mboost-dp1
Shutterstock
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Yo! Skal man både betale et engangsbeløb på 112.000 kr for FSD, plus et FSD abonnement på 1400kr pr/mdr eller mere oven i hatten?
Hvorfor så ikke bare lade være med at købe FSD, men så i stedet for købe en ekstra bil ved siden af? Over tid skal den ekstra bil nok gå hen og blive billigere sammenlignet med hele det FSD gimmick. Lige nu er FSD bare en gimmick, fordi man hverken kan eller må bruge det til noget seriøst.
Hvorfor så ikke bare lade være med at købe FSD, men så i stedet for købe en ekstra bil ved siden af? Over tid skal den ekstra bil nok gå hen og blive billigere sammenlignet med hele det FSD gimmick. Lige nu er FSD bare en gimmick, fordi man hverken kan eller må bruge det til noget seriøst.
SpegepølseBøvs (2) skrev:
Hvorfor så ikke bare lade være med at købe FSD, men så i stedet for købe en ekstra bil ved siden af?
Og det er ikke engang en overdrivelse.
https://www.chevrolet.com/cars/spark
https://www.mitsubishicars.com/cars-and-suvs/mirag...
https://www.nissanusa.com/vehicles/cars/versa-seda...
https://www.hyundaiusa.com/us/en/vehicles/accent
Muligheden for FSD på et tidspunkt ude i fremtiden koster det samme som en billig bil.
Nogle ville synes at det var bedre at spare FSD på både egen og bedre halvdels bil og så købe en sjovere bil som f.eks. https://www.subaru.com/vehicles/wrx.html ved siden af.
SpegepølseBøvs (2) skrev:
Yo! Skal man både betale et engangsbeløb på 112.000 kr for FSD, plus et FSD abonnement på 1400kr pr/mdr eller mere oven i hatten?
Så vidt jeg ved er det køb af HW og ret til forevigt brug for en engangs betaling på 15 K$ eller 1000 $ for køb af hardware og et abonnement for 199 $ om måneden (2388 $ om året).
SpegepølseBøvs (2) skrev:Yo! Skal man både betale et engangsbeløb på 112.000 kr for FSD, plus et FSD abonnement på 1400kr pr/mdr eller mere oven i hatten?
Herhjemme koster FSD 58.000 pt. - stiger nok lidt efter dette - men stadig ret langt til de 112.000 der nævnes. Er man smart, køber man bilen uden, og køber FSD på dag 1 af ejerskabet - så betaler du ikke registreringsafgift af det. Alle biler leveret efter ca. 2020 har den hardware der kræves.
Ældre biler født med HW 2.5 som er købt uden FSD vil u/b få udskiftet til HW 3.0, hvis man tilkøber FSD via app'en.
Alternativt kan man (pt. ikke i EU) købe FSD på abonnement til X antal kr. pr. måned.
Så det er ENTEN ét køb én gang, ELLER abonnement på servicen. Og har bilen ved køb af FSD ikke hardwaren (hvis den er gammel nok kan den godt være født uden), eftermonteres det u/b.
Abonnementsbetalinger der sniger sig ind alle mulige steder er en uskik. Jeg har et principielt problem med at have en konto associeret til en bil, med login problemer, apps der crasher, VISA kort der løber ud og ikke mindst overgåvning og hacking sårbarheder. En bil er en mekanisk maskine der skal bringe én fra A til B. Der er ingen grund til den slags pjat.
Og BMW ser ud til at have taget det til næste niveau: https://www.theverge.com/2022/7/12/23204950/bmw-su... Absolut til grin. Jeg har altid været fan af BMW pga. performance og komfort, men hvis det er den nye stil er jeg færdig med det mærke.
Og BMW ser ud til at have taget det til næste niveau: https://www.theverge.com/2022/7/12/23204950/bmw-su... Absolut til grin. Jeg har altid været fan af BMW pga. performance og komfort, men hvis det er den nye stil er jeg færdig med det mærke.
#7 Ja, det er under al kritik og potentielt også en bombe under vores afgiftssystem, hvis producenterne en dag sælger biler på fire hjul til en bukket 5-øre og efterfølgende tage sig ekstraordinært dyrt betalt for at den også skal kunne køre.
Herudover undrer det næppe nogen, hvis der kommer "tamper-switches" i køretøjerne (hvis det ikke allerede er tilfældet), således at man potentielt kan blive udelukket fra sin egen bil, hvis man forsøger at ændre i indstillingerne eller uploade software gennem uofficielle kanaler. Jeg har ikke elbil, så aner ikke hvordan det fungerer nu.
Herudover undrer det næppe nogen, hvis der kommer "tamper-switches" i køretøjerne (hvis det ikke allerede er tilfældet), således at man potentielt kan blive udelukket fra sin egen bil, hvis man forsøger at ændre i indstillingerne eller uploade software gennem uofficielle kanaler. Jeg har ikke elbil, så aner ikke hvordan det fungerer nu.
arne_v (4) skrev:MOA (1) skrev:
112k er sgu for meget.
15 K$ + 25% moms + dansk registreringsafgift (selv med stærkt reduceret satser for elbiler) ender vel op langt over 112 K.
Det rejser egentligt en interessant problematik omkring registreringsafgifter som vi kender dem.
