mboost-dp1

unknown

Opera og Microsoft mundhugges

- Via The Register -

Ifølge Opera leverer Microsofts hjemmeside msn.com, bevidst en anden html-kode, når man ser siden med Opera-browseren, en kode som gør at siden næsten bliver ubrugelig. Opera har på deres hjemmeside en længere forklaring på problemet, som kan ses her.

Microsoft mener ikke at de gør noget forkert. Men hvis Opera foregiver at være en MS IE browser, så virker alting. Dvs. Microsoft har ingen grund til at levere forskellige sider til hhv. deres egen browser og Operas konkurrent-browser.





Gå til bund
Gravatar #1 - RoceKiller
7. feb. 2003 09:48
Selvfølig gør de da det, det samme med alle ders twister af standarter, udelukkende for at forhindre konkurrence.

Hvorfor mon der bliver flere og flere microsoft hadere.
Gravatar #2 - DaQuar
7. feb. 2003 09:51
Skodhoveder

De har da vist gjort det før.. tidligere var det da direkte i windows de foulede...

deres side er dårlig nok i forvejen (som i: umulig at finde rundt på) ...

Men jeg kan kun forestille mig at det ikke ligefrem er en ting som den overkommandoen i microsoft har fundet på.. de har vel problemer nok med deres omdømme i forvejen. Mon ikke det er en smart webmaster der har været for vittig?
Gravatar #3 - Cronoz
7. feb. 2003 09:52
Livet ER uretfærdigt... suk!
Gravatar #4 - DaQuar
7. feb. 2003 09:53
en anden ting.. kunne man ikke anklage opera-folkene for med vilje at lave deres forklaringsside så grim at man ikke gider vise den med mozilla (og måske andre, men dem bruger jeg ikke)

automatisk linebreak ER en allerede opfundet funktion
Gravatar #5 - RoceKiller
7. feb. 2003 09:58
Jeg testede lige efter med wget, og sørme om ikke http://msn.com/index.html er forskellig hvis man bruger "wget http://msn.com" og "wget --user-agent=Opera http://msn.com".
Gravatar #6 - flammable
7. feb. 2003 10:04
Det er jo latterligt, jeg kunne nu godt tænke mig at vide hvor højt ansvaret for det ligger.
Gravatar #7 - dividebyzero
7. feb. 2003 10:05
Det ta'r jo ikke mange minutter at afgøre hvem der har ret - det her handler om de standarder der udstikkes af W3C, som Microsoft (msn.com-validering) nærmest konsekvent nægter at overholde.

Det er selvfølgelig ikke ulovligt i sig selv, men når Microsoft sidder med i nogle af W3C-afdelingerne (bl.a. HTML Working Group), så er det mig komplet ubegribeligt at de ikke gider tage arbejde alvorligt, og efter min klare mening bør de smides ud af W3C-arbejdet.

Undrer mig i øvrigt at Opera har udkommenteret følgende i deres redegørelse:



:-)
Gravatar #8 - Erroneus
7. feb. 2003 10:12
Svineri kort sagt, men det kommer ikke bag på en, de er jo bange for Opera7 og med god grund, det er en meget bedere browser end IE. Nu skal vi bare slippe for MSinternet ;D
Gravatar #9 - L-T-L
7. feb. 2003 10:19
#7 hvad er det du undre dig over i den redegørelse??
har læst den 4-5 gange nu.. er stadig ikke med i hvad der kan undre... ??
Gravatar #10 - tamen
7. feb. 2003 10:24
Er der komemt nogen kommentarer fra M$?
Nyhede lægger lidt op til det, men jeg kan ikke finde nogen steder hvor Microsoft har kommenteret deres CSS til Opera.
Gravatar #11 - zipzap
7. feb. 2003 10:30
#9

at de har valgt ikke at vise den - de har lavet
Gravatar #12 - Softy
7. feb. 2003 10:40
Mozilla styrer :D

De har da også den fedeste DOM-support og en kanon Javascript-console :D

Meeeen.... IE er ingen dårlig browser, tværtimod.... bare en skam den måde MS markedsfører den på :/

