mboost-dp1

Shutterstock

NHTSA undersøger Teslas autopilot

- Via engadget -

US National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) har igangsat en undersøgelse af Teslas autopilotsystem, rapporterer Engadget.

Siden 2018 har Tesla-biler styret af autopilot kørt sammen med beredskabskøretøjer ved 11 forskellige lejligheder og forårsaget 17 kvæstelser samt et enkelt dødsfald.

I betragtning af at beredskabskøretøjer benytter blinkende lys, afspærringsskilte og trafikkegler, er flere embedsmænd bekymrede over, hvorvidt Teslas autopilotsystem luller chauffører en falsk følelse af sikkerhed.

NHTSA vil derfor undersøge, hvordan Teslas autopilotsystem studerer vejen og ikke mindst sikrer, at bilister engagerer sig i, hvad der foregår foran dem. Dette kan betyde første skridt på vejen mod strengere overvågning af alle autonome og semi-autonome førerassistentsystemer.

National Transportation Safety Board (NTSB) har trods alt allerede kritiseret Tesla for at betateste sit produkt på offentlige veje med meget lidt tilsyn, skriver Engadget.





Gå til bund
Gravatar #1 - Ni
19. aug. 2021 11:29
Det lyder som forbløffende lidt, men selvfølgelig skal der være fokus på forbedring

Det kunne være sjovt at lave en antal kørte km/ulykke med autopilot og uden på de samme strækninger
Gravatar #2 - fe950
19. aug. 2021 17:51
Ni (1) skrev:
Det lyder som forbløffende lidt, men selvfølgelig skal der være fokus på forbedring

Det kunne være sjovt at lave en antal kørte km/ulykke med autopilot og uden på de samme strækninger

Why?
Gravatar #3 - AppleSheep
19. aug. 2021 19:38
Ni (1) skrev:
Det lyder som forbløffende lidt, men selvfølgelig skal der være fokus på forbedring

Det kunne være sjovt at lave en antal kørte km/ulykke med autopilot og uden på de samme strækninger


Den er da allerede lavet op til flere gange, og hver gang har autopilot været mere sikkert end et menneske.
Gravatar #4 - DrHouseDK
20. aug. 2021 05:37
Øhm. Forbløffende lidt? Husk at læse teksten.

Siden 2018 har Tesla-biler styret af autopilot kørt sammen *med beredskabskøretøjer* ved 11 forskellige lejligheder og forårsaget 17 kvæstelser samt et enkelt dødsfald.
Gravatar #5 - nwinther
20. aug. 2021 06:50
DrHouseDK (4) skrev:
Øhm. Forbløffende lidt? Husk at læse teksten.

Siden 2018 har Tesla-biler styret af autopilot kørt sammen *med beredskabskøretøjer* ved 11 forskellige lejligheder og forårsaget 17 kvæstelser samt et enkelt dødsfald.


Men spørgsmålet er så, hvor ofte biler i det hele taget kører sammen med beredskabskøretøjer, hvor ofte de forårsager kvæstelser ved den lejlighed og hvor ofte de forårsager dødsfald.

Og så prøve at sammenligne med kørte kilometer, som @Ni siger.
Jeg vil dog mene, at @Ni 's forslag om strækningen skal bortfalde, da man muligvis vil have tendens til at benytte autopilot på bestemte strækninger som er særligt "nemme".
En frikendelse af autopiloten alene på den baggrund vil give en falsk tryghedsfornemmelse ift. den generelle brug af autopiloten.

Jeg håber snart, at vi får infratstrukturen bygget op, så det bliver lovligt, ikke at have hænderne på rattet på bestemte stræninger (Motorveje).
Gravatar #6 - DrHouseDK
20. aug. 2021 08:51
Set i lyset af hvordan min TM3LR håndterer tingene i dag, har jeg ikke travlt med at FSD bliver godkendt til brug overalt. Jeg stoler ikke nok på den til at hverken jeg selv eller andre behøver ligge og suse rundt med det, særligt ikke inde i byen.

Uagtet er antallet af sammenstød med beredskabskøretøjer til dels irrelevant - et uheld er et uheld... :-)
Gravatar #7 - nwinther
20. aug. 2021 11:13
DrHouseDK (6) skrev:
Uagtet er antallet af sammenstød med beredskabskøretøjer til dels irrelevant - et uheld er et uheld... :-)


Det er vel det forhold, at et beredsskabskøretøj er ekstra synligt.
Men ellers har du ret. Hvis du dør i sammenstød med en brandbil eller en slamsuger, kan jo komme ud på et.
Gravatar #8 - DrHouseDK
20. aug. 2021 11:33
Et beredskabskøretøj er for radar (eller kameraer, som er på TM3 fra 21 og frem) lige så synligt som alle mulige andre. Der er det nærmere brugeren der sover.
Gravatar #9 - arne_v
20. aug. 2021 12:38
Pointen er vel at:
- politibiler/brandbiler/ambulancer/autoservice er nødt til nogen gange at blive placeret i en risikabel position på vejen f.eks. midt på vejen for at afskærme en ulykke
- de har typisk en farve og roterende lys som gør dem meget svære at overse for levende mennesker
- de er ikke anderledes end andre køretøjer af samme størrelse for en radar
og at man er bekymret for om det er et problem for delvist selvkørende biler.

Og det skulle man faktisk tro at det er. Argumentet ovenfor virker meget plausibelt.

