mboost-dp1

Shutterstock

Teslas ‘Full-Self Driving’-software stiger i pris igen

- Via The Verge - , indsendt af arne_v

Tesla hæver prisen på sin Full-Self Driving (FSD) software til 15.000 dollars (112.000 kroner), oplyser The Verge.

I et opslag på Twitter meddelte Teslas administrerende direktør Elon Musk, at den nye pris træder i kraft i Nordamerika fra den 5. september, hvilket svarer til et spring på 3.000 dollars (22.000 kroner).

Folk, der bestiller et Tesla-køretøj inden den 5. september, skal ikke betale den nyligt hævede pris, siger Musk. Prisstigningen kommer efter, at Tesla begynder at udrulle ‘FSD beta 10.69’ – en version Musk kalder “et stort skridt fremad”.

FSD-softwaren lader chauffører bruge Teslas avancerede køreassistentsystem (ADAS) til at navigere til og fra specifikke destinationer. FSD gør dog ikke et køretøj fuldt autonomt; det kræves, at chaufførerne hele tiden holder hænderne på rattet og er opmærksomme på vejen.

Det er stadig uklart, om Tesla har planer om at hæve prisen på sit FSD-abonnement, som i øjeblikket koster $199 om måneden.





Gå til bund
Gravatar #1 - MOA
24. aug. 2022 09:37
Overvej dem der købte det i Europa i 2019, der fortsat venter på det virker.... lang næse.

112k er sgu for meget.
Gravatar #2 - SpegepølseBøvs
24. aug. 2022 11:31
Yo! Skal man både betale et engangsbeløb på 112.000 kr for FSD, plus et FSD abonnement på 1400kr pr/mdr eller mere oven i hatten?

Hvorfor så ikke bare lade være med at købe FSD, men så i stedet for købe en ekstra bil ved siden af? Over tid skal den ekstra bil nok gå hen og blive billigere sammenlignet med hele det FSD gimmick. Lige nu er FSD bare en gimmick, fordi man hverken kan eller må bruge det til noget seriøst.
Gravatar #3 - arne_v
24. aug. 2022 13:21
SpegepølseBøvs (2) skrev:

Hvorfor så ikke bare lade være med at købe FSD, men så i stedet for købe en ekstra bil ved siden af?


Og det er ikke engang en overdrivelse.

https://www.chevrolet.com/cars/spark
https://www.mitsubishicars.com/cars-and-suvs/mirag...
https://www.nissanusa.com/vehicles/cars/versa-seda...
https://www.hyundaiusa.com/us/en/vehicles/accent

Muligheden for FSD på et tidspunkt ude i fremtiden koster det samme som en billig bil.

Nogle ville synes at det var bedre at spare FSD på både egen og bedre halvdels bil og så købe en sjovere bil som f.eks. https://www.subaru.com/vehicles/wrx.html ved siden af.
Gravatar #4 - arne_v
24. aug. 2022 13:53
MOA (1) skrev:

112k er sgu for meget.


15 K$ + 25% moms + dansk registreringsafgift (selv med stærkt reduceret satser for elbiler) ender vel op langt over 112 K.
Gravatar #5 - arne_v
24. aug. 2022 17:47
SpegepølseBøvs (2) skrev:

Yo! Skal man både betale et engangsbeløb på 112.000 kr for FSD, plus et FSD abonnement på 1400kr pr/mdr eller mere oven i hatten?


Så vidt jeg ved er det køb af HW og ret til forevigt brug for en engangs betaling på 15 K$ eller 1000 $ for køb af hardware og et abonnement for 199 $ om måneden (2388 $ om året).

Gravatar #6 - DrHouseDK
25. aug. 2022 06:54
SpegepølseBøvs (2) skrev:
Yo! Skal man både betale et engangsbeløb på 112.000 kr for FSD, plus et FSD abonnement på 1400kr pr/mdr eller mere oven i hatten?


Herhjemme koster FSD 58.000 pt. - stiger nok lidt efter dette - men stadig ret langt til de 112.000 der nævnes. Er man smart, køber man bilen uden, og køber FSD på dag 1 af ejerskabet - så betaler du ikke registreringsafgift af det. Alle biler leveret efter ca. 2020 har den hardware der kræves.

Ældre biler født med HW 2.5 som er købt uden FSD vil u/b få udskiftet til HW 3.0, hvis man tilkøber FSD via app'en.

Alternativt kan man (pt. ikke i EU) købe FSD på abonnement til X antal kr. pr. måned.

Så det er ENTEN ét køb én gang, ELLER abonnement på servicen. Og har bilen ved køb af FSD ikke hardwaren (hvis den er gammel nok kan den godt være født uden), eftermonteres det u/b.
Gravatar #7 - larsp
25. aug. 2022 06:54
Abonnementsbetalinger der sniger sig ind alle mulige steder er en uskik. Jeg har et principielt problem med at have en konto associeret til en bil, med login problemer, apps der crasher, VISA kort der løber ud og ikke mindst overgåvning og hacking sårbarheder. En bil er en mekanisk maskine der skal bringe én fra A til B. Der er ingen grund til den slags pjat.

Og BMW ser ud til at have taget det til næste niveau: https://www.theverge.com/2022/7/12/23204950/bmw-su... Absolut til grin. Jeg har altid været fan af BMW pga. performance og komfort, men hvis det er den nye stil er jeg færdig med det mærke.
Gravatar #8 - udenrigsministeren
26. aug. 2022 07:08
#7 Ja, det er under al kritik og potentielt også en bombe under vores afgiftssystem, hvis producenterne en dag sælger biler på fire hjul til en bukket 5-øre og efterfølgende tage sig ekstraordinært dyrt betalt for at den også skal kunne køre.

