mboost-dp1

Microsoft

Windows XP stadig mest populært i Danmark

- Via PC World DK - , indsendt af mireigi

I løbet af de sidste to år er antallet af søgninger på internettet fra en computer med Windows XP installeret næsten halveret fra 90 % i april 2007 til nu kun 46 %.

Ifølge Foreningen af Danske Interaktive Medier (FDIM) er Windows XP dog stadig det mest udbredte styresystem blandt danskerne, der efterfølges af henholdsvis Windows Vista og Windows 7.

Tallene fra FDIM viser ligeledes, at Windows Vista også så småt er ved at tabe terræn med en andel på i dag 32,5 %, hvor den tidligere har været oppe på 37,5 % i november sidste år.

Hvad Windows XP og Windows Vista er ved at tabe, er især Windows 7 ved at indhente, der i dag har en andel på 13 %; men også OS X er i fremgang og er nu oppe på 6,1 %.

Af andre operativsystemer på listen finder man Linux med en andel på 0,42 %, Symbian med 0,17 % og Android med 0,06 %.





Gå til bund
Gravatar #1 - Wickedmike
7. maj 2010 07:46
Ifølge Foreningen af Danske Interaktive Medier (FDIM) er Windows XP dog stadig det mest udbredte styresystem blandt danskerne, der efterfølges af henholdsvis Windows Vista og Windows 7.


Jeg tror at det er virksomhederne som har den største andel i den.

Men jeg tror Windows 7 vil overtage første pladsen inden længe.
Gravatar #2 - drenriza
7. maj 2010 07:47
Vi burde få gang i noget mere Linux.
Gravatar #3 - aben
7. maj 2010 07:50
eller gang i noget mere Mac! OOuuuuwwww mac, det er nu dejlig.
Gravatar #4 - tubintosh
7. maj 2010 08:01
Er jeg den eneste, der ikke føler, at man kan konkludere noget ud fra dette? Hvad nu hvis folk, der allerede har Windows 7, har en tendens til at være mere på nettet og søge flere gange i forhold til Windows XP-brugere? Så burde delen af Windows 7-computere måske ikke være så høj.
Gravatar #5 - Wickedmike
7. maj 2010 08:04
#4 Tjo du har jo fat i noget.

Men, eftersom vi ikke ved hvordan de konkludere det, hvilken statistik og logning de bruger, er det jo svært at gætte noget om.

Dog tror jeg FDIM har nogenlunde styr på det.
Gravatar #6 - Windcape
7. maj 2010 08:04
frespa (4) skrev:
Er jeg den eneste, der ikke føler, at man kan konkludere noget ud fra dette?
Jeg er enig.

Det er meget normalt at man bruger XP på Skole/Arbejde, men så har Windows 7 derhjemme. Jeg kender ingen som kører Windows XP på en hjemmemaskine, men alle jeg kender bruger det på arbejde/studiet.

FDIM burde prøv at checke forskellen mellem systemerne afhængige af klokkeslet.
Gravatar #7 - initram
7. maj 2010 08:05
Hvad med iPhone OS? går det ind under OS X?
Gravatar #8 - Trogdor
7. maj 2010 08:05
Kender ikke nogen der kører Windows 7. Tror ikke de gider bruge penge på at opgradere fra Vista.
2 lagde endda lagt XP ind på deres bærbar efter at være blevet skuffet over hastigheden på deres nye maskine.

Gravatar #9 - Windcape
7. maj 2010 08:06
initram (7) skrev:
Hvad med iPhone OS? går det ind under OS X?


Mozilla/5.0 (iPhone; U; CPU iPhone OS 3_1_2 like Mac OS X; en-us) AppleWebKit/528.18 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Mobile/7D11 Safari/528.16


Det må være et "ja".
Gravatar #10 - poloeater
7. maj 2010 08:08
6% kører Mac OS X og 6-10% af befolkningen er homoseksuelle (http://www.sexlinien.dk/Default.aspx?ID=16049)... <- Jeg ser en sammenhæng!
Gravatar #11 - Bubbi
7. maj 2010 08:09
Kan egentligt godt forstå nogle XP brugere..
Hvis de har prøvet Vista, og dermed tror at Win 7 er det samme skidt som Vista..

Det de bare ikke ved er at Win7 er SÅ meget bedre og SÅ meget hurtigere end Vista..

