mboost-dp1

SKAT
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Det er lidt trist, at så mange stadig går efter et one-system-to-rule-them-all.
Vi har stadig 'system-angst', hvor der tænkes i antal installationer og ikke i funktioner. Jeg vil hellere have 10 prograerm som gør. hver deres godt, en nogle få, hvor jeg skal indgå en masse kompromisser.
Vi har stadig 'system-angst', hvor der tænkes i antal installationer og ikke i funktioner. Jeg vil hellere have 10 prograerm som gør. hver deres godt, en nogle få, hvor jeg skal indgå en masse kompromisser.
#1 så længe de intregerer ind i hinanden har jeg heller intet mod 10 installationer. men ofte kræver det jo semi manuelle handlinger at smide dem rundt i de forskellige programmer og så kan jeg godt forstå one system princippet.
men hvornår faen lærer vi at lave ordentligt offentlige udbud, man kan jo tilbyde halv pris næsten hver gang da regningen næsten altid er fordoblet hvis ikke mere.
men hvornår faen lærer vi at lave ordentligt offentlige udbud, man kan jo tilbyde halv pris næsten hver gang da regningen næsten altid er fordoblet hvis ikke mere.
#3 Nej.. Problemet er at INGEN har ansvar.. Så laver man bare en minister rokade, og så er personen der startede projektet fri for ansvar, da han ikke længere sidder med projektet, og den nye "ansvarlige" kan jo ikke klandres for fortiden.. Det var nøjagtigt statens forklaring da de skrottede sidste projet til godt 1 mia.
#4 Hvis det ikke var lavet så komplekst, så kunne de rige jo ikke betale banker, revisorer og advokater for at slippe for at betale skat.. Det er lavet på den måde så de rige kan skrabe til sig, men de fattige skal nok komme til at betale deres del.
Det tager ikke mange sekunders undersøgelse for at finde ud af at jo flere penge personer/firmaer har, jo mindre bidrager de også til samfundet (i %).. Så er der selvfølgelig dem, som forsvarer det med at de skaber jobs.. True, men der skal jo også være nogen som skaber produkterne for dem, og de skal jo selvfølgelig betale fuld skat af deres løn, for at ejeren af deres arbejdsplads kan slippe!
#4 Hvis det ikke var lavet så komplekst, så kunne de rige jo ikke betale banker, revisorer og advokater for at slippe for at betale skat.. Det er lavet på den måde så de rige kan skrabe til sig, men de fattige skal nok komme til at betale deres del.
Det tager ikke mange sekunders undersøgelse for at finde ud af at jo flere penge personer/firmaer har, jo mindre bidrager de også til samfundet (i %).. Så er der selvfølgelig dem, som forsvarer det med at de skaber jobs.. True, men der skal jo også være nogen som skaber produkterne for dem, og de skal jo selvfølgelig betale fuld skat af deres løn, for at ejeren af deres arbejdsplads kan slippe!
Saa det var altsaa billigere at have mennesker ansat end et IT system til samme formaal. Maaske skulle man overveje at IT ikke altid er loesningen.
Lav et generelt regelbaseret system der kan genanvendes og understøtter man kan skrive egne "plugins" til at erstatte moduler i det regelbaserede system.
Case closed...
Case closed...
Ni (1) skrev:
Det er lidt trist, at så mange stadig går efter et one-system-to-rule-them-all.
Vi har stadig 'system-angst', hvor der tænkes i antal installationer og ikke i funktioner. Jeg vil hellere have 10 prograerm som gør. hver deres godt, en nogle få, hvor jeg skal indgå en masse kompromisser.
Skat har mange systemer. Dette her er bare et af dem!
:-(
Hvad ville du splitte ejendomsvurderingssystemet op i?
Et system per region?
Et system per type af ejendom?
Umiddelbart lyder det ikke billigere.
#3 #4 #5
Man kan vel splitte prisen op i:
faktisk pris = lavest mulige pris givet problem stillingen der skal løses + overhead på grund af ikke optimal process
Den første del afhænger af kompleksitet af lovgivningen.
Den anden del afhænger af udbudsprocessen og leverandøren.
Begge dele er naturligvis politikernes ansvar.
Men de bruger desværre ikke den her:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1...
Man kan vel splitte prisen op i:
faktisk pris = lavest mulige pris givet problem stillingen der skal løses + overhead på grund af ikke optimal process
Den første del afhænger af kompleksitet af lovgivningen.
Den anden del afhænger af udbudsprocessen og leverandøren.
Begge dele er naturligvis politikernes ansvar.
Men de bruger desværre ikke den her:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1...
arne_v eller man kan droppe udbud totalt, og istedet hyre en intern IT afdeling hos Skat til at udvikle produkter.
Staten er stor nok til at have deres egen IT afdeling. Hele udbudssystemet er idiotisk, og de sidste 20 aar er bevis paa at det ikke virker.
Staten er stor nok til at have deres egen IT afdeling. Hele udbudssystemet er idiotisk, og de sidste 20 aar er bevis paa at det ikke virker.
#11
Det var faktisk en mulighed for skat.
Det normale argument mod inhouse udvikling er at behovet varierer så meget over tid at det ikke giver mening med en stor stab af specialister.
Men skat har så mange IT systemer, at det vel er realistisk at arbejdsvolumen vil være stor hele tiden.
