mboost-dp1

unknown

SCO fremviser lidt af koden

- Via News.com.com - , redigeret af hmn

Alene i SMP delen af Linux, påstår SCO at over 800.000 linier kode, er kopieret fra Unix. Dette er kommet frem på SCO’s partner og kunde konference, som de afholder i disse dage.

SCO’s chef, Darl McBride, fortalte at eksperter i at finde ‘mønstre’ i kode, har fundet et ‘bjerg’ af kode som er kopieret, og mener at Linux’ “DNA” er taget fra Unix.

En advokat fremviste herefter en række slides, der bl.a. viste kommentarer, stavefejl og andre underlige stavemåder, som direkte skulle være kopieret med.





Gå til bund
Gravatar #1 - Tomcat
19. aug. 2003 12:34
"eksperter i at finde 'mønstre' i kode"

Er det ikke det som man på godt dansk kalder "Programmører"? ;)

Ej, helt ærligt... Det her er en farce...
Gravatar #2 - Lovechild
19. aug. 2003 12:46
stavefejl... det lyder nu mere som open source programmører...

/me undre sig over let kode kunne være smuttet den anden vej, for derefter at blive erklæret UNIX "dna"..
Gravatar #3 - seahawk
19. aug. 2003 12:47
Der var en interessant post i en slashdot comment tidligere idag:

Der var en gut som på et tidspunkt fik lov til at se noget af koden, men SCO "glemte" at få ham til at underskrive NDA'en - han skrev så lidt om hvad det var han havde set, og kunne konkludere at det var noget kode fra linux scheduleren.

Ham der skrev kommentaren på slashdot, linkede så til et stykke kode i linux 2.4.x i scheduleren, OG en post på en kernel mailingliste af en CALDERA ansat - hvor man kunne se at det var den ansatte hos Caldera der havde lavet den kode.

Nogle der tør indgå et væddemål om at dette er tilfældet 95% af de tilfælde SCO har fundet? :o)
Gravatar #4 - sKIDROw
19. aug. 2003 13:15
#3 seahawk

Få dage efter Caldera købte SCO, hørte mange folk dem prale over købet på en Linux Expo.
Og der snakkede de stolt over, at de allerede var i gang med at indbygge det i Linux kernen.. ;)
SCO og Caldera var MEGET aktive i Linux sammenhæng.
Mere end de nok har lyst til at erindre noget om i dag.. :P

Det her er iøvrigt ret ømt..:
http://www.uruguru.com/gpl-sco/
Gravatar #5 - FISKER_Q
19. aug. 2003 13:54
#1 nej jeg vil faktisk mere tro det er autister.
Gravatar #6 - SmackedFly
19. aug. 2003 13:56
#4

Lol, kan især godt lide den alternative e-mail adresse til SCO's advokater :)
Gravatar #7 - Tomcat
19. aug. 2003 13:58
5#

Det at være Autist gør dig ikke automatisk klog, du har vist set for meget Rainman...

Når man er Autist, så er man hjerneskadet.
Gravatar #8 - FISKER_Q
19. aug. 2003 14:18
Ja, men den hjerneskade er i flere tilfælde faktisk noget der gør dem gode til et specielt område.

Mente heller ikke de skulle stå og udnytte autister, men altså folk der er rigtig gode til at se mønstre.

Og faktisk har jeg aldrig set filmen rainman. :P

Kan bare huske at jeg i skolen blev fortalt en gang at Autister normalt var skide gode til mønstre.
Gravatar #9 - xect
19. aug. 2003 14:43
#7:

"Det at være Autist gør dig ikke automatisk klog, du har vist set for meget Rainman..."
Tjah, selvom de er hjerneskadede har de altså nogle evner til at huske mønstre og den slags ting.
Gravatar #10 - sKIDROw
19. aug. 2003 14:57
#6 smackedfly

Ja..
Og at dømme udfra deres realitetssans, så kunne de sikkert finde på at skrive på den.. :P
Gravatar #11 - dasbutt
19. aug. 2003 16:11
Gravatar #12 - ZOPTIKEREN
19. aug. 2003 16:38
#9
er det et sådant mønster; http://www.theinquirer.net/?article=11108 ?
Gravatar #13 - FISKER_Q
19. aug. 2003 16:43
The Inquirer, sikke en god kilde.
Gravatar #14 - cybermike
19. aug. 2003 17:03
Autisme er ikke lig med hjerneskade, ved hjerneskade forstaas at dele af hjernen er oedelagt. Dette er _ikke_ tilfaeldet ved autisme, dog ses autisme tit kombineret med retardering hvilket kan give det indtryk at autisme==hjerneskade.

F.eks. er der folk der paastaar einstein og f.eks. bill gates er/var autister(aspergers syndrom, aka, hoejtfungerede autisme)
~
Gravatar #15 - Cyrack
19. aug. 2003 22:01
Gider folket bruge google inden de udtaler sig om autisme? Der findes flere typer af autisme, og som det blev skrevet tidligere er autister oftes også hjerneskadet (forskergrupper mener at autisme kan skyldes små ødelagte områder i hjernen, der opstår under fødslen pga. mangel på ilt). Autister er _som_ regl:
Meget lidt sociale
Mangler mere eller mindre verbal og motorisk kommunikation
Koncentrationsevne
Manglende forståelse for andres følelser
I _visse_ tilfælde kan der dog være en stor interesse inden for et emne, det være sig logisk (herunder matematik), kunstnerisk eller andre interesser der kræver lille eller ingen kommunikation med omverdenen.