Jeg skal i hvert fald ikke tilbage til hverken langsomme Vista eller old gamle XP.
Win 7 er super lækkert og kanon hurtigt.
Gravatar #12 - Sofus99
7. maj 2010 08:17
Det handler vel i bund og grund meget om hvad hr. og fru Danmark får proppet ned i halsen når de køber en ny PC, så tallene er vel ikke særligt overraskende.
Gravatar #13 - Holger_dk
7. maj 2010 08:20
Bubbi (11) skrev:
Kan egentligt godt forstå nogle XP brugere..
Hvis de har prøvet Vista, og dermed tror at Win 7 er det samme skidt som Vista..

Det de bare ikke ved er at Win7 er SÅ meget bedre og SÅ meget hurtigere end Vista..

Jeg skal i hvert fald ikke tilbage til hverken langsomme Vista eller old gamle XP.
Win 7 er super lækkert og kanon hurtigt.


helt enig. jeg hoppede aldrig på Vista (har det dog desværre på arbejde), men kørte med XP længe.

Men skiftede så til Win7 tidligere på året og slet ikke fortrudt det.

Sindsygt lækkert.

Plus jo flere der skifter til Win7 (eller bare Vista) jo færre IE 6'er bliver der derude! WIN - WIN!
Gravatar #14 - Zagadka
7. maj 2010 08:34
Ikke desto mindre er det største problem for udbredelsen af Windows 7 Windows Vista. Forstået på den måde at hvis man har en fuldt brugbar installation af Windows Vista, og dem burde der efterhånden være en del af, så er argumentationen for at skifte til Windows 7 svær taget i betragtning af at gevinsten på mange punkter ikke er stor, og besværet ved opgradering eller reinstallation er betydeligt.
Gravatar #15 - Katrutube
7. maj 2010 08:35
hva så med iPhone OS?
Gravatar #16 - Orange
7. maj 2010 08:36
Zagadka (14) skrev:
så er argumentationen for at skifte til Windows 7 svær taget i betragtning af at gevinsten på mange punkter ikke er stor, og besværet ved opgradering eller reinstallation er betydeligt.


Hastigheden er efter min erfaring i en helt anden klasse, og det burde vel være argument nok for de fleste.
Gravatar #17 - jblidd
7. maj 2010 08:45
overrasket over, at Apple andelen er oppe på 6% det er ikke mange år siden, at den lå på omkring 2, så det er en 3 dobling på få år. Selvfølgelig lettere, når man kommer fra næsten ingen ting, men alligevel;-)
Gravatar #18 - Windcape
7. maj 2010 08:52
#17

Det inkludere altså samtlige Apple's produkter, inklusiv iPhones! Der er rigtige mange Windows brugere som har en iPhone.
Gravatar #19 - Geekalot
7. maj 2010 08:58
well win xp er også en helt ok windows, men må da indrømme at jeg selv finder win 7 bedre, den er har dog også sine negative sider men er godt nok ikke mange.
Apple og OS gider jeg ikke snakke om, begynder de der folk at whine helt vildt.
Gravatar #20 - nash
7. maj 2010 09:10
#17 Som muligvis får folk til at købe Macs.

#19 Du mener vel OS X, ikke? Eftersom du allerede har *snakket* om OS'er.
Du skulle ellers tage at prøve OS X. Det er suverænt IMHO. Et af de bedste nix'er, med det absolut bedste UI (Exposé gør dig afhængig).
Gravatar #21 - NioBe
7. maj 2010 09:59
Ville dette ikke være fordi det alm hr og fru danmark ikke har købt ny maskine, og at de ikke har giddet at bruge for mange penge til at opgradere fra XP til 7, eller engtlig finder XP tilfredsstillende til deres formål?

Come on, den test er for tidelig på den, giv den et år, så kan vi se hvad der sker.
Gravatar #22 - Bllets
7. maj 2010 10:06
Jeg sidder stadig på XP Home SP3, simpelthen fordi at har jeg har haft 0 problemer de 22 måneder min computer har kørt med XP.

Jeg kunne sagtens finde pengene til at købe Win7, men er der egentlig nogen grund til det, når XP dækker alle mine behov? :)

Min far og mor sidder begge også på XP, fordi de jo ikke har nogen grund what-so-ever til at skifte, som NioBe siger, hvorfor spilde penge på "ingenting".

Note: Udmærket godt klar over der er væsentlig forskelle på WinXP og Win7 :)
Gravatar #23 - Zagadka
7. maj 2010 10:13
Orange (16) skrev:
Hastigheden er efter min erfaring i en helt anden klasse, og det burde vel være argument nok for de fleste.