Kunne man ikke godt forestille sig en del af bilens anskaffelsespris blive kanaliseret over i softwareupdates?
Med en afgift på 150% af den del af prisen, der er over 200.000,- så kan det være en forskel på uhyggeligt mange penge, som det kunne dreje sig om.
#8, #9, hvad med bare at afvikle registreringsafgiften så biler i Danmark kommer ned på europæisk niveau i afgift?
Det vil gøre det hele meget mere enkelt ved bilkøb, mere fair (hvorfor kan en dansker lige syd for den tyske grænse købe 2x så meget bil som en dansker lige nord for?). Det ville eliminere behov for en masse kontrol og det ville fjerne én af mange sten der holder folk fra at vælge Danmark som bopæl. At man ikke kan få sig en ordenlig bil.
Jeg ved godt hvad svaret er - der er intet så permanent som skatter og afgifter for systemet bliver afhængig af pengene og ethvert forsøg på at gå i den anden retning er social massegrav.
Det vil gøre det hele meget mere enkelt ved bilkøb, mere fair (hvorfor kan en dansker lige syd for den tyske grænse købe 2x så meget bil som en dansker lige nord for?). Det ville eliminere behov for en masse kontrol og det ville fjerne én af mange sten der holder folk fra at vælge Danmark som bopæl. At man ikke kan få sig en ordenlig bil.
Jeg ved godt hvad svaret er - der er intet så permanent som skatter og afgifter for systemet bliver afhængig af pengene og ethvert forsøg på at gå i den anden retning er social massegrav.
DrHouseDK (6) skrev:SpegepølseBøvs (2) skrev:Yo! Skal man både betale et engangsbeløb på 112.000 kr for FSD, plus et FSD abonnement på 1400kr pr/mdr eller mere oven i hatten?
Herhjemme koster FSD 58.000 pt. - stiger nok lidt efter dette - men stadig ret langt til de 112.000 der nævnes.
Så Tesla tager 112000 DKK i USA men kun 58000 minus dansk moms og registreringsafgift i Danmark?
Mystisk. Gad vide om den person der er ansvarlig for rent praktisk at få sat priserne op på FSD har glemt Danmark.
Det har du teoretisk set ret i. Så meget mere tankevækkende at det aldrig sker.arne_v (12) skrev:Intet er nemmere end at sætte skatter og afgifter ned.
PS. Med visse undtagelser selvfølgelig.
PPS. Jeg mener at de burde have holdt elbiler helt afgift frie, og bevaret de andre afgifter. Det giver en stor chokvirkning at ændre et etableret system, og elbilerne kunne have været en naturlig vej ud af registreringsafgiften. Men nej, sådan skulle det ikke gå. At miste en så lækker indtægtskilde kunne politikerne over næsten hele linjen bare ikke tillade.
#13
Ingen registreringsafgift på elbiler betyder ingen registreringsafgifter den dag alle biler er elbiler.
Easy peasy.
Men registreringsafgiften giver 20 milliarder kroner om året idag.
Hvordan skal 20 milliarder i besparelser fordeles?
Hospitaler? Undervisningsinstitutioner? Kontanthjælp? Folkepension?
Meget få politikere har lyst til at pege på noget.
Og "effektivisering" er et tvivlsomt sted at spare.
Ingen registreringsafgift på elbiler betyder ingen registreringsafgifter den dag alle biler er elbiler.
Easy peasy.
Men registreringsafgiften giver 20 milliarder kroner om året idag.
Hvordan skal 20 milliarder i besparelser fordeles?
Hospitaler? Undervisningsinstitutioner? Kontanthjælp? Folkepension?
Meget få politikere har lyst til at pege på noget.
Og "effektivisering" er et tvivlsomt sted at spare.
Det er sådan set min pointe. Systemet vænner sig til indtægten og kan ikke klare sig uden.arne_v (14) skrev:Hvordan skal 20 milliarder i besparelser fordeles?
Men hvis man tager et skridt tilbage og betragter andre lignende vestlige lande er der masser af eksempler uden registreringsafgift og tilsvarende eller lavere skattetryk. Danmark er ret ekseptionel mht. bilafgifter. Og det giver skævvridninger og ulemper.
#15
Danmark har været i toppen med hensyn til skattetryk i mange år.
"Systemet vænner sig til indtægten og kan ikke klare sig uden." er lidt upræcist.
Hvis problemet kun var at diverse kontorchefer ville blive kede af at få deres budget beskåret og dermed miste betydning, så ville det nok ske.
Men den typiske politiker har ikke lyst til at sige at nu spares der X milliarder på A, Y milliarder på B etc. - og når en journalist viser vedkommende historien om den enlige mor med 10 børn som mister N tusinde kroner om året, så svarer han at det er også meningen.
Danmark har været i toppen med hensyn til skattetryk i mange år.
"Systemet vænner sig til indtægten og kan ikke klare sig uden." er lidt upræcist.
Hvis problemet kun var at diverse kontorchefer ville blive kede af at få deres budget beskåret og dermed miste betydning, så ville det nok ske.
Men den typiske politiker har ikke lyst til at sige at nu spares der X milliarder på A, Y milliarder på B etc. - og når en journalist viser vedkommende historien om den enlige mor med 10 børn som mister N tusinde kroner om året, så svarer han at det er også meningen.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.