Lidt trist at se at MS føre et stort projekt som .NET ud i verden (guf guf)... og så samtidig laver sådan et dårligt stunt...... men hvaaa'... det er vel lidt ligesom Saddam, der jo ser ud til at nedruste, men egentlig bare har hans produktion på mobile anlæg .... Hviiiis amerikanernes intelligence holder vand ;)
Gravatar #13 - 3case
7. feb. 2003 11:01
#7:

Jeg tror desværre at MS kan dække sig ind under det faktum, at W3C strengt taget ikke er en autoritet, i den forstand at de ikke har mulighed for at sanktionere organisationer, som ikke følger deres anbefalinger. Derfor ser du heller ikke w3c anvende betegnelsen "standard", men i stedet "recommendations" ~ anbefalinger.
Gravatar #14 - kebab-hunden
7. feb. 2003 11:08
#12

dårlig sammenligning

desuden er Phoenix bedst
Gravatar #15 - Thorun
7. feb. 2003 11:18
#14
JEG er bedst !

(og drop så det pjat med, at din far er bedre end min far)
Gravatar #16 - SpaZoiD
7. feb. 2003 11:33
Jeg syns det er fedt nok af MS det der... Hvorfor sku de lave deres egen side om, bare fordi en eller anden wannabe IE browser ik ka åbne siden ordentligt ? Man kan da ik kræve at folk laver deres hjemmeside så den passer til deres program... derfor er det i Opera's browser der skal laves noget om !
Gravatar #17 - Bundy
7. feb. 2003 11:36
#16
Nu har de så bevidst gjort så opera ikke virker, men egentlig er det også ok. "Vil du bruge vores side, brug vores produkt"
Det er sgu fair nok. De er bare gode til at drive forretning.
Gravatar #18 - Byte
7. feb. 2003 11:51
jeps, deres side - saa brug dog deres product...

det er simpelt - jeg kan ikke se hvad folk er sure over :p

- dem som hader MS, kunne da vaere ligeglade, da de ikke bruger MS producter, IE eller msn.com ? :P
Gravatar #19 - Archos
7. feb. 2003 11:56
#16 #17

I er satme langt ude.

MS's forretnings medtoder er ikke helt stuerene efter min mening. Jeg håber fandme snart de får en over næsen de ville kunne mærke resten af deres dage.
Gravatar #20 - RoceKiller
7. feb. 2003 12:00
#19

Ja det må du nok sige ;) Well, at de udvikler udelukkende med henblik på IE og ikke interrsere sig i at være kompatibel, okay så. Men at lave det så det bevist ikke kan vises i andre browsere (i dette tilfelde opera), det er en svinestreg.

Det undre mig også at microsoft sidder med i w3c og er med til at bestemme hvordan det skal udvikle sig, og så alligevel ikke følger de anbefalinger de selv er med til at udvikle.

Microsoft logik måske? ;)
Gravatar #21 - jbl1108
7. feb. 2003 12:00
-->#16
Nu er det jo sådan at de netop har lavet siden om, for at den ikke skal kunne virke ordentlig med Opera. Hvis de sendte den samme side til Opera, som til IE er der ikke noget problem med visningen i Opera... Så måske du lige skal læse artiklen igen.

Derudover virker det som bevidst chikane og ikke noget med "Det er vores side, brug vores produkt" da de ikke laver om på siden der hentes til Netscape o.l
Gravatar #22 - Lester
7. feb. 2003 12:32
Opera må da bare lave en opdatering...... så den på udvalgte sider udgiver sig for at være IE. Ikke optimalt, men en idé...
Gravatar #23 - Onde Pik
7. feb. 2003 12:37
Tude tude. Det er da MS der ejer den side, må de ikke selv bestemme?