Men virkeligheden er anderledes. Det sker gang på gang at biler (styret af et levende menneske ikke af computer) kører ind i politibiler med fuld blink.
Gravatar #10 - dk_picard
23. aug. 2021 08:25
https://twitter.com/kaczjef303/status/142757452448...
ved ikke hvorfor linket ikke virker helt, men her er posten.


the 11 incidents included: 2 cases of DUI, 1 suspended license, 4 cases of driver inattention (of which one charged with reckless driving) and 4 unknown circumstances (i.e. no police report readily available).
Gravatar #11 - arne_v
23. aug. 2021 14:44
#10

Fortæller det ret meget?

Gravatar #12 - AppleSheep
24. aug. 2021 06:12
Her er nogle rå tal:

https://www.tesladeaths.com/ (nogle af ulykkerne omhandler også andre biler der smadrer ind i en Telsa)

Jeg ved ikke lige på hvilken måde man kan sammenligne en Tesla der køre af sig selv med et menneske der føre en bil. Men mon ikke både strækninger og antallet af FSD EVs og normale biler skal være nogenlunde ens, for det kan sammenlignes nogenlunde ordentligt?

Når man kikker sådan på det, hvor man sætter selvkørende biler op imod menneskets køreegenskaber, skal man så ikke også drage andre selvkørende bilmærker ind i ligningen også?

Skal man tage forbehold for mørketal?

Er der mere man skal tage hensyn til hvis man vil sammenligne kørselssikkerheden mellem det to typer køretøjer?

Jeg ved ikke selv hvordan man opgører sådan en undersøgelse, men det er bare nogle tanker jeg lige fik ved at læse jeres indlæg.
Gravatar #13 - inglorious bosterd
24. aug. 2021 10:08
fe950 (2) skrev:
Ni (1) skrev:
Det lyder som forbløffende lidt, men selvfølgelig skal der være fokus på forbedring

Det kunne være sjovt at lave en antal kørte km/ulykke med autopilot og uden på de samme strækninger

Why?


Fordi at kunne forstå om incidentsraten er højere end almindelig kørsel foretaget af et menneske. Det er interessant at vide om det er bedre eller ringere end almindelig kørsel for at afgøre om det er et større problem end almindelig kørsel.
Gravatar #14 - nwinther
24. aug. 2021 10:17
AppleSheep (12) skrev:
Jeg ved ikke lige på hvilken måde man kan sammenligne en Tesla der køre af sig selv med et menneske der føre en bil. Men mon ikke både strækninger og antallet af FSD EVs og normale biler skal være nogenlunde ens, for det kan sammenlignes nogenlunde ordentligt?


Strækningen skal - måske - være sammenlignelige, såfremt man undgår at ekstrapolere givne strækninger ud på ALLE strækninger og såfremt man er klar i mælet på, hvad man vil opnå med selvkørende biler.

Jeg vil tro, at der er steder, hvor man undlader at slå selvkøreren til - måske fordi vejen er udstyret på en måde, hvor autopiloten opfører sig uhensigtsmæssig.

Ift. anvendelsen af selvkørende biler, er min forhåbning, og succeskriteriet for en ægte selvkørende bil, at den kan køre selv fra A til B +/-100m. Og med det mener jeg, at jeg kan sætte mig ind i bilen i min indkørsel i Agerbæk og indtaste en adresse i Kronprinsessegade i København, og så kører bilen mig til adressen og enten finder en parkeringsplads - og parkerer (100 meter før/efter adressen) eller lader mig overtage styringen mhp. at finde egnet parkering.

Dvs. at jeg ikke skal røre rattet, før den endelige parkeringssituation. Den skal fungere, som enhver anden chauffør, og lade mig sove eller arbejde eller se film, eller hvad fanden ved jeg. Alt andet end køre bil.

Og det betyder, at den skal kunne manøvrere også på småveje, gennem vejarbejde osv.
Der hvor det bliver svært, er når bilen skal parkere i en privat indkørsel, hvor der kan være omstændigheder, hvor det vil være nødvendigt for et menneske at overtage styringen eller i hvert fald udpege et nærmere bestemt punkt for, hvor der skal parkeres.
GPS ved ikke, hvor en indkørsel måtte være, og selv hvis den gjorde, er det ikke sikkert, der er plads i indkørslen og fortovsparkering derfor er nødvendig. Og hvis der i forvejen holder 20 biler langs fortovet, skal den have at vide, at den skal køre lidt op af næste vej, og parkere dér osv.

Men det er detaljer - hovedidéen er, at når bilerne reelt kører alle steder, hvor mennesker kører, bør selvkørende biler have en meget lavere kill-ratio, simpelthen fordi den ikke kører dødskørsel eller snakker i mobiltelefon, eller er pissefuld, eller hvad det nu er, der gør, at folk dør.

Og så kan jeg samtidig lave andet, end at køre bil, mens jeg kører bil. Og heri ligger en enorm samfundsgevinst, som jeg ser det. At rigtig mange af de tabte arbejdstimer der går med transport, rent faktisk kan bringes i meningsfuld anvendelse.
Gravatar #15 - EmmaBrown
2. sep. 2021 12:21
YMin veninde Jessica har aldrig haft en kæreste, selvom hun er meget smuk. I går registrerede hun sig på et dating -websted, og ingen skriver til hende. Skriv til hende, men fortæl hende ikke, at du er fra mig. Datingside -(Kopiér dette link i din browser) ✅✅✅ https://18date.pw ✅✅✅ (id på webstedet id8490)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login