De fleste autister kan leve et forholdsvist normalt liv på beskyttede hjem, hvor deres hverdag er veltilrettelagt og uden de store omvæltninger (udflugter og lign. skal varskoes i god tid, og autisten bør have mulighed for at planlægge hvad denne vil lave på turen).


cybermike: at Einstein og Bill Gates skulle være autister er plausibelt, men der findes mange andre (og måske) bedre forklaringer på hvorfor de kan noget andre ikke kan (fx. menes det at Einstein var så hurtigttænkende som han var pga. en meget større og velfungerende forbindelse mellem hans højre og venstre hjernehalvdel). Bill Gates er nok mere en grå-zone, han er ikke den eneste der har fået et stort firma ved at r*vpule sine samarbejdspartnere...


[ONTOPIC]

SCO graver sin egen grav, og med den hastighed de gør det med nu, så brænder de op i flydende jern og nikkel inden de får set sig om...
Gravatar #16 - Razzie
19. aug. 2003 22:30
Mig bekendt lever de fleste autister i en lukket, og indesluttet verden, ude af stand til at kommunikere med omverdenen. Man har dog fundet ud af at nogle af dem rent faktisk registrerer alt, hvad der sker omkring dem, og tilmed kan udtrykke sig fint med ord både skrifteligt, og mundligt.

Det er sandt, at nogle autister har utrolige evner på specielle områder, herunder også mønstergenkendelse, og i visse tilfælde ned til aller mindste detalje. Dog er de fleste autister ude af stand til ræsonnement, deduktion og konklusion, og det virker nærmest maskinelt, når de bliver fodret med f.eks et kompliceret regnestykke, og bare fyrer resultatet af kort efter.
Gravatar #17 - cybermike
19. aug. 2003 23:51
Cyrack: Glaeder mig du sagde "som regel", derudover leverer du der en god beskrivelse af infantil autisme.

Men lige i forbindelse med IT er det nok aspergere du skal ind og kigge paa, der finder du en paent stor del som tror _alt_ for meget om sig selv, som ikke har en boenne styr paa det sociale og som stort set ikke kan faa et alm. liv uden stoettepaedagoger.
Jeg kender f.eks. et par aspergere der tror de klarer den men totalt mangler realitetssands, dog kender jeg ogsaa et par stykker som er temmelig lovende.

Naa whatever.

[ontopic]
sco sucks or [indsaet andet udraab paa generelt newz.dk niveau :)]
Gravatar #18 - sharkmeat.dk
20. aug. 2003 03:13
#3

"Nogle der tør indgå et væddemål om at dette er tilfældet 95% af de tilfælde SCO har fundet? :o)"

5% er vel også nok til at fælde dom, hvis det skulle være tilfældet.
Gravatar #19 - cybermike
20. aug. 2003 05:11
18: det betyder bare at der er mindre at fjerne, for det vil jo blive resultatet :) Desuden vil de ogsaa blive den udvikler der har postet den evt. kode der faar skraldet, idet linux projektet i sig selv ikke har gjort noget jo.

Desuden syntes jeg at jeg for nogle uger siden laeste at sco sagde at deres kode ikke laa paa kernel.org men kun i nogle special releasede kerner(mener det var suse's eller noget i den stiL)
Gravatar #20 - sharkmeat.dk
20. aug. 2003 07:46
5% af 800.000 linier er da også en form for copycat.. Det er sikkert mere end nok til både at vinde retsagen og kræve en masse penge i licens / erstatning...

Men bare rolig Super-Linux-Skurke, der er håb forude...

Man må sige at det er da positivt at der, ifølge sco er 300 firmaer der overvejer at købe licens... Det viser at der findes firmaer der kører linux, af andre årsager end at de vil spare licensen.
Gravatar #21 - seahawk
20. aug. 2003 08:03
#18, #20:

Nej, for i de sidste 5%, vil det sandsynligvis være taget fra en fælles kilde - BSD f.eks... :)

Og HVIS der endelig bliver fundet noget, vil problemet være løst inden 48 timer...
Gravatar #22 - seahawk
20. aug. 2003 08:05
http://perens.com/Articles/SCOCopiedCode.html

Vil forresten nok have interesse i denn sag... :)
Gravatar #23 - Disky
20. aug. 2003 08:30
seahawk:
Tak for linket, spændende læsning.
Gravatar #24 - sKIDROw
20. aug. 2003 08:30
#22 seahawk

Den skulle jeg lige til at poste.. hehe
MEn den her er også lidt relevant.. :)
http://lwn.net/Articles/45019/
Gravatar #25 - Gecko
20. aug. 2003 12:04
I følge LWN skulle koden, som de fremviste stamme fra UNIX v6, som Santa Cruz Operation udgav under BSD licensen. Så ja, det er SCO kode, og NEJ! Det er ikke IP infridgement...
Gravatar #26 - seahawk
20. aug. 2003 12:23
#25:

Præcis, man kan højst klandre SGI(ikke linux) for at have "glemt" at bibeholde den originale copyright notice...
Gravatar #27 - sKIDROw
20. aug. 2003 13:15
Meget af det har de sgu også selv smidt ind.
Det svarer populært sagt til at jeg parkere min bil i en andens indkørsel, og render hjem og melder den stjålet... ;)
Vil ikke være SCO aktionær når den her farce kommer for retten.. ;oD
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login