Klart det er belastende når man kommer ind på en side der ikke understøtter Opera, og jeg synes da også at det er lamt. Men der er da ingen grund til at Opera begynder at tude over det.
Gravatar #24 - T.A
7. feb. 2003 12:55
# 23
Helt enig (Tror det er første gang jeg er enig med dig ondepik :=)

Det er da deres side og da det ikke er en vigtig side som f.eks microsoft update så kan det da være røv lige meget.
Det er da ikke det smarteste at gøre af de web admin men
hvis Opera de har så ondt i røven over det kan de jo lave det samme ved deres egen hjemmeside.
Gravatar #25 - larj
7. feb. 2003 12:56
#23 OndePik

Og du synes maaske heller ikke Opera boer goere opmaerksom paa, at det er Microsofts skyld at Opera-brugere ikke kan se msn.com ordentligt. Sagen er jo, at uden denne information vil langt de fleste brugere skyde skylden paa Opera for den daarlige oplevelse.

Hvis Microsoft ikke vil have andre browsere paa deres website kan de jo bare afvise dem ved doeren - i stedet for i det skjulte forringe oplevelsen.
Gravatar #26 - Softy
7. feb. 2003 13:07
#14:
Hvis du refererererer til min sammenligning med saddam, så læg lige mærke til det lille ';)' i enden.... med andre ord.... bare lidt fis i kasket, okay ? ;) .... for sjovt....
Gravatar #27 - DUdsen
7. feb. 2003 13:20
#16 #17 #19 #20 mf. lær at læse og fårstå historierne inden i skriver.
http://deb.opera.com/howcome/2003/2/msn/ beskrives problemet der ikke er at www.msn.com har udvillet til ie men indført en
if netlæaser eq opera then ødelæg_design() else send_side()
ind i starten af deres side.
hvis man fodre den side ms giver opera netlæseren til IE får man samme grimme resultat se bileder på ovenstående side.
Gravatar #28 - Ronson ⅍
7. feb. 2003 13:22
Hohohæhæhah..
Forestil jer MS der har siddet og gnækket da de lavede det.

En af de sjovere nyheder.
Gravatar #29 - seahawk
7. feb. 2003 14:06
#18:

Problemet er at det eksempelvis er mod den danske konkurrencelovgivning, som er lavet for at sikre at forbrugerne(os) får de bedste produkter til de bedste priser... OGSÅ på lang sigt!
Gravatar #30 - Yasw
7. feb. 2003 14:12
Hmm, synes da ikke msn.com ser specielt meget anderledes ud eller virker dårligere i Opera end den gør i IE.
Gravatar #31 - funkymonkey
7. feb. 2003 14:20
#30
..Og det er når den er sat til at lege IE eller lege sigselv?
Gravatar #32 - Yasw
7. feb. 2003 14:25
#31 - Sig selv.
Gravatar #33 - sedroc
7. feb. 2003 14:53
lynx rules forever :)
Gravatar #34 - Acro
7. feb. 2003 15:59
#1:Forhindre konkurrence?
Er du dum - hvis en bruger har hentet Opera - så gælder det da om at kapre dem tilbage, og hvis de skal have muligheden så skal du jo kunne finde et sted at hente Internet Explorer!
De eneste det her skader er Microsoft selv - det er dem der mister potentielle brugere, der bliver nød til at finde andre alternativer da de ikke kan benytte deres side.
#2:Har du hørt om "søgning" - hvis du forventer du kan klikke dig videre til alting fra forsiden, så forstår jeg du er skuffer, men Microsoft vedligeholder altså et af de absolut største websted, og det hele kan ikke være på forsiden.
#5:Flot, du er vel nok dygtig - hvad vil du konkludere, det samme som dem? For det har de allerede gjort - bare hvis du ikke har bemærket det.
#15:Min far kan banke dine forældre - uden tøven.
#26:Bare lige for at overraske dig ";)" er en blinkende smiley. Hvis du vil være sarastisk - så brug ":>" - det er det den er her for. Og hvis du vil være underholdende og joke - så brug ":D".
Gravatar #35 - Miklos
7. feb. 2003 16:18
#34

Hvem siger det (at de smilies er det du siger) - det er hans indlæg, så han må da selv bestemme hvad hans smiley bestyder (blot for at blive i tråd med nogle af de mere uintelligente indlæg).