Korrekt, Windows 7 er hurtigere end Vista og i nogle tilfælde sikkert også hurtigere end XP. Men præmissen for mit indlæg var en fuldt brugbar installation af Windows Vista, sikkert SP2, og når alt virker har hr. og fru Danmark sjældent lyst til at lave for meget om på tingene. Som teknisk kyndig person er ens grænse for hvor meget man gider at lave for en gevinst på hastighed anderledes.
Gravatar #24 - Helenius
7. maj 2010 10:18
#4

De 90% kommer jo også kun fra folk der surfer på netter, og som bliver logget.

Så den andel er stadig blevet halveret.

Dvs man kan godt lave en konkret statistik og konkludere at Windows XP stadig er mest populært, men er ved at tabe terræn.


PS: OS X sucks balls lolz...
Gravatar #25 - Slettet Bruger [1216602150]
7. maj 2010 10:23
Har haft win 7 på min main pc i over et år... Ikke én BSOD. det er meget godt synes jeg ^^
Gravatar #26 - lost-viking
7. maj 2010 11:11
Jeg køre stadig xp pro her.. og jeg har ikke tænkt mig at skifte til windows 7 lige her og nu.. jeg har kørt den her xp installation i 4 år og har ingen BSOD eller fejl haft.. Og windows 7 har et par funktioner som jeg ikke bryder mig om.. ved ikke om de kan slåes fra men jeg bryder mig ikke om dem.. eks. at sådan noget som messenger ikke ryger ned ved siden af uret men ryger ned i start menu baren og ligger.. og kommer man til at trykke luk der så bliver hele programmet lukket.. jeg vil gerne have det bare forsvinder ned ved siden af uret som det gør i xp.. for jeg trykker ofte luk når jeg bruger min stedfars windows 7.. og jeg bliver gal hver gang mine programmer så forsvinder helt.. :) så jeg forstår godt hvis der stadig er flest der bruger win xp
Gravatar #27 - Slettet Bruger [1216602150]
7. maj 2010 11:52
#26

Du lyder som en gammel slatten mand. "Jeg vil kun have noget nyt hvis der ingen forbedringer er som jeg skal til at lære/vænne mig til" "der skal kun være forbedringer, som stadig er det samme som i 2001"

Men du er spot on... folk holder sig til XP, fordi de:

1. Er underuddannede
2. Manglende vilje til at udforske og lærer nyt
3. Bedstefar


Gravatar #28 - DrHouseDK
7. maj 2010 12:06
over_stener (26) skrev:
ved ikke om de kan slåes fra men jeg bryder mig ikke om dem.. eks. at sådan noget som messenger ikke ryger ned ved siden af uret men ryger ned i start menu baren og ligger.. og kommer man til at trykke luk der så bliver hele programmet lukket.. jeg vil gerne have det bare forsvinder ned ved siden af uret som det gør i xp.. for jeg trykker ofte luk når jeg bruger min stedfars windows 7.. og jeg bliver gal hver gang mine programmer så forsvinder helt.. :) så jeg forstår godt hvis der stadig er flest der bruger win xp


Quickfix: Kør (messenger) i kompabilitetstilstand, f.eks Vista SP2, så gør det som du vil ha' det :-)

Så: </WHINE>!
Gravatar #29 - spand-online
7. maj 2010 13:16
#26

Pussigt. Min msn ligger fint og hygger sig i tray men jeg har jo også brugt det der nymodens indernet til at finde ud af hvordan man skulle gøre :p
Gravatar #30 - coday
7. maj 2010 13:29
SlettetBruger (27) skrev:
#26
Men du er spot on... folk holder sig til XP, fordi de:

1. Er underuddannede
2. Manglende vilje til at udforske og lærer nyt
3. Bedstefar


Eller fordi at der ikke er brug for mere? Hvorfor købe en porsche, når en skoda dækker ens behov??

Jeg bruger selv Windows 7 men var lang tid om at komme videre fra windows XP, den støreste grund var at windows 7 ikke kommer med nogle features som jeg ikke kan leve foruden, havde det på samme måde med Vista. Kan godt mærke at win 7 kræve mere end XP gjorde, især på min netbook..
Gravatar #31 - HappyJaZZ
7. maj 2010 13:33
Er dybt imponeret over hvor stabil Win7 er!

