Gen Z’s internetbrug er voksende, men den tid, som teenagere bruger på Facebook, er i den grad aftagende, rapporterer TechCrunch.
En undersøgelse fra Pew Research Center omhandlende teenagere, teknologi og sociale medier viste, at kun 32 procent af teenagere i alderen 13-17 år bruger Facebook, mens en tidligere undersøgelse fra 2014-2015 viste 71 procent.
Jules Terpak, en Gen Z-content creator, der dækker digital kultur, fortalte TechCrunch, at teenagere bare ikke finder værdi i Facebook længere. Hun mener, at Facebook, som teenagere ofte forbinder med deres forældre, ikke har meget at tilbyde Gen Z.
“Den kultur, som den gennemsnitlige Facebook-bruger dyrker, er meget adskilt fra det, der tiltrækker Gen Z til en platform i dag, og udstråler i stedet en energi tilsvarende en spam-e-mail,” sagde Terpak.
“Selvom Facebook stadig er dybt integreret i teenageres hverdag, ses det nogle gange som en nytte og en forpligtelse snarere end en spændende ny platform, som teenagere kan hævde som deres egen,” sagde Pews rapport fra 2013. I den ni år gamle undersøgelse fandt Pew ud af, at teenagere udtrykte mere entusiasme for andre platforme, selvom de ikke brugte dem så meget som Facebook. Den tendens er forblevet konstant – efterhånden som nye generationer af teenagere tilslutter sig sociale medier, har de næsten helt forladt Facebook.
Pews nye resultater er også i overensstemmelse med Facebooks interne rapportering ifølge dokumenter lækket af whistleblower Frances Haugen. En Facebook-forsker fandt i begyndelsen af 2021, at teenage-brugere på Facebooks app var faldet 13 procent siden 2019 og forventede, at tallet ville fortsætte med at falde med 45 procent i løbet af de næste to år.
“De fleste unge voksne opfatter Facebook som et sted for folk i 40’erne og 50’erne,” sagde det interne Facebook-dokument fra 2021.