Næste problem er så om man kan få de rigtige folk til at søge ansættelse i staten med de vilkår og arbejdsforhold som gælder der.
Men man burde kigge på det.
Hvis vi siger at den gennemsnitlige omkostning ved en IT person er 1 million om året, så er 5.3 milliarder faktisk 5300 mandår eller ca. 9 millioner timer.
Det var faktisk en mulighed for skat.
Det normale argument mod inhouse udvikling er at behovet varierer så meget over tid at det ikke giver mening med en stor stab af specialister.
Men skat har så mange IT systemer, at det vel er realistisk at arbejdsvolumen vil være stor hele tiden.
Næste problem er så om man kan få de rigtige folk til at søge ansættelse i staten med de vilkår og arbejdsforhold som gælder der.
Men man burde kigge på det.
Hvis vi siger at den gennemsnitlige omkostning ved en IT person er 1 million om året, så er 5.3 milliarder faktisk 5300 mandår eller ca. 9 millioner timer.
#12
Det fungere rigtig fint i Sverige. https://www.nyteknik.se/digitalisering/skatteverke...
Skatteverket i Sverige har er en del af det ansvar Borgerservice har i Danmark, men saa modsat er Told en del af Tullverket, hvor i Danmark er SKAT Skat og Told
Det fungere rigtig fint i Sverige. https://www.nyteknik.se/digitalisering/skatteverke...
Skatteverket i Sverige har er en del af det ansvar Borgerservice har i Danmark, men saa modsat er Told en del af Tullverket, hvor i Danmark er SKAT Skat og Told
#13
Nu er jeg ikke skrap til svensk, men er det ikke drift og ikke udvikling den artikel snakker om?
Det er muligt at insource successfuldt.
Men der er ikke garanti for success.
Og jeg ved ikke rigtigt med det danske skattevæsen. Deres historie med hensyn til IT er ikke god.
En success historie med insourcing både drift og udvikling er vel GM.
https://digitalbusiness.substack.com/p/gm-steers-a...
Nu er jeg ikke skrap til svensk, men er det ikke drift og ikke udvikling den artikel snakker om?
Det er muligt at insource successfuldt.
Men der er ikke garanti for success.
Og jeg ved ikke rigtigt med det danske skattevæsen. Deres historie med hensyn til IT er ikke god.
En success historie med insourcing både drift og udvikling er vel GM.
https://digitalbusiness.substack.com/p/gm-steers-a...
Var man ikke begyndt at kigge på at sådanne systemer skulle bestå af mindre dele, så man ikke prøver at bygge ét system til det hele?
Og derudover, så kunne det være at man skulle begynde at kigge på, om vores regler kan simplificeres, så det ikke kræver et system der koster en kvart storebæltsbro, for at kunne overholde dem.
Og derudover, så kunne det være at man skulle begynde at kigge på, om vores regler kan simplificeres, så det ikke kræver et system der koster en kvart storebæltsbro, for at kunne overholde dem.
#8 og #16
Når det er sagt så er der gode grunde til ikke at levere sådan et system som en enkelt leverance.
Det vil i langt de fleste tilfælde være bedre at levere systemet med en række del-levarancer.
Nu kender jeg ikke systemet eller problem domænet, men måske noget a la:
1) kerne system med offline integration (XML filer) + minimal web UI
2) tilføj online integration for input data(web services)
3) tilføj online integration for output data(web services)
4) udvid web UI udfra bruger erfaring
5) tilføj reporting
Når det er sagt så er der gode grunde til ikke at levere sådan et system som en enkelt leverance.
Det vil i langt de fleste tilfælde være bedre at levere systemet med en række del-levarancer.
Nu kender jeg ikke systemet eller problem domænet, men måske noget a la:
1) kerne system med offline integration (XML filer) + minimal web UI
2) tilføj online integration for input data(web services)
3) tilføj online integration for output data(web services)
4) udvid web UI udfra bruger erfaring
5) tilføj reporting
arne_v (16) skrev:#15
Som jeg argumenterer for i #8 så er det ikke helt oplagt hvordan man kan splitte dette ene system op i flere systemer.
Beklager, jeg er tydeligvis træt!
Det er lidt svært at vide hvordan man skal dele et domæne op, når man ikke kender det - Men nej, vi skal for guds skyld ikke ud i at klone det samme system ud i hver region :)
Men mon ikke der er nogle dele der godt kunne stå for sig selv, i så stort et system?
Med risiko for at udstille min uvidenhed omkring systemet, så forestiller jeg mig at der kunne være komponenter som: dataindsamling, interne værktøjer til behandling af de indsamlede data, selve vurderingssystemet/-systemerne (privat, erhverv, landbrug?), data lake som andre offentlige instanser kan gøre brug af, etc.
Edit: Så ikke du havde svaret igen, men kan se at vi er nogenlunde enige :)
TwistedSage (7) skrev:Lav et generelt regelbaseret system der kan genanvendes og understøtter man kan skrive egne "plugins" til at erstatte moduler i det regelbaserede system.
Case closed...
Jeg vil faktisk være chokeret hvis de IKKE gør det på den måde.
Problemet er nok at skrive alle reglerne, så de kan samarbejde lag på lag, korrekt, testet og valideret. Og dokket. Bare spec'en til beregning af dansk skat kan lægge et google datacenter eller to ned.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.