Ifølge en undersøgelse offentliggjort i sidste måned af marketingvirksomheden URL Genius er TikTok og YouTube blandt de sociale medietjenester, der tracker mest brugerdata.
Det oplyser CNBC.
Undersøgelsen viste, at YouTube, som ejes af Google, for det meste indsamler dine personlige data til sine egne formål – som at spore din online søgehistorik eller endda din placering for at vise dig relevante annoncer.
Men TikTok, som er ejet af den kinesiske teknologigigant ByteDance, tillader for det meste tredjeparts-trackere at indsamle dine data – og derfra er det svært at sige, hvad der sker med dem.
For at udføre undersøgelsen brugte URL Genius funktionen ‘Record App Activity’ fra Apples iOS til at tælle, hvor mange forskellige domæner, der sporer en brugers aktivitet på tværs af 10 forskellige sociale medie-apps: YouTube, TikTok, Twitter, Telegram, LinkedIn, Instagram, Facebook, Snapchat, Messenger og WhatsApp.
YouTube og TikTok toppede de andre apps med 14 netværkskontakter hver, betydeligt højere end undersøgelsens gennemsnitlige antal på seks netværkskontakter pr. app.
TikTok har tidligere været genstand for kritik over, hvordan virksomheden indsamler og bruger data, især fra yngre brugere, herunder påstande om, at virksomheden har overført nogle private brugerdata til kinesiske servere.