mboost-dp1

unknown

Slut med at kalde Gmail for Gmail i Tyskland

- Via Press Esc - , redigeret af Derfor

Google har måtte lide et stor nederlag i Tyskland, efter at de er blevet dømt til ikke længere at må kalde deres webmail-tjeneste for Gmail.

Årsagen er tyskeren Daniel Giersch, der siden 2000 har lavet programmet G-mail, som han også har fået varemærkebeskyttet. Selvom han var 4 år før ude end Google, har det alligevel taget 3 år igennem det tyske retssystem førend den afsagte dom er kommet.

Dommen skulle til gengæld nu være så fast, at Google ikke får lov til at anke den til en højere retsinstans. Giersch stopper dog ikke i Tyskland, men vil i første omgang også kæmpe for navnet i Schweiz.





Gå til bund
Gravatar #1 - trylleklovn
5. jul. 2007 12:54
Det er vel fair nok.
De kan jo bare lade folk bruge gmail.com så.
Gravatar #2 - turpin
5. jul. 2007 13:01
geilmail.de? :D
Gravatar #3 - nielsbuus
5. jul. 2007 13:10
Jeg forstår ikke hvorfor det skulle gmail til at starte med... Jeg ved godt at g'et kunne betyde gigabyte-mail, men okay - den differentiering er så slut nu...

googlemail.com eller mail.google.com ville da være mere oplagt.
Gravatar #4 - amplificator
5. jul. 2007 13:17
#3

Har Gmail, som i "Google Mail", aldrig strejfet dig?
Gravatar #5 - Carstone
5. jul. 2007 13:21
#4 tror jeg det har for ham, men han tænkte nok at de så ku kalde det googlemail, og ikke behøve forkorte det
jeg tror grunden til gmail er hele den dille med at lave et bogstav foran sin vare. ipod. igoogle. gmail. osv
Gravatar #6 - trylleklovn
5. jul. 2007 13:23
Gmail er kortere end Google Mail, og så lyder det mere som et seperat "produkt", snarere end mindre del af Google.

Personligt synes jeg det komplet latterligt når man f.eks. kalder det Yahoo! Mail.
Gravatar #7 - nielsbuus
5. jul. 2007 13:30
#4, jo naturligvis - men g er ikke synonym med Google i folks bevidsthed, derfor synes jeg det er dårlig branding strategi... Jeg ved godt at det er lykkedes Apple i et omfang at gøre det med i, men det er også fordi de bryder grammatikreglerne at folk genkender brandet. Hvis man siger Ivory, Image eller Internet, så er der ingen som tænker Apple. Men skriver man iVory eller iMage, så er der større associationer til Apple.

Faktum er at Googles tjeneste kaldes Gmail og ikke gMail og så længe det er tilfældet, så synes jeg at Google har valgt et ret dårligt navn - den eventuelle fidus jeg kan se er at det er kort at skrive, hvilket er praktisk for de millioner af mennesker som hver dag skal sende noget til en gmail adresse.
Gravatar #8 - Spunkmeier
5. jul. 2007 13:39
#7:
Enig... en ulempe mere ved Gmail er når man skal udtale sin e-mail-adresse for en som ikke kender Gmail:

"blabla, snabel-a, g-mail, punktum, com"
"e-mail?"
"nej, G-mail..."

Der er Hotmail lidt nemmere.
Gravatar #9 - ysangkok
5. jul. 2007 13:39
#3, faktisk så ligger ens Gmail inbox under URL'en "mail.google.com/mail". Og Googlemail.com redirecter. Så det har de åbenbart tænkt på.

Og jeg synes ikke han skulle have haft medhold i retten. Jeg ved godt han kom først og alt det der, men det her er simpelthen for åndsvagt. Måske ligger fejlen i første omgang hos hele begrebet "trademark"...
Gravatar #10 - Saxov
5. jul. 2007 13:40
#9, hvorfor skulle han ikke have medhold i det.. ? Det kunne jeg godt tænke mig at høre en dybere begrundelse for.
Gravatar #11 - trylleklovn
5. jul. 2007 13:52
#9 Øhm, han ejer trademarket. Han skal netop have medhold, da han har forsvaret sit trademark. Han kom først, det gjorde google ikke.

