mboost-dp1

Tesla

Tesla arbejder på at få Steam-spil integreret i sine køretøjer

- Via Electrek -

Ifølge Elon Musk arbejder Tesla på at få Steams bibliotek af videospil til at fungere på sin indbyggede kørecomputer.

Det skriver Electrek.

Bilproducenten har udviklet en spilplatform kaldet ‘Tesla Arcade’ til sine køretøjer og har desuden indgået samarbejder med spilstudier om overførsel af spil til enheden.

Musk har for nylig indikeret, at han mener, at underholdning vil være afgørende, når biler kan køre selv, hvilket han tror, at Tesla kan opnå senere i år. Som forberedelse hertil har bilproducenten udgivet flere videospil i sin Tesla Arcade med henblik på en større forretning.

Der har været indikationer på, at bilproducenten planlægger at tilbyde betalte pakker med forskellige spil i sine køretøjer i stil med Valves Steam, PlayStation Store eller Xbox Live-butikken.

Tesla har for nylig implementeret en ny underholdningscomputer i Model S og Model X, som er rettet mod spil.





Gå til bund
Gravatar #1 - Athinira
28. feb. 2022 18:34
Første spil må naturligvis være Dirt Rally - det er sådan folk kører alligevel!
Gravatar #2 - nwinther
1. mar. 2022 07:38
Vil man ikke bare spille på sit device, og ikke sidde i den mest ubehagelige stilling, og række ind over sig selv, for at styre spillet på bilens skærm?
Gravatar #3 - AppleSheep
1. mar. 2022 08:14
Man kan bruge det med rettet eller en XBOX eller PS4/5 controller.
Gravatar #4 - larsp
1. mar. 2022 09:22
nwinther (2) skrev:
Vil man ikke bare spille på sit device, og ikke sidde i den mest ubehagelige stilling, og række ind over sig selv, for at styre spillet på bilens skærm?

Spillet bør selvfølgelig køre på instrumentbrættets skærm og bruge bilens rat og pedaler som controllers.

/s

Seriøst, jeg har aldrig fattet hvad bilers entertainmentsystem skulle bruges til udover features der har eksisteret i 20-30 år som lydanlæg, klimakontrol og informationer om bilen og køreturen.

Jo mere de integrerer i infotainmentsystemet jo mere kommer til at virke håbløst forældet når bilen bliver 5-10 år gammel. Tag bare ældre klodsede in-dash nagivationssystemer. Fuldstændigt overhalet af f.eks. waze på en smartphone.

Jeg er også modstander af digitaliserede instrumentbræt. Jeg synes bare ikke at viserne står så klart og reagerer lige så hurtigt som de mekaniske udgaver, og det giver for meget uro at man kan vælge mellem forskellige modes. Bilbranchen har det med at glemme kiss princippet.
Gravatar #5 - nwinther
1. mar. 2022 11:52
@4

Jeg tror mange af de "mekaniske" instrumenter reelt er digitale signaler, som så bare overføres til en fysisk viser. Men ja.

Alle de biler jeg har siddet i, har elektronikken virket bedaget, selvom bilen har været helt ny. Det kan godt være, at det har virket nyt ift. et andet bilmærkes elektronik, men ift. den øvrige forbrugerelektronik virker selv det nyeste, til at være 5 år bagefter.
Det skyldes nok, at biler designes over en flereårs periode, og det elektronik der hældes i, også er designet/produceret samtidig med, så seneste version/opløsningsstandard osv. er ikke med, og på den måde bare et vilkår.

Men det betyder nok også, som du er inde på, at de skal lade være med at konkurrere med konsumelektronikken (smartphones, tablets mv.).

Ser man på flybranchen, er flere selskaber da også gået væk fra underholdningssystemerne og i stedet siger til folk, at de skal have deres film med hjemmefra eller alternativt leverer en internetforbindelse. For deres teknologi kan ikke følge med det, folk er vant til alligevel - og så var der rigtig mange, som så deres film på deres tablet i forvejen.

Underligt, at et originalt, visionært geni som Musk, ikke kan se, at det er gammel vin på halvgamle flasker.
Gravatar #6 - arne_v
1. mar. 2022 13:52
#4 og #5

Hardware.

Biler har en levetid på 20 år. Mobiltelefoner har en levetid på 2-4 år. Det giver helt automatisk en forskel.

Software.

Og så er der udviklingsprocessen. Jeg tror de færreste vil have lyst til at køre i en bil hvor al softwaren var udviklet efter samme process og testet lige så meget/lidt som den typiske mobiltelefons app. Man foretrækker at bil softwaren er "NASA kvalitet" og særdeles veltestet. Det forsinker udgivelsen af bilsoftware.

OK - der er lidt forskel på forskellige dele af bil software. Radio og klima er naturligvis ikke så vigtige som motorstyring, stabilitetskontrol, stay in lane, collision detect, sele strammer, air bags etc.. Men meget er kritisk. Lad os tage et digitalt speedometer - umiddelbart vil man måske sige at det ikke er kritisk, fordi man kan da sagtens køre bil uden speedometer, men jeg vil postulere at der vil ske adskillige ulykker fordi folk blev chokeret hvis speedometeret pludseligt viser blue screen of death.
Gravatar #7 - nwinther
1. mar. 2022 14:28
arne_v (6) skrev:
#4 og #5

Hardware.

Biler har en levetid på 20 år. Mobiltelefoner har en levetid på 2-4 år. Det giver helt automatisk en forskel.

