22 hollandske universitetsstuderende har gennemført et roadtrip på 1.800 kilometer – kun drevet af solenergi – i en søgen efter at vise, hvordan bæredygtige køretøjer kan lade dig rejse verden rundt uden at skade miljøet.
Det skriver Good News Network.
De studerende, som til daglig studerer på Eindhoven University of Technology i Holland, påstår, at deres van – kaldet ‘Stella Vita’ – er verdens første solcelledrevet mobilhome.
Med sit solcelletag og sine vinger udstyret med ekstra solcellepaneler, som kan foldes ud ved parkering, har solcellepanelerne en samlet overflade på 17.5 kvadratmeter, hvilket kan generere nok energi til at leve og køre på.
På en solskinsdag kan Stella Vita, som er registreret og forsynet med nummerplade, rejse op til 730 km på 24 timer og opnå en hastighed på 120 km/t.
Den er designet til at huse to personer og har køkken med køleskab, opholdsområde, seng, bruser og toilet. Når den holder parkeret, kan man stå indenfor og lave mad ved at rejse taget.
“Stella Vita er et bæredygtigt hus på hjul,” står der på deres hjemmeside. “Ved hjælp af solceller på taget er den ikke afhængig af ladestationer.” Den har dog en elektrisk oplader i nødstilfælde.
Udover selve kørslen genererer køretøjet nok energi til se at tv, oplade sin laptop og lave kaffe, siger teamet bag Stella Vita.
I princippet hvis man var ret tæt på ækvator og har en god soldag får man ca. 5kWh per m2. Men solceller er typisk 15-20% effektive, men lad os bare sige disse studenter har nogle super celler som er på 25%. Hvis deres bil er parkeret og ekstra celler folder ud mens solen er oppe kan de få (5kWh x 0.25 x 17.5m2) rundet op 22kWh per dag og så køre om aftenen.
En Tesla kan køre ved 150Wh/km og den mest effektive bil (kommer først i 2022) Lightyear One, står til kun 104Wh/km.
Så Lightyear one ville kunne køre kun 211km på den energi og den er noget mere strømlinet. Så med deres *Up til 730km, må de enten snyde og bruge en lade station eller lade bilen stå og lade flere dage for hver dags kørsel.
Og her har jeg slet ikke medregnet at man også får et tab i opladningen af batterierne i form af varme.
#2 Jeg brugte ikke ækvator ud fra et årligt gennemsnit men kun ud fra optimal placering af sol i forhold til en horisontal placeret solcelle, så i mit eksempel taler vi en optimal dag. I forhold til en horisontal overflade er der ca. 5 "sol-timer" per dag ved ækvator. Dette er hvad effekten af solen i alle dens vinkler igennem dagen, rammer overfladen med svarer til det samme som hvis den stod stille lige over i 5 timer. Derfor de 5kWh/m2 (1000W x 5 timer). Så jeg syntes jeg giver deres bil alle forudsætninger.
Lidt beregninger på en serviet. Når bilen folder taget ud har den 17.5 m2 solceller. Med 200 watt pr. kvadratmeter ved fuld solskin, 4 ækvivalente timer om dagen, giver det 17.5*200*4 = 14 kWh best case opladningspotentiale pr. dag. Kommercielle elbiler ligger på 4-6 km/kWh, så hvis denne bil er ekstra effektiv (langsom) kan den måske præstere 10, skal vi sige 20 km/kWh.
Det giver 280 km pr. dag i et absolut tilgivende "sunny day" scenario. Hvordan kommer de op på 730 km...? Ned af bakke hele vejen?
Men hvis en elbil kan lade hvad der giver måske 20 - 40 kilometers kørsel fra et soltag pr. dag er det da ikke helt uden perspektiv.
#1#3 heh, du antager mere ud af solcellerne end mig, men færre km/kWh. Under alle omstændigheder er det mirakuløst at de kan komme op på 730 km. Mon ikke det bare er en teoretisk max. range ved fulde batterier (plus lidt strøm fra solcellerne mens man kører).
#1#3 heh, du antager mere ud af solcellerne end mig, men færre km/kWh. Under alle omstændigheder er det mirakuløst at de kan komme op på 730 km. Mon ikke det bare er en teoretisk max. range ved fulde batterier (plus lidt strøm fra solcellerne mens man kører).
Nemlig vi lavede begge lidt serviet beregning og kom frem til ca. samme resultat. Når de i deres promo film "Travel up to 460miler on a sunny day" så er det ikke pga. den mængde energi de kan få fra solen på samme dag, men fordi de har ladet den op inden. Så præcis samme udtalelse kunne man lave med en Tesla med en 1x1m solcelle spændt på taget med gaffatape.
Fint at folk interesserer sig for alternative drivmidler mv. - men det er i bedste fald en slags rekordforsøg, uden praktisk formål.
Som når en dragster kan køre 400 raketdrevne km/t, og så sige, at den kan man komme på arbejde i, på et par minutter. Øh, ja, hvis din arbejdsplads er for enden af racerbanen - ligesom denne solcellebil kan køre på tomme, flade veje i høj solskin. men at den - eller noget lignende - bevæger sig i almindelig daglig trafik er udelukket.
Det ville være federe, hvis de så byggede en "lovlig" bil med væsentligt ringere performance, men hvor man kunne købe en solcellebil som kan køre 20 km. om dagen ved max. 50 km/t - men den koster 10.000 kroner og koster 0 i drift. Altså noget hvor man kan sige, at det kan finde praktisk anvendelse, om end det ikke er en fuldstændig erstatning for alle biler.
Fint at folk interesserer sig for alternative drivmidler mv. - men det er i bedste fald en slags rekordforsøg, uden praktisk formål.
Som når en dragster kan køre 400 raketdrevne km/t, og så sige, at den kan man komme på arbejde i, på et par minutter. Øh, ja, hvis din arbejdsplads er for enden af racerbanen - ligesom denne solcellebil kan køre på tomme, flade veje i høj solskin. men at den - eller noget lignende - bevæger sig i almindelig daglig trafik er udelukket.
Det ville være federe, hvis de så byggede en "lovlig" bil med væsentligt ringere performance, men hvor man kunne købe en solcellebil som kan køre 20 km. om dagen ved max. 50 km/t - men den koster 10.000 kroner og koster 0 i drift. Altså noget hvor man kan sige, at det kan finde praktisk anvendelse, om end det ikke er en fuldstændig erstatning for alle biler.
der er for mange skattekroner på spil og for få rige der yder det de burde til statskassen til at et sådant fartøj ville have en chance for at blive godkendt her i danmark
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.