Herudover undrer det næppe nogen, hvis der kommer "tamper-switches" i køretøjerne (hvis det ikke allerede er tilfældet), således at man potentielt kan blive udelukket fra sin egen bil, hvis man forsøger at ændre i indstillingerne eller uploade software gennem uofficielle kanaler. Jeg har ikke elbil, så aner ikke hvordan det fungerer nu.
Gravatar #9 - graynote
26. aug. 2022 19:36
arne_v (4) skrev:
MOA (1) skrev:

112k er sgu for meget.


15 K$ + 25% moms + dansk registreringsafgift (selv med stærkt reduceret satser for elbiler) ender vel op langt over 112 K.


Det rejser egentligt en interessant problematik omkring registreringsafgifter som vi kender dem.

Kunne man ikke godt forestille sig en del af bilens anskaffelsespris blive kanaliseret over i softwareupdates?

Med en afgift på 150% af den del af prisen, der er over 200.000,- så kan det være en forskel på uhyggeligt mange penge, som det kunne dreje sig om.
Gravatar #10 - larsp
29. aug. 2022 10:33
#8, #9, hvad med bare at afvikle registreringsafgiften så biler i Danmark kommer ned på europæisk niveau i afgift?

Det vil gøre det hele meget mere enkelt ved bilkøb, mere fair (hvorfor kan en dansker lige syd for den tyske grænse købe 2x så meget bil som en dansker lige nord for?). Det ville eliminere behov for en masse kontrol og det ville fjerne én af mange sten der holder folk fra at vælge Danmark som bopæl. At man ikke kan få sig en ordenlig bil.

Jeg ved godt hvad svaret er - der er intet så permanent som skatter og afgifter for systemet bliver afhængig af pengene og ethvert forsøg på at gå i den anden retning er social massegrav.
Gravatar #11 - arne_v
29. aug. 2022 13:17
DrHouseDK (6) skrev:
SpegepølseBøvs (2) skrev:
Yo! Skal man både betale et engangsbeløb på 112.000 kr for FSD, plus et FSD abonnement på 1400kr pr/mdr eller mere oven i hatten?


Herhjemme koster FSD 58.000 pt. - stiger nok lidt efter dette - men stadig ret langt til de 112.000 der nævnes.


Så Tesla tager 112000 DKK i USA men kun 58000 minus dansk moms og registreringsafgift i Danmark?

Mystisk. Gad vide om den person der er ansvarlig for rent praktisk at få sat priserne op på FSD har glemt Danmark.


Gravatar #12 - arne_v
29. aug. 2022 13:19
#10

Intet er nemmere end at sætte skatter og afgifter ned.

Problemet er at skaffe politisk opbakning til hvor det tilsvarende beløb skal spares på udgiftssiden.
Gravatar #13 - larsp
29. aug. 2022 16:29
arne_v (12) skrev:
Intet er nemmere end at sætte skatter og afgifter ned.
Det har du teoretisk set ret i. Så meget mere tankevækkende at det aldrig sker.

PS. Med visse undtagelser selvfølgelig.

PPS. Jeg mener at de burde have holdt elbiler helt afgift frie, og bevaret de andre afgifter. Det giver en stor chokvirkning at ændre et etableret system, og elbilerne kunne have været en naturlig vej ud af registreringsafgiften. Men nej, sådan skulle det ikke gå. At miste en så lækker indtægtskilde kunne politikerne over næsten hele linjen bare ikke tillade.
Gravatar #14 - arne_v
29. aug. 2022 16:49
#13

Ingen registreringsafgift på elbiler betyder ingen registreringsafgifter den dag alle biler er elbiler.

Easy peasy.

Men registreringsafgiften giver 20 milliarder kroner om året idag.

Hvordan skal 20 milliarder i besparelser fordeles?

Hospitaler? Undervisningsinstitutioner? Kontanthjælp? Folkepension?

Meget få politikere har lyst til at pege på noget.

Og "effektivisering" er et tvivlsomt sted at spare.
Gravatar #15 - larsp
29. aug. 2022 17:01
arne_v (14) skrev:
Hvordan skal 20 milliarder i besparelser fordeles?
Det er sådan set min pointe. Systemet vænner sig til indtægten og kan ikke klare sig uden.

Men hvis man tager et skridt tilbage og betragter andre lignende vestlige lande er der masser af eksempler uden registreringsafgift og tilsvarende eller lavere skattetryk. Danmark er ret ekseptionel mht. bilafgifter. Og det giver skævvridninger og ulemper.
Gravatar #16 - arne_v
29. aug. 2022 17:17
#15

Danmark har været i toppen med hensyn til skattetryk i mange år.

"Systemet vænner sig til indtægten og kan ikke klare sig uden." er lidt upræcist.

Hvis problemet kun var at diverse kontorchefer ville blive kede af at få deres budget beskåret og dermed miste betydning, så ville det nok ske.

Men den typiske politiker har ikke lyst til at sige at nu spares der X milliarder på A, Y milliarder på B etc. - og når en journalist viser vedkommende historien om den enlige mor med 10 børn som mister N tusinde kroner om året, så svarer han at det er også meningen.


Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login