Software.

Og så er der udviklingsprocessen. Jeg tror de færreste vil have lyst til at køre i en bil hvor al softwaren var udviklet efter samme process og testet lige så meget/lidt som den typiske mobiltelefons app. Man foretrækker at bil softwaren er "NASA kvalitet" og særdeles veltestet. Det forsinker udgivelsen af bilsoftware.

OK - der er lidt forskel på forskellige dele af bil software. Radio og klima er naturligvis ikke så vigtige som motorstyring, stabilitetskontrol, stay in lane, collision detect, sele strammer, air bags etc.. Men meget er kritisk. Lad os tage et digitalt speedometer - umiddelbart vil man måske sige at det ikke er kritisk, fordi man kan da sagtens køre bil uden speedometer, men jeg vil postulere at der vil ske adskillige ulykker fordi folk blev chokeret hvis speedometeret pludseligt viser blue screen of death.


Ja, det er jeg klar over. Det understreger så nok bare pointen om, at det er åndssvagt at forsøge at konkurrere med mobile enheder, når det kommer til bilen. Det ville give mere mening, om man forsøgte at understøtte nogle kommunikationsstandarder som kunne opdateres.

Jeg kører selv rundt i en Hyundai fra 2017 (dengang Carplay var begyndt at blive rullet ud til en række bilmærker). Der er indbygget navigation og bakkamera, og det fungerer sådan set udmærket. Men dels er det tydeligt, at hardwaren er fra - jeg gætter på 2010 - og interface-designet er foretaget omkring samtidig og så har man nok testet det i en grad, at man synes man kunne "låse" det. Underforstået, at det ikke skal være muligt at opdatere det.
F.eks. skal jeg på værkstedet, for at få opdateret navigation/kort.

Men ligesom NASA løbende tager "ny" hard- og software i brug, burde bilproducenterne i det mindste forberede deres biler til at kunne det samme - f.eks. nye BT-standarder (og med ny mener jeg tre generationer gammel) - og i det hele taget muliggøre at softwaren kan opdateres. Fint nok, at det skal være gennemtestet, og dermed altid lidt "bagefter". Men come-on, der er AM-radio i bilen??? Hvem fanden bruger AM-radio? Og hvem brugte det i 2010, hvis jeg gætter rigtigt med hardware-alderen? Den skulle som minimum være udfaset i 2000.
Gravatar #8 - larsp
1. mar. 2022 14:56
nwinther (7) skrev:
Men come-on, der er AM-radio i bilen??? Hvem fanden bruger AM-radio?

He he, AM er et yndet medium til talk radio i USA. Jeg ved ikke om det stadig er relevant i dag, men laaang tid efter vi droppede AM radio i Europa blev det stadig brugt i USA til talk radio, har jeg selv personligt bekræftet.

Jeg kan huske at min BMW fra 2004 havde kassettebånd og jeg grinte af det da jeg kørte i den i 2010erne. Min nuværende BMW har CD afspiller og jeg kunne ikke drømme om at komme en CD i. Samme situation.

Så jeg er enig, bilernes infotainment er altid bagefter og de burde erkende dette og fokusere på features der reelt giver værdi for bilen og som ikke er modeluner. F.eks. kan man kalde en detaljeret service historik frem på skærmen i min bil, det giver god mening.
Gravatar #9 - larsp
1. mar. 2022 15:11
nwinther (7) skrev:
f.eks. nye BT-standarder (og med ny mener jeg tre generationer gammel)

Ja, det er skræmmende at halv-nye (og helt-nye?) biler stadig bruger den ældgamle head set profile som har forfærdelig lydkvalitet. Men dette er til dels også bluetooth standardens skyld. De har ikke kunne finde ud af at lave en ordenlig efterfølger til den ældgamle HSP (head set profile), hvorimod der er udmærkede nyere profiler til at overføre lyd alene. Hvis man vil have bidirektional lyd falder de fleste systemer tilbage til HSP som er ekstremt ringe. Det er i hvertfald sådan jeg forstår problematikken, måske nogen kan uddybe.
Gravatar #10 - nwinther
2. mar. 2022 07:01
larsp (8) skrev:
nwinther (7) skrev:
Men come-on, der er AM-radio i bilen??? Hvem fanden bruger AM-radio?

He he, AM er et yndet medium til talk radio i USA. Jeg ved ikke om det stadig er relevant i dag, men laaang tid efter vi droppede AM radio i Europa blev det stadig brugt i USA til talk radio, har jeg selv personligt bekræftet.

Jeg kan huske at min BMW fra 2004 havde kassettebånd og jeg grinte af det da jeg kørte i den i 2010erne. Min nuværende BMW har CD afspiller og jeg kunne ikke drømme om at komme en CD i. Samme situation.

Så jeg er enig, bilernes infotainment er altid bagefter og de burde erkende dette og fokusere på features der reelt giver værdi for bilen og som ikke er modeluner. F.eks. kan man kalde en detaljeret service historik frem på skærmen i min bil, det giver god mening.


Lidt i den modsatte grøft, så husker jeg en reklame for en amerikansk bil (I USA), hvor der blev fokuseret utrolig meget på, at der ved kabinelyset var en lille Facebook-knap (en fysisk knap med en kontakt) som du kunne klikke på for at "checke ind" - dengang man gjorde den slags på Facebook - når du nåede dit bestemmelsessted.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login