Grundet en stigning i antallet af danskere, som oplever online svindel, må ofre heraf vente op til to år for at få deres sager behandlet. Politiet kan ikke længere følge med, oplyser Computerworld og DR.
Politiets Landsdækkende Center for It-relateret Økonomisk Kriminalitet (LCIK) modtager i øjeblikket langt flere anmeldelser, end de kan nå at behandle.
Konkret har LCIK modtaget over 70.000 anmeldelser om digital økonomisk kriminalitet siden december 2018, hvor centeret blev oprettet. Det er langt mere, end de kan nå at behandle.
“Sager om vold, voldtægt og anden personfarlig kriminalitet vil ofte blive prioriteret højest. Det betyder, at forurettede i sager om eksempelvis investeringssvindel risikerer at vente længe på at få deres sag behandlet,” skrev ledelsen i LCIK til DR.
Det er et kæmpe problem med den lange sagsbehandlingstid, mener Adam Diderichsen, som er lektor og politiforsker ved Københavns Professionshøjskole.
“Den her type sager kan være meget alvorlige, og borgerne har ret til også at have politiets assistance og beskyttelse, når det drejer sig om den efterhånden ret store del af vores liv, vi lever på nettet,” sagde han.