mboost-dp1

unknown

At dele er ikke det samme som at distribuere

- Via Electronic Frontier Foundation - , redigeret af The-Lone-Gunman

I den stadigt aktive retsagt omkring Napster’s ansvar i forbindelse med distribution af materiale beskyttet af ophavsrettigheder (copyright), har dommeren i sagen, Marilyn Patel, afsagt en dom, som kan være afgørende for p2p-tjenester, der misbruges til ‘deling’ af beskyttet musik, film og programmer.

I dommen skelnes der mellem ‘deling’ og ‘distribution’, og afgørelsen er, at det ikke er nok for rettighedshaverne, at bevise at du tilbyder et beskyttet ‘værk’ til download, de skal bevise, at det downloades fra dig, førend der kan være tale om distribution. Det er ikke forbudt (i USA, red.) at ‘dele’ et rettighedsbekyttet værk, det er derimod forbudt at distribuere det uden rettighedshaverens accept.

Kulturministeriet, som varetager lovgivningen om disse ‘værker’ i Danmark, nøjes med følgende tommelfingerregel: Udveksling af musik og film fra de fildelingstjenester (peer-to-peer tjenester), hvor rettighedshaverne ikke har givet tilladelse til brug af deres materiale, er ikke lovligt.





Gå til bund
Gravatar #51 - xarrow
5. jun. 2005 22:44
#44:
http://www.piratgruppen.org/article.php3?id_articl...
Søg efter "500.000" (med punktummet i midten, uden gåseøjne).
Gravatar #52 - drbravo
5. jun. 2005 22:48
#50
Hvorfor bestemmer du hvad det 'reigtige' navn er?
Gravatar #53 - drbravo
5. jun. 2005 22:54
#51

Sjovt - google kan ikke finde nogle upartiske kilder. Har du nogen anelse om hvor piratgruppen har tallet fra? Altså ud over "den onde pladebtanche"
Desudem står der "Deltager i fildeling" det betyder ikke nødvendig at man er aktiv fildeler.
Gravatar #54 - SKREWZ
5. jun. 2005 22:55
#52 -- Jeg bestemmer ikke, jeg forsøger at afhjælpe folk deres uvaner. Det hedder GNU/Linux, da operativsystemet består af andet og mere end sin kernel, og det hedder ikke piratkopiering, da det forårsager diskussionsforvridende meningsforstyrrelser i debatten.
Det er selvsagt på et nær-underbevist plan, men det er også medtageligt.

Om ikke andet, så skal man i hvert fald ikke beskylde mig for at være tyv (ved at sige, at jeg stjæler). Det er en hård grænse.

#53 -- Er det så usandsynligt, at det er værdigt at være så kildekritisk?
Gravatar #55 - drbravo
5. jun. 2005 22:59
Men det hedder vel piratkopiering? Bare spørg DSN.dk - ordet er i den danske retskrivningsordbog.
At du får dårlige associasioner med ordet gør jo ikke ordet mindre rigtigt. Jeg tænker ikke på "yo ho ho og en hel flaske rom" hvis jeg hører om piratradioer.
Og for at gentage mig selv [b]Piratkopiering er ulovligt{/b] Derfor hedder det noget negativt ladet.
Gravatar #56 - SKREWZ
5. jun. 2005 23:05
#55 -- Ligesom at spirituskørsel er ulovligt? :D
Ej, o.k. Jeg kan åbenbart heller ikke holde mig tilbage.

Dno, dno. dno. Det er stadig forvrængende, men vaneargumentet er blot endnu større her, end andre steder.. Og du har også ret i, at man skulle have været hurtigere ude, da det blev navngivet -- kampen er både for trættende og ubetydelig, nu.

Men, tyveri er stadig noget andet. Det antager jeg, at du er enig, eftersom du ikke har kommenteret det et par indlægs tid...?
Gravatar #57 - SKREWZ
5. jun. 2005 23:06
#55 -- Ligesom at spirituskørsel er ulovligt? :D
Ej, o.k. Jeg kan åbenbart heller ikke holde mig tilbage.

Dno, dno. dno. Det er stadig forvrængende, men vaneargumentet er blot endnu større her, end andre steder.. Og du har også ret i, at man skulle have været hurtigere ude, da det blev navngivet -- kampen er både for trættende og ubetydelig, nu.

