mboost-dp1

Shutterstock

Salg af benzin- og dieselbiler bliver forbudt fra 2035

- Via Ekstra Bladet - , indsendt af arne_v

EU-Parlamentet og EU’s medlemslande er torsdag blevet enige om at indføre et forbud imod salg af nye diesel- og benzinbiler fra 2035.

Det skriver Ekstra Bladet og DR.

“Denne aftale er gode nyheder for bilister. Biler, som ikke udleder CO2, bliver billigere, og det vil gøre dem nemmere at få råd og adgang til,” sagde Europa-Parlamentets hovedforhandler, Jan Huitema.

Ifølge aftalen skal biler, der bliver solgt fra 2030 af, have en 55 procent lavere CO2-udledning sammenlignet med niveauet i 2021. Aftalen omfatter også varebiller, der heller ikke må udlede CO2 i 2035, hvis de skal sælges i EU-landene.

De tre parter blev også enige om, at EU skal lave et forslag til, hvordan biler, som kører på CO2-neutralt brændstof, kan blive solgt efter 2035.

Forbuddet er den første lov, som er blevet endeligt vedtaget fra en større pakke, som skal begrænse EU-landenes CO2-udledning.





Gå til bund
Gravatar #1 - nwinther
28. okt. 2022 10:05
Det bliver interessant, når det så i 2036 går op for politikerne, at vores el-infrastruktur slet ikke er i stand til at servicere så meget elbaseret transport.
Gravatar #2 - nKKE
28. okt. 2022 10:42
nwinther (1) skrev:
Det bliver interessant, når det så i 2036 går op for politikerne, at vores el-infrastruktur slet ikke er i stand til at servicere så meget elbaseret transport.


Hvad skal man med (relevant) erhvervserfaring når man vil være politiker? Med det rette baglands behøver man ikke engang at gennemføre sin uni.
Gravatar #3 - T_A
28. okt. 2022 10:49
Som altid så gør politikkerne det hele i omvendt rækkefølge og så bliver det befolkningen problem.

Vil man virkelig dette så bør man.

1. Lav en midlertidig lov, der gør det muligt at omgå en del af det værste bureaukrati, som gør det tager nærmest 20 år bare at få tilladelserne til at begynde at bygge kraftværk og infrastruktur.
2. Bestem jer for hvad type kraftværk vi vil bygge og giv opgaven direkte til det entreprenørfirma som har bevist at de kan bygge denne type uden for mange ekstra omkostninger og bed dem så tæt som muligt lave en kopi af det tidligere projekt uden for mange specielle løsninger, som bevirker uforudsigelige problemer og omkostninger.

Når Danmark så har god, stabil og billig energi produktion, så er jeg sikker på at Danskerne nok skal finde alle mulige alternativer til benzin og diesel som brint, el eller syntetisk brændstof produceret af overskudsstrøm.
Gravatar #4 - SpegepølseBøvs
28. okt. 2022 11:36
nwinther (1) skrev:
Det bliver interessant, når det så i 2036 går op for politikerne, at vores el-infrastruktur slet ikke er i stand til at servicere så meget elbaseret transport.


Ja, du har fat i noget der. Allerede nu er der så småt problemer med at kablerne i jorden i villakvarterene er gået hen og blevet underdimensioneret, fordi der er så mange der oplader el-biler efterhånden. Allerede nu bliver man bedt om kun at oplade el-bilerne på bestemte tidspunkter i døgnet, for netop ikke at overbelaster kablerne i jorden. Det bliver en kæmpeopgave at renovere og forny hele Danmarks el-net.
Gravatar #5 - sirius09
28. okt. 2022 13:53
nwinther (1) skrev:
Det bliver interessant, når det så i 2036 går op for politikerne, at vores el-infrastruktur slet ikke er i stand til at servicere så meget elbaseret transport.


Ja det utroligt at de ikke kan regne den ud nu, når de siger vi skal spare på strømmen her til vinter, og at der er risiko for at der ikke kan leveres nok strøm så dankserne kan risikere at stå uden strøm i x antal timer.