Er dog lidt i tvivl om hvorvidt de to produkter dækker det samme marked, gjorde de ikke dette kunne de jo sagtens eksistere samtidigt med samme navn.

Men altså, det er jo kun i tyskland, så må tyskerne bare bruge gmail.com. De kan jo sagtens få det på tysk der alligevel.
Gravatar #12 - Ravager
5. jul. 2007 13:57
#10, enig kunne jeg også godt tænke mig at vide. Manden har jo lavet et produkt længe før man overhovedet fandt på g(oogle)mail. Jeg mener helt klart at der er truffet den rigtige afgørelse i denne sag. Er så træt af store virksomheder som forsøger at tiltvinge sig copyright til et navn eller lign. "Money does not make right".
At nogle forsøger at tage retten til noget med det ene formål at sælge det til en stor virksomhed er lige så kritisabelt.


------------------------
Google er det nye Microsoft.
Gravatar #13 - trylleklovn
5. jul. 2007 13:58
#12 De kan jo ikke bare ignorere det. En af dem skulle tage sagen op for at bibeholde deres trademark.
Gravatar #14 - Herskegut
5. jul. 2007 14:24
#12
Det er fint nok at den lille mand får lov til at beholde hans trademark, det der nok er værre er, at dette kommer til at påvirke alle Gmail brugere i tyskland.
Jeg tror at der er flere som er negativt påvirket af dette, end det modsatte.

Ellers kunne google vel bare have betalt manden en pose penge, og så var det ligesom overstået.
Gravatar #15 - fidomuh
5. jul. 2007 14:32
#14

Det er ikke alle der kan koebes .....

Og manden har tydeligt fortjent at vinde, uanset om alle tyskere saa faar et spark i loegposen.
Han har retten paa sin side, mere er der ikke at sige :)
Gravatar #16 - micdah
5. jul. 2007 14:42
#14
Jeg tvivler næppe på det får stor effekt på tyskerne, det må vel ikke være så svært at navigere til www.gmail.com i stedet.

Selv bruger jeg da også www.gmail.com, eller det vil sige, det gør jeg sådan set sjældent da jeg navigere til gmail via iGoogle.

Men at han har retten til gmail under tysk lov, er vel kun rimeligt da han kom på det før google selv, så den del af sagen kan man vel kun være enig i.
Gravatar #17 - Leclerc
5. jul. 2007 15:10
#14
Nej, det er ikke alle, der kan købes, og det er netop problemet.

#16
Selvom han har retten til det under loven, så kan man sagtens diskuterer hvad loven skal være, og systemet med trademark er helt hen i vejret.

Hvis trademark systemet erstattes med en regel om at man ikke må udgive sig for at være andre end de er, så ville der ikke være noget problem i denne sag. Ingen ville forveksle Googles gmail med Daniel Giersch gmail, medmindre Giersch grafisk og funktionelt ligger sig op af Google - men så er det Giersch, der skal have et hak i tuden.
Gravatar #18 - Paranut
5. jul. 2007 15:16
#16 - Hvis man som jeg bruger Gmailen som MSN, ville det da være MEGET irriterende!
Gravatar #19 - Redeeman
5. jul. 2007 15:34
#18:
og hvad kan man lære af det? stop med at bruge crap som msn.
Gravatar #20 - Kian
5. jul. 2007 17:11
ganske fair dom. Jeg er efterhånden træt af at store brands tror de ejer retten til navne selvom det står soleklart at de kom sidst. Hvorfor har store brands som Apple og nu Google problemer med at forstå lovgivningen(?) - man kan jo modsat sige at de sagsøger enhver der bare tænker på at kalde sit produkt et relateret navn - her kan nævnes Apples ustyrlige lyst til at tro at de ejer bogstavet 'i' - jeg er så træt af at store brands tror at dyre advokater kan bøje lovgivningen og derfor er det yderst fair at dommen lukkes og ikke kan ankes til højere instanser. Basta!
Gravatar #21 - Alm
5. jul. 2007 18:02
#19
Nu kan det da umuligt være MSN's skyld? Der er da en hel del steder, hvor man bruger sin e-mail som identifikation - Så det er vel ikke så opsigtsvækkende.