Men, tyveri er stadig noget andet. Det antager jeg, at du er enig i, eftersom du ikke har kommenteret det et par indlægs tid...?
Gravatar #58 - drbravo
5. jun. 2005 23:14
#56dig og dit skide "tyveri er noget andet.." :p

#54 Jeg er generelt kildekritisk mod medier der ikke oplyser en kilde - piratgruppen kunne i det mindste lave et link til den udtalelse, eller have en pdf fra ifpi eller et eller andet andet!

Generelt er jeg kritisk over for - nu skal jeg passe på jeg ikke skriver noget forkert, men: "mindre oprørsagtige grupper der vil bekæmpe det nuværende system". Og selvfølgelig Se & Hør.
Gravatar #59 - SKREWZ
5. jun. 2005 23:14
(sry -- det tredje af mine dobbelt-posts)
Gravatar #60 - PikkeMand
6. jun. 2005 17:29
Så vidt jeg kan se er denne dom (hvis den altså danner præcedens) en blåstempling af alle der tilbyder links til filer, som fx alle de sider der tilbyder links til Edonkey2000 netværket (bl.a. kendt for eMule klienten), eller alle de sider der tilbyder .torrent filer der peger på ophavsretsbeskyttet materiale.

Hvad disse sider gør er netop at tilbyde, men ikke distribuere, ophavsretsbeskyttet materiale.

Dette betyder også at det ikke er ulovligt at linke til ulovlige MP3 filer hvis de ikke er på din server.

Jeg synes at dette er en positiv ting fordi, rent retsligt, er alt hvad disse sites tilbyder information. Og information burde aldrig være ulovligt at udbyde.

Hvis vi går på kompromis med dette, går vi på kompromis med retten til at tale frit.

Ikke fordi at det er det samme, men kan lidt sammenlignes med:
Det kan godt være at vi ikke kan lide Rockerne eller nazister, men derfor er det ikke hensigtsmæssigt at forbyde dem, da dette ville gå på kompromis med vores frie forenings ret, der fx sikre at vi lovligt kan organisere os som politiske modstandere af den regerende stat, uden at staten kan forbyde os det og på den måde bekæmpe den politiske modstand på en unfair måde.
Gravatar #61 - PikkeMand
6. jun. 2005 18:05
#58 om piratgruppen:
Generelt er jeg kritisk over for - nu skal jeg passe på jeg ikke skriver noget forkert, men: "mindre oprørsagtige grupper der vil bekæmpe det nuværende system".


"nuværende system"???

Så i alt den tid man har kunne kopiere kasettebånd som man lystede og industrien da stadig tjente penge var bare min bizzare drøm?

og systemer som DRM har også altid eksisteret?

og at den privat organisation APG forulemper almindelige borgere uden konsekvenser? Det vil du måske også mene altid har eksisteret og at vi ikke bør gøre noget ved?

At man skal være kilde-kritisk kan jeg kun give dig ret i, men at beskrive industriens desperate forsøg på undertrykke forbrugerne så ligegyldigt som det "nuværende system", den må jeg ærlig talt sige at jeg synes er grov.
Gravatar #62 - drbravo
6. jun. 2005 18:35
#61
For satan - jeg vidste næsten at det ville komme - nu skal jeg passe på jeg ikke skriver noget forkert - Gæt hvorfor jeg skrev det pikkemand!

[spoiler]
Fordi jeg næsten vidste atjeg ville få et svar som dit![/spoiler]
Gravatar #63 - Whoever
6. jun. 2005 19:07
#37, lol!!

For det første, ALLE kunstnere vil tjene penge. Måske ikke tjene på vild og blodig bekostning af andre, men de vil dog ALLE stadig tjene penge (eller rettere, kunne overleve, altså spise, drikke(!!), dyrke sex, tage på kanoture osv osv). Hvis du tror anderledes er du dummere end snot,undskyld mig. Jeg tror nu bare du ikke helt havde tænkt dig om.

For det andet, hvad tror du musik er? Det er udnyttelse af et fysisk fænomen (tryk bølger kombineret med vores ører) som kan have en mystisk indvirkning på vores sind. Det at man kan ramme 'noget' i vores sind med den måde man manipulerer med trykbølger på er penge værd.