Det er åbenlyst mere stabilt end XP, og endda mere stabilt end min Ubuntu distribution (Har kørte linux et års tid, og er crashet 3 gange, Win7 er endnu ikke crashet).
Gravatar #32 - Slettet Bruger [1216602150]
7. maj 2010 13:36
coday (30) skrev:
Eller fordi at der ikke er brug for mere? Hvorfor købe en porsche, når en skoda dækker ens behov??


Hvorfor starte civilisation når det fungerede godt i stenalderen?

Hvorfor opfinde bilen når cyklen sagtens kan bruges?

FOR AT KOMME VIDERE.

Hvis windows 7 ikke blev populært, eller slet ikke blev noget. vil vi jo ikke komme ét skridt videre med windows 8.

Hvis man ikke støtter udviklingen men bliver tilbage, kommer man ingen vejne :) Der er ingen minuser ved windsovs* 7 ud over at der er nyt man skal vænne sig til... der bliver bare ENDNU mere man skal vænne sig til ved win8 så.

*hvorfor spise Jensens whiskeysovs når man kan nøjes med fakta's bland selv pulver?
Gravatar #33 - Geekalot
7. maj 2010 13:40
SlettetBruger (27) skrev:
#26

Du lyder som en gammel slatten mand. "Jeg vil kun have noget nyt hvis der ingen forbedringer er som jeg skal til at lære/vænne mig til" "der skal kun være forbedringer, som stadig er det samme som i 2001"

Men du er spot on... folk holder sig til XP, fordi de:

1. Er underuddannede
2. Manglende vilje til at udforske og lærer nyt
3. Bedstefar


var da en lam kommentar haha :)


if it aint broken why change it ?
Gravatar #34 - Magten
7. maj 2010 13:40
SlettetBruger (27) skrev:
Men du er spot on... folk holder sig til XP, fordi de:

1. Er underuddannede
2. Manglende vilje til at udforske og lærer nyt
3. Bedstefar
Jeg bruger nu også stadig XP endnu, men det er ikke af ovenstående grunde.

Det er udelukkende pga dovenskab.. De timer jeg skal bruge på at få sat Windows 7 + alle mine applikationer op, det orker jeg bare ikke i øjeblikket..

Jeg har så en Windows 7 på min vmware maskine, men det var kun for sjov jeg installerede den.. Bruger den ikke rigtig =]
Gravatar #35 - aben
7. maj 2010 13:52
og hvorfor ikke? fordi Windows 7 ikke er vildt nok til at du gider opgradere. Eller sådan tolker jeg dit svar :)

Windows 7 er et dejligt OS, det skal der ikke herske tvivl om, men det er i virkeligheden bare en tilbagevenden til den kvalitet Windows XP havde ... og det virker på nogen punkter endda lidt mindre indholdsfyldt end XP - ikke at det er en dårlig ting, det er jo dejligt at det er enkelt og lige til at gå til. Windows 7 har nok bare ikke ret mange features man som almindelig bruger har gavn af (bortset fra sikkerheds tingene, men dem ser man jo egentlig ikke noget til...)
Gravatar #36 - lost-viking
7. maj 2010 14:04
#27

Så jeg er alle de 3 ting her:
1. Er underuddannede
2. Manglende vilje til at udforske og lærer nyt
3. Bedstefar

Bare fordi jeg vælger ikke at smutte over til Windows 7??

Selv om jeg har fladskærm, playstation 3 og smart ny mobi?l så er jeg en gammel mand?.. det siger vi bare..

Jeg ser ikke den store forskel i windows 7 og Win Xp.. det eneste er at windows 7 kræver lige en smule mere af computeren end xp.. og så at man skal lave et række nye indstillinger for at få den til at køre som man gerne vil have den til.. hvorfor gå i gang med alle de ting når det slet ikke er nødvendigt endnu.. Jeg har en windows 7 liggende jeg fik med min nye bærbar.. men jeg smed den ud da jeg blev træt af alle de nye sikkerheds ting som at skulle godkende at et program åbner 2 gange.. og at jeg skal sige åben som admin til mange programmer for at åbne dem, det kan godt ske at windows 7 er bedre.. men som en sagde hvorfor købe en porsche hvis en toyota er mere end rigeligt til det man skal bruge? Så kan man spare de penge og bruge dem på noget man syntes man har mere brug for.. og en anden sagde hvorfor købe jensens whiskey sovs når man kan få pulver versionen i fakta.. ja hvorfor? hvis den i fakta smager lige så godt hvorfor så ikke spare de penge?