Man kunne enda gå endnu længere: "Hvad kan man lære af det, stop med at bruge crap som det Internet dér" ;)
Gravatar #22 - Dijkstra
5. jul. 2007 18:32
Jeg forstår ikke helt problemet. Hvornår har i sidst været på gmail.dk? Nej vel.

Derudover er jeg enig med flere andre herover. Selvfølgelig er gmail.de Daniel Giersch's. Han registrerede domænenavnet FØRST.
Snyltere der BAGEFTER registrere domænenavne som ligger tæt på af andres eller oplagte domæner (domænenavnet til prinsessen, et firma der er kendt men stadig ikke på nettet (nok ikke så relevant længere) etc.) skulle til gengæld udstilles i gabestok!

Google skal IMHO betale sagens omkostninger men næppe nogen erstatning til Daniel Giersch. Da de lavede gmail havde de næppe undersøgt samtlige lande om der monstro var noget der havde noget ved det navn. Måske de burde have bakket pænt ud da Daniel første gang nævnte for dem at han faktisk havde det varermærke i stedet for at fortsætte, - og måske det også er fair at de skal betale en (mindre, - ikke USA vild) erstatning til Daniel for det. Men så stopper festen også.
Gravatar #23 - ArvoX
5. jul. 2007 20:24
lige som #22 forstår jeg ikke problemet for de tyske gmail bruger.
gmail.com hedder da gmail.com selvom google har tabt sagen.
Gravatar #24 - Oculus
5. jul. 2007 20:53
#23 og andre med lignende indlæg

Problemet er nok ikke så meget URL'en, men det faktum at Google ikke må bruge Gmail i deres markedsføring i Tyskland nu.

Gmail som brand tilhører Daniel G. Vi snakker ikke bare et domænenavn. At de så bare skal re-brande det som Google Mail er en anden snak.

Du må jo heller ikke reklamerer for dine produkter med navnet iPod, så længe du bare ikke linker folk til iPod.dk ;)
Gravatar #25 - Leclerc
5. jul. 2007 20:54
#22 og #23
Det her handler ikke om tildeling af domæner, men om hvorvidt Google mail overhovedet må hedde Gmail i Tyskland.

Når tyske brugere logger på gmail, må logoet så overhovedet sige gmail.
Gravatar #26 - Taxwars
5. jul. 2007 21:30
Ok er han lige en idiot. Et totalt fjols med et program (som laver hvad?) som INGEN finder hvis de søger efter det. Totalt spade. Lad os håbe han går konkurs.
Gravatar #27 - themuss
5. jul. 2007 21:57
Når tyske brugere logger på gmail, må logoet så overhovedet sige gmail.
Det kommer an på hvilket land serveren står i.

Med googles mesh bliver det noget af et routing-helvede for googles admins at holde tysken på udenlandske gmail-servere gennem gmail.com (tror jeg, det kan også være det er voldnemt).
Gravatar #28 - fidomuh
5. jul. 2007 22:00
#26

ZOMG WTF EN PRIVAT MAND DER FORSOEGER AT BEHOLDE HANS RETTIGHEDER?! FLAME ON HIM! TEH RETARD ...!


Saa fordi du er ligeglad med hans program gaelder hans rettigheder ikke?
Gravatar #29 - fidomuh
5. jul. 2007 22:01
#27

Google kommer ikke til at have noget besvaer overhovedet.. Det er udelukkende de tyske servere der ikke maa bruge gmail.
Og saa deres markedsfoering i tyskland..

Dvs at tyskere gerne maa bruge gmail.com, og google har intet ansvar for at sikre at tyskerne ikke kan tilgaa det :)
Gravatar #30 - themuss
5. jul. 2007 22:03
Lige en kommentar til det med at google ikke må bruge gmail i markedsføring i .de er at det vel heller ikke er et stort problem for dem at få ændret deres anonncer til gmail.com hvis de nu skulle have peget på gmail.de eller blot gmail....


