mboost-dp1

unknown

Sputnik TV kommer snart til Mac

- Via TV 2 - , redigeret af Net_Srak

Per Mikael Jensen, direktør på TV2, har udtalt på sin blog, at TV2 Interaktiv regner med at lancere en ny version af Sputnik, inden for de næste par måneder. Denne version vil understøtte Mac og andre browsere end Internet Explorer.

Det har hele tiden været planen, lige siden starten af Sputnik, at Sputnik TV også skulle kunne køre på Mac. Men efter at Microsoft stoppede supporten på Windows Media Player til OSX, røg denne plan i vasken.

Bemærk at det kun er Sputnik TV der vil kunne køre på Mac. Sputnik Film er stadig underlagt strenge krav fra filmproducenterne.





Gå til bund
Gravatar #1 - amokk
11. nov. 2006 06:34
hvor ville det dog være rart at se bare ét af de store medieselskaber sige FUCK DRM (CRAP) og så ellers release deres lorrt som de lystede
Gravatar #2 - binderup
11. nov. 2006 06:36
#1 ja eller at det gik op for dem at strenge krav er lig med at folk hiver pirat kopier ned
Gravatar #3 - lille hjælper
11. nov. 2006 06:58
Bare Sputnik, det er nok for mig... Men jeg har faktisk næsten lyst til at juble...

Nu mangler vi bare at DR også går over i den retning... windows mediaplayer findes jo også til mac, så det brude ikke være det store problem... og nu når vista kommer, så er windows mediaplayer jo ikke som standart installeret på windows, så indirekte skal tv2 og DR åbne op for andre mediaplayers.
Gravatar #4 - Fiil
11. nov. 2006 07:11
#3 Er mediaplayer ikke installeret som standard i vista?
Alle de versioner jeg har prøvet til dato, siden jeg først prøvede det ved beta2, har indeholdt mediaplayer (10? så vidt jeg husker).
Men er det du henviser til, den specielle version som vil blive sendt på markedet i EU?
Lur mig om ikke det er forholdsvis let at få kastet mediaplayer på ens vista-installation, hvis altså man ønsker det. :)
Eller betyder det at man bliver mega skuffet hvis man køber "media center edition" (aka ultimate), når man opdager at mediaplayeren er pillet ud ? :D
Gravatar #5 - Stig Nygaard
11. nov. 2006 08:39
Det er faktisk muligt at få den nuværende udgave af Sputnik til at køre i andre browsere. Selv Linux skulle (ifølge kommentar til linkede) være muligt:

http://www.rockland.dk/show/?post=253

Mvh. Stig
http://www.rockland.dk/
Gravatar #6 - hallavej
11. nov. 2006 09:01
#3
Nu mangler vi bare at DR også går over i den retning

Hvilken retning er det?. Det er vel tv2 der går i retning af dr ved at droppe DRM.

#5
Ja det virker fint, også med linux. Men det virker kun med gratisklip da disse ikke er "DRM'ed". I oktober var der gratismåned på sputnik. Her virkede hele sputnik fint på linux.

Måske er der en eller andet genial forretningmand i tv2 der har fundet ud af at det ikke er klogt at forhindre folk i at blive betalende kunder.
Gravatar #7 - speedfreak
11. nov. 2006 10:12
Måske det er et skridt i den rigtige retning, og det er sku også på tide at TV2 for gjort noget ved det her (monopol)

Men helt fri for drm tror jeg ikke på at det bliver, og det bliver helt sikkert i noget wma formart, som kræver diverse w32codecs, som er delvist ulovlige at dele ud af.

så jeg mener helt bestemt ikke at det er et stort skridt nok at tage.

Og bliver det inden for 2mdr? Nu har man jo hørt det er før fra TV2
Gravatar #8 - trylleklovn
11. nov. 2006 11:07
Endelig!
Så kan det være de får fikset det DRM lort. På min fuldt lovlige Windows installation, fuldt opdateret, med den seneste windows media player, kan jeg ikke afspille noget fra sputnik, fordi den ikke kan finde ud af at installere DRM komponentet....

DR er da totalt nice, de har manual til at compile mplayer på deres site, hvis man vil se dr streamen på linux :)
TV2 kunne lære noget af DR og sende deres kanaler som live stream også, det er nok den eneste forbedring af sputnik (udover at fjerne drm) jeg kunne finde på.
Gravatar #9 - Human
11. nov. 2006 12:21
Med lidt tweaking kører sputnik fint både film og tv på linux. Mon ikke det også virker på mac allerede.
Gravatar #10 - bjerh
11. nov. 2006 12:59
Ikke et årti for tidligt..
Gravatar #11 - knasknaz
11. nov. 2006 14:26
Nu bliver der specifikt snakket om Mac og ikke bare linux/mac/andre ... så mon det er en Quicktime løsning, der er under opsejling?
Gravatar #12 - flywheel
11. nov. 2006 15:09
Hvem snakker om at droppe DRM ??
Det ser mere ud som om at de vil benytte både Redmonds og Apples DRM.

