mboost-dp1

Shutterstock

Microsoft køber det skandaleramte spilfirma Activision Blizzard i historisk stor handel: 69 milliarder dollars

- Via Reuters - , indsendt af arne_v

Microsoft køber ‘Call of Duty’-producenten Activision Blizzard for svimlende 68.7 milliarder dollars (omkring 450.6 milliarder kroner), hvilket udgør historiens hidtil største handelsaftale i spilindustrien, oplyser Reuters.

Med aftalen kan Microsoft nu kalde sig verdens tredje største spilfirma efter kinesiske Tencent og japanske Sony.

Med i købet følger rettighederne til ikoniske spilserier som ‘World of Warcraft’, ‘Diablo’ og ‘Call of Duty’, hvilket ikke nødvendigvis er gode nyheder for PlayStation-fans.

Aftalen markerer også Microsofts indsats på metaverset. “Gaming er den mest dynamiske og spændende kategori inden for underholdning på tværs af alle platforme i dag og vil spille en nøglerolle i udviklingen af metaversets platforme,” sagde Microsofts administrerende direktør Satya Nadella.

Opkøbet sker i kølvandet på et år, hvor Activision har været ramt af den ene skandale efter den anden grundet anklager om dårligt arbejdsmiljø, diskrimination og sexchikane.

Senest kom det frem, at firmaets direktør, Bobby Kotick, kendte til voldtægtsanklager og aktivt selv havde diskrimineret ansatte, men bevidst prøvede at skjule det for firmaets bestyrelse.





Gå til bund
Gravatar #1 - forfalden
20. jan. 2022 11:33
Activision, EA og Ubisoft udøver digital voldtægt, på deres kunder dagligt.
Gravatar #2 - pdj
20. jan. 2022 15:00
Lad os nu se om de får lov, og om aktionærerne siger Ok.

Mon ikke Sony, Meta, Apple osv. vil forsøge at forhindre det?

Selvom Microsoft tilbud umiddelbart ser høj ud i forhold til dagen før det blev offentliggjort, så var kursen endnu højere for blot ½ år siden. Tror derfor mange aktionærer siger nej, og forventer den kan komme endnu højere op igen uden Microsoft.

Alt i alt går der med sikkerhed over et år før det er endelig afklaret.
Gravatar #3 - arne_v
20. jan. 2022 15:08
Hvis jeg købte spil (men det gør jeg ikke - man kan få glimrende gratis kabaler og skak programmer) så ville jeg være bekymret.

Pris 69 B$.

Hvis vi antager at MS vil have en forretning på 8%, skal der laves et årligt overskud på 5.5 B$.

Sidste tal for firmaet siget omsætning 8.1 B$ og overskud 2.2 B$.

Med samme overskud/omsætning rate kan de nå de 5.5 B$ overskud ved at øge salget med 150%.

Det lyder ikke realistisk.

Alternnativt kan de hæve priserne med 41% og håbe at sælge samme antal spil.
Gravatar #4 - arne_v
20. jan. 2022 15:15
#2

Activision Blizzard har mange store institutionelle investorer.

Hvilket betyder at det kun tager et par timer at tale med et flertal af aktionærerne.

Det kunne jo være at MS havde undersøgt tingene lidt inden de lavede et tilbud på 69 B$.

:-)

Men ja et sådant opløb tager lang tid at gennemføre.
Gravatar #5 - konghelmer
21. jan. 2022 09:03
Jeg synes det er fantastisk spændende. De har købt rettighederne til nogle af de største spil i verden, og for at tjene penge på det er de nød til at udvikle på dem.

MS er efter sigende på vej væk fra at sælge spil, men i stedet sælge deres xbox game pass, så disse spil kommer til at være en del af den pakke.

Blizzard skal jo ikke tjene 5,5B$ i sig selv hvis vi følger Arne_vs beregning. De kan skære en betydelig del af de 9000 medarbejdere ad MS allerede har Support, HR, PR... samtidig vil det formentlig styrke Xbox salget.

Bliver spændene at se om de vil lave spille exclusive til Xbox, tror dog det vil være en fejl. Selvom det er gode spil er der alternativer.
Gravatar #6 - larsp
21. jan. 2022 09:16
"Microsoft Activision Blizzard", det ligger sørme godt på tungen ...

Blizzard toppede IMO med Warcraft 2, 3 og StarCraft, derefter gik der for meget MMORPG i den og jeg checkede ud. Hvis de laver noget nyt godt single player materiale kan det være jeg får interessen igen, men jeg holder ikke vejret. Det hele ser ud til at handle om meta og VR disse dage. Gaab.
Gravatar #7 - arne_v
21. jan. 2022 15:39
konghelmer (5) skrev:

Blizzard skal jo ikke tjene 5,5B$ i sig selv hvis vi følger Arne_vs beregning. De kan skære en betydelig del af de 9000 medarbejdere ad MS allerede har Support, HR, PR... samtidig vil det formentlig styrke Xbox salget.


Hvis der skal være en forrentning på 8% af en købspris på 59 B$ så skal der være et overskud på 5.5 B$. Det kan en lommeregner bevise.

Det du snakker om er omkostnings reducerende synergier.

Og dem vil der også være nogen af.

Men næppe i B$ klassen.

Tanken om at fordi MS allerede har support, HR og PR så behøver de ikke de AB ansatte i de afdelinger er helt i skoven.

Behovet for ansatte i support bestemmes af antal support kald (og kaldenes kompleksitet). De har brug for samme antal supportere. De kan formentlig reducere en anelse i ledelse laget (1 VP i.sf. 2 VP etc.).

Behovet for ansatte i HR afhænger i høj grad af antallet af ansatte. Ansatte skal ansættes, have lønforhøjelser, forfremmes, sige op, fyres etc.. Der kan igen spares lidt i ledelseslaget og spares i aktiviteter som ikke afhænger af antal ansatte (udvikling af strategi for diversitet og inklusion o.lign.).

Markedsføringsinsatsen afhænger af produkt sortimentet. Der er selvfølgelig kun brug for 1 PR medarbejder til at udsende kvartalsregnskabet til pressen i.s.f. 2.






Gravatar #8 - chris
23. jan. 2022 00:57
Selv med Microsofts andre store opkøb, mojang, Bethesda, bungee og så videre, så bliver de kun knap verdens 3. Største spilproducent efter både Sony og Tencent.

Så mon ikke den her handel nok skal gå igennem konkurrencestyrelsen i USA, specielt fordi der betyder at Activision Blizzard kommer på amerikanske hænder.

Planen bliver nok at tilbyde mere indhold på Xbox live, og på sigt smide WoWs 4-5 millioner månedlige abonnenter oveni, ligesom at Microsoft får et par populære e-sport titler som Overwatch, War-Zone og ikke mindst StarCraft.

Selvom at jeg nok egentlig helst så at AB forblev et selvstændigt firma af rent konkurrencemæssige grunde, så er Microsoft måske det mindst dårlige valg.
De har årtiers erfaring med spiludvikling og deres hidtidige opkøb har været tegnet af at studierne i det store hele har bibeholdt deres kreative frihed. F.eks lever Minecraft stadigvæk i bedste velgående med et enormt community.
Og jeg håber da også lidt at de får sat fut under Blizzard, der efterhånden har lavet flere re-releases, og movilspil ingen bad om, end efterfølgere og ny IP de seneste 5 år
Gravatar #9 - Mock
27. jan. 2022 10:28
Vi må da håbe at AB launcher forbliver hos os, det er da den bedste opfindelse.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login