Nu har jeg ikke læst dommen, men google har vel ikke fået dømt gmail.com forbudt eller hvad?

edit: #29 netop, intet problem her udover at google skulle have rullet rundt på ryggen da rettighedshaveren meldte sig på banen... Google, the next M$.
Gravatar #31 - Fiil
6. jul. 2007 00:42
Nu har jeg ikke læst artiklen (shame on me) men, er det interresante ikke netop denne del:
Giersch stopper dog ikke i Tyskland, men vil i første omgang også kæmpe for navnet i Schweiz.

Hvad hvis han også får med hold i Schweiz? går han så videre derfra og hvor mange lande kan han "vinde"?
Og uden at kende til trademark-regler specielt godt.. men hvis han har lavet et program siden 2000, som er trademark beskyttet, er det så ikke potentielt globalt? og igen, hvad slags erstatning taler vi så om? :)

PS. Jeg er iøvrigt bedst til at finde på weird spørgsmål når det er sent og jeg er træt.. :)
Gravatar #32 - Bekker
6. jul. 2007 00:43
Hvis jeg var Daniel, havde jeg spurgt efter hvor meget Google ville give for domænet :)
Tyskland er trods alt et land med 80 mio. indbyggere, så mon ikke det har en stor værddi!
Gravatar #33 - ....
6. jul. 2007 07:17
Google: Hi german noop - I offer you 10 million euro for the gmail name.

Kan google ikke bare købe denne person ud? Så stort er g-mail vel heller ikke? Google køber kæmpe firmaer på ugentlig basis... køb da g-mail fra denne person og kom videre.

"Det er ikke alle som kan købes"... bullshit ! der kan umuligt være nogen som synes at det er sjovt at smide adskillige millioner ud af vinduet bare fordi man har et trademark som ingen folk kender.
Gravatar #34 - Spunkmeier
6. jul. 2007 07:28

Google: Hi german noop - I offer you 10 million euro for the gmail name.

Måske er det alligevel ikke så vigtigt for Google ...

Men hvis jeg var Daniel Giersch, så ville jeg da overveje at lave en aftale om at Google får Gmail, og han får G-mail (med bindestreg).
Gravatar #35 - fidomuh
6. jul. 2007 08:49
#31

Trademarks gaelder kun i det land de er blevet vedtaget i.

Saa kan man soege om internationale Trademarks hvis man har lyst til det, men de gaelder stadig kun i de lande der har accepteret de internationale trademarks..

Det er vel egentligt WTO-lande som er med i det samarbejde, saa helt potentielt kan han godt faa retten til Gmail trademarket i USA ogaa :)

Det er ihvertfald saadan jeg forstaar det :P
Gravatar #36 - fidomuh
6. jul. 2007 08:50
#33

Indtil videre har han brugt meget faa euro paa at forsvare sit trademark.. Det er _GOOGLE_ som skal smide millioner ud af vinduet saalaenge de taber..

Det koster ham, kort sagt, ikke en skid :P
Gravatar #37 - TWFH
6. jul. 2007 08:50
#33: Den verden du lever i lyder pragtfuld, et sted hvor det eneste livet handler om for alle er at rage til sig. Oh yeah!
Gravatar #38 - themuss
6. jul. 2007 08:50
#35 For at få WTO til at foretage lobby-arbejde på vegne af sin virksomhed skal man jo være et multinationalt foretagende fra USA.
Gravatar #39 - xahur
6. jul. 2007 12:45
#38, mon ikke han kunne få Microsoft til at hjælpe sig?
Det lyder da som noget, de ville gå med til.. Om ikke andet, så bare for at irritere Google..
Folk ville juble og synge højt om det, men de kloge ville blot sige: "So this is how liberty dies. By thunderous applaud!"
Gravatar #40 - wendelboe
6. jul. 2007 14:22
#26 du skal ikke regne med han går konkurs når først folk har vænnet sig til at det er gmail de skal ind på og de så kommer ind på noget anden (hans program) så er det altid en god ting for ham - du ved, gratis reklame ;)
medmindre Google Mail gør noget MEGET drastisk for at få dem til at vide at de har skiftet navn - fx en sang ;) ligesom "orange bliver telia" :D
Gravatar #41 - el_barto
6. jul. 2007 18:35
De kunne jo overveje at købe hotmale.com og indlede en direkte krig med Microsoft...det ville også passe lidt bedre i deres image, efter de smed "do no evil" over bord...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login