:]
Gravatar #36 - SBloP
7. feb. 2003 16:20
#34 Undskyld at vi andre brugre newz skodhoved!!!
"Blabla i er dumme snot": Citat acro Acro. HVAD MED SELV! -Dit bedrevidende fjols! ;) :( z
Gravatar #37 - LaBo
7. feb. 2003 19:10
#30.

Nej, jeg kan heller ikke se noget underligt på den, jeg har lige loadet den i To Opera vinduer, den ene som IE identify og den anden som Opera identify. der er ingen forskel overhovedet på de to sider.

Har sågar åbnet siden i IE6 og det giver samme resultat som begge Opera vinduer.......?

Så de har nok fixet det "lige pludslig" ;-)
Gravatar #38 - Acro
7. feb. 2003 20:08
#35:
Ligesom jeg selv må bestemme hvad de ord jeg skriver betyder, hvad mine forkortelser står for, og deslige?

#36:
Jeg kan se, at du har valgt at stave som du vil - helt uafhængig af hvordan resten gør, men det støtter du nok også.

Støtter du også at udelade ord, eller der en logisk forklaring på hvorfor du ikke kan formulere dig på et fornuftigt dansk?
Gravatar #39 - <3Thinkpads
7. feb. 2003 22:21
Slap af drenge... Dette er ikke en wrestlingarena.... Jeg er sikker på at vi sagtens kan diskutere uden at bruge bande- og andre fyord...

Men til sagen:
Opera er efter min mening en kanon browser med utrolig mange muligheder og synes at MS (Ja det er forkortelsen, ikke M$;)) skyder sig selv i foden ved at gøre den slags.. Men som en anden så klogt sagde, brugerne vil finde andre (& bedre?) alternativer...
Gravatar #40 - T.A
8. feb. 2003 08:05
Nu har jeg ikke selv testet men hvis hvad LaBo (#37) siger passer så tyder det jo meget på at denne "fejl" ikke har noget MS har gjort vilje men nok snarere et par vittige web admins.
Gravatar #41 - Yasw
8. feb. 2003 15:23
#38 - Der er bestemte regler inden for stavning på dansk, som er bestemt af Dansk Sprognævn. Betydningen af en smiley er der nok ingen der har bestemt standarder og betydninger for, og folk vil nok heller ikke følge dem. Så dine tolkninger kan være ligeså gode som alle andres.
Gravatar #42 - Acro
8. feb. 2003 22:32
#41:
Helt ærligt, mener du selv at det er sådan det forholder sig? Smileys er opfundet til et formål - og den basale definition på en smiley er at du skal dreje hovedet 90 grader, for at tolke denne.

I utallige sprogkodeks og netetikkette-artikler på Internettet bliver det gang på gang nævnt hvordan hvilke smileys skal opfattes og forståes - og er det ikke mig der er dum hvis jeg bruger en ":("-smiley for at symbolisere "glad"?
Gravatar #43 - Yasw
9. feb. 2003 10:47
#42 - Det er stadig uskrevne regler, selvom de fleste følger dem. Men om man bruger ";)" eller ":>" til at vise ironi er der mange meninger om, og du kan ikke sige at du har mere ret en anden. Sur og glad tror jeg ikke mange er uenige om, stort set alle de andre kan ses på flere måder.
Du kan ikke sige det er forkert, bare fordi ikke selv bruger det.

Har lige fundet The Unofficial Smiley Dictionary frem. Den siger følgende:

;-) Winky smiley. User just made a flirtatious and/or sarcastic remark. More of a "don't hit me for what I just said" smiley.

:-> User just made a really biting sarcastic remark. Worse than a `;-)'.

Så den ene er bare mere sarkastisk end den anden, hvis vi skal følge denne fortolkning, som sikkert er temmelig meget brugt.
Gravatar #44 - El_Coyote
9. feb. 2003 15:57
#43 hurra, så kan vi måske få ro :)
Gravatar #45 - Jake_the_Snake
9. feb. 2003 17:44
nej i kan ej (-:
Gravatar #46 - Kisbye
10. feb. 2003 08:45
Ja, fuck det.
hvad skal man også med Msn?

Det havde jo straks været noget værer hvis det havde været MSDN.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login