mboost-dp1

Shutterstock

Spanien vil regulere influencers, som promoverer kryptovaluta

- Via The Verge -

Spanien har offentliggjort nye regler for, hvordan influencers og andre på sociale medier annoncerer for kryptovaluta, rapporterer Reuters ifølge The Verge.

Fra næste måned vil Spanish National Securities Market Commission (CNMV) kræve, at influencers og virksomheder underretter om kampagner for kryptoaktiver mindst 10 dage før de køres.

Reglerne gælder for influencers med mere end 100.000 følgere, som betales for at promovere kryptovaluta – en praksis, der har trukket kritik og endda retssager verden over.

Ifølge Reuters skal krypto-annoncører frigive indholdet af deres kommende kampagner til CNMV, hvor de skal inkludere advarsler om risiciene ved det, de promoverer. Reglerne er designet til at lade CNMV overvåge markedsføringsøkosystemet omkring kryptoaktiver og sikre, at publikum er opmærksomme på risici.

Kryptovaluta og annoncering på sociale medier er begge områder med betydelig lovgivningsmæssig uklarhed, og kombinationen har flere gange vist sig at være besværlig. Tidligere på måneden var et foreslået gruppesøgsmål rettet mod Kim Kardashian, bokseren Floyd Mayweather og andre for at promovere valutaen ‘EthereumMax’, hvilket hævede dens pris dramatisk, før aktivet styrtede ned i næsten værdiløshed.

CNMV’s nye regler forhindrer ikke influencers i at fortælle deres følgere om kryptovaluta, men de vil medvirke til at orientere bureauet om, hvad der præcist bliver tilbudt.





Gå til bund
Gravatar #1 - AliFC
19. jan. 2022 12:39
Jeg ville ønske man i langt højere grad generaliserede de her beslutninger som fx "Spanien vil forbedre deres markedsføringslovgivning i lyset af crypto scams" eller noget i den retning. Casebaseret lovgivning er simpelthen så uintelligent som det bliver. Det er Arne-pension og papirsugerør om igen.

Moralske og amoralske handlinger har fællesnævnere og det er DEM man skal arbejde ud fra - ikke mindst for at mindske mængden- og øge gennemsigtigheden af lovgivningen.
Gravatar #2 - arne_v
19. jan. 2022 14:15
#0

Hele ideen virker ret håbløs.

Hvorfor regler for kun krypto-valuta og ikke for andre produkter?

Kan den typiske influencer beskrive risikoen ved investering i krypto-valuta præcist?

Vil den typiske influencer følger forstå en præcis beskrivelse af risikoen?

Eller skal man bare give op og konkludere at folk der investerer deres penge efter råd fra Kim Kardashian på Instagram nok vil miste deres penge under alle omstændigheder og det er kun et spørgsmål om hvordan de mister dem.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login