#61, kasettebånd har en "kopibeskyttelse", den omgås jo bare med tape (klisterbånd..)


Nå ON TOPIC:

Lad os da håbe at der kommer en lign. dom i Danmark. Så kan APG godt begynde at finde nogle nye bevismetoder frem. (måske endda nogle 'rigtige og lovlige' metoder!!)
Gravatar #64 - PikkeMand
6. jun. 2005 20:38
#63
kasettebånd har en "kopibeskyttelse", den omgås jo bare med tape (klisterbånd..)

Ikke desto mindre er de lovlige at kopiere... og kunstnerne tjenete også penge den gang.
Indrømmet, jeg havde faktisk aldrig tænkt på det som en reel kopibeskyttelse, men nu du siger det kan jeg da godt se det.
Dog vil jeg mene at det ikke er noget i forhold til fx planerne om integrering af DRM på hardware plan.

#62
For satan - jeg vidste næsten at det ville komme - nu skal jeg passe på jeg ikke skriver noget forkert - Gæt hvorfor jeg skrev det pikkemand!

Jeg kan ikke rigtig finde noget kritik eller argumenter i din kommentar til mit indlæg, så jeg har desværre lidt svært ved at tage det seriøst.

Hvis du ikke kan lide at folk kommentere hvad du skriver i en diskussion skulle du måske lade være med at deltage, det er trods alt kernen i en diskussion. Jeg kommentere bare dit indlæg efter min egen overbevisning.

En grund til at du at forventede et svar som mit er måske at der muligvis er mange der føler noget i retningen af hvad jeg skrev, det kan jeg dog ikke se skulle gøre min kommentar mindre værdig.

Om ikke andet sætter jeg da pris på din kreative brug af farver og rammer i dit indlæg... hvad du så end har gjort det for :)
Gravatar #65 - drbravo
7. jun. 2005 07:30
#63

Tillykke - det er længe siden jeg sidst har set en så dum post på newz! Thumbs up og held og lykke med flamebaten!

Hvorfor skulle det være en fordel for kunstnerene at ændre det nuværende system? Og hvordan ved du hvor meget kunstnerene vil tjene hvis det sker? Må jeg låne din tidsmaskine? Jeg vil gerne se hvordan verdenen ser ud om 100 år. (Såfremt der ikke er copyrightlovgivning der) At du kalder en anden debattør dummere end snot fortæller nok mere om ham end om dig...
Gravatar #66 - SKREWZ
7. jun. 2005 09:19
#65 -- Og du sætter selv et godt eksempel? :D
Gravatar #67 - drbravo
7. jun. 2005 09:34
#66
Det har jeg aldrig påstået - Det med gode eksempler og forbilleder er ikke lige mig... Jeg er mere 'øl, fisse og hornmusik'-typen :p

Jeg blev bare gnaven over hans irriterende post "musikere kan sagtens leve for 100 kr/md - og de behøver ikke instrumenter - de ka bare synge!"
Gravatar #68 - SKREWZ
7. jun. 2005 13:42
#67 -- Det er også o.k. Det virker blot .. øhm .. dobbelttunget, at beskylde en post for at være dum -- i en dum og ligegyldig post. Og jeg følte grundlag for at tage vedkommende i flame-forsvar (hvilket vel egentlig kan oversættes med ``vise sympati'').
Gravatar #69 - drbravo
7. jun. 2005 14:45
#68 Det var det samme jeg gjorde - jeg viste sympati for den første i flameforløbet (#37) ved at counter-flame #65 :p

(hmm.. jeg forvirrer efterhånden mig selv..)
Gravatar #70 - Hubert
14. jun. 2005 22:07
#43

Definer samfundet? Så vidt jeg ved er det borgerne der udgør samfundet. Det anslås at der pt. er over 500000 aktive fildelere i Danmark (ca. 1/10 af befolkningen), og det vokser stadigvæk. Er disse 500000 mennesker ikke en del af samfundet, eller hvor er det lige jeg er gået galt i byen?


Hver 5. mand mellem 18 og 24 har mindst engang kørt spiritus kørsel. Skal vi også tillade spirituskørsel, bare fordi nogle folk ikke overholder den regel?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login