De utroligt at det ikke får dem til at nå frem til, at hvis vores elnet allerede nu har så store problemer, at vi som danskere ikke engang kan klare os gennem en vinter uden risiko for blackout, hvordan skal det så kunne holde om 10 år fra nu, når man INTET gør for at udbedre vores elnet.
Gravatar #6 - dugfrisk
28. okt. 2022 14:02
Efterfølgende kan de gøre det til et krav, at en bil, skal have solcelle paneler installeret.
Eller skabe nybyggeri med krav om, at taget på husene, skal stilles til rådighed for elselskaber, private firmaer, som kan se indtjeningsmuligheder i, at "låne" m2 hos husejere.
Gravatar #7 - arne_v
28. okt. 2022 14:03
nKKE (2) skrev:

Hvad skal man med (relevant) erhvervserfaring når man vil være politiker? Med det rette baglands behøver man ikke engang at gennemføre sin uni.


Danske politikere af idag er generelt meget unge og rigtigt mange er gået direkte fra uddannelse til fuldtids politiker.

Og nu skal man være forsigtig med at hoppe på den populistiske "alle politikere er taburetklæbere" og der er heller ikke nødvendigvis noget galt med at være ung (William Pitt den yngre var kun 24 da han blev statsminister i Storbritannien).

Men jeg kan se ihvertfald 2 fordele ved at politikere har noget erhversverfaring udenfor politik (politik i bred forstand):
- de får indblik i hvordan verden fungerer udenfor den politisk verden
- de ved at de kan tjene til det daglige brød udenfor politik om nødvendigt

Gravatar #8 - FeedMe
28. okt. 2022 18:55
Man kan have mål der er så uambitiøse at de sgu nok skal gå i opfyldelse af sig selv.

Som verden ser ud i dag - kan nogen her forestille sig at købe en bil der kører på benzin/diesel om over 10 år?

For 6 år siden var det stadig lidt specielt med en elbil. I dag bliver det efterhånden lidt spøjst ikke at købe en. Der kan være særlige krav eller hensyn der gør at man gør det. Men udviklingen er altså gået MEGET stærkt.
Gravatar #9 - FeedMe
28. okt. 2022 18:59
T_A (3) skrev:

2. Bestem jer for hvad type kraftværk vi vil bygge og giv opgaven direkte til det entreprenørfirma som har bevist at de kan bygge denne type uden for mange ekstra omkostninger og bed dem så tæt som muligt lave en kopi af det tidligere projekt uden for mange specielle løsninger, som bevirker uforudsigelige problemer og omkostninger.


Jeg synes du er kedelig. Hvorfor ikke et kæmpe prestigeprojekt med en af de nyeste teknologier? Det skal være noget hvor enhver politiker kan knibe øjnene sammen og se for sig selv at de ved klipningen af den røde snor ligesom åbner op ind til en innovativ fremtid hvor alle for eftertiden vil henvise til denne dag i nærmest drømmende vendinger om dengang man reddede alting.

Det du siger tolker jeg som at du vil have at man skal købe en kendt metervare, som man ved virker og som man har fundet en måde at gøre billig på? Altså en ikke eklsklusiv discountvare, som der måske ligefrem også er andre der har.

Puha altså. Hvad er du for en?
Gravatar #10 - arne_v
28. okt. 2022 19:09
#8

Er der nogle spændende el-biler til under 400000?

Og hvad vil de koste om 10 år? (med udfasning af speciel rabat på registreringsafgift)
Gravatar #11 - Strangler
31. okt. 2022 04:19
Hvor skal vi få alt den litium fra ?

Og nej det er ikke spøjst ikke at købe en el-bil, det er langtfra alle som er mordene hippier som bor i en storby og som har et forbrug en elbil kan dække uden for mange konstante stop.


Det er meget naivt af vores politikere iEU at tro at det bare lige er at bygge nogle flere lade. Stationer. I DK har vi mange per indbygger men hvad med andre lande som har nogle helt andre geografiske og sociale begrænsninger såsom Tyskland, frankrig som er kæmpestore og romanien, FYROM som er fattige.. vi ender i at stå i en situation hvor bilproducenterne ikke kunne følge med eller landene ikke kunne og så har man en lov som ikke vil fungere. Det ender med at folk bliver nødt til at skulle købe benzin og dieselbiler brugt fordi de ikke kan eller må købes nye og der ikke er de forhold der skal for at købe en ny elbil
Gravatar #12 - nwinther
31. okt. 2022 06:37
arne_v (7) skrev:


Men jeg kan se ihvertfald 2 fordele ved at politikere har noget erhversverfaring udenfor politik (politik i bred forstand):
- de får indblik i hvordan verden fungerer udenfor den politisk verden
- de ved at de kan tjene til det daglige brød udenfor politik om nødvendigt



Det er ikke bare dét, at de ikke har hverken erfaring eller uddannelse (mange af dem er halvstuderede typer), for selv med erhvervserfaring, ved man ikke alt.

