Fyringer, retssager, forsinkelser, Twitter-kaos, aktier i frit fald, fabrikslukninger – hvad skete der med USA’s foretrukne elbilproducent?
Mellem rapporter om fyringsrunder, tab af momentum i Kina, undertrykkelse af dets autopilot-software, Musks katastrofale ejerskab af Twitter efterfulgt af både penge- og ansigtstab samt længe lovede produkter som Cybertruck og Roadster, der gang på gang skubbes, går Tesla ind i 2023 med flere udfordringer end nogensinde før.
Det skriver The Verge.
Tirsdag ramte Teslas aktie den laveste kurs i årevis. Dette skete efter rapporter om, at virksomheden ville reducere produktionen på sin fabrik i Shanghai i januar af uspecificerede årsager, selvom det angiveligt er en konsekvens af COVID-19-stigninger og nedlukninger i Kina.
Musk er uløseligt knyttet til Teslas fortid, nutid og fremtid. De, der har en finansiel andel i Tesla – dem, der stoler på Musk, fordi han tidligere har leveret værdi til virksomheden – er frustrerede og trygler den administrerende direktør om at rette opmærksomheden mod elbilproducenten, hvis aktiekurs fortsat er den primære kilde til hans rigdom.
I denne uge har mange iagttagere spekuleret i, om den faldende kurs på aktien, som Musk brugte som sikkerhed for lån til at købe Twitter, kunne tvinge ham ind i en såkaldt “margin call”-situation, der sender aktien ind i en dødsspiral.
For første gang møder Tesla desuden reel konkurrence. Volkswagen, Hyundai, Kia, Mercedes-Benz og næsten alle bilproducenter derimellem jagter Teslas potentielle kunder. For Tesla vil 2023 være et år, der vil teste dens evne til at forblive førende på det moderne elbilsmarked, som det effektivt har været med til at skabe.