Spanien har offentliggjort nye regler for, hvordan influencers og andre på sociale medier annoncerer for kryptovaluta, rapporterer Reuters ifølge The Verge.
Fra næste måned vil Spanish National Securities Market Commission (CNMV) kræve, at influencers og virksomheder underretter om kampagner for kryptoaktiver mindst 10 dage før de køres.
Reglerne gælder for influencers med mere end 100.000 følgere, som betales for at promovere kryptovaluta – en praksis, der har trukket kritik og endda retssager verden over.
Ifølge Reuters skal krypto-annoncører frigive indholdet af deres kommende kampagner til CNMV, hvor de skal inkludere advarsler om risiciene ved det, de promoverer. Reglerne er designet til at lade CNMV overvåge markedsføringsøkosystemet omkring kryptoaktiver og sikre, at publikum er opmærksomme på risici.
Kryptovaluta og annoncering på sociale medier er begge områder med betydelig lovgivningsmæssig uklarhed, og kombinationen har flere gange vist sig at være besværlig. Tidligere på måneden var et foreslået gruppesøgsmål rettet mod Kim Kardashian, bokseren Floyd Mayweather og andre for at promovere valutaen ‘EthereumMax’, hvilket hævede dens pris dramatisk, før aktivet styrtede ned i næsten værdiløshed.
CNMV’s nye regler forhindrer ikke influencers i at fortælle deres følgere om kryptovaluta, men de vil medvirke til at orientere bureauet om, hvad der præcist bliver tilbudt.