bare !!!
Gravatar #91 - hgul
7. dec. 2005 07:31
#87 Jeg er kun 23 og har både haft C64 og Amiga :P
Gravatar #92 - skyttegaard
7. dec. 2005 08:06
Det fede ved denne poll er, at jeg lige blev mindet om en masse spil, jeg helt havde glemt.

Min top-10:

1. The Sentinel (selvom jeg kun nåede til ca, bane 3500 ud af 10000)
2. Pirates (det er aldrig blevet det samme på PC).
3. Microprose Gunship
4. Ace of Aces
5. Alter Ego
6. Gribbly's Day Out (et af de særeste spil - ever)
7. Boulderdash
8. Elite
9. Test Drive
10. Arkanoid

Nogen der ved, om man kan sætte et gammelt analogt joystick til PC - enten med en adapter eller ved at lodde lidt selv?
Gravatar #93 - nw
7. dec. 2005 08:16
Hvordan kan så mange stemme på Bubble Bubble, når i jo alle ved at INTET slår PaperBoy!! :D
Gravatar #94 - Cluq
7. dec. 2005 08:25

Ja, Decathlon bliver også taget frem til diverse drukfester her :P Det er genialt! - bare lidt hårdt for joystickene...men de kan heldigvis holde til meget... :)
Gravatar #95 - soda
7. dec. 2005 08:28
#92: Måske, men har ikke kunne finde en adapter..

Til gengæld, så har jeg fundet en PSX Joypad -> PC Joystick adapter, som virker rigtig godt. Tror jeg gav 150 for den i sin tid. Kan da prøve, at finde forhandleren igen.
Gravatar #96 - Daniel.S
7. dec. 2005 08:48
Bah, en Amiga og The Secret of Monkey Island stikker alt. Hele serien er sublim.
Bliver helt sentimental af alt den nostalgi :'-)
Gravatar #97 - skyttegaard
7. dec. 2005 09:37
Ref 92 - jeg våsede. Mente selvfølgelig, om man kunne tilslutte et gammel digitalt joystick. Mit gamle Competition Pro 5000 passer bare bedre til C64 spil end et stort blødt Logitech..

Edit. Cool - opdagede lige, at man kan få det til USB:
Competition Pro 5000 USB
Gravatar #98 - Cluq
7. dec. 2005 10:59
#97 COOOOOOOOOOOOOL!!!! SÅdan et skal jeg have!!! :D

Direkte ind på fars ønskeseddel til jul!
Gravatar #99 - Mr.VTEC
7. dec. 2005 11:50
Når jeg ikke gik i skole, kodede jeg maskinkode på c64. Husker stadig min første scroll linie, der kunne programmeres via tekst tegn til at køre forskellige hastigheder, stoppe etc. Det var tider. :) Jeg kunne lave et ascii dump af hukommelsen og så se hvor musik lå, sprites, kode ud fra mønsteret i tegnene. især musikken fra Rob Hubbard med hans egen "tracker" kunne jeg genkende. :D

Hex koden for increment var vist EE, No operation (NOP) var EA, JC var Jump. så kan jeg ikke håske mere.
At tænke sig at jeg ikke havde råd til en farve skærm men altid sad på en gul monitor fordi det var det eneste jeg havde. men alligevel brugte jeg TIMER foran den. og jeg husker det faktisk ikke som et savn at jeg ikke havde farve skærm på. Men det var nok fordi jeg var så optaget af teknikken.

Jeg havde faktisk en lyd sampler til C64 der kunne optage et par sekunder. Med meget støj på. Den kunne faktisk også lave live effekter som ekko og noget som hed Dalek voice. Det var først mange år senere at jeg fandt ud af hvor det kom fra. (Nå ja det hed den effekt jo også).
Gravatar #100 - rasmoo
7. dec. 2005 12:08
Tsk tsk.

Gateway to Apshai
Uridium
Rainbow Islands (nitpick!)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login