Jeg synes problemet er, at der udformes for meget politik i partipolitiske ekkokamre, og når man lytter til fagkundskab (sammensat efter rette kønslige og seksuelle identitet, faglighed... hmmmm not so much), er det nærmest undtagelsen og helst nogen som bare bekræfter det, man selv/partiet synes.

For selvfølgelig kan man ikke vide noget substantivt om alting, men det bliver så en undskyldning for, at man ikke behøver vide noget om noget overhovedet - og bare vælter beslutninger og forslag af sig, uden at være sig et ansvar bevidst.
Gravatar #13 - Claus Jørgensen
31. okt. 2022 08:50
Strangler (11) skrev:
Hvor skal vi få alt den litium fra ?
Miner i Sydamerika

Colonialism 2.0 here we come!
Gravatar #14 - arne_v
31. okt. 2022 17:30
#12

Det er også ret omkostningsfrit.

Hverken fra politikernes eller pressens eller befolkningens side synes der at være meget fokus på evaluering af tiltag.

Det er fair nok at hvis man har problem XYZ så foreslår at man gør ABC for at løse det uden at kunne bevise hverken at det er en løsning eller at det er den bedste løsning.

Men efter N år burde man kigge på sagen igen. Løste ABC faktisk problemet? Var der uforudsete konsekvenser af ABC?

Hvis svarene er JA og NEJ, så er det ikke helt galt.

Men hvis svarerene er NEJ og JA, så duer ABC ikke og der skal findes en anden løsning.

Gravatar #15 - nwinther
2. nov. 2022 06:19
arne_v (14) skrev:

Men hvis svarerene er NEJ og JA, så duer ABC ikke og der skal findes en anden løsning.



Politikersvaret er typisk, at det er fordi der ikke var NOK ABC. Så tager man ikke fejl og man havde ikke bare ret, men Ret+(TM) eller "Ekstraret".

Og skulle det gå helt galt, bliver det allerhøjst til noget med "Ja, det er jo beklageligt. Men det er nok alligevel bedst, at det er MIG, der træffer den næste beslutning, efter præcis samme metode".
Gravatar #16 - nKKE
3. nov. 2022 08:16
Claus Jørgensen (13) skrev:
Strangler (11) skrev:
Hvor skal vi få alt den litium fra ?
Miner i Sydamerika

Colonialism 2.0 here we come!



3.0 mener du. Den olie vi hælder på bilen er i vidt omfang fra colonialism 2.0
Gravatar #17 - GrillBiller
3. nov. 2022 11:03
gad vide hvor dyrt alt som er et biprodukt af olieproduktion så bliver....
nylon, plastik, smøreolie, terpentin, osv osv osv osv osv osv osv osv osv osv osv osv...
Gravatar #18 - nwinther
3. nov. 2022 12:06
GrillBiller (17) skrev:
gad vide hvor dyrt alt som er et biprodukt af olieproduktion så bliver....
nylon, plastik, smøreolie, terpentin, osv osv osv osv osv osv osv osv osv osv osv osv...


Det kommer vel an på, om diesel og benzin-fremstilling "konkurrerer" om de grundlæggende molekyler med de produkter du nævner, eller om de i virkeligheden er "restprodukter" af plastic-fremstilling (hvis du forstår).

Men uanset, vil der fortsat være stor efterspørgsel efter olieprodukter, også til forbrænding (opvarmning og transport). Skibe, lastbiler, tog, alskens maskiner i landbrug og byggebranchen, og der vil formentlig gå årtier, inden benzin-bilen bliver en decideret sjældenhed på vejene, selvom den nok er i mindretal inden 2050. Såfremt man lykkes med at sikre ladekapacitet rundt i landet.
Gravatar #19 - Vanvittig
3. nov. 2022 18:25
Jeg kan godt forstå at Sovjetunionen gik konkurs.

De blev komplet udkonkurreret på kommunisme af EU.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login