mboost-dp1

Shutterstock

Netflix med annoncer kommer muligvis ikke med offline-visning

- Via engadget -

Downloadfunktionen vil ikke være understøttet på annonce-abonnementsmodellen, ligner det i Netflix-appens kode.

Netflix’ kommende annonceunderstøttede plan er muligvis ikke den bedste streamingmulighed for pendlere og andre seere, der ofte streamer på farten.

Udvikleren Steve Moser opdagede for nylig tekst i koden for tjenestens iPhone-app, der siger “Downloads tilgængelige på alle planer undtagen Netflix med annoncer”. Hvis seerne ikke kan downloade indhold til deres enheder på denne plan, betyder det, at de ikke vil være i stand til at se deres serier eller film, mens de er offline.

“Vi er stadig i de tidlige dage med at beslutte, hvordan vi skal lancere en billigere, annonceunderstøttet mulighed, og der er ikke truffet nogen beslutninger. Så det hele er kun spekulationer på nuværende tidspunkt,” lyder det imidlertid fra Netflix.

Tilbage i juli indrømmede Netflix co-CEO og Chief Content Officer Ted Sarandos, at den kommende abonnementsmodel ikke vil omfatte det fulde katalog af licenseret indhold ved lanceringen. Virksomheden skal stadig genforhandle aftaler med studier for at kunne tilbyde deres shows og film sammen med annoncer.





Gå til bund
Gravatar #1 - sirius09
19. aug. 2022 14:04
Bare det at streamingtjenester som Netflix og Disney+ indfører reklame abonnement, vil få rigtig mange til at opsige deres abonnement.

Jeg tør godt vædde med, at det samtidig også vil fører til en mærkbar stigning i ulovligt download.
Gravatar #2 - arne_v
19. aug. 2022 14:15
#1

Det giver ingen mening hvis Netflix brugere er rationelle.

Idag er de villig til at betale X kroner om måneden for adgang til Netflix uden reklamer.

Imorgen kan de stadig købe det abonnement - Netflix har et andet abonnement tilbud hvor man betaler Y krone (Y < X) for adgang til Netflix med reklamer.

Hvis forbrugerne er rationelle vil:
- N brugere skifte fra det traditionelle abonnement til det nye abonnement fordi de er villig til at leve med reklamer for at spare X-Y om måneden
- M nye brugere vil tilmeldse sig det nye abonnmement fordi Y passer bedre til deres budget end X og de kan leve med reklamer

Det giver ingen mening at eksistende abonnementer som altså har muligheden for at fortsætte siger op "i protest" mod et nyt produkt.
Gravatar #3 - sirius09
20. aug. 2022 16:50
#2
Jeg forstår ikke hvorfor du bliver ved med at sige det ingen mening giver.

Selvfølgelig vil kunderne sige deres abonnement op, når et firma som Netflix pludselige introducerer et reklame abonnement, som betyder at deres nuværende abonnement stiger i pris (trust me det vil ske før eller senere).

Netflix kan være "De gode", og sige:
"Hey vi ændre vores brugerbetingelser, hvilket betyder at fra dags dato skal du betale ekstra, hvis du ikke ønsker reklamer på vores tjeneste, men fordi du eksisterende kunde hos os, så giver vi dig x antal tid på den gamle pris reklamefrit, men fra den her dato vil du skulle betale den nye pris".

De kan også være ligeglade, også bare sige:
"Hey vi ændre vores brugerbetingelser, og du har nu tre valgmuligheder:
1. Nedgrader til et reklame abonnement
2. Betal mere for dit nuværende abonnement, som vil være reklamefrit
3. Opsig dit abonnement"

For Netflix handler det om at få så mange penge ud ad folk som overhoved muligt, dit nuværende abonnement vil derfor blive påvirket. Især abonnementer man får igennem steder som fx. Telmore, de kommer for fremtiden til at være fyldt med reklamer, medminder man kan forhandle sig frem til en god aftale, hvilket jeg kan hilse dig at sige ikke er let.

Netflix er på ingen måder lettet at sidde overfor ved forhandlingsbordet.
De tror de kan stille nogle vanvittige krav, bare fordi de hedder Netflix.
Så i fremtiden vil der inden ske det at Netflix ikke tilbydes at steder som Telmore, eller også kommer der en prisstigning der kan mærkes hos kunderne.