#8 Det kræver stadig Win32Codec, hvor herligt er det lige ?
Gravatar #13 - flywheel
11. nov. 2006 15:25
Ahh, det kræver Flip4Mac - det er da ikke DRM-frit
Gravatar #14 - davp
11. nov. 2006 15:44
#13

Jo, det er DRM-frit. Det er bare stadig wmv-codec (desværre).
Gravatar #15 - novaree
11. nov. 2006 16:07
Menmenmen .. hvorfor sidder Jens Rohde så og ser Klovn i "Klovn på Sputnik" reklamen ... der nu har kørt i et par måneder oder so ..

DET ER JO FALSK MARKEDSFØRING!
Gravatar #16 - lille hjælper
11. nov. 2006 17:23
6#

nej jeg tænker ikke på drm, tværtigmod... er faktisk lidt træt af at høre alle her inde på newz være så muggen på drm... godt nok kan jeg heller ikke li det, men er bare lidt små træt af at læse konstant om at fok er sure over det... bliver lidt for meget af det kedelige i længden (ved ikke bare om det kun er mig der har det sådan, men beklager meget).

Men det jeg tænkte på var at DR stadigvæk ikke kan afspilles på mocOSX, mener jeg (er endlig begyndt at være i tvivl om det). Men det var den retning jeg tænkte på at DR også burde gå...
Gravatar #17 - jopsen
11. nov. 2006 18:23
Tror I ikke bare det er noget de gør så de også kan bruge en Mac når de reklamere for sputnik på tv 2... (De bruger mac, når de reklamere for alle deres online andre online services...)
Gravatar #18 - trylleklovn
11. nov. 2006 19:17
#16 DR's stream kan sagtens afspilles på os x og linux.

#15 Nej. For deres prereleased klovn afsnit kan man se i en flashplayer, der virker fint på os x.
Gravatar #19 - procrastinator
11. nov. 2006 20:11
#18
DR's stream kan sagtens afspilles på os x og linux.

Ja, men ikke uden w32codecs som ikke bare er ufrit, men som også kræver en Windows-licens for at kunne bruges legalt.
Gravatar #20 - hallavej
11. nov. 2006 21:12
#19
Forkert. Jeg har ingen problemer med wmv9 på min linuxbox og jeg har ingen w32codecs. ffmpeg lavede en dekoder som blev udgivet i august. Så hvis man bruger en afspiller som benytter en nyere version af codecs fra ffmpeg så virker det uden windows dll'er.
Gravatar #21 - procrastinator
11. nov. 2006 21:53
#20 Okay? Spændende! Jeg bruger en cvs-version af ffmpeg fra den 23/8-06 (nyeste Ubuntu-deb i universe), og her brokker mplayer sig bare over at wmvdmod.dll ikke er der. Hvilken version bruger du?
Gravatar #22 - hallavej
11. nov. 2006 22:48
#21
mplayer benytter ikke de codecs der er i ubuntus ffmpeg pakke. Codecs er compilet med i mplayer. I Ubuntu edgy, som jeg også bruger, er mplayer desværre for gammel. vlc derimod virker glimrende. vlc's mozilla plugin virker derimod ikke, men hvis man bruger en firefox extension der hedder mediaplayerconnectivity https://addons.mozilla.org/firefox/446/
så kan man åbne linkene direkte i vlc.
Bemærk dog at microsoft-produkter håndterer æ, ø og å anderledes end alle andre. DR følger selvfølgelig microsoft og er vist for dumme til fx at udskifte å med aa. Resultatet er at udsendelser der hedder noget med æ,ø og å ikke virker på mac og linux. Men alle andre virker fint.
Gravatar #23 - Taxwars
12. nov. 2006 00:10
jammen det er da fint, lige så snart jeg kan downloade det i et standart format så jeg ikke skal bruge computeren til at se det kan vi måske snakke om det.
Gravatar #24 - Louis
12. nov. 2006 19:47
Jeg bruger Ubuntu Linux 6.10, Firefox 2.0 og dirvse codecs og jeg får denne fejl når jeg prøver at se noget på sputnik:

Vi har testet dit system og fundet følgende problem:

Operativsysten:

Du skal benytte MS Windows 98 SE eller nyere for at kunne se TV 2 Sputnik.

Læs mere om hvilke systemkrav der kræves for at se TV 2 Sputnik på forsiden underfeltet "kom godt i gang" og på support.tv2.dk.
Gravatar #25 - Stig Nygaard
13. nov. 2006 12:15
#24: Har du set hack der linkes til i kommentar #5?
Gravatar #26 - bugger
13. nov. 2006 23:29
[url]#22[/url] Du må bare manuelt erstatte æøå. Firefox encoder til UTF-8 og IE til Latin-1, hvad der er korrekt ved jeg ikke. Det der med URI standarder er vist ret roddet.

Å = %C5
Æ = %C6
Ø = %D8
å = %E5
æ = %E6
ø = %F8
Gravatar #27 - simonsweb
14. nov. 2006 06:09
Glæder mig - Nu bruger jeg ikke Tv2 Sputnik så meget... Ser heller e at DR's Net tv kommer til at fungere helt på mac...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login