mboost-dp1

unknown

Museskade koster 100.000

- Via DR -

For første gang i danmark er der i en sag angående museskade, faldet en dom der giver sagsøgeren medhold. En tekniker hos Frederikssund kommune er blevet tilkendt 100.000 kroner, for bl.a. tab af erhvervsevne. Teknisk Landsforbund som har anlagt sagen, forventer at der vil komme en del lignende sager i fremtiden.





Gå til bund
Gravatar #1 - MadMartigan
10. dec. 2002 09:24
Det er sgú da for latterligt...
Gravatar #2 - BloodShed
10. dec. 2002 09:35
jeg tror jeg skal have mig en muse-skade ;-)
Gravatar #3 - Phero.1
10. dec. 2002 10:02

Prøv at få jer en seriøs seneskedehindebetaendelse i håndleddet før i udtaler jer. Man kan ikke engang tørre sig i r*ven mens det står på.
Gravatar #4 - ThunderFox
10. dec. 2002 10:07
Fuck så lamt!
Hvis idioten nu havde kigget enten bag på musen eller i manualen så BURDE der stå noget i stil af: Advarsel! Eksperter mener at brugen af dette produkt kan medføre skader osv.
Det er det samme som hende kællingen der lagde sag an mod McDonalds på baggrund af atr have spildt kaffe over sig selv! Fuck så har man da heller ikke noget liv... DAMN jeg hader så'nogle personer!
Gravatar #5 - MadMartigan
10. dec. 2002 10:11
#4

Stort sagt...

Det kan du jo kun have ret i...
Gravatar #6 - BloodShed
10. dec. 2002 10:19
Jeg tror de gør det med vilje.
det er ivært flad en nem måde at få penge på.
Gravatar #7 - Znoo
10. dec. 2002 10:24
Nåja, hvis nu vedkommende har arbejdtet ved en iMac (den med en-halv-tennisbold-mus) og ikke haft et ordenligt bord, så forstår jeg det godt.

Nej, start med at brug software med en god portion gennemtænkte keyboard-shortcuts og få folk til at bruge dem. Giv dem et bord med støtte til armene og tilbyd et alternativt pegeredskab end en mus. Fx. en trackball eller digitizer.

Det koster lidt men det er nok bedre end at de kommer klynkende tilbage senere og vil have erstatning.
Gravatar #8 - MadMartigan
10. dec. 2002 10:46
Er der nogen af jer der navigere rundt på newz.dk <STRONG>uden</STRONG> brug af mus...?
Gravatar #9 - Lynge
10. dec. 2002 11:09
JA!, men det er besværligt!
Gravatar #10 - MadMartigan
10. dec. 2002 11:22
Ja meget, men de siger det er sundt...
Gravatar #11 - TWFH
10. dec. 2002 12:05
#4:
"Det er det samme som hende kællingen der lagde sag an mod McDonalds på baggrund af atr have spildt kaffe over sig selv! Fuck så har man da heller ikke noget liv..."
Hvad er sammenhængen? Hun blev sikkert udnyttet af sin advokat til at... ja, udnytte situationen. Plus, det var i USA. Andet land, andet retssystem. Den her gut står med et lidt større problem end et varmt, vådt skød. Det er, så vidt jeg ved, således at det er arbejdsgiverens ansvar at den ansatte har ordentlige og sikre arbejdsforhold. Det kan godt være den ansatte er en knold for ikke at have tænkt sig om, men faktum er at hvis man ikke kan bruge sit håndled fordi man har arbejdet meget (og forkert) med en mus, så er det fgm en arbejdsskade. Det har Arbejdsskadestyrelsen hidtil underkendt, men det her er da gode nyheder for de hvis hænder snurrer efter endnu en dag foran 'puteren i chefens tjeneste. Afhængigt af hvad slags tekniker manden er BURDE han nok have været klar over risikoen, og det er vist også blandt andet det Arbejdsskadestyrelsen har brugt som argument hidtil, men det ER invaliderende (jf. #3) og dermed erstatningsberettiget. Og så har arbejdsgiverne lige pludselig en grund til at oplyse medarbejderne om faren ved forkert/uhensigtsmæssig brug af mus.


Damn jeg hader personer der ikke lader til at have den fjerneste anelse om hvad de lukker ud af ævl

Og 100.000 er ikke særligt mange penge, skulle jeg hilse at sige. Pebernødder!