Jeg er ikke teknologisk bag efter jeg vælger bare at bruge mine penge på ting jeg finder mere nødvendigt.. og indtil videre kan jeg godt spille spillene på den her computer med xp.. når 70% af alle spil udgivet ikke kan spilles på xp mere så skifter jeg nok.. men indtil da er det ikke nødvendigt for at kunne bruge computeren..
Gravatar #37 - Chewy
7. maj 2010 14:08
@36
Jeg har en windows 7 liggende jeg fik med min nye bærbar..

men som en sagde hvorfor købe en porsche hvis en toyota er mere end rigeligt til det man skal bruge?


I dit tilfælde er spørgsmålet vel snare, hvorfor smide en Porsche på lossepladsen, bare fordi at man har en Toyota ;-)
Gravatar #38 - Magten
7. maj 2010 14:09
aben (35) skrev:
og hvorfor ikke? fordi Windows 7 ikke er vildt nok til at du gider opgradere. Eller sådan tolker jeg dit svar :)
Ja det kan man godt sige.. De timer jeg skal investere i at få min maskine op på samme på niveau som den er med XP lige nu, opvejer ikke fordelene ved Windows 7 :)
Gravatar #39 - aben
7. maj 2010 17:09
yes - jeg har det på samme måde. på den måde er Windows7 lidt en fiasko, selvom det er et supergodt produkt. :)
Gravatar #40 - ipwn
7. maj 2010 19:38
Jeg har XP på min Netbook :S Men smækker nok 7 på den snart, burde kunne gå an så vidt jeg har læst.

<3 7.
Gravatar #41 - ipwn
7. maj 2010 19:39
Magten (38) skrev:
Ja det kan man godt sige.. De timer jeg skal investere i at få min maskine op på samme på niveau som den er med XP lige nu, opvejer ikke fordelene ved Windows 7 :)


Change is inevitable. Change is constant!
Gravatar #42 - aben
7. maj 2010 19:43
#42: some things never change.

jens hansen har en bondegård.
Gravatar #43 - Taxwars
7. maj 2010 23:22
Klart jeg ikke har, den koster jo alt for meget.

Desuden, kender vi microsoft, ret så skal jeg også have en ny og meget stærkere computer til at trække lortet - for slet ikke at tale om at jeg skal bruge uger på at finde ud af hvordan jeg slår at det fis fra som de mener er en god ide at slå til som default.
Og der hjælper det at komme så sent som muligt med på bussen, for så er der alle mulige andre som har fundet ud af hvordan og dokumenteret det på nettet.

Men altså, hvis microsoft giver mig max version gratis, så kan jeg da prøve det.
Gravatar #44 - Geekalot
7. maj 2010 23:43
Koster 750ca så nej den er ikke dyr, de gav så en gratis version som virkede i x antal måneder OG nej win 7 kræver stortset ikke en stærkere computer.
Så alle dine grunde til ikke at bruge den er en gang fis, efter min mening.
Gravatar #45 - nezz_dk
8. maj 2010 11:12
#36. UAC eller de popups der kommer kan indstilles ret graftigt i windows 7

som standard viser den beskeder når du ændre windows instillinger og når programmer installeres eller et program vil lave ændringer.

setting 2:
viser dig kun beskeder når programmer installeres eller laver ændringer

setting 3:
samme som 2 men med den forskel at der ikke skiftes til sort baggrund bag den popup du ser.

og endeligt har du mulighed for at slå UAC fra så den ikke forstyrre dig. men så har du heller ikke et lige så sikkert system.

men for mig er UAC mest noget der er til for knap så kyndige computer brugere. så de ikke får installeret alt muligt de ikke ville.

men der er da i hvertfald lidt muligheder for at du kan skifte #36 og komme ud over de ting der har irriteret dig ved windows 7
Gravatar #46 - Windcape
8. maj 2010 11:15
nezz_dk (45) skrev:
men for mig er UAC mest noget der er til for knap så kyndige computer brugere. så de ikke får installeret alt muligt de ikke ville.
UAC er til at opdrage producenterne at software til ikke at kræve admin rettigheder uden grund!
Gravatar #47 - tachylatus
8. maj 2010 14:46
Er jeg den eneste der har lagt mærke til, at der øverst i nyheden står "de sidste to år" i sammenhæng med "i april 2007"?

Facts fail.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login