Foruden vinterstorme og personalemangel var det Southwest Airlines’ it-infrastruktur, der var skyld i, at tusindvis af ferierejsende for nylig strandede over hele USA.
Det forklarede Chief Operating Officer Andrew Watterson ifølge The Register.
I et opkald med medarbejdere gav Watterson forældret planlægningssoftware skylden for de forlængede forsinkelser og aflysninger.
Vinterstormen, der hærgede det meste af USA, udløste en kaskade af forhindringer, som virksomhedens it-infrastruktur var dårligt rustet til at håndtere. Southwest blev derfor tvunget til at planlægge besætninger til flyvninger manuelt.
For at reducere byrden på personalet tog Southwest beslutningen om at aflyse flere flyvninger, lyder det fra Southwest-CEO Bob Jordan i en videobesked.
Jordan anerkendte også behovet for at opgradere flyselskabets infrastruktur for at undgå fremtidige it-nedbrud. “Vi er nødt til at fordoble vores allerede eksisterende planer om at opgradere systemer til disse ekstreme omstændigheder, så vi aldrig igen står over for, hvad der sker nu,” sagde han.
Ifølge FlightAware var Southwest ansvarlig for 2.509 af de 2.813 amerikanske flyvninger, der blev aflyst onsdag.