#3: 'Nuff said :-)
Gravatar #12 - Acro
10. dec. 2002 12:36
#8:

Ja.

#9:

Nej.
Gravatar #13 - hermandsen
10. dec. 2002 13:32
LOL!!!
Min gamlet fatter har næsten lige fået museskade...
Nå, hvad gør man så ved det? Man skifter da bare hånd! :)

Småkage og ud og leg... Museskade min r**!!!

Så er der jo dem der stort set ikke bruger musen (mig bl.a.)... Vil se frem til nyheden om ham der får den første keyboardskade!!! :D
Gravatar #14 - Ju9or
10. dec. 2002 20:11
Gad vide hvornår de første teenage-mutant-mobiltelefon-tommefinger-skader dukker op ?
Gravatar #15 - west
10. dec. 2002 21:19
#13 - Mit Logitech Inet Navigator kbd, lige over piletasterne:

ADVARSEL ! Flere eksperter mener at brugen
af et tastatur kan medføre alvorlige skader.
Se venligst note på bagsiden af dette tastatur.


Så .. potentielt er den der. Bare brug det længe nok.
LIgsom mmigh .,.,, ;:P
Gravatar #16 - Acro
10. dec. 2002 21:23
#15:

Det hjælper jo ikke når det er MUSEN der er tale om.
Gravatar #17 - Ormen
10. dec. 2002 23:43
Det er da rart at høre at vi har så mange eksperter på området!! De skulle nu selv prøve at bruge mus + tastatur til andet end at surfe newz.dk tyndt.
Jeg fik selv begyndende museskade ved at arbejde i Acad 8 timer om dagen. Derefter lærer man så at bruge tastaturet med de smarte genveje... for derefter at få den føromtalte tastaturskade! Så ja, det kan lade sig gøre. Konsekvensen har været at jeg har måttet finde en anden brache at beskæftige mig med, inden det går helt galt. Og det er så bare sur røv når man har læst i 4 år til det. Lidt lige som de tosser der læser datamatiker =)Nej det er dejligt at se at man endelig får øjene op for denne type arbejdsnedslidning. At folk så bedre ville kunne forstå skaden, hvis musen vejede 5 kg og var tung at rykke med.. det siger jo så mere om dem..

/Ormen
Gravatar #18 - THE
11. dec. 2002 10:57

#4 Hvad vil du ha’, vi skal gøre bare – kigge ud i luften 4 og de 8 timer, man er på arbejde hver dag. Grow up og find ud af, at der er anden ting, man kan bruge en pc’er til end at spille på !
#17 Jep det er da utroligt at der ikke er flere her inde fra der arbejder hos Arbejdsskadestyrelsen for I er da alle sammen så kloge.
Men, hvad kan man sige, mange af dem der skriver herinde, er bare nogen sure teenager der ikke bruger der "æsker" til anden end at spille på. Og det er da klart at de ikke kan få inde i deres små forblæste CS/Quake hoveder, at man ikke

får en museskade fordi det er sjovt
fordi man ikke ved at man skal passe på, med ikke at bruge den for meget
for at få 100.000 kr. hvad fanden er 100 K, det er ZIP, men her skal vi nok igen tilbage til gennemsnitsalderen herinde. Hvordan vi du leve af 100.000 de næste 50 år ??
Der er nogen der er nød til at bruge en mus på deres arbejde. Arbejder selv med flere systemer der ikke er optimeret godt nok.
T.HE
Gravatar #19 - Kadann
11. dec. 2002 12:31
#13 -

jeps, det er smart at skifte hånd, fordi efter noget tid så får man musearm der, og så har man 2 musearme.. Se, det er jo fedt.