Når det kommer til Disney er historien stort set den samme.
Hvis du som kunde tvinges til at skulle betale ekstra, for at blive reklamefri, så vil de fleste reagere ved, at opsige deres abonnement.

Så at du siger det ingen mening giver det jeg skriver, får mig til at tænke, at du modsat mig, ikke har en stor erfaring med hvordan kunder vil reagere, i situationer som disse.
Gravatar #4 - kblood
21. aug. 2022 06:51
Jeg må give Sirius09 ret, jeg syntes allerede nu jeg ser folk der klager over bare det at Netflix tænker på at indføre reklamer.

De har allerede udtænkt adskillige skrækscenarier om hvad det betyder for Netflix som en service og ja, der er dem som vil se enhver pristigning som en måde at prøve at lokke folk til at bruge reklame løsningen.
Gravatar #5 - SpegepølseBøvs
21. aug. 2022 11:57
Vi har opsagt vores Netflix, Disney+ og HBO Max abonnementer. Dels fordi vi føler selv der kommer for lidt nyt vi gider at se pår, og dels fordi vi kan bruge pengene bedre et andet sted. Det render jo op det skidt. Når de alle så også samtidig stiger i pris, så skal der rigtig meget til at rykke os tilbage ind i buret igen. Det kan faktisk tælles på en hånd, hvor mange film vi ser månedligt, alle kanaler sammenlagt.

Jeg får grønne knopper af reklamer, men det gør kone og datter ikke. Så om de to rotter sig sammen, og tilmelder sig et abonnement der er delvist reklamefinanseret, skal jeg ikke kunne sige noget om. Det gør de nok her til vinter.

Man må da håbe at de vil tabe penge ved det her, så prisen vil justere sig til et mere fonuftigt niveau senere.
Gravatar #6 - arne_v
21. aug. 2022 14:16
sirius09 (3) skrev:
#2
Jeg forstår ikke hvorfor du bliver ved med at sige det ingen mening giver.

Selvfølgelig vil kunderne sige deres abonnement op, når et firma som Netflix pludselige introducerer et reklame abonnement, som betyder at deres nuværende abonnement stiger i pris (trust me det vil ske før eller senere).

Netflix kan være "De gode", og sige:
"Hey vi ændre vores brugerbetingelser, hvilket betyder at fra dags dato skal du betale ekstra, hvis du ikke ønsker reklamer på vores tjeneste, men fordi du eksisterende kunde hos os, så giver vi dig x antal tid på den gamle pris reklamefrit, men fra den her dato vil du skulle betale den nye pris".

De kan også være ligeglade, også bare sige:
"Hey vi ændre vores brugerbetingelser, og du har nu tre valgmuligheder:
1. Nedgrader til et reklame abonnement
2. Betal mere for dit nuværende abonnement, som vil være reklamefrit
3. Opsig dit abonnement"


Det giver ingen mening at Netflix skulle miste kunder fordi at de tilbyder en yderligere abonnementsform.

Det giver naturligvis mening at Netflix msiter kunder hvis de sætter prisen på et af deres abonnementer op.

Men det første er det som nyheden drejr sig om altså noget der faktisk er sket.

Det andet er dine forventninger d.v.s. spekulation.


Gravatar #7 - nwinther
22. aug. 2022 05:47
arne_v (6) skrev:

Det andet er dine forventninger d.v.s. spekulation.



Men vel ikke helt skøre spekulationer?

Jeg tvivler personligt på, at de alene indfører et reklame-abonnement og så lader ALT andet koste det samme, de næste mange år.

Det skal nok også ses som en samlet oplevelse - der er nu lige så mange streaming-tjenester, som der er filmdistributører. Netflix er ikke bare suværene på scenen, men folk skal reelt betale for 3 eller flere tjenester, uden at være vildt imponeret over indholdet.
Begynder man så at skubbe på andre parametre, vil nogle folk opleve, at det bliver for dyrt og for dårligt.
Gravatar #8 - Googus
22. aug. 2022 07:22
Tvivler på at reklameabonnement bliver nogen økonomisk succes for NetFlix.
Hvis vi kigger på reklameprisen på andre platforme, så er det hellere ikke den storegevinst.

De tjener jo mere på folk med store abonnementer de ikke bruger.
f.eks. teleselskab der sælger 1000gb data, fri tale og sms til 499 om måneden, selvom de via analyse ved at den gns. telekunde ofte ligger omkring de billige abonnementers forbrug.

Eller fitness centeret der tilbyder 3 forskellige abonnementer, alt efter hvordan på dagen du træner, mens de i virkeligheden ved at en stor del kommer 5-6 gange, og så betaler de efterfølge 8-10 måneder før de tag sig sammen og melder sig ud.

Tænker det er lidt samme logik NetFlix prøver på. at holde på nuværende ved at tilbyde dem et billigere alternativ, fordi de ved at mange af dem alligevel bruger netflix så lidt at det bare kan inkasser en del profit på inaktive brugere.
Gravatar #9 - arne_v
22. aug. 2022 11:30
#8

Umiddelbart kan man godt være lidt skeptisk.

Men Amazon Prime Video har det og Netflix må have kigget lidt på dem.
Gravatar #10 - arne_v
22. aug. 2022 11:42
nwinther (7) skrev:
arne_v (6) skrev:

Det andet er dine forventninger d.v.s. spekulation.



Men vel ikke helt skøre spekulationer?

Jeg tvivler personligt på, at de alene indfører et reklame-abonnement og så lader ALT andet koste det samme, de næste mange år.


Uanset sandsynligheden er det vigtigt at skelne mellem det man ved og det man tror.

Jeg ved ikke hvad sandsynligheden for at det sker er.

Vi må formode at prisen før var fastsat optimalt således at en prisforøgelse ville resultere i så stort et tab af kunder at det ville resultere i mindre overskud.

Men man kan også formode at en stor del af de mest prisfølsomme kunder er dem som skifter til det billgere abonnement med reklamer d.v.s. de tilbageværende kunder på det traditionelle abonnement gennemsnitligt er mindre prisfølsomme. Og derfor at en prisforøgelse ikke vil resultere i så stort et tab af kunder og dermed vil øge overskuddet.

Vi får se hvad der sker. :-)

Gravatar #11 - arne_v
22. aug. 2022 13:54
#9

Jeg tror iøvrigt at man skal passe på med ikke at undervurdere Amazon Prime Video.

Folk der er aktive på sociale medier ser nok meget serier via Netflix og derfor fylder Netflix rigtigt meget i internet billedet.

Men jeg tror at Amazon Prime Video måske tjener flere penge selvom de slet ikke fylder så meget i internet billedet.
Gravatar #12 - nwinther
23. aug. 2022 05:28
arne_v (11) skrev:
#9

Jeg tror iøvrigt at man skal passe på med ikke at undervurdere Amazon Prime Video.

Folk der er aktive på sociale medier ser nok meget serier via Netflix og derfor fylder Netflix rigtigt meget i internet billedet.

Men jeg tror at Amazon Prime Video måske tjener flere penge selvom de slet ikke fylder så meget i internet billedet.


Jeg kender ikke tjenesten. Jeg har aldrig - sjovt nok, egentligt - lejet en film på internettet. Men jeg ved, at youtube har rigtig mange ting til leje (og vist også køb).
Gravatar #13 - arne_v
23. aug. 2022 17:18
#12

Først skal man gøre sigt klart at Amazon Prime Video reelt ikke er en månedlig abonnements tjeneste men er en film (og serier) salgs (og udlejnings) tjeneste.

Folk betaler for Amazon Prime for at få gratis levering af alt muligt (fra hundemad til møbler). Så giver Amazon som bonus adgang til den gratis del af Amazon Prime Video.

Der er ikke så meget gratis indhold men der er nogle film og nogle serier. Hvis man kun ser en eller to film om måneden kan man sagtens finde noget.

Men for dem som ser en del fjernsyn er det gratis ikke nok og så køber man film (eller lejer film). Og det er ikke billigt - priserne varierer per film men f.eks. 14 dollar for køb og 3 dollar for leje er ikke unormalt.

Så kan man jo lave matematikken:

Netflix - 16 dollar per måned - hvis man ser 1 times serie om dagen, så er det 0.53 dollar per stream time.

Amazon Prime Video - hvis man ser 8 film om ugen af 1.5 time hvoraf 2 købes for 14 dollar stykket og de 6 er købt tidligere, så er det 2.33 dollar per stream time.

Server kapacitet og internetbåndbredde koster det samme for Netflix og Amazon.

Der er formentligt stor forskel på indholdsomkostningerne for månedlig abonnement på serier og permanent køb af Hollywood film.

Men jeg tror at Amazon tjener mere end Netflix på ovenstående scenarier.

Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login