mboost-dp1

Shutterstock

Meta sagsøges for krænkelse af patienters privatliv med datasporingsværktøj

- Via The Verge -

Meta og store amerikanske hospitaler har overtrådt love om medicinsk privatliv med et sporingsværktøj, der sender helbredsoplysninger til Facebook, hævder to foreslåede gruppesøgsmål.

Det oplyser The Verge.

Retssagerne, der blev anlagt i det nordlige distrikt i Californien i juni og juli, fokuserer på Meta Pixel-sporingsværktøjet. Værktøjet kan installeres på hjemmesider med henblik at give analyser på Facebook- og Instagram-annoncer.

En undersøgelse foretaget af The Markup i begyndelsen af juni viste, at 33 af de 100 bedste hospitaler i USA bruger Meta Pixel på deres hjemmesider. På syv hospitaler blev det installeret på password-beskyttede patientportaler. Undersøgelsen viste, at værktøjet sendte oplysninger om patienters helbredsforhold, lægeaftaler og medicinallergier til Facebook.

I henhold til den medicinske privatlivslov HIPAA skal sundhedsorganisationer have patientens samtykke til at dele personligt identificerbare helbredsoplysninger med eksterne grupper. Meta siger, at det kræver, at grupper, der bruger Meta Pixel, har ret til at dele data, før de sender disse data til Facebook, og at det filtrerer følsomme sundhedsdata fra. Retssagerne hævder derimod, at Meta bevidst ikke håndhæver disse politikker, og at den brugte Pixel på sundhedsorganisationers hjemmesider uagtet, at den vidste, at den ville indsamle personlige helbredsoplysninger.

Retssagerne skal attesteres som gruppesøgsmål af en dommer, før de kan komme videre. Hvis begge lykkes, kan de bringe skadeserstatning på vegne af alle Facebook-brugere, hvis medicinske udbydere brugte Meta Pixel.





Gå til bund
Gravatar #1 - arne_v
4. aug. 2022 13:12
#0

Der er jo helt indlysende noget galt.

Meta Pixel er et bruger aktivitets sporingsværktøj.

https://developers.facebook.com/docs/meta-pixel/


The Meta Pixel is a snippet of JavaScript code that allows you to track visitor activity on your website.
...
Http Headers ...
Pixel-specific Data – Includes Pixel ID and the Facebook Cookie.
Button Click Data – Includes any buttons clicked by site visitors, the labels of those buttons and any pages visited as a result of the button clicks.
...
Form Field Names


At uploade en ret detaljeret oversigt over hvad brugerne har lavet på et hospitals hjemmeside til Facebook sammen med en Facebook cookie som forbinder oplysningerne med deres identitet er efter min mening åbenlyst problematisk.

Men er det ikke primært hospitalernes problem og ikke Facebooks?

Facebook stiller et værktøj til rådighed for alle web sites i hele verden og dokumenterer hvad det gør.

Det enkelte web site kan så vælge om de vil bruge det eller ej.

Dem der driver hospitalernes web sites bør være opmærksomme på problemer med fortrolige patient data.

Men er det Facebook's ansvar at disable deres værktøj for domains som de mistænker for at kunne have sensitive data?

Gravatar #2 - T_A
5. aug. 2022 11:59
arne_v (1) skrev:
#0


Men er det ikke primært hospitalernes problem og ikke Facebooks?

Facebook stiller et værktøj til rådighed for alle web sites i hele verden og dokumenterer hvad det gør.

Det enkelte web site kan så vælge om de vil bruge det eller ej.

Dem der driver hospitalernes web sites bør være opmærksomme på problemer med fortrolige patient data.

Men er det Facebook's ansvar at disable deres værktøj for domains som de mistænker for at kunne have sensitive data?



Helt enig, hvis det er sådan det virker, så er det firmaet bag hospitalet som er ansvarlige.
Gravatar #3 - arne_v
5. aug. 2022 15:26
#2

Mere fra FB.

https://developers.facebook.com/docs/meta-pixel/ge...


The Meta Pixel is a snippet of JavaScript code that loads a small library of functions you can use to track Facebook ad-driven visitor activity on your website. It relies on Facebook cookies, which enable us to match your website visitors to their respective Facebook User accounts. Once matched, we can tally their actions in the Facebook Ads Manager so you can use the data to analyze your website's conversion flows and optimize your ad campaigns.
...
In order to implement the Pixel, you will need:

access to your website's code base
your Pixel's base code or its ID
access to the Facebook Ads Manager

In addition, depending on where you conduct business, you may have to comply with General Data Protection Regulation.
...
Before you can install the Pixel, you will need your Pixel's base code, which you can find in the Ads Manager > Events Manager. If you have not created a Pixel, follow these instructions to create one — all you will need is the Pixel's base code (step 1).
...
To install the Pixel, we highly recommend that you add its base code between the opening and closing <head> tags on every page where you will be tracking website visitor actions. Most developers add it to their website's persistent header, so it can be used on all pages.

Placing the code within your <head> tags reduces the chances of browsers or third-party code blocking the Pixel's execution. It also executes the code sooner, increasing the chance that your visitors are tracked before they leave your page.

Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login