--

Jeg kan kun tilslutte mig de folk der siger at musearm ikke er sjovt. Jeg nåede heldigvis at opdage mit i tide, så jeg fik skiftet til trackball i stedet for.. men det er fanme ikke sjovt at ligge vågen om natten pga. smerter i armen, fordi man har brugt musen for meget.
Gravatar #20 - Blue.
11. dec. 2002 12:53
Der er f***** nogle snævertsynede idioter herinde... folk der kæfter op om hvor latterlige andre er, når de siger, at de har fået en muse-skade....
Det er på ingen måde sjovt at få det... #3 udtrykker det meget præcist! Jeg var dog også så heldig at opdage mit i tide... og da mit job ikke på det tidspunkt krævede brug af computere... kunne mit håndled få lov til at komme i orden igen. Det tog et halvt år, hvor jeg ikke måtte røre en comp. mus... og hvor jeg "dyrkede" et genoptræningsprogram for mit håndled.
Nu bruger jeg selv alle de former for ergonomisk korrekt udstyr jeg kan finde.... på den måde slipper jeg forhåbentligt for at det går galt igen. Desværre er det ikke alle, der er så heldige, at de får stoppet i tide.... og så må de lære at med det resten af livet :(

#3, #11, #17, #18 Enig...

#14 Ju9or

Gad vide hvornår de første teenage-mutant-mobiltelefon-tommefinger-skader dukker op ?
LOL.... ja, og gad vide hvad det kommer til at hedde : Nokia-litis? :)
Gravatar #21 - Mortenen
11. dec. 2002 21:42
#14 Ju9or & #20 Blue

Ifølge DSB "Ud og SE" denne måned (Så vidt jeg husker) er japanske teenageres tommelfingere begyndt at mutere som følge af mobiltelefoner, nærmere betegnet SMS-skrivning... Hvor de har det fra kan jeg ik huske, men det kan man jo snildt finde ud af ;)

Såå <STRONG>"AHHH DOMMEDAG ER NÆR" </STRONG>inden længe ender vi alle med særlige kræfter ligesom i X-men... Helle for at være Storm så.. ooOO(Eller någet ;)
Gravatar #22 - Mortenen
11. dec. 2002 21:44
Vil oz give folk ret i at det betyder meget om man har en go' mus når man bruger sin computer til andet end at game på... En ting jeg ikke forstår er bare hvorfor firmaer ikke 'fra starten' køber trackball's eller lignende produkter.. Så let kan skaden undværes...
Gravatar #23 - Blue.
11. dec. 2002 22:49
Mortenen

lol.... det er kun i Japan og Korea.. den slags kan ske' :)

Hvad angår almindelig vs. trackball ... så tror jeg simpelthen ikke der er noget der bliver overvejet når der indkøbes computere til langt de fleste firmaer. De bestiller sandsynligvis bare en færdig pakke med comp. skærm og tilbehør..
Desuden kræver det en del tilvænning at bruge trackball... eller for den sags skyld andre alternative musetyper.... det er ikke sikkert at folk umiddelbart kan se fordelene ved at skifte til den slags. Men man må da håbe at firmaer tager det op til overvejelse.. nu hvor det er en "anerkendt" arbejdssakde.
Gravatar #24 - Mortenen
12. dec. 2002 08:32
#23 Blue.

Enig det er kun sådanne steder det kan lade sig gøre, og dog tror jeg kender en flok tøser der oz må være ret udsat, DE SKRIVER FANDME MEGET... ;)

Til din anden kommentar:
Der er nok noget om at firmaer køber en 'færdig pakke' og så alligevel ik, der er mange der bestiller hos comp-firmaer og der så laver computere efter ønske... Tror ikke at det giver særlig store problemer for det comp-firma at sende trackball's med i stedet...
Ja det kræver tilvænning men ikke meget, min 'den gamle' på 55 skiftede sim mus ud med en trackball, efter en uge navigere han lige så godt/dårligt som før, men armen havde det bedre... Men kan der siges andet end at firmaerne skal lukke øjnene op?
Gravatar #25 - Acro
12. dec. 2002 08:43
#24:
Er du også blevet ramt af det?
Gravatar #26 - Mortenen
13. dec. 2002 16:05
#25 Acro

Blah... Nej jeg er ik en lille popdreng som visse andre.. ;)
Gravatar #27 - Acro
13. dec. 2002 16:24
#26:
Der er forskel på pop (dance, R'n'B og lign.) og techno din gris! Meget af det du hører, høres af flere end det som jeg hører, og så er det jo mere pop. Ergo er du mere popdreng end jeg!
Gravatar #28 - Mortenen
14. dec. 2002 14:08
*LOL* det var sq dagens joke... Du vil simpelthen prøve at bilde mig ind at der er flere der hører Guano apes end der hører mark 'oh for at tage et eksempel? tro på det...

Desuden er det slet ikke den difinition samfundet har af hvad der er pop